{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
995 visninger | Oprettet:

Carina II Lamdasonde {{forumTopicSubject}}

Hej

Har været til syn idag med min gamle carina .. det gik i og for sig også næsten glat .. eneste fejl var min CO2 .. den lå på 1.5% hvor den må ligge på 0.3 .. Synsmanden kunne se at det ikke var min katalysator den var gal med .. så eneste mulighed for mig at se er min lamdasonda (eller?)

Det drejer som en Carina 2 1.6 med en 4A-FE ph1 motor ..

Nogen der ved om det kan være andre ting, og hvad sådan en evt. koster .. og kan den kun fåes hos Toyota ?

Har skiftet tændrør for nylig også .. hvis det skulle have en indvirkning.

Tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Carina II Lamdasonde
  • #1   3. nov 2008 Har du tjekket dit luftfilter om det er rent ?

    Hvis synshallen er til at snakke med så prøv nogle ting af inden du bare kører bilen til omsyn, den synshal jeg bruger er super flinke.
    For en omgang konditorkage fik jeg lov til at komme over og bruge deres bremsestand og CO-måler et utal af gange, så jeg ikke skulle betale herremange gange for omsyn smiley Det kan sagtens lade sig gøre hvis man spørger pænt, og når bilen er klar til at gå igennem, er det jo bare at betale smiley

    Derudover:
    Min brændte olie hel vildt.
    Fejlen var ventildæksel pakdåserne (dem som slutter til rundt om tændrørshullerne) - så prøv at tjekke om du har olie der løber ned til tændrørerne smiley
    Derudover, så var jeg ude og krudte til bilen - som i - 6000rpm i 3km i 2. gear, og så lige en tur hvor den fik 3. gear også ved 6000rpm.
    Sørg nu for at motoren er godt varm inden du gør det og at olien er fin!
    Når du gør sådan, brænder du motoren rigtig godt igennem så der ikke er olie hvor der ikke skal være olie.

    Min bil gik fra 5% til det lovlige...

    Men jeg vil fanme ikke holdes ansvarlig hvis din motor giver op - det er ikke skide sundt for motoren at blive behandlet på den måde, så sørg for at have kørt den godt varm ved en længere tur eksempelvis (30 minutters normal kørsel).



  • #2   3. nov 2008 hej igen Smølf .. som altid kommer med gode ideer smiley

    Nu har jeg lige skiftet motor som tidligere nævnt i et andet indlæg .. så tænkte at da den har stået et stykke tid godt kunne havde soddet lidt til osv ? .. Og motoren var godt varm .. da det tager ca. 20min at køre ned til min synshal (foretrækker hellere en fair og flink synshal end dem her i byen hvor de er arogante) .. synsmanden var super flink .. og forsøgte at teste bilen 4 gange og en gang i tomgang .. samme resultat ..

    Men har jo nu 33. til at få den omsynet ..

    Nogen mener (og jeg erikke enig, men ret mig hvis jeg tager fejl) at den skal justeres .. men hvordan kan den justeres da det er en med sprøjt på .. det er jo ikke som i gamle dage med karburatorer hvor man - hvis man ville - kunne skrue den ned i blanding .. men måske skal jeg ud og mishandle motoren lidt.. skal dog have skiftet olien igen .. da jeg nu har kørt omkring 2000km med det efter jeg skiftede motor .. og luftfilteret er som det skal .. og nye tændrør kom der jo også i ..


  • #3   3. nov 2008 Altså, tændingen kan måske stå en smule forkert, men det vil jeg mene at bankesensoren skulle rette op på - og hvis den står mere forkert end hvad bankesensoren kan tage sig af - så vil jeg skyde på at motoren vil larme, gå elendigt og have meget nedsat trækkraft...

    Prøv at få en kammi til at sætte sig ind på førersædet når du har kørt bilen varm, smid den i frigear - du stiller dig bagved bilen og ser om den ryger blåt når han kører det godt op i omdrejninger.
    Hvis den gør det, er det olie den pisser igennem...

    Har du renoveret motoren (skiftet lejer, stempelringe, pakdåser og sådan)? Eller har du blot købt en anden og kastet den ned i hullet?


  • #4   3. nov 2008 Har købt den sådan som den står .. men ved dog den meget gerne skulle være iorden .. forstået på den måde at den ikke skulle have nogen "livstruende sygdomme" .. såsom toppakning osv osv osv smiley .. motoren går så fint .. virkelig .. og der kommer ikke blå røg .. den har jeg tjekket .. smiley ..

  • #5   3. nov 2008 Også når den får et ordenligt los i løgene hvad angår omdrejninger?
    Mærkeligt - så må du prøve at rense motoren med det der brændstof-rens fra Bell Add, koster vidst små 200kr eller sådan noget hos den lokale Toyota-pusher smiley

    Bare hold dig fra det der til olien, det fjerner belægningerne fra stempelringene - og SÅ bruger motoren olie!!


  • #6   4. nov 2008 Heller ikke når den kommer op og arbejder nej ..

    Okay .. det rens fra Bell add .. er det bra noget der virker eller ? ..

    og regner med at have renset motoren godt igenem ang. olien nu her faktisk .. netop fordi jeg har kørt lige omkring 2000km med den her olie .. så skifter også filter osv osv igen smiley .. det er klart ..

    Men den her motor bruger nu intet olie .. hm .. det er sq en smule frustrende.. men ved du hvpr meget soådan en lamdasonde evt ville koste ? ..

    Har også en Carina 2 2.0 .. med en 3S-FE motor i .. ¨kunne man evt, tage lamdasonden fra den ? .. eller ? smiley .. muligvis et dumt spørgsmål .. men ja smiley


  • #7   4. nov 2008 Du kan sandsynligvis godt låne lambdaen fra 3SFE'en, så vidt jeg husker er den eneste forskel MÅSKE flangen...
    Hvis flangerne er forskellige, kan du dog ikke sætte lambdaen på.

    Jeg vil nok anbefale dig at skifte pakningerne hvis du bytter rundt på lambdaerne smiley

    En ny original lambda koster vidst nok 1600kr, og jeg har hørt at de uoriginale er noget møg til Toyota... Lidt uheldigt for at sige det mildt!


  • #8   4. nov 2008 Så er der en vej vist .. original må der på smiley .. færdig med det .. skal dog lige ha kigget på den på min donor bil .. pengene er ikke helt stor e.. så hvis man kunne køre med den for en stund ville det da være en hjælp herop mod jul smiley .. tak so far smiley

  • #9   4. nov 2008 Geladen > Vil jeg faktisk næsten tro den gør ..

    Snakkede med Toyota idag .. de skal have 1500kr med moms for en .. men vil lige høre hvad Toyota i Flensborg skal have .. da jeg alligevel bor ved grænsen .. smiley For hvis det er en ok pris .. så køberjeg en ny .. for som man siger nyt er nyt ..


    Geladen > Hvor bor du henne evt. ? og hvad garanti sætter du evt. for den virker ??


  • #10   4. nov 2008 Hvis Lambda tallet i forbindelse med syn ikke fejlede noget hvad begrunde synsmanden så med at Lambdasonden skulle være skurken?

    Lambda sonden kan jo kontrolleres prøv at afmontere den og lad din lokale mekaniker måle den igennem inden du kaster dig ud i et udskiftnings mareridt!

    Hvar motoren driftsvarm da synsmanden målte den?
    Det vil sige at katalysatoren er minimum 900 grader varm.
    Først da regulerer den og sorterer de skadelige stoffer fra.

    En katalysator kan tage op til flere minutter med minimum 2000 omdr. før den " virker"

    Betvivler hvorvidt bilen overhovedet fejler noget.

    Hilsen Søren


  • #11   4. nov 2008 Geladen, er din motor fra en Carina E leanburn?
    I så fald er lambdaflangen vidst nok den smalle - hvor E10 bruger den brede...

    Sådan er det i hvert fald på mine forældres Carina og min E10 ... Der kan ikke byttes rundt smiley Jeg mener at kunne huske at min E9 havde samme flange som E10...

    Men jeg tror stadig at motoren lige skal brændes igennem en gang ...


  • #12   4. nov 2008 Som tidligere nævnt Søren var motoren varm .. havde kørt i en lilel halv time inden jeg nåede synshallen .. så det skulle jeg mene .. og det var endda med motorvejskørsel smiley

    Hvis du mener jeg skal lade den blive målt igennem .. har du da et godt tip til evt. hvordan man afmonterer den mest smertefrit ? .. da jeg kunne forestille mig at den er godt brændt fast nu .. og ønsker ikke at begive mig ud i et skifte forrør også hvis det kan undgåes hehe smiley .. Men super tak til dit svar .. al hjælp er mere end velkommen!:)

    Smølfen: Jeg snakkede med værkføreren af mit lokale Toyota værksted idag .. han er gammel hun di faget og luftede ideen for dig med de pakdåser og evt. gennembrænding af motoren - mere for at høre om han evt. havde erfaring med dette .. det havde han dog aldrig hørt om .. men vil da give dig 100% ret i at det giver allermest mening .. smiley .. Uden tvivl ..


  • #13   5. nov 2008 Well jeg kan afsløre at det virkede at fyre til bilen smiley Det var iøvrigt synsmandens ide...
    Ventildækselpakdåserne, tja - det er jo bare at stikke en finger ned mod et tændrør og se om du får olie på fingeren, hvis du gør det - skal du skifte. Begge gange jeg har købt (ødelagde en på et tidspunkt, hovsa!) var det lagervare... Så det kan umulig være hel ukendt for dem! Derudover kunne en Toyota-mekaniker fortælle mig præcist hvordan de skulle skiftes, sååå smiley

    Min lambda sonde sad ikke så hårdt fast... En 8mm ringnøgle på (eller var det 10mm?) og så bare lidt vold - så røg møtrikkerne af, intet problem! Og min bil er ellers ret godt groet sammen synes jeg smiley


  • #14   5. nov 2008 Ja de er sq groet sammen .. og har slået rødder .. det pis smiley .. jeg har verdens bedste bil når alt virker .. men skal noget skfites og der er mere besværligt end som så .. er det en gammel møgkasse..

    Nej det er muligt det ikke er umuligt for dem .. men tænker på om dte kan vre en sygdom ph2 motorne har hvor ph1'ern har andre ? smiley .. nen i så fald så skal der bare kigges på det ;).. ingen tvivl smiley ..

    Fik desværre ikke fat i toyota flensborg idag .. men har hørt at den skulle koste 100-150euro .. og så kan man vende om at sige .. hvad der er nyt er nyt hvis det er prisen .. smiley .. gider ikkke bøvle aaalt for meget med det hele før den er synet .. den skal bare køre .. smiley .. smiley

    Men udover dte så tror jeg nu nok jeg får løst mysteriet omdet er en 8'er eller 10'er nøgle der skal bruges smiley


  • #15   5. nov 2008 Svejs en møtrik på så varmer svejsningen det sammen rustede op og du kan løsne den (medens den er rødglødende fra svejsningen!)

    Men ellers er det 12 eller 14 på en toyota!

    Hilsen SØren


  • #16   5. nov 2008 Søren > Det vil jeg nævne for svigerfar - som er min svejser smiley .. Helt sikkert ..

Kommentér på:
Carina II Lamdasonde

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce