Min sub spiller ikke helt godt ? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer!
Jeg har lige et spørgsmål omkring min sub. for der er et eller andet galt?
Det er sådan at den levere fint ved lav volumen, men så snart jeg skruer op så spiller mine pioneer i fordørerne og mine 6*9 i bagagerummet helt fint! (de spiller kun diskant) Men Subben spiller også, den leverer bare ikke tryk mere, den blaffer bare. men så snart jeg skure ned så levere den tryk igen ?
Jeg har Pioneer HU. forstærkeren er en Earthqueake TNT 2-kanals 500W RMS. Bassen er en Boxter pro Eliminator.
Jeg ville bare mene det var min sub. der ikke var så god så jeg lånte en vens MDS DS300RS. som spillede rigtg godt i hans bil!
Men den er bare på samme måde i min som den Boxter ? Jeg har også prøvet en anden kasse og det hjalp ikke.
Nu villle jeg lige høre. jeg har et Rockfort fosgate højtaler kabel fra forstærken til subkassen. Men fra Subkassen til Sub. har jeg et tyndt højtalerkabel. kan det være at der ikke kan løbe nok strøm i det lille kabel så det ikke kan levere nok når man skruer op?
jeg har snakket med flere og de mener ikke forstærkeren er for lille ? den trækker kun sub.
Håber i lige kan hjælpe, for jeg ved ikke lge hvad det kan være, jeg har prøvet at instille på forstærkeren også.
Hilsen Martin
Ps. jeg har spurgt i forum også. ville bare lige høre om i havde nogen gode idéer ?
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Ellers så prøv med et kraftigere højttalerkabel, hvis du har brugt noget tyndt lort, kan det godt give dig en hovedpine...
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Forvrængning pga GAIN/Sens: http://carsound.dk/download.asp?id=39&dlid=12&pk=
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Inde i kassen, sidder selve enheden. På enheden er der et sæt terminaler pr. svingspole (spadestik som regel).
Der sættes et højttalerkabel mellem de spadestik, og bagsiden af terminalboksen som sættes i subkassen. Terminalboks: http://www.thansen.dk/product.asp?c=3382484968&n=1200268082&pn=1222803424
På forsiden (ydersiden, den som ses på billedet fra Tante Hansen linket) sættes et højttalerkabel (gerne magen til det inde i kassen) og forbindes videre over til forstærkeren.
Brokobling:
På en 2 kanals forstærker vil man som regel kunne brokoble "kanal1" og "kanal2". På denne måde får man mere effekt ud af forstærkeren.
På en 4 kanals forstærker vil man derfor kunne brokoble kanal1 og kanal2 samt kanal3 og kanal4. Hermed får man 2 kraftige kanaler i stedet for 4 mindre kraftige kanaler.
Følg anvisningerne på forstærkeren, så man ikke fucker op og brænder noget af.
Jeg selv kører med en 4 kanals forstærker til at trække det hele.
kanal1 og kanal2 kører hver sin fronthøjttaler.
Kanal3 og kanal4 er brokoblet og trækker subben. Det er lidt en skodløsning, men jeg har ikke strøm nok til at smide min Genesis Miniblock i bilen endnu, desværre
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Du kan kun brokoble 2 kanaler én gang.
Du kan ikke tage kanal1's plus og kanals2's minus og bruge som "en brokoblet kanal" og så tage kanals1's minus og kanal2's plus og bruge som "en brokoblet kanal".
Men du kan naturligvis bruge kanal1 til en højttaler og kanal2 til en anden højttaler, men du kan ikke bruge kanal1 til en højttaler OG brokoble kanal1 og kanal2 - det fucker totalt op, det må koste en afbrænding af et eller andet, medmindre din forstærker bare går i protection fordi impedansen er hel forkert.
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Her kan du se et eksempel:
http://www.binbin.net/photos/nikkai/4-c/4-channel-power-amplifier-4-x-100w-4-ch-400w-car-amp-.jpg
Aner ikke hvad det er for én forstærker, bare et tilfældigt billed fra Google.
Ovre til venstre er der højttalerterminaler.
På den forstærker brokobles kanal1 og kanal2 ved at bruge kanal1's plus og kanal2's minus (og kanal3's plus og anal4's minus).
Du kan se det på "stregen" henover terminalerne.
Eventuelt, så tag nogle close-up billeder af din forstærker og læg dem online, så kan du få lidt guidance
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
T0500W2 Earthquake TNT Forstærker ? kan den det ?
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Når du brokobler den, leverer den 300W i 4ohm i stedet for 2x100W i 4ohm.
Hvilken sub har du? Med én eller to svingspoler?
Husk at din forstærker kun er stabil i 4ohm, så du skal ikke begynde at koble flere enheder / svingspoler til forstærkeren når den er brokoblet...
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Husk at indstille din forstærker igen fra starten af, når skifter til brokobling...
Men du kommer nok til at få væsenligt bedre kontrol over bassen, du vil nok opleve en mere styret bass, mere præcise slag og ikke så meget mudder
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Lad os endelig høre når du har fået skruet lidt på det!
Nu har du vel strøm nok til forstærkeren?
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
Ja det er også sådan den er monteret, plus på L og minus på R. men bassen spiller ikke godt. det er et 10 kvardrat plus og stel. stel er taget ved sele holderne på bagsædet. max 40cm. ?
Ved sgu ik hvad jeg skal gøre ? det er iriterende jeg ikke kan skrue op. så kan bassen ikke levere mere ?
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Er du sikker på at du ikke har fasevendt din sub? Prøv at bygge rundt på + og - på forstærkeren og se om det giver en forbedring. Men ellers kan det godt være at din forstærker ikke får nok strøm til at kunne drives når du skruer op...
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
ja jeg er faktisk sikker på det ikke er vendt forkert. men jeg prøver lige at montere et lidt større kvadrat fra kassen til sub. det er jo kun 1 kvadrat. men fra forstærkeren har jeg et 4 kvadrat ?
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
Mon ikke den er en del bedre ?
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Hvis du KUN vil have subben på forstærker, så køb dig en Steg K201 til den syge pris af 2249kr. Det er halv pris, og du får MEGET forstærker for de penge!
Læg mærke til at den er opgivet ved 11v, dvs lidt lavere end et friskt batteri normalt yder lige når man slukker motoren.
Det betyder at den MINIMUM yder det som de lover, ved 14,4v som er rimelig normalt i ældre Toyotaer under kørsel, vil den så sandsynligvis yde mere.
Har du prøvet med en af dine venners forstærker for at høre om det er en fejlmontering eller om det blot er fordi din forstærker ikke kan blæse din sub op?
Jeg tænker, at der ikke er nogen grund til at købe forstærker for 2000kr, hvis det reelt er et andet sted dit problem ligger
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
Jeg har lige idag prøvet den og den giver mere kontrol over bassen, den kan spille højere end før! Men jeg tror lige så meget mit problem ligger i at kassen ikke er den rigtige?
Men jeg var lige i Bilxperten i dag, for jeg har nemlig kigget meget på en Alpine. Den her..
http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=295&products_id=103561&osCsid=tfd22jc2a0gdufl3l6hrfiolq3
Jeg har hørt den og den spiller altså rigtig godt! Jeg tror også at det er fordi jeg ikke har et åben kabinet at det ikke spiller helt godt lige nu.?
Men tror du ikke at den forstærker kan trække den Alpine sub ?
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Hvor stor er din sub (10"? 12"?)?
Hvor stort er dit nuværende kabinet (liter)?
Trykkabinetter, giver som regel ikke basstryk - men derimod dybbass.
Portede kabinetter giver mere basstryk og afhængig af tuningen af porten, mere eller midre tryk...
Et for stort kabinet, vil give bassen for lidt modtryk og så kan man dårligt høre den, kunne egentlig godt tyde på at det er et for stort kabinet du så har!
Giv lige info om hvor stor din enhed er, så skal jeg se om jeg ikke kan opstøve nogle forslag til kabinet-opbygninger op.
Byg selv et kabinet derefter som passer ind i bilen og som har de rigtige mål (litermål, det kan næsten udformes som det passer dit temperament!)
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
Men der synes jeg lige det gav det sidste tryk ? Men nu tænker jeg på, den Alpine jeg har linket til, der er ikke et rør men en rille i siden. Hva er forskellen på et rør og anden form for åbning i kassen ?
Jeg synes nu den er lækker den Alpine !
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
2. Porten er medbestemmende til, hvordan det lyder og om det er til lydtryk eller ej...
Det er en kæmpe jungle. Prøv at søge på thiele/small parametre og læs om det samt læs om porttuning og kabinettuning
Du bliver ALDRIG færdig med at læse...
Jeg har efterhånden mistet overblikket over denne tråd hehe - når jeg har fået skiftet min motor kan vi eventuelt stikke hovederne sammen og kigge på det. Der bør min forstærker også være løs samt min sub sikkert ligeledes er løs (skal igang med en større ombygning og udskiftning af enheder).
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
Men vi kan lige snakke sammen.. Kunne den ikke køre mere ?
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Nu sidder motoren så til gengæld fast - så en ny måtte i. Men jeg skifter afsindig mange dele nu hvor jeg kan komme til dem
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Men ja altså, den har jo raslet i 60-70.000km og jeg har tævet den de sidste 90.000km, så det gør mig nu ikke så meget, selvom jeg godt nok synes det er dyrt at rode med hehe
Det værste er at jeg står udendørs uden overdækning, så der er pænt meget sne og frost overalt... Pæn latterligt faktisk
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
Det er da nederen at stå ude i det her vejr, skifter du den selv ? Hvad måtte du give for motoren. ?
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Så eftersom jeg generelt ikke stoler på folk som skruer i min bil uden at jeg selv er med, så vil jeg hellere bide i det sure æble, og ordne det selv
Det er så mit første motorskift, så der er lidt at holde øje med og skrive ned, men mon ikke det lige går
Den burde jo nok have holdt længere - men plejllejerne er et svagt punkt, og jeg har givet den ret mange tæsk... Så jeg brokker mig ikke
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
Man ved jo også bedst selv, om det bliver lavet ordenligt hvis man selv gør det!
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Så havde jeg jo set hvordan man skifter bremser - så gjorde jeg det selv næste gang...
Så skulle der skiftes tandrem som en anden ven ikke gad gøre for mig, selvom jeg ville betale "det kan du fanme selv gøre!!!", så ville min ven være telefon support i stedet for så jeg selv skiftede den. Det gjorde jeg så...
Nu er det motoren som skal skiftes... Det er jo reelt set bare at skrive ned, og huske hvordan tingene sad da man splittede det ad - og så samle det på samme måde
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Eventuelt så have aftalt at din kammi kan komme forbi, hvis noget kokser.
Det er bare en Corolla, den er til at finde ud af hvis man har rodet bare en smule med biler
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
Men tror også jeg selv begynder at skure lidt mere på den, gider bare ik i det kolde vejr hehe, Det er jo heldigvis ik det store der er galt med den !
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Held og lykke med tromlebremserne, fuck jeg hader det pis
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Du skal ind på bagsiden af tromlen, fjerne sådan en lille gummi-fætter og så skal du stikke en skruetrækker ind og ramme et tandhjul som er cirka 1mm bred. Det tandhjul skal du så dreje på, til bakkerne er løse.
Det er langsommeligt, og tosseberg her, skruer ALTID den forkerte vej første gang... Så spænder man bakkerne HELT ud, og derefter skal man så løsne...
Krampe i nakke, ryg og skuldre er et krav...
Hvem fanden har også opfundet det pis
Hvis du skal rode med det, så find et sted hvor du kan stå med bilen på en lift eller du kan stå i en grav
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 41 Svar: 569
Min sub spiller ikke helt godt ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside