{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mono blok vs. 2 kanals
  • #1   9. jul 2014 På en monoblock bliver al kraften sendt ud på en kanal, jo flere kanaler jo mere bliver den delt op.

så til en sub er en monoblock at foretrække

• #2   9. jul 2014 jeg vil også sige monoblock er bedst, jeg kører dog selv i min peugeot med 5 kanalers hvor jeg kører alle højtaler + bass igennem.

• #3   9. jul 2014 En monoblok er jo typisk bygget som et meget kraftigere effekttrin end en 2 kanals den er. Det kommer dog meget an på typen af monoblok, om det er klasse A/B eller om det er klasse D eller højere... A/B er ekstrem kraftige effekttrin, men der er et relativt stort tab af effekt i form af varme, men derimod er lyden ekstrem lækker på sådan en. Hvorimod en Klasse D den udvikler meget mindre varme, da det er et digitalt effekttrin.

Men ingen tvivl om at et monoblok er at foretrække til en sub, det er jo det som den typisk er lavet til.

• #4   9. jul 2014 En klasse D er ikke en digital forstærker. En digital forstærker har ingen problemer og har så vidt jeg ved aldrig haft problemer med de højere frekvenser hvilket klasse D har døjet meget med før i tiden men mange producenter er dog kommet godt efter det.

En klasse D forstærker ligger oftest omkring 90-95% effektivitet ( antal procenter som den smider ud i effekt i forhold til forbruget) hvor en klasse A/B ligger nærmere de 45-60% effektivitet og derfor går der en del effekt tabt i varme.

Lyden kan man som sådan ikke sige er bedre i den ene kontra den anden da det afhænger af vores øre samt forstærkerens kvalitet.

Ved brokobling af en 2 kanals ( du kan ikke brokoble en 4 kanals til 1 kanal) kan lyden ændre sig markant samt forstærkeren lider en klart større last da hver kanal ser enheden som den halve modstand samt det faktum at du også halvere din dæmpningsfaktor som jo ellers er en stor del af forstærkerens evne til at holde kontrol på enheden.

Sidst men ikke mindst så afgiver mange HU's et stereo signal til subs, dvs at hvis du bruger en 2 kanals til en dobbelt svingspole enhed så vil der ikke være det samme signal på begge svingspoler.

Ved brug af en 4 kanals til at brokoble på den dobbelt svingspole enhed løber du ind i endnu et problem ved at have et stereo signal til sub samt det at det er en 4 kanals for nu er det rigtig svært at sikre sig at begge sider er indstillet ens med delefrekvens samt gain hvilket kan medføre at begge svingspoler modarbejder hinanden så det er noget man skal have styr på ved brug af 4 kanals selvom det stadig ikke er at fortrække.

En monoblok er at fortrække men de andre kan også fungere fint, jeg vil dog personligt ikke anbefale det.

• #5   9. jul 2014 Rene k, no offence men er det viden fra stuehifi du trækker på der??? Jeg kan kun sige jeg IKKE er enig med dig i alt hvad du skriver... F,eks, dine antagelser omkring stereo signal... En 2 kanals brokobles som oftest og dette betyder at det laves til et mono signal...

du har selv en p88rs2 hu... Så du VED at i den kan man vælge om subwoofer signalet skal være mono eller stereo... Dette kan du også i andre hu's... Og ellers normalen at et dedikeret subwoofer signal altså kommer ud i mono...

• #6   9. jul 2014 Og man kan sagtens bruge en 2 kanals til en enhed med dobbelt svingspole... Forstærkeren skal stadig brokobles jo... nej man sætter fanme ikke en spole på hver udgang... Så er man sgu for dum...

• #7   9. jul 2014 Klasse D ER digital forstærkere... Til bilstereo har de dog ikke været fullrange før her på det seneste.., Hold stuehifi og bilstereo seperst... Det er 2 forskellige verdener... Desuden er der ikke noget der reelt hedder en digital forstærker da de er opbygget af analoge kredse...

• #9   9. jul 2014 Jeg skal selv køre med 2 2-kanals forstærkere i Klasse A/B... En på mine højttalere og en på mine subs... Personligt kan jeg bedre lide den varme en klasse A/B giver i lyden, frem for en Klasse D (Har ikke lyttet til nogle nyere klasse D, så vidt jeg ved, så ved ikke om de er bedre nu...)

Kommentér på:
mono blok vs. 2 kanals

Annonce