Forstærker og højtallere - hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hej...
Er rigtig arrig nu!!! Igår var jeg hos carsound og købte en forstærker - Blaupunkt VA4100, Giver 4 x 100 wrms - Den skal trække 4 stk. boxster procomp XXHQ (Fra dansk auto hifi) De svageste højtallere kan klare 140 wrms.
Idag fik jeg den så monteret og det første der sker efter alt var færdig og klar til afprøvning var at alt brummede og sagde helt vildt HØJT BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM.....
Tror at højtalerne er sprunget. Men er vi ikke enige om at det IKKE skulle være muligt at smadret de svageste højtallere? Det fik jeg i hvert fald af vide ude hos carsound!
Ellers andre der har idéer til hvad det er?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 72 Svar: 5.735
Går forstærkeren i protect, og er du sikker på at højtalerne er færdig?
Prøv evt at tage et 1.5v batteri og sæt det til en højtaler, hvis membranen den bevæger sig, så er højtaleren intakt...
dec 2004
Følger: 69 Følgere: 65 Biler: 4 Emner: 88 Svar: 3.540
"Men er vi ikke enige om at det IKKE skulle være muligt at smadret de svageste højtallere?"
NEJ...........det er "vi" IKKE eninge om..
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 78 Svar: 180
dec 2004
Følger: 69 Følgere: 65 Biler: 4 Emner: 88 Svar: 3.540
Og.......grunden til dette, er at "lille" forstærker kan have tendens til at forvrænge en ens højtaler.
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 133 Svar: 1.292
Har set et disko setup engang hvor den ene forstærker pludseligt begyndte kun at levere jævnstrøm, det kan slå selv den største højtaler ihjel.
Der kan være sket så meget som er umulig at gætte ud fra de info du kommer med desværre.
men prøv dog at sætte en højtaler til af gangen på din HU og se om de er sprunget.
De kan godt stadig bevæge sig selvom de er sprunget i nogen tilfælde, Hvis spolen er begyndt at smelte men ikke er brændt over.
Men så vil de skrætte helt vildt.
Forstærker og højtallere - hjælp!