1.778 visninger
|
Oprettet:
Sub og forstærker {{forumTopicSubject}}
Hej,
Et hurtigt spørgsmål. Hvordan får jeg mest ud af de to ting sat sammen.
En earrquake subzero 10”
Madness x2000
Lige med hensyn til hvordan jeg skal tilslutte den bedst:-)
Blir sku alligevel lidt forvirret når forstærkeren er en monoblok, og der står 800w ved 4 ohm, 1300w ved 2 ohm og 2000w ved 1 ohm.
På sub er det Dual 4 ohm, så hvordan sætter jeg bedst de to ting sammen. Gør som på billedet, eller 2 sæt ledninger fra bass og til forstærker?
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
2 minutter og det er klaret.
Så skal du bare få sat din gain "korrekt" så forstærkeren ca spytter de 750 RMS watt ud den er vurderet til at kunne holde til.
Hvis der ingen forvrængning i signalet er kan den måske holde til endnu flere watt.
dec 2012
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 37
Hvordan indstiller jeg det bedst?? Har nemlig os gain på selv anlægget, så kunne jeg stille den helt op på forstærker og så styrer det derfra??
Og Hvor ville du stille LPF ? Samt subtonic, bassboost osv. Skal det ikke bare stå på nul.?
dec 2012
Du kan bruge den her metode til at indstille gain med et multimeter.
https://www.youtube.com/watch?v=gg2gl-fz2Qc
Men det aller bedste ville være en oscilloskop hvor man kan se sinus bølgen og se hvornår signalet bliver firkantet og forvrænger... Meeén det er ikke alle der ligger inde med sådan et
Signal forvrængning er den største årsag til at en højtaler dør.
dec 2012
dec 2012
dec 2012
750 RMS watt x 2 ohm = 1500
Kvadratroden af 1500 = 38.72 volt.
Forstærkeren skal spytte 38.72 volt (AC) ud (50/60 hz test tone)
Det er slet ikke en 100% præcis metode, men den rammer nogenlunde inde for området.
Det er heller ikke garanteret at forvrængning af signalet er udelukket, men hvis din forstærker kan smide 1300 RMS watt ved 2 ohm, så tror jeg nu nok det går
Forvrængning forekommer når en forstærker forsøger at yde mere end hvad den kan.
dec 2012
dec 2012
En DVC (Dual Voice Coil) enhed er enten 2 ohm eller 8 ohm. Nogle bruger kun 1 spole så det er 4 ohm, men tvivler på at det er sundt for enheden.
Brug begge spoler.
Vent evt til at Cody kommer buldrende frem herinde, så skal han nok fortælle dig helt 100% hvad der skal gøres.
dec 2012
Er det fint nok hvis jeg sætter gain i midten på mit anlæg? Eller skal den være helt i bund?
Samt med selve diskant, bass og mellemtone indstillinger, det påvirker vel ikke den lyd vel, hvis jeg stiller på mine højtaler? Og er der en smart måde at indstille mine dørhæjtaler? Har 4 sæt højtaler der er sat til en 4 kanals forstærker, men har valgt at sætte 2 par sammen og kun bruge 2 kanaler på den, for at få flere watt ud af den. Ved sku ikke om det er dumt. Men da jeg kun har 1 phonokabel sat til for eller skal jeg bruge y stik så jeg bruge alle 4 kanaler, da det andet phono bruger jeg til sub.
Sorry for alle de spørgsmål
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Hvordan dine forstærkere er bygget om ved jeg ikke flere af mine kan køre 1slt phononindnog spytte 1 sæt ud og så vidre til næste forstærker. Om dj har brug for flere watt til dine højtalere er svært at sige. Uden at kende specs på begge ting
dec 2012
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
At indstille med et multimeter er ret så modigt alligevel... og man skal slet ikke stole på det... Men det er dog en bedre metode end at skrue i blinde...
1: Fjern de 2 jumpere på din sub...
tilslut din sub til din monoblok med 2 sæt ledninger... altså 1 sæt pr spole... Din forstærker har 2 sæt Terminaler... bare brug begge, da de indvenidgt er tilsluttet samme kanal...
2: Med hensyn til indstilling... du har ikke en gain på din radio... eller rettere du har ikke en gain på din radio du skal bruge... du har en volumen kontrol du skal bruge...
Brug evt. den metode Aries foreslår... Jeg kunne godt fortælle hvordan jeg gør, men jeg har også brugt 20 år på at lære at lytte mig frem til resultatet...
3: Din montering af højttalerne... Lav den om... du får faktisk mindre ud af din forstærker på den måde... Du glemmer nemlig at dine højttalere Skal DELE effekten mellem sig... dvs. på mange forstærkere får du mere ud af at hver højttaler sidder på hver sin kanal...
dec 2012
Vil prøve at bruge 2 sæt ledninger og så tilslutte til hver sin kanal.
Hvad tænker du LPF skal stå på ca? Har jo en Sun udgang på mit anlæg, og i den menu kan jeg vælge a slå sub fra, vælge at sætte frequency på FLAT, 80HZ, 120HZ og 160HZ. Samt er der en Gain knap jeg kan stille op og ned, og når jeg gør det ændre bassen sig, så må vel påvirke forstærkeren.
Super. Prøver jeg gøre igen med hensyn til højtalerne. Sybtes bare lyden virker anderledes på dem foran end dem bag i.
Skal den stå på HP eller full? Og hvad foretrækker du de skal stå på?
jun 2009
dec 2012
Hvor ville du sætte knappen på forstærkeren på FULL eller HP?? Samt delefilter til dørene da det er 2 vejs, 0dB, midt eller -2dB?
jun 2009
på din forstærker slår du over på High pass... Altså HP... Der burde du også kunne indstille frekvensen, og der ville jeg nok have den omkring 60 hz eller i det nabolag... Igen det kommer meget an på enheder så der er ikke en universel løsning...
Dit delefilter i døren ville jeg starte med at sætte til 0 db... Virker diskanten så lidt for skarp ville jeg sætte den ned på -2
Sub og forstærker