{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.251 visninger | Oprettet:

S K
S K
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Dårlig lyd i ny bil {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har fået ny bil, og i den fobindelse har jeg flyttet mine dør højtalere (JBL gto528) og min headunit (pioneer) med over.
Men det virker som om at det spillere dårligere, end det gjorde i min gamle bil. Der er nærmest ingen bas at mærke/høre mere, selvom jeg har prøvet at indstille de forskellige equalizer indstillinger igen.

Min teori er at dørene bare ikke rasler/vibrerer lige så meget som det gjorde i min gamle spand, og dørene måske også er lidt mere lyd isolerede. smiley

Højtalerne er 5.25", så de passer ikke helt i da det er beregnet til 6.5" i den nye bil, men synes jeg har fået sat dem ret godt fast alligevel.

Jeg ved godt dørhøjtalere nok ikke er beregnet til at levere en tung bas, men det var nu udemærket i min gamle bil smiley

Hvad vil i foreslå? Vil det hjælpe noget at skifte til en lidt større højtaler? (6.5") Jeg har set man kan få nogle flade, aktive subwoofere, som kan ligge under sæddet, så de ikke fylder i baggagerummet. Er de noget værd? Det er vel altid bedre en ingen subwoofer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig lyd i ny bil
  • #1   28. aug 2017 Der er en fase fejl. Den ene enhed er monteret forkert (der er byttet om på +&-)

Var dørene bedre isoleret i den nye ville du opleve en bedre bas og bedre lyd.

• #2   28. aug 2017 Hvilke biler er der tale om?
    1: Rummet som højtaleren skal monteres i skal passe til højtaleren, og det gør den jo åbenlyst ikke som du selv har opdaget.
    2: kablerne i den nye bil kan være dårlig kvalitet.
    3: Er de monteret rigtig + til + og - til - ?

• S K
    S K Tilmeldt:
    aug 2017

#3   28. aug 2017 Det er en Peugeot 206 fra 2004 smiley

Hmm okay, det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg var ellers ret sikker på at jeg havde monteret + og - rigtig, men jeg vil da som det første imorgen lige gennemtjekke det, og måle gennemgang hele vejen for at være sikker.
    Har den fejl mest betydning for bassen, eller? Synes de højere toner lyder fint nok nemlig.

Myggen:
    Ja det tænkte jeg godt, men så længe højtaleren sidder fast er det vel ok, eller?

Kablerne er de fabriksmonterede som der altid har været der, så vidt jeg kan se smiley

• #4   28. aug 2017 Det er IKKE nok at højttalerne sidder fast Det er også meget vigtigt at højttalerne passer 100 % i hullerne og slutter helt tæt der hvor de sidder - gør de ikke det må du selv fremstille en baffel som lukker hullet og ligeså ud mod dørbeklædningen hvis ikke de sidder i den !
    polobjørn

• #5   28. aug 2017 Nå en enhed skubber luft frem i begge sider skabes der et overtryk. Hvis den ene enhed trækker tilbage istedet så udligner du trykket..

• S K
    S K Tilmeldt:
    aug 2017

#6   28. aug 2017 Polobjørn: Hmm dvs. det stykke fra højtaleren, og ud til dørbeklædningen, der burde man også lukke det tæt? Der er alligevel ret langt, måske 5 cm eller så noget.
    Der sad noget gammelt slidt skumgummi som endda havde limet sig selv fast til de gamle højtalere der sad i bilen. Det fjernede jeg da det ikke kunne klistre mere, og som jeg ærgelig talt ikke troede kunne gøre den store forskel, Men det gør det altså?

• #7   28. aug 2017 Ha de ikke lige fået med at du køre med for små enheder... Ja en enhed der passer i hullet er det du skal havde fat i I første omgang. Det luft du flytter nu bliver udlignet på af luft fra bagsiden der kan ubesværet løbe forbi enheden

• S K
    S K Tilmeldt:
    aug 2017

#8   28. aug 2017 Hmm ja okay, det lyder jo egentlig realistisk nok. Har prøvet at søge lige på forummet, men synes generelt der bliver anbefalet nogle mærker jeg ikke har hørt om før. Jeg ved tydeligvis ikke så meget om lyd, men kender kun til de mainstream brands som pioneer, jbl, alpine, earthquake.. er det ikke nogle fornuftige højtalere fabrikanter at gå efter eller hvad? Overvejede om jeg skulle købe jbl GTO629, fordi jeg har været glad for de 5,25" gto jeg har. De koster omkring 900kr, som nok er hvad jeg maks vil give for et sæt.. Er der andre der spiller bedre i samme klasse eller hvad ville i anbefale til 6.5" som skal kunne tage hele frekvens området? og gerne kunne levere lidt dydbe også smiley

• #9   28. aug 2017 Over en Radio ville jeg gå efter noget som Audio System. Audison,, Hertz. Gå efter nogle med en høj følsomhed Eks.
    http://www.hilmars-audio.dk/shop/audison-prima-apx-6089p.html

Sensitive 94Db det en meget høj følsomhed der gør den ikke tåler så mange watt men den spiller rigtig godt og kontrolleret ved lille effekt som en Radio spytter ud (hvis du heldig så 4x15rms og det højt sat)

http://www.hilmars-audio.dk/shop/audio-system-co-2092p.html

http://www.hilmars-audio.dk/shop/hertz-dieci-dcx-1528p.html

• S K
    S K Tilmeldt:
    aug 2017

#10   28. aug 2017 Skal lige siges at jeg har en lille plug&play 45WRMS pioneer forstærker (gm-d1004) sat imellem også, ved ikke om det ændrer på noget smiley men kan se at dem du linker, kan holde til en pæn høj effekt, så det er vel kun bedre så.

• S K
    S K Tilmeldt:
    aug 2017

#11   28. aug 2017 Kom til at tænke på at nu jeg nok alligevel skal investere i nye højtalere, at der plads til tweeters i døren også. Er det bedre at købe et komponent sæt så? Hvis vi snakker samme max pris på omkring de 900kr

• #12   29. aug 2017 Compo sæt et altid en go ting og de 3jeg linker til koster lige omkring 900 for komponentsættet... Og den lille forstærker øger selvfølgelig dine kræfter så det er kun godt.

• S K
    S K Tilmeldt:
    aug 2017

#13   29. aug 2017 Okay, mange tak for den hurtige hjælp! smiley

• #14   29. aug 2017 Smid hilmars-audio.dk en mail med bil model så du ikke få noget der er for dybt kan ikke huske hvor meget plads der er i en 206'er.

• S K
    S K Tilmeldt:
    aug 2017

#15   29. aug 2017 Der er ikke så meget plads nemlig. Ja ok, det kunne være jeg skulle gøre det smiley

Kommentér på:
Dårlig lyd i ny bil

Annonce