{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
719 visninger | Oprettet:

Lidt hjælp ang. tilsluting af anlæg! {{forumTopicSubject}}

Hej drenge..

For noget tid siden fik jeg trukket kabler osv i min bil, til en 4 kanals forstærker i bagagerummet, som skulle trække 2 fronter i mine døre.

Men jeg fandt hurtig ud af at jeg manglede lidt bund. Så jeg har købt mig en sub og en monoblok.

Men nu er jeg i tvivl om hvor vidst det skal installeres.

Så vidt jeg ser det, har jeg følgende muligheder:

1) Trække det hele på min 4 kanals forstærker som er monteret nu.

2) Smække subben til min monoblok og sætte fronterne direkte til min radio, som jeg havde før i tiden.

Min 4 kanals har ikke meget power i sig. Hvis jeg skal køre det hele over den, så giver den 2x50 watt og 1x150 watt.

Min monoblok giver 250 watt rms.

Min sub har en rms effekt på 200 watt.

Hvad havde i gjort drenge? Jeg er lidt i tvivl.

Mvh Morten.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt hjælp ang. tilsluting af anlæg!
  • #1   5. sep 2013 okay du skal lige prøve at komme med detaljerne..

Du har et sæt fronthøjttalere..

De kører over din 4 kanals..
    Hvilken forstærker er det tale om..? Og bruger du alle 4 kanaler eller kun 2?

Nu vil du have en sub i..

Du har en monoblok på 250 watt rms..

Altså hvis du kun bruger 2 kanaler på din 4 kanals og den ikke er alt for svag kan du sikkert godt bruge de resterende 2 kanaler til suben (altså brokoble dem)

Ellers ville jeg da sige at hvis du har plads så smid suben i med mono bloken..

Hvis dine nuværnede højttalere kører over forstærker så brug dem sådan.. Det er ikk fedt at trække dem over radioen smiley

• #2   5. sep 2013 Min 4 kanals er en gammel svend, det er en Becher energy 300 og kan ikke rigtig finde noget info om den. Umiddelbart læste jeg et sted at hvis man satte 2 højttalere og en sub til, så ville den give 2x50 watt og 1x150 watt.
    Lige pt kører mine højttalere kun på 2 kanaler, da jeg havde lidt bøvl med at brokoble dem.

problemet er bare at jeg ikke kan smække begge forstærkere i, da jeg kun har trukket en enkelt pluskabel, og jeg magter ikke at trække en mere, fordi det skal man vel hvis man vil have 2 forstærkere?

• #3   5. sep 2013 Det er ikke nødvendigt at trække 2 kabler, hvis du vil have 2 forstærkere i... Der kan du bruge en fordeler blok... Det gør det noget nemmere..

• #4   5. sep 2013 Ja okay.. så ville jeg nok ikk smide subben over den.. Lyder til at den ville kunne spille specielt godt med sådan en..

Du kan bare smide en fordeler blok på dit nuværende plus kabel og så trække 2 små derfra til forstærkerne.. smiley
    Og så en stel fra hver..

Men igen det kommer lidt an på hvor tykke dine ledninger er.. Hvis det er nogle sugerør vil jeg nok ikk anbefale 2 forstærkere..

• #5   5. sep 2013 Og mine kabler er nemlig selvfølgelig ikke så tykke, typisk smiley Købte dette Focal kabelkit, da jeg elsker Focal generelt, så fandt først ud af at kablet var meget småt da jeg fik det hjem.. Plus kabel er kun 8,3 mm2

http://www.knot.dk/shop/item.asp?id=9384&info=Focal-PK8&InfoCat=Kabler-Kabelset

• #6   5. sep 2013 8,3 mm2 var godt nok ikke meget... Jeg ville aldrig nogensinde gå under 25 mm2...

• #7   5. sep 2013 Ville ikk prøve noget med 2 forstærkere der..
    Tror næsten den er samme tykkelse som mine højttaler kabler.. smiley haha

Når men hvad er der så tilbage..

Du kan prøve at trække højttalerne over radioen og lytte efter og se hvordan det lyder..
    Hvis du synes det er ok så kan du smide monoen i med suben..

Hvilken radio har du?

Ellers er der jo at du bare bruger 4 kanalsen.. Så har du den manglende dybde... Det er vel også ok? smiley

• #8   5. sep 2013 Jeg hælder mest til højtalerne over radioen og så monoen til subben. Der skal være power nok bag subben, så det ikke bliver sådan en gang mudret bass smiley
    Jeg har en lidt ældre pioneer radio, ganske udemærket faktisk smiley

Men jeg må prøve begge løsninger og se hvad det er bedst smiley

Nu læser jeg lidt om 2 ohm og 4 ohm, hvordan styre jeg det på forstærker osv?

• #9   5. sep 2013 Mudret bas synes jeg nu man får lige meget hvor meget power man har.. kommer an på enhederne osv..
    Men hvis det er det du helst vil så prøv at se hvordan det bliver.. smiley

ohm er jo modstanden i enhederne..
    Du styrer det på den måde du kobler ting på forstærkeren på..
    Altså kobler du en 4ohms sub på din forstærker så vil dens effekt være når der sidder en 4 ohms enhed på..

Hvis du vil have 2ohm skal du enten have en sub der er det eller parallel eller serie koble flere enheder sammen.. Ohms lov smiley

Hvis det siger dig noget? smiley

• #10   5. sep 2013 Jeg må prøve mig frem, men mange tak for den hurtige respons! smiley

lige det med de ohm smiley
    Det vil sige den sub jeg har ( http://intl.jlaudio.com/12wxv2-4-car-audio-wxv2-subwoofer-drivers-92176) skal bare have 4 ohm? smiley

• #11   6. sep 2013 Træk dog et nyt og tykkere plus kabel... Og stel selvfølgelig... Du vil blive meget gladere for at det hele kører over forstærker i sidste ende...

Kommentér på:
Lidt hjælp ang. tilsluting af anlæg!

Annonce