{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.447 visninger | Oprettet:

Åben eller lukket kabinet? {{forumTopicSubject}}

Hej Bg

Er der nogen der har haft eller har erfaringer med både åben og lukkede kabinetter?
har googlet det, men det jeg er kommet frem til er at folk skriver at et lukket kabinet ikke kan give samme dybde som åben, mens andre skriver at de har haft modsatte oplevelser og at deres lukkede kabinet gav dybere bas.. hvad siger i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Åben eller lukket kabinet?
  • #1   28. nov 2013 kommer jo an på hvilken enhed det er til. Det er jo ikke ens for alle.

• #2   28. nov 2013 Åben (:
    Lukket kabinet er en nødløsning i mine øjne, eller til show biler som bare skal se godt ud...

Du ser jo ikke særlige mange konkurrence folk som laver lukket kabinetter.

• #3   28. nov 2013 okay, det er bare fordi at jeg har fået tilbudt et par system audio subwoofere og de står i et lukket kabinet, hvilket er det modsatte af hvad jeg plejer og ha, så ville være bange for hvad et lukket kabinet ville gøre

• #4   28. nov 2013 Ville vel give mindre tryk, byg en ny hvis du ikke er tilfreds?

• #5   28. nov 2013 Martin, det kommer an på hvad enhederne er bygget til. Hvis du har nogle data'er på de enheder så er der mulighed for at udmåle hvad der vil egne sig bedst til dem.

• #6   28. nov 2013 Helt klart lukket kabinet.

Fordele:
    - giver typisk et mere linært (staveplade?) lydbillede
    - giver ingen portstøj
    - ingen overstyring pga. porten

Ulemper
    - kan ikke tunes helt så voldsomt til at booste visse frekvensområder (f.eks. de laveste, som enheden ellers har svært ved at nå).
    - ikke velegnet, hvis det er tryk man går efter
    - duer absolut ikke med en for svag forstærker pga. modstanden i trykkammeret

Når det så er sagt, skal man selvfølgelig kun bruge en enhed til dét, den er beregnet til.

• #7   28. nov 2013 der bliver solgt et par stykker på nettet med lukket, men på alle youtube videoerne har de åbent.. når det er sagt, er der så nogen der ved hvorfor:
    et par subwoofere på 2 X 600/900W får bilen til at ryste mere end mine
    hertz spl på 2 x 1800W peak tros jeg brugte en forstærker til 9000 til at trække dem?
    alle de videoer med subwooferne ser ret vilde ud men de vejer kun 11 kg stykket?

• #8   28. nov 2013 Lars, det vil jeg på ingen måde give dig ret i.

Det giver oftere et mere lininært frekvenskurve at have et portet kabinet ( hvis enhederne er egnet til det) da du ofte vil kunne få dem til at gå dybere.

Portstøj er kun resultat af forkert kabinet beregning og ja man kan udregne porthastigheden så man undgår portstøj.

Overstyring? hvad er det overhovedet?

• #9   28. nov 2013 Martin, watt har intet med ydelse at gøre og slet ikke peak/max whatt. det har noget at gøre med bilen, kabinettet, forstærker, indstilling samt valget af enheder. tror jeg fik det hele med.

• #11   28. nov 2013 okay, det plejer bare at være jo større W jo større tryk, som feks ground zero osv smiley men så fik jeg da det med smiley

• #12   28. nov 2013 BMW M-power, problemet er at jeg aldrig har haft/hørt et lukket kabinet før, så ville ikke ta turen hen og se dem hvis folk nu sagde at det ødelagde det lidt eller noget i den retning

• #15   28. nov 2013 Martin, du får lige hurtigt noget theori som blot er teoretiske udregninger.
    http://www.astina.dk/10-enhed/rf-t210d2-10-subwoofer-p-3973.html?cPath=68_460_903

Denne RF enhed kan klare 800 watt rms og har en følsomhed på 81 db. Hvis den i teorien fik 1024 watt så ville den yde 111db ( husk det er kun teoretisk).

En cv 154 har en følsomhed på 96db og er på 500 watt rms så teoretisk vil den med 512 watt levere 123 db. som sagt så er det ikke watt der afgør det dog når det kommer til db drag så plejer det at være seriøst grej som gerne vil have ufattelig meget strøm og de kan så også levere derefter smiley

• #16   28. nov 2013 audio system xion 12-800

• #17   28. nov 2013 okay rene tak for det, kan godt se hvad du mener smiley

• #19   28. nov 2013 jeg har haft begge dele. Min erfaring er at bassen bliver mere kontant og hurtig i et lukket kabinet. måske knap så dyb bas som i et åbent. men ja det afhænger også af enheder og forstærker. Jeg havde 18" stroker, den gode gamle gule i et åbent kabinet med 2000 rms watt i røven. den kunne nu godt sparke fra sig og mit setup dengang spillede 159,4 db. har senere da jeg blev mere voksen så at sige haft en af de store 12" jbl basser i et lukket kabinet . den spillede af helvede til indtil jeg fandt ud af at den bare skulle have noget mere kraft fra en forstærker og så spillede den også meget højt, kraftig og samtidig pænt rent. Men det er nok smag og behag

• #21   29. nov 2013 @Sten p

Hvordan blev det målt? smiley

• #22   29. nov 2013 BMW M-power var det ikke dig der bare påstod man kunne sætte en større sikring i sin forstærker? for den kan jo sagtens klare det. Da dem fra fabrikken af altid sætter en for lille sikring i? smiley så spil nu ikke så smart med anlæg lille ven.

http://www.bilgalleri.dk/forum/Bilstereo/1006660-kan_ikke_faa_lyd_ud_af_forstaerker smiley

• #24   29. nov 2013 BMW nej der er en 60A sikring på din plus kabel men kun 40 A onboard sikring i forstærkeren. Han har netop ikke skiftet den da der kun sidder en 40A sikring i fra fabrikken af. Læs nu for hulen hvad du selv har linket til 60A på din plus ledning. Lad nu være med at gøre dig selv mere til grin mand.

Der står på dit strømkabel skal der sidde en 60A sikring og ikke i selve forstærkeren

• #26   29. nov 2013 BMW ja læs nu selv for helved hvad der står lige oven overe din røde cirkel.

Der står før du starter på din installation skal du have et kabel der kan klare 80A.

Og på det kabel skal der 20 cm fra batteriet være en sikring

For model sdx 490 skal der sidde en 60A sikring
    for model sdx 290 skal der sidde en 40A sikring

Det er sku da den i motorrummet og ikke på din forstærker. Så læs dog hvad du selv har linket til mand. Damm du har ikke meget forstand på det så

• #27   29. nov 2013 Fordi du siger andre spiller smart, de andre har nok mere forstand på den end dig. Så nok dig der spiller smart ikke. Det har du jo netop lige bevist igen.

Kommentér på:
Åben eller lukket kabinet?

Annonce