Kabel tykkelse {{forumTopicSubject}}
Hej
Har denne forstærker Pioneer 6300F:
http://www.pioneer.dk/eur/products/25/29/182/GM-6300F/index.html
Lige P.T trækker den kun dem her:
http://www.pioneer.dk/eur/products/25/131/201/TS-A6901/index.html
Har også en AIV 1,0 farad kondensator.
Hvad vil i anbefale af tykkelse strøm/stel kabel, til denne forstærker??
Det er fordi, at når jeg skruer lidt op på anlæget. Hvor der er ok bas på, begynder kondensatoren og blinke og lyden forsvinder, ca i 5 sek.
Har 10mm2 kabel nu og var nok til at trække JBL GTO 75.4 4ch forstærker, men ved ikke om mine kabler er for lille til den her.
For lille kabel, dårlig stel??
På forhånd tak
sep 2005
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 23 Svar: 1.305
for når man "presser" et kabel, altså hiver flere ampere igennem
end det er beregnet til, bliver det varmt.
og i værste fald, smelte isoleringen, og derefter kortslutte.
okt 2006
Følger: 38 Følgere: 35 Biler: 5 Emner: 54 Svar: 878
nov 2003
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 52 Svar: 370
Skal også siges jeg har brugt en fordeler blok, til at forlænge strøm kablet.. hvis det har noget at sige?
okt 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 55 Svar: 879
Det handler om hvor meget effekt de pågælende forstærkere kan lever og ikke hva de skal trække...
Så til den forstærker vil der skulle bruges 25mm2 til både + og - dine højtaler kable skal være på min. 1,5mm2
okt 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 93 Svar: 727
okt 2003
Følger: 1 Biler: 4 Emner: 13 Svar: 1.610
Og kablet tykkelse med isolering kan ikke bruges til noget, det eneste brugbare er kobberets mm2 .
Og ja når man presse et kabel til dets ydereste så bliver det varmt, varme betyder at modstanden stiger, og spændingen falder. falder spændingen nok kommer den uden for forstærkeren arbejdsområde og den lukker ned.
Ens strømkabler kan aldrig blive for tykke, de kan kun bliver for tynde.
" og i værste fald, smelte isoleringen, og derefter kortslutte " Dette kan kun ske hvis man har være så dumdristig ikke at havde sikret sit kabel rigtig med en sikring som ikke er større end kablets max strømværdi.
Steffen P, den fejl du beskriver lyder helt klart som om spændingen bliver for lav, dette får nemlig også elektronikken i kondensatoren til at advare med et beep.
Et 10mm2 kabel som jeg skyder på har en samlet længde på omkring 5 meter, vil med et strømforbrug på 35 amp genere et pænt spændingsfald, men det alene burde ikke få din forstærker til at slukke, har du også en dårlig stel, har du tilgængæld masser af grund til at spændings falder som du beskriver.
Jeg vil derfor anbefald at du sikrer dig at din stel forbindelse er 100% iorden.
Er den dette skal du unden tvivl havde dit et tykkere kabel, og som det før er beskrevet ville min 20 mm2 passe helt fint til dit strømforbrug. Og du vil ikke få et spændingsfald på under 0,5 volt.
nov 2003
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 52 Svar: 370
Kabel tykkelse