Guide til rustbeskyttelse
I Danmark er det særligt relevant at være på forkant med rustbeskyttelse af din bil, da det danske klima er præget af en høj luftfugtighed, som kan virke stærkt korrosivt på dit køretøj.
Mange biler fra udlandet er ikke designet til at overleve mange år i det omskiftelige danske klima, hvor der kan være store udsving i kondens og temperaturer.
Her er 7 gode tips til rustbeskyttelse af din bil:
1. Hvilket produkt?
Der er mange forskellige produkter på markedet, som kan levere den ønskede rustbeskyttelse. Blandt de mere populære er bl.a. Dinitrol-behandling, som kan sikre din bil mod rustangreb eller alternativt en TECTYL-behandling. Der er desuden mærker som PAVA og SUVO. Der er delte meninger om, hvad der er den absolut bedste rustbeskyttelse - men som udgangspunkt kan beskyttelsen leveres af alle de anerkendte mærker.
2. Spar penge ved at rustbeskytte om foråret
Mange danske bilejere får fokus på undervognsbehandling og rustbeskyttelse om efteråret og vinteren, fordi de bliver opmærksomme på, at frostvejret nærmer sig, og at bilen sandsynligvis snart vil blive udsat for salt.
Denne store efterspørgsel på rustbeskyttelse medfører et pres på værkstederne, og det bevirker at prisen stiger. Og på store rustbeskyttelsescentre, som fx Dinitrol, kan der være en måneds ventetid sidst på året.
En undersøgelse viste at bilejere i gennemsnit sparede 37% på behandlingen, hvis de fik det gjort i løbet af foråret.
Rustbeskyttelse kan heldigvis foretages året rundt, så længe personen der udfører arbejdet, følger de korrekte procedurer.
3. Undgå dårlig rustbeskyttelse
Tjek altid værkstedet eller rustbeskyttelsescentret inden du bestiller din behandling. Ofte vil en urealistisk billig rustbeskyttelse være ensbetydende med, at din bil ikke får den rigtige behandling. Brug f.eks. trustpilot eller andre kilder til at tjekke værkstedets ry.
4. Elektronisk rustbeskyttelse
Et af de mere eksperimentelle forsøg på at forhindre rust, er den elektroniske rustbeskyttelse. Her monterer man en såkaldt “offeranode”, og rusten tærer så på denne anode fremfor resten af metallet. Metoden er bl.a. benyttet på skibe med zink-anoder, som så beskytter resten af stålet på skroget. Der er dog delte meninger om, hvor effektiv denne metode er ift. biler.
5. En enkelt behandling er ikke nok
Rustbeskyttelse er en kontinuerlig proces. Som regel er det tilstrækkeligt at få foretaget en undervognsbehandling hvert andet år (Nogen mener at hvert tredje eller fjerde år kan være nok). Hvis der er tale om en brugt bil, som har fået sin første behandling, kan det dog være nødvendigt at efterbehandle efter en kortere periode (et halvt til et helt år).
6. Galvanisering er ingen garanti
Nogle bilejere har den fejlagtige opfattelse, at en galvaniseret bil ikke behøver rustbeskyttelse.
Galvanisering gør, at bilproducenter kan give en relativt lang garanti ift. rustgennemtæring, men dette er ingen garanti for, at bilen ikke bliver angrebet af rust i almindelighed.
Desuden er der normalt dele af undervognen som ikke er galvaniserede og ikke er dækket af rustgarantien.
Slutteligt er det også værd at bemærke, at garantien generelt ikke dækker, hvis gennemtæringen skyldes skader i lakken fra stenslag eller lignende.
7. Få en ekspertvurdering
FDM og andre instanser råder bilejere til at få en uvildig fagmand til at vurdere, hvornår den pågældende bil skal have en omgang rustbeskyttelse.
Hvis du overvejer at investere i en brugt bil, kan det også betale sig at undersøge, hvornår bilen sidst har fået supplerende rustbehandling - også her kan det anbefales at inddrage en fagmand.
Og husk...
Den første rustbeskyttelse er den vigtigste! Det anbefales altid at få din bil rustbeskyttet i løbet af de første par måneder. Det er langt nemmere at forebygge rust, end det er at behandle rust.
Som tommelfingerregel er det ekstra vigtigt at sikre en billig bil mod rust, da der tit er en tendens til, at fabrikken har sparet på beskyttelsen, hvis bilen er meget billig.
Både Teknologisk Institut og FDM anbefaler, at man får rustbeskyttet sin bil fra ny.
Tips - rustbeskyttelse
-
Stationcar: Mest holdbare til næste 20 år?
Hej, Hvis vi snakker fabriksny eller let brugt stationcar hvad skal man så gå efter hvis man har flg krav: 1. Mest mulig problemfri kørsel. Robusthed. 2. Bedst mulig rustbeskyttelse ab fabrik ... -
Rustbeskyttelse inden syn - regler?
Hej Bilgalleri Jeg står og skal have min Golf 4 gennem syn. Den hænger på lift nu, og trænger til en undervognsbehandling. Jeg vil helst gøre det nu, mens den alligevel hænger der, så jeg ikke fø... -
rustbeskyttelse lydisolerende effekt.
Hej. Hvor meget lyd tager en rustbeskyttelse som sådan en https://www.rundtombilen.dk/shop/liqui-moly-korrosionsbeskyttelse-3875p.html I hjulkasser. Nogle der har erfaringer? -
Undevognsbehandling rust
Hej derude. Hvad af rustbeskyttelse kan i anbefalle til et lidt rusten undervogn. Hvis man sprøjter alm. tektyl så vil rusten bare boble op. Igennem beskyttelsen -
Bedste rust beskyttelse/maling?
Hej drenge og piger, ville lige hører nogle ideer til rust beskyttelse? Står og skal skille min patrol af her til vinter og ville hører Hva i har af ideer, har set mig lidt lun på følgende fremgangs ... -
Rustbeskyttelse ved forskærme og skærmkanter
Hej. Jeg har fået nye forskærme og skærmkanter i bag og derfor skal jeg have de nye dele rustbeskyttet. Resten af bilen behøver ikke. Er det noget jeg selv kan gøre og evt. med hvad og hvordan? M...