{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.064 visninger | Oprettet:

watt guide - forstærker / højttaler {{forumTopicSubject}}

Hej igen, har været mere eller mindre fraværende her det sidste stykke tid, men nu er jeg vidst på vej tilbage igen hehe og så fik jeg sku lige tid til overs til endnu en guide, kan jo se at mine gamle guides er blevet brugt flittigt så nu forsøger jeg med endnu en smiley denne gang skal det handle lidt om effekt og hvilken forstærker (hvor stor forstærker) man bør vælge til en bestemt enhed (jeg har ikke tænkt mig at lave en mærke religion ud af det her, det er ganske simpelt for at hjælpe nye folk til at finde den rette forstærker)
det kan godt være det forekommer lidt rodet, det undskylder jeg smiley

jeg vil gerne aflive en del af de myter der er på dette område:
"Hvis jeg køber en højttaler med flere watt end min forstærker er jeg da sikker på den ikke brænder af?"
- Nej, det er man bestemt ikke, det er faktisk modsat, jo flere watt (jo mere effekt) din forstærker kan afgive jo større kontrol har den over den enhed der blir sat til den, der er langt større chance for at dine enheder brænder af hvis de får for lidt watt!

grunden til at dine enheder brænder af er IKKE at de får for meget power, men at de for ukontrolerede signaler (støj) det kommer når din forstærker forvrænger... det kan man ikke opgive i watt målinger, slet ikke, men hvis man har en forstærker med stor effekt er der stor chance for at den ikke forvrænger ved større belastninger, en lille forstærker kan sagtens spille en enhed på mange watt op, det kræver blot at den ikke forvrænger!
pris / kvalitet hænger tit sammen i dette tilfælde, ikke altid, men tit

ALTSÅ: jo mere effekt din forstærker har jo bedre kontrol har den over de enheder du sætter til..!

"Hvad skal man så bruge watt opgivelserne til på højttalere?"
- Watt opgivelserne på enheder er tålte watt, dvs det angivede antal watt er den mængde effekt producenten står inde for at højttaleren kan holde til!

"Hvad er max watt?"
- Max watt er også kaldet peak watt og det er den mængde effekt enheden kan klare over MEGET KORT tid!

"Hvad er rms watt?"
- Rms watt er også kalder kontinuerlig watt eller nominal effekt og er den mængde watt enheden kan klare over en ved varende periode!

"Hvordan undgår jeg at min forstærker forvrænger?"
- Du skal sørge for at få en forstærker i en ordentlig kvalitet, hvis du skal spille højt bør du få en forstærker med en passende stor effekt, meget gerne højere effekt på forstærkeren end på enheden da det gir bedre kontrol og dermed mindre chance for forvrænging

Når du så har fået dig din forstærker skal du sørge for at den forstærker får de rigtige forhold, dvs den skal have strøm nok OG hurtigt nok... hvis dit batteri har problemer med at levere strømmen hurtigt nok kan det afhjælpes ved enten at installere et batteri seperat til dit bilstereo med kort kabellængde til din forstærker, eller ved brug af en kondensator

Spørgsmål er velkomne, håber det er noget i kan bruge til noget, hvis jeg har skrevet noget forkert så lad mig endeligt høre smiley - endnu engang er dette ikke ment som et blære indlæg, men som hjælp til nye folk...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  watt guide - forstærker / højttaler
  • #1   10. sep 2008 Damn...!!

    Ikke mange "kommaer" du bruger i den tekst

    smiley


  • #2   10. sep 2008 Ronni H: min dansklære hader mig... undskyld! hehe

  • #3   10. sep 2008 og som supplement: hvad får en forstærker til at forvrænge?

    Det dyreste og dermed mest begrænsende faktor i en amplifier er strømforsyningen. Når en forstærker skal yde maksimum ydelse belastes strømforsyningen hårdt. Når den ikke kan levere mere begynder lyden at "klippe", såkaldt "clipping", som er hakket og hullet lyd. Dette forårsages især hvis forstærkeren er af ringe kvalitet, hvis den belastes meget uens eller hvis den stort set er kortsluttet på udngagstrinnet (for lav ohmsk belastning, typisk under 1 ohm).
    Derudover folk spørger tit til at sætte en sub sammen med dine højtalere på samme forstærker og ja, alt kan lade sig gøre men det kan IKKE anbefales. Strømforsyningen har ekstra svært ved at levere kvalitet til dine højtalere hvis den X antal gange i sekundet skal brødføde store mængder energi til en sub. Ergo, drop den løsning !
    Well, dimensionering af forstærkere og især psu's til dem er lidt af et regnestykke men summa sumarum, køber du kvalitet får du som regel også et bedre produkt. Køber du PAPwatt på tilbud kan du ikke være sikker på at de også er fuldt funktionsdygtige, når enheden belastes hårdt.


  • #4   10. sep 2008 Og et andet supplement: Et sikkert signal på at dine højtalere er ved at nå grænsen for hvad de kan tåle := så længe de spiller rent og klart kan du belaste dem mere....når de forvrænger og "larmer" har de nået grænsen for hvad de kan tåle og man bør aflaste dem (skrue ned).

  • #5   10. sep 2008 ser findt ud igen igen ricko smiley

  • #6   10. sep 2008 Anders T: ja, og det kan typisk også høres ved at bassen begynder at sige "bonk" lyde smiley

    John N: jeg siger mange tak hehe, håber bare det blir brugt!


  • #7   10. sep 2008 Mht. watt, så tænker forbløffende få herinde på ordet "driftseffekt"....og det er ikke en uvæsentlig faktor. En højtaler har en driftseffekt, som er den smule effekt, der "spildes" i en højtaler for at få den til at arbejde fysisk. Typisk hedder tommelfingerreglen at man skal bruge 10 gange drifteffekten i RMS watt for at få en højtaler til at spille rent og godt. Det giver ikke noget reelt billede så her er et eksempel:

    En stuehøjtaler med bas, diskant, delefilter og måske mellemtone har typisk en drifteffekt på 3-4 watt. Det betyder at den som hovedregel skal bruge godt 40 RMS watt for at spille rent og klart. Skal man så spille til fest skal du yderligere have effekt til det. Nogle højtalere, især med flere enheder og et krævende delefilter har en høj drifteffekt og kræver derfor flere forstærkerwatt til drift.
    Mine første hjemmebyg højtalere til "for sjov brug" var en 12" PA enhed med et horn til...intet delefilter og en drifteffekt på 0,36W totalt....de kunne spille på en discman smiley


  • #8   12. sep 2008 Når du nu kommer med sådan en fin guide vil jeg lige udvide den lidt og linke til et tidligere inlæg jeg lavede for lang tid siden.
    Watt er ikke alt... Følsomhed betyder lige så meget
    http://bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=320169


  • #9   23. sep 2008 Jesper J: hvordan har du det idag? du lyder til at have haft en ret dårlig dag...
    - hvis du nu læser overskriften engang vil du finde ud af at dette er en watt guide og ikke en guide om dæmpningsfaktor og signal / støjforhold... det er du velkommen til selv at skrive...

    husk nu, hvis du skal have bare det mindste ud af den her slags indlæg skal du have ARGUMENTER på bordet... mundhuggeri hører til i børnehaven, hold det venligst ude af min tråd


  • #10   23. sep 2008 Jesper J: jeg er af den overbevisning at højere effekt gir mere kontrol over en enhed... hvis du på nogen måde kan modbevise det er du mere end velkommen, hvis ikke så lad lige vær med at kritiser noget der er korrekt..

  • #11   23. sep 2008 ser frem til at læse din forklaring...

  • #12   24. sep 2008 når vi snakker ny subs desing og ikke dem som var kopi fra stue verden .

    så er jeg helt enig med lydgeek eks. min gode ven jan F har 2 stk mofo 12" de er rate til 1600 rms watt de får til daglige 2000 rms watt og han har fuld kontrol over de endheden ud de på nogle måder lugter brændt. over hovedt. jan bil er blevt lytte på af nogle emma folk snart og de er alle enig om at hans bass lyder godt. og kontrolerne.

    nu tag vi mit ejet eks. min gznw12" kræver 2000 rms watt den start jeg med at spil med 1000 rms watt fordi folk sage det er nok til den bullshit. den var ude af kontrol og var bag ud i mange musik nr. så fik jeg et ny fortærker på 1900 rms.. og jo tak jeg har en sub med fuld kontrol og som på ingen måder i subsonic går så langt ud at den siger kalark klark ..i meban som den gjor med den lille forstærker fordi den ikke kunne nå at hive suben tilbage.

    når det er sagt.. så har du helt ret jesper i at ælder subs og alle ander former for endheder så som kompo sæt samt diskanter lyder meget beder med en beder dempnings faktor. men her har vi alså også at gør med helt ander parmeter. som godt kan relaters over i stue /PA verden .

    selv en SQ sub som peerrlees skal alså have sin 400 rms watt for den er helt i skabet.. i min og mange anders. øre. men klart kan den få det på en super demningsfator og i ohm . så er det klart det best. hvor en gznw 12" er lige glad med om det er i 4 eller 1 ohm som også er en SQ som / spl den kan bare lidt mere. end såmange ander. lige der.

    det var mine 5 øre.


  • #13   24. sep 2008 selvfølige skal man ikke smide 1000 watt over hvad endheden kan tåle det er heller ikke de geeak skiver.. den han mener med det er jo at men så vidt muliget skal match rms watt ne på endhed og har man 10% for meget watt i overskud gør det ikke noget da det kan hjæl¨p at styre endheden

    jeg kan desvære ikke husk hvor mange watt zissar brugt på hans elllers fed opsætning.. men du skal lige husk på zissar køre jo ikke med dvs kina. ting som kun lige kan smide det alt watt ud de skiver..

    han bruger jo noget udstyr som er meget strømstærkt og har en helt anden styring over de endheder der bliver sat på ...

    geaks guilde er myndet på at folk som far i thansen / carsound /bilexpert også vider hvor man ikke lige alttid for den vejlining man har brug for og derfor kommer hjem med noget man ikke kan bruge til noget som helt.

    godt eks er den her fantaktis forstærker som han træk hele 16 endheder. og give hele 5000 watt ud... den har jeg personlige gemgådet med meget fagkyndig personer og add.... noget oppuste reklam . fordet føst var den 50 % letter end min lille 1.2000mrk gz. som kun yder 2400 watt teroatisk watt for det andet have den kun en strøm endhed der tillod max 1750 watt før det vil tag brænd af. om sat det til rms watt ender vi ud med ca 1200 på en go dag så har jeg vært flink og ikke renge drift efekt med,

    men lag os sige vi spænder 1 på min gz.. så er det alså endhede der får skader da den hele tiden bliver tukket i max spæning på sin forstærker og når det går galt ryger de begge .. ! da endhed vil brænd udgangs trinne af med tiden . men her har du en forstærker der skulle kunne yde 5000 teroratisk watt og 2200 rms. watt

    så jeg syens alså geaks. guide er go til det folk der er her på billgalleri som tit er nybegynder ind for bil-hifi ,have han smidt den på BSF.dk ja så have den skulle være noget mere fyldsgørne. men det var ikke der han lage den

    og jepser så er vi jo ikke så langet far hianden normalt heller ikke dig og geaken.. så det kunne godt lyde lidt som om det ikke have vært din dag i går smiley men det er fedt du løfter en finger for dæmpnings fatoren og THD % det er der desvære ikke mange som gør mere.


  • #15   25. sep 2008 alså lag os lige få et par ting på plads.

    1 . jeg har aldig saget dempnings faktor ikke er vigtig . eller THD for den sage skyld..

    2 lag os tag udgangs punkt i gznw12" du få ikke en meter ud af at have en dæmnings fator på 10000 @ 100 hz med en THD på 00.01% hvis forstærker kun er på 1 watt ...

    der er ikke nogle trivl om at du 1 en watt som er meget træk stærk men den kan intere stille op mod en gznw12" som vil have meget mere. og det har ikke noget med Db af gør overhovedt det har noget med at gør at tinge skal passe sammen vilket de som relg også gør på kvalitets vare.

    men at pile en ting ud af efekt love eller forden sage skyld ohms love også sige den giver du ikke noget for kan man alså ikke bruge til en skide sorry men sådan er det bare.

    eks. har 3 forstærker at vælge i mellem til gznw12"
    1 på 2000 rms watt med 200 i dæmpningsfaktor og en THD på <1%
    2 på 1000 rms watt med 400 i dæmpningsfaktor og en THD på <1%
    3 på 500 rms watt med 800 i dæmpningsfaktior og en THD på <1%

    så er nr 3 alså på ikke nogle måder træk stærk nok i forhold til nr 1 nr 2 er af en go styrk at den kunne klar at drive gznw men det optimalt er nr 1 da den ikke vil køre på spisserne være gang gznw skal hives tilbage.


    det med strøm er gangs rigtig og børe til være tid være et vigtig emme i sit sæt up .. og det er klart en af de side emne der burt være berørt men det har ikke nogle hoved part i en watt guide. og hvis i mangler en for prof hvorfor så ikke bare bruge emma relg bog det burt du vide alt til Kim L ..

    dog køre hoved part af folk herind alså ikke med emma anlæg de køre med kina dele.. og derfor mangler de en gruid til de produkter. da vi flere gang har set folk tro et og ikke kan forstå hvorfor deres lille kinna forstærker kan smader deres ellers dyr indkøbt endhede for faktum er at folk køber ind efter den række følge HU - bass -højtaler - forstærker - kodensator og så kabler samt batteri . det faktum er pændt svært at gør noget ved uden du fra forhandler side oplyser kuden om at penge burt lægges i anden rækfølge.

    hvilket du Kim L burt kende alt til går ud fra du har en dele kunder som før har handlet i dvs. kæmpe kæder der kun tænker på en ting og det er penge.

    så jeg syens staidg den guide har sin ret. og ikke er misvisen ud fra de argumenter jeg lige har skevet op over. !


  • #16   25. sep 2008 ps jeg beklager i skal tyg jer igem alle min stave fejl . og slå fejl ... og det bliver tit meget slemt hved stor indlæg. jeg er en smule ordblind... bare så vi lige har det med.

  • #17   25. sep 2008 jeg har ikke nævnt dæmpningsfaktor i denne guide... dvs man skal gå ud fra at den er den samme...
    - det var da utroligt som i roder rundt i en masse som egentligt slet ikke er relevant for det jeg skriver... jeg skriver jo netop ikke om bestemte forstærkere men om den virkning og betydning watt har for ens enheder...

    så jesper, at du sætter eksempler op med forskellig dæmpningsfaktor gir jo ingen mening i denne sammenhæng, dette er en guide der henviser til Watt (det står i overskriften) ikke til hvad dæmpningsfaktoren betyder... så pak dine eksempler væk og opret din egen guide istedet tak...

    og jesper, du har stadigt ikke kommet med argumenter for hvorfor min guide er forkert...


  • #18   25. sep 2008 HA HA HA......

    Fed tråd det her......

    Altid lækkert med noget " input "

    smiley


  • #19   25. sep 2008 Jesper J: du er på min filter liste, kan virkeligt ikke bruge dit bræk til noget... mener man lærer om argumentering allerede i folkeskolen? det burde du virkeligt bruge...

  • #21   30. sep 2008 ja ja... man kan hurtigt se når protegéen jesper har lært noget nyt for så skal alle andre belæres om det.
    I denne uge er det dæmpningsfaktor.


    Jeg synes det er lidt ærgeligt at, efter hvad jeg har forstået, denne BEGYNDER hjælps guide bliver uoverskuelig pga. diskutioner om THD, clipping, digitale forstærkere, dæmpningsfaktor osv.

    Efter min mening burde den mere saglige diskution om NOGEN af de ting der giver "grim lyd" have været i en anden tråd, i stedet for denne "anlægs dimensionering for dummies" tråd.

    Jeg så personligt gerne at en del af indlæggende som "passer enhed X sammen med forstærker Y" forsvandt fordi folk havde læst denne tråd, men efter den sædvanlige mudderkastning fra jesper så tror jeg de færreste begyndere får noget ud af tråden :(.


    Der er forskel på at bringe noget til bordet og så fylde med sit ego.
    Jeg tror ikke ricko er så prætentiøs at han mener han har løst videnskaben bag et velspillende anlæg, blot ud fra lidt info om watt.
    Nærmere tror jeg han forsøger at belyse den del af emnet der hedder "lyden kan f.eks. blive dårlig af forstærker/enhed mismatch, målt i watt".

    Så hvorfor forsøge at finde fejl ved at bringe ting ind som er uden for trådens emne? For at pudse sit eget ego som bedrevidende?

    Prøv med lidt konstruktiv kritik som f.eks. Anders benytter. Så bliver alle klogere.


  • #22   30. sep 2008 Steffen N

    Rigtig fin kommentar......

    DU har de i mindste forstået den oprindelige "essens" med denne tråd.


    smiley


  • #23   3. feb 2009 Takker for komentarerne.. smiley og jah, steffen har jo nærmest svaret for mig med hans komentar smiley det er nemlig fordi at der dagligt blir spurgt 100 gange om hvad forstærker man skal købe til sin bass smiley og så var det også en form for tommelfinger regel så folk ikke blir 100% snydt af en "sælger" smiley

  • #24   15. maj 2009 hiver lige en halv gammel tråd op, som mange har fået skrevet i efterhånden.

    jeg har selv en Boss forstærker som leverer 4x200 RMS.

    link: http://www.recommendedbuys.com/electronics/car-amplifiers/boss-gt1280.htm

    den har jeg brokoblet så den leverer omtrende 380 RMS@ 4 ohm til min sub.

    subben er en pioneer champion series link : http://beta.bilxperten.dk/ProductView.aspx?Id=45fd9642-8936-43c9-85f4-b220cc464b0b


    med dette kabinet
    http://beta.bilxperten.dk/ProductList.aspx?menu=31778923-bd2c-4f66-95b6-6e5ca0852278

    som i kan læse jer til får den 4 liter for meget.. ca. men subben får "kun 380 watt RMS i 4 ohm. i og med at den kun har 4 ohm svingspoler vil jeg ikke få noget ud af at sætte den ned i 2 ohm, for at få mere effekt.

    ville jeg kunne få en NÆVNEVÆRDIG forskel på hvis jeg fik en monoblok på 540 RMS watt på? jeg kører i forvejen med korrekte kabler kondensator, dog halter min HU lidt da den kun leverer signalet med 2 volt gennem phonokablerne.



  • #25   15. maj 2009 Du skal aller først checke om din forstærker overhovedet kan køre i 2 ohm brokoblet når du vælger at køre den med en enhed på 2x4ohms svingspoler.
    Når du netop brokobler en forstærker til 4 ohm, er det langt de færreste forstærker som er fuldt stabile til, da de to forstærkerkanaler brokobler bliver belastet hver i sær med 2 ohm.
    Så vil anbefale dig at få fat på en monoblok som kan holde til 2 ohm.


  • #26   16. maj 2009 hvis du er venlig at læse min tekst + lin, så kan du se at subben består af 2 x 4 ohms svingspoler, dermed burde jeg ikke kunne gå ned i 2 ohm.. så skulle min sub vel have 2x2 ohms svinspoler, men forstærker er stabil i 2 ohm. men det hjælper intet hvis min sub kun kører 2x4 ohm svingspoler. eller er jeg forkert på den?

  • #27   16. maj 2009 2x4ohms svingspoler sat sammen i parralel giver en belastning af forstærker i 2 ohm. Sætter man dem i serie giver det 8 ohm.
    Hvis du skal udnytte det ordentlig skal du så brokoble 2 kanaler til hver sin svingspole, så du belaster hver brokoblet del i 4 ohm. Men for at lave det nummer kræver det at begge kanaler spiller 110% ens, så med mindre forstærkeren har en funktion som gør at alle 4 kanaler får nøjagtig det samme signal, så kan det ikke anbefales. Hvis du selv skal justere filteret til hver udgang, så får du ikke nøjagtig det samme signal ind på begge svingspoler, og så koster det enheder


  • #28   16. maj 2009 det er faktisk sådan at det kører nu, bare i 4 ohm. dvs: at der kører 4 kabler fra subben ud til terminal porten på kassen. derfra kører der 2 kabler op til forstærkeren, som jeg har brokoblet på 2 kanaler. dvs jeg skal bare ændre tilslutningen på subben så den kører i 2 ohm..?

  • #29   16. maj 2009 Din forstærker står ikke opgivet til 2 ohm brokoblet, så vil jeg ikke anbefale dig at gøre.
    Den bedste måde at drive sådan en sub på er helt klart en monoblok som er stabil i 2 ohm. Det vil du få den bedste udnyttelse ud af.
    Men hvis det fungerer som du har det nu, så kan du ikke hente mere med mindre du skifter til en kraftigere forstærker


  • #30   16. maj 2009 det som jeg har nu fungerer, jeg ville dog gerne have lidt mere power ud af mine front højtalere, samt få til sluttet min baghøjtalere til min forstærker. derfor tror jeg at jeg må ud i en løsning med en anden forstærker, sammen med min nuværede.. dvs en ekstra monoblok.

    jeg vil gå ud fra en monoblok som leverer omkring 500-600 watt RMS @ 4 ohm burde være nok..


  • #31   17. maj 2009 Når du har sådan en sub med dobbelt svingspole. så vil du få mest ud af den ved at koble dem parallelt, så du ender med at belaste forstærkeren i 2 ohm. En lille tommelfinger regel siger 1½ gange rms watt hvad enheden kan klare skal forstærkeren være. Så med 2x 400w svingspiler så ender man på 800w rms, så skal forstærker op omkring 1200w i 2 ohm. Det er det du vil få aller bedst udnyttelse af, og så bruge din 4 kanals til at trække front- og baghøjtaler

  • #32   10. maj 2011 Har http://www.jblcar.dk/visvare.php?nr=49 og en cerwin vega 15.4" dobbelt spole 1200 watt sub.. kan de godt spille sammen ? smiley Tør ikke sætte det sammen hvis det ryger i luften

  • Mathias L
    Mathias L Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #33   27. dec 2016 Hej,
    Jeg har 400w forstærker (2x200w) og tænker på at købe en højtaler med 500w (peak) med output power på 250w
    Lige nu har jeg en 400w højtaler med output på 200w og den når allerede peak når jeg skruer 60% op på forstærkeren så tænkte den godt kunne trække 500w højtaleren? Men er blevet i tvivl så spørg lige smiley


Kommentér på:
watt guide - forstærker / højttaler

Annonce