Erfaringer med 4AFTE Kit ? {{forumTopicSubject}}
Hey folkens!
Sad lige og savlede lidt på turbomotor.dk
Kan se han har et komplet kit til 4AGE, 4EFE og 4AFE
Altså 3 kits.
Jeg har 4AFE motor lige nu. og tænkte derfor lidt på 4AFTE kittet.
Er der nogen der erfaringer med at bygge turbo på den motor? ved godt at folk har gjort det på 4EFE og 4AGE SIlver.
Men hvad med 4AFE? kom med jere inputs! er det en dårlig ide? hvad siger forsikringen? syn? osv... osv..??
Nogen ide om hvad den vil yde?
Prisen er jo forholdsvis billig. 3500 kr for kittet.
det indeholder: Turbokit Til 7A-FE og 4A-FE motorer som indeholder: MANIFOLD, TB28 TURBO, TB28DPFL, OFL, UDFL2 og olieslange til olie tilgang.
Kunne være lidt sjovt at "pifte" øsen bare lidt op!
Mvh. Peder
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Du skal nok forvente olieskift ved max 8000km og så ikke noget med at lege med topfarten, 4AFE er kendt for at være elendig til at komme af med varmen (hvilket også er grunden til at stempelringene dør for et godt ord).
Det skal nu nok holde vil jeg skyde på, men plejllejer, stempelringe og sådan vil lide overlast. Men afhængigt af hvordan du kører, så burde det godt kunne lade sig gøre at holde liv i motoren
Men tag en snak med Kusse om det! Og husk at der er 15% rabat hos Turbomotor i december
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Skulle sq ikke tage mange timer, og jeg er ret sikker på at det kan klares hjemme på vejen...
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Trykrør til indsugning
Manifoldspakning
Pakningspasta (til udstødning)
Powerwrap til manifold
Olie
Oliefilter
Tændrør
Diverse clamps
Noget silikone slange til indsugningsrørene
Derudover ville jeg nok skifte kølervæsken med det samme også, så man kan afmontere køleren og tage udstødningsmanifoldet af med trykluftnøglen!
Alt i alt skal du nok regne med at bruge 4-6 timer vil jeg tro - hvis du har trykluft.
sep 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Biler: 17 Emner: 92 Svar: 1.032
Du skal dog regne med at det koster noget mere end 3500 kr at få det til at køre .
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
En ven er datafagtekniker - og han har sq da bygget en 2JZ-GTE motor i en Supra MkIII - så om vi er nørder eller ej, det handler om gå-på-mod
jul 2005
Følger: 104 Følgere: 99 Biler: 3 Emner: 191 Svar: 903
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
Det kunne være fedt med 165-170hk !
Men gider ikke hvis det kun er sådan en "måske" løsning.
Det SKAL holde! det kan jo hurtigt blive dyrt hvis den kværner stempelringe osv...
Mathias -> okay... jamen konstant topfart? der kører jeg aldrig alligevel, men det skal da kunne holde til konstant fart på omkring 140-150 uden at blive for varmt.
Morten -> ja ved godt at Silvertop er løsningen, det er også bare så meget dyrere end et turbokit til 3500kr.
Ved så ikke hvad der er mest ulovligt? hehe...
Det er bare det med motorskift og lovgivning! hehe...
Jeg ville slet ikke have skrupler over at tune f.eks. Supra TT til 500-600hk da den har turbo i forvejen, så hvordan skulle synsmand og politi kunne se forskellen. Men nu blev jeg lige nysgerrig omkring det 4AFE kit.
jul 2005
Følger: 104 Følgere: 99 Biler: 3 Emner: 191 Svar: 903
Og angående lovgivningen så er det bare at gøre som jeg gjorde med Corollaen og informere forsikringe selskabet om at du ville bygge turbo på men at den ikke ville blive "specielt ;)" meget hurtigere. Mit daværende selvskab Codan accepterede det uden præmie stigning da jeg ikke mente at bilens værdi steg væsentligt.
Og jeg fik da også fuld dækning for skaden da min søster krøllede bilen i en rundkørsel uden brok fra takstsator eller forsikrings selskab, fordi det stod i policen (:
Altså er det kun panserne du skal passe på og blive stoppet af
Desuden kan jeg sagtens hjælpe dig med at få synet Silvertoppen når turboen er pillet af, det er overhovedet ingen problem!
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
Ja det er nok mest syn og strisserne jeg er lidt træt af.
Det er jo ret tydeligt både at se og høre på din gamle Silvertop motor at det ikke lige var en std. 4AFE motor! hehe! godt nok er der ikke mange politifolk der ville kunne se forskel, men så afgør lyden ihvertfald at den er pumpet.
Skal da lige tænke over det, kender du en synsmand eller?
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Om du smider silvertop med tryk i - eller 4AFE med turbo på - det er fuldstændig lige gyldigt.
Synsmanden / politiet skelner mellem lovligt og ulovligt - og begge løsninger er ulovlige. Så de nakkeskyder dig uanset hvad - hvis de fanger dig
Men ja, meld det til forsikringen, det er nok det vigtigste. At den så ikke kan synes, tja ... ærgeligt ?!
4AFE kværner stempelringe, hvorfor tror du at 95% af alle 4AFE gen2 bruger olie? Det er smadrede stempelringe i langt de fleste tilfælde At smide turbo på, gavner ikke just hehehe
jul 2005
Følger: 104 Følgere: 99 Biler: 3 Emner: 191 Svar: 903
Kører man med omtanke får man sgu ikke problemer med politiet, hvor imod hvis du kører som beskrevet ovenfor så har de jo rigeligt grund til at stoppe dig (:
Og ja det gør jeg
Og må jo til min store overraskelse give Smølfen fuldstændig ret.
Gid det aldrig sker igen o0( 7 , 9 , 13 )0o
sep 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Biler: 17 Emner: 92 Svar: 1.032
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
Det bliver nok ikke til noget så,
Vil ikke til at skifte motor og hvis 4AFE Gen2 ikke holder til det alligevel, så kan det være ligemeget. den bruger i forvejen den smule olie som Smølfen beskriver. tror også det enten er stempelringe eller ventilløftepakninger der er færdige.
Turbo planerne må blive på næste bil så...!
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
Du ved godt hvad jeg skal have næste gang.
Selvom en Glanza sikkert er en sjov bil, så er det ikke lige den jeg tænker på.
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
Han datter kører rundt i en Starlet Turbo også, han siger også den er kvik nok.
Men Supra står nu stadig nr. 1 på min ønskeliste, det er helt sikkert. Det har den altid gjort
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Det må være pæn sjov at være hans datter!
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
Hun for jo ikke lov at køre i Supra'en siger han! hehe
Det tør han alligevel ikke risikere.
men ja, som første bil? en Starlet turbo og en far der har forbindelserne i orden hvis der går noget i stykker på svinet?
Hehe jo, det er sikkert udmærket!
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
Hvordan? hvorfor?
Det var dog en grusom ting at gøre mod den bil!
Og nej, tror ikke det var bedre at datteren kørte den! hehehe!!
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Spind i 1. 2. 3. og 4. gear.
Noget med at en bagvogn bliver lidt ukontrolleret når baghjulene tæsker rundt med noget jeg skyder på er 160-200km/t.
Noget med en grøft som angreb fronten.
Det er nok ikke helt officielt, som i - det er ikke Finn som har fortalt det, men andre... Historien kan også være lidt anderledes - netop da jeg ikke har det fra Finn selv og ikke selv så styrtet!
Det blev vidst nok gjort ordentligt, forreste vange, frontkofanger, læbe, skærme, køler, intercooler, noget rørføring og sådan noget blev vidst most. Efter sigende blev bilen ikke så køn af det
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
Men man kan sige at det var selvforskyldt.
Det var værre hvis den var blevet påkørt af en uopmærksom bilist eller sådan noget.
Men kaster man hjulene rundt i 1,2,3 og 4 så må man være klar over at den når en fart på et tidspunkt.
Må da lige høre om til hvad der er sket
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Jeg synes så bare ikke at der er nogen grund til at jorde folk fordi de har kvajet sig ... Det er jo dybest set kun et spørgsmål om tid før vi andre også laver vores dummestreg
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
Jeg ville da helt sikkert selv have lavet samme nummer hvis jeg havde en Supra. Havde måske ikke gjort det på vejen, men på en stor p-plads bare for at lege.
men hva faen, vi har vel alle sammen været tæt på et uheld en gang imellem hvor man lige bliver overmodig.
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Jeg sad og grinede da det gik lige ud igen, så sagde jeg "ups".
Min kammi, som ellers har det fantastisk når man kører hårdt til, kiggede meget forundret på mig og sagde rimelig skræmt "Du lavede ikke lige hjulspind vel ?!"
Nej, der var ingen clutchkicking eller noget, der var endda tørt på vejen - men det var mine helårsdæk i størrelse 165mm bred på 13" fælge. Ikke just nogen fornøjelse - til gengæld kunne de ikke stå fast på noget underlag
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
Hehe har aldrig lavet spind med så høj fart. det er altid på vej ind og ud af rundkørsler i 2. gear at den smider 17" rundt
Ellers gør den det sgu ikke, jo mindre man frem provokerer det ! hehe
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Gjorde jeg i Randers sidste weekend! Tøsen på passagersædet gloede RET mærkeligt haha, okay - den fik også et kontant gearskift til 2. gear og lidt flere tæsk ... WOOPS!
Hvad fanden er Randers iøvrigt for en lorteby at køre i? ALT er jo bare bakker ...
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
De har ikke noget i Randers som vi ikke har i Århus. Tværtimod....
Erfaringer med 4AFTE Kit ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside