{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.130 visninger | Oprettet:

Tykkelse af kabler {{forumTopicSubject}}

Hej BG. Jeg skal til at montere anlæg i bilen men er i tvivl om hvilke kabler jeg skal købe (tykkelse)

Jeg har en sub med to 12" enheder samt to højttalere på 250w

forstærkeren er en Boss Phantom 2600 watt 4-kanals

Hvilken tykkelse strømkabel skal der minimum bruges, kan det passe at man skal helt op i 50 mm2 ?

og hvilken tykkelse højttalerkabel vil i bruge ?

Mvh. Oliver smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tykkelse af kabler
  • #1   18. mar 2017 Du kan sagtens nøjes med 16 - 20 mm2 kabel til den forstærker... de der 2600 watt du skriver er ikke andet end reklame pladder og svindel... Det er nemlig Peak watt og der kan producenten skrive hvad de har lyst til stort set... den forstærker yder ikke 2600 watt medmindre lynet slår ned i den...

• #2   18. mar 2017 Hej
    Kig på tilslutningsterminalerne.
    Kan der monteres et 50mm2 svejsekabel ?
    Nøjes med 10-16mm2 . det er rigelig og kan bære 100-150 amp vedvarende forudsat din generator kan oppebære accuspændingen på nominel 14-15 V
    MVH KP

• #3   19. mar 2017 Karsten P

AHVA KAN DET??? Er du komplet sindsyg? 10 - 16 mm2 kan overhovedet ikke holde til 100A... Slet ikke hvis det er som normalt med bilstereo at man trækker et 5m kabel... Hvad fanden er det for et sindsygt råd at give folk? Vil du gerne have han brænder bilen af fordi sikringen er for stor? Er du skingrende vanvittig???

• #4   19. mar 2017 150A på en 16mm2 smiley
    En 16mm2 kan alt efter varmeafledning forhold, som jeg vil vurder til mindre gode, belastes med 56A....... en 10mm2 42A....

Længden på kablet betyder i en bil ikke det store for hvad du kan belast det med, men til bilstereo er større bedre især ved peak belastning, at den opgivne belastning så ikke er i nærheden af 2600watt er noget andet

• #6   19. mar 2017 tak for hjælpen, angående watt på forstærker fandt jeg ud af at den har 4x 325 watt RMS smiley - Har fundet en samlet kabelpakke med 6 meter 21mm2 strømkabel, håber det er godt nok så smiley

• #7   19. mar 2017 Nej det har den ikke... jeg tør 100% garantere at din forstærker ikke kan yde 4x325 watt rms.... jeg vil forære dig en komplet opbygning af anlægget hvis jeg tager fejl...

• #8   19. mar 2017 Jeg gætter på det er en Boss Phantom PF2600 du har... den lover boss selv leverer:

RMS Power @ 4 ? = 244 Watts x 4 og Peak Power @ 4 ? = 325 Watts x 4

Men den er sikret med 2 stk lilla sikringer... dvs. enten er det 3A sikringer eller 35 A sikringer... 2x35A = 70A

70A x 14,4 volt = 1008 watt... Men en klasse AP forstærker har max en effektivitet på 60%... Nu vil jeg være ekstremt flink og sige at boss forstærkeren er mget effektiv... dvs. 60%... 60% af 1008 er 604,8... dvs. 604.6 watt... Som er fordelt på 4 kanaler = 151,2 watt... det skal siges at dette er ved maximal belastning af forstærkeren, da mere belastning vil sprænge sikringerne... dvs. det er ikke ved 4 ohm men ved 2 ohm... dvs ved 4 ohm vil du nok få 75 watt rms pr kanal ud af forstærkeren...

Dette er helt almindelig matematik... og matematik lyver ikke.. i forhld til pris så er 75 watt rms ikke dårligt... men det er godt nok langt fra de løgne som boss reklamerer med... smiley

• #9   19. mar 2017 Okay smiley - er det så nok til at trække de her sub enheder ? (se billede)

profilbillede
  • #10   19. mar 2017 Det er en 4 kanals forstærker... det bruger man ikke til subs...

Men jo Tror den sikkert kan trække de der fint...

kan se din foretrukne bilstereo forhandler er Ebay...

Hvis jeg må give et godt råd: Rådfør dig med sagkyndige folk inden du hælder penge ud af vinduet næste gang... smiley

• #11   21. mar 2017 Ja 4 x 75 Wrms nok ikke så langt ved siden af sandheden - Cody's matematik er i hvertfald ikke helt ved siden af smiley
    Jeg ville personligt satse på at bruge 16mm2 da du kan trække 75A kontinuerligt eller 60A ved dårlige varmeforhold. Og da forstærkerens sikring er på 70A er strømforsyningen nok ikke på mere end 50 smiley

• #12   21. mar 2017 har fundet et komplet sæt kabler hvor der er 21mm2 strømkabel med, håber det går an smiley

• #13   21. mar 2017 Det burde være fint. 21mm2 Stel også??

En go ide er at ikke lade stelkablet være længere end 50 cm til karosseri

• #14   21. mar 2017 Hej
    Helt fint, så kort som mulig og en rigtig god stilforbindelse på bar metal og gerne med en let fortinnig af overfladen.
    Pas på brum sløjfer1
    MVH KP

Kommentér på:
Tykkelse af kabler

Annonce