{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.839 visninger | Oprettet:

Projekt: Honda Integra Type-RS {{forumTopicSubject}}

Her er lidt info om mit eget Rotrex projekt.
Tilbage i 2004 synes jeg at min Integra Type-R (190 HK på en 1,8L motor) var begyndt at blive lidt kedelig. Så der måtte ske noget og ville helst have noget som andre ikke havde og ikke bare smække turbo på som man ser så tit.

Bilen bliver brugt til hverdags kørsel om sommeren + Trackdays og Nürburgring. Så det skulle altså være noget som også kunne holde til at køre på banen og samtidig skulle bilen være nem at køre.

Valget faldt på Rotrex, da jeg godt kunne lide effektkurven og speeder responsen som sådanne en type kompressor gav.

Men ingen havde før prøve at montere Rotrex kompressor på en Honda B-serie motor, så jeg skulle selv opfinde det hele.
Det største problem ligger i at Honda motoren drejer venstre rundt, i modsætning til stortset alle andre motorer som drejer højre rundt.

Jeg blev nødt til at køre med en rem med ribber på begge sider, så krumtaps pulley kørte på den ene side af remmen og kompressoren på den anden. På den måde kunne jeg vende retningen, så kompressoren kørte den rigtige vej rundt.

<b>Test setup af kompressoren:</b>
http://www.honda-klub.dk/data/cache/4/3/640x480.1f31606e.31434.jpg

Jeg havde først købt en SP30-94, men fik den senere opgradet til C30-94 på garantien fra Rotrex.

Det var mit første tuningsprojekt og første gang jeg helt selv stod for at bygge en motor.

Da Integra'en kører med 11,1:1 i kompression, så blev jeg nødt til at sænke den til at starte med.
Jeg valgte at købe CP smedet stempler og med dem blev kompressionen sænket til 9,8:1 hvilket stadigvæk er lidt højt. Men valget faldt på dem for at få noget grundeffekt + rimelig benzin økonomi ved normal kørsel.

Har Eagle plejlstænger og ARP topbolte + ACT XTSS kobling.
Ellers er motoren blevet renoveret med nye lejer og fået rettet sæder og ventil og den slags.
Krumtap, svinghjul, trykfod osv. er blevet afbalanceret og blokken blev boret 0,5mm op, så det hele var i orden.

<b>Første test montering af kompressor på det hjemmelavet beslag:</b>
http://www.honda-klub.dk/data/cache/8/1/640x480.ebf51cc8.33018.jpg

<b>Det færdige beslag:</b>
http://www.honda-klub.dk/data/cache/3/1/640x480.2ffe5ae2.33213.jpg

<b>Første montering af kompressoren på det færdige beslag:</b>
http://www.honda-klub.dk/data/cache/6/1/640x480.b52bd057.33216.jpg

<b>Med Intercooler og oliekøler til kompressoren:</b>
http://www.honda-klub.dk/data/cache/7/1/640x480.02d4ad74.33217.jpg

<b>Færdige setup:</b>
http://www.honda-klub.dk/data/cache/7/9/640x480.37ce3490.39197.jpg

Jeg havde i starten problemer med at den ikke ville lade over 0,6 bar. Det viste sig senere at det var pga. min Intercooler ikke flowede godtnok. Så da den blev skiftet kom der for alvor liv i den.

Den havde 288 HK med den gamle Intercooler og er nu oppe på +375 HK ved 1 bars ladetryk.

<b>Her er en måling hvor den skrider en smule i remmen og yder 265 HK:</b>
http://www.honda-klub.dk/data/cache/0/4/640x480.f8480201.57040.jpg


Her er lidt video fra 2005 fra første sæson hvor bilen kørte med Rotrex kompressoren.
http://video.google.com/videoplay?docid=-843362230476296874

Den er blevet noget vildere siden må man sige smiley

Målet i 2007 er at komme over 400 HK og få noget mere power imellem 4000 og 6000 rpm, så der er lidt mere træk ud af svingene.
Jeg har købt Toda Spec B knastaksler til den og med lidt flere omdrejninger og lidt mere optimering af motorstyring, så burde det være muligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Projekt: Honda Integra Type-RS
  • #1   24. jan 2007 Hej Brina.. Længe siden vi har chatter..

    Fedt at du har fået løst Problemet med Dårlig flow i intercooleren..

    Havde dog ikke troet at man kunne trække mere end 350hk ud af .94 trim Kompressoren..

    Hvor meget er din tænding ca ved 0.9-1bar og ca 8000omd i forhold til original.? smiley



  • #2   25. jan 2007 Hej Damborg, det er ved at være længe siden.

    Ja, det problem blev langt om længe løst. Jeg fik jo lavet en ny intercooler, som også viste sig at være for dårlig i flowet. Ved ikke hvad det er for nogle lorte elementer som der er blevet brugt, men tror måske at de er beregnet til vand og ikke luft. De var ihvertfald for små i kanalerne.
    Men det sidste års tid har jeg kørt med en Intercooler som virker og som der er hul nok igennem, så nu racer den bare.

    Angående max power fra .94 trimmet, så tror jeg også at det er lige på grænsen med de 375 HK. Men nu får vi at se med de nye knaster og evt. lidt større gasspjæld og indsugningsmanifold.

    Vi har lavet lidt forsøg med en 2,2L motor og der ser den ud til at være for lille kompressoren. Den vil ikke rigtigt over 320 HK på den og skrider internt i kompressoren pga. for mange rpm på impelleren.
    Så han skal op i en C38 for at den kan lave luft nok.

    Så kunne forestille mig at problemet var endnu større på en 6 cylindret motor.

    Tændingen er ca. 17 grader ved 8000 rpm, men kan ikke lige huske hvad den er i NA trim.


Kommentér på:
Projekt: Honda Integra Type-RS

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce