{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

marni b
marni b
Følger: 2 Emner: 10 Svar: 41

højtaler ledning {{forumTopicSubject}}

hey..

ville lige høre om erfaringer med billig højtaler ledning, tænker på den tynde(075) fra harald nyborg(25 m for 70 kr) eller lignende..

kan det bruges eller er det udelukket i en bil?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  højtaler ledning
  • #1   12. jun 2009 kommer jo an på hvad du vil bruge det til ?

fra HU til en klam højtaler er det sikkert fint nok til... jeg ville dog aldrig bruge det fra en forstærker

• #2   12. jun 2009 Som billigt alternativ er det fint nok, men decideret højttalerledning bliver det aldrig.
    Er dog bedre end at bruge lampe-ledning..

• marni b
    marni b Tilmeldt:
    jan 2008

#3   12. jun 2009 ok tak for svar, ja ville bruge det fra forstærker... er det pga af generator støj eller bare dårlig lyd du ik ville bruge det...?

hvilket ledning er godt..?

• #4   12. jun 2009 Jeg bruger altid 1,5 og 2,5mm2 til diverse højttalere. Subs plejer dog at få 4 eller 6mm2

• marni b
    marni b Tilmeldt:
    jan 2008

#5   12. jun 2009 er de tykkere bedre til at modvirke generator støj

• #6   12. jun 2009 generatorstøj og højttalerledning har intet med hinanden at gøre

• #8   12. jun 2009 Generatorstøj kommer fra dit 12v ledningsnet, og dine signalkabler.
    Så det handler om at have gode skærmede kabler og ikke lægge dem op af strømkabler.
    Dernæst handler det om at have en god generator, mange mener fejlagtigt at at generatorstøj skal fjernes med støjfiltre, men er i de fleste tilfælde grundet dårlig generator.

• marni b
    marni b Tilmeldt:
    jan 2008

#9   12. jun 2009 torben a: mange tak for det gode svar...;)

• #10   12. jun 2009 essal - puha jeg får det helt skidt når du siger lampe-ledning smiley

der er forhåbentlig ingen der bruger sådan noget mere

• #11   12. jun 2009 Lars: Hehe, jo masser! Har haft mange biler inde, med virkelig kreative løsninger og lampeledning som både strøm, og højttalerkabel. Så der er masser af sjove alternativer når folk vil spare lidt penge, og kender en elektriker.

Marni: Kort forklaring:
    Når man ser på et højttalerkabel er der meget mere i det, end blot det materiale det er lavet af.
    Hver gang man har en spole (altså en vikling på en leder/ledning) vil man have en lydmæssig dæmpning i et bestemt frekvens område. Eks består et delefilter bla af en spole, da den filtrerer høje toner fra.
    Når man så ser på et højttalerkabel vil dets ledere ofte være "snoet rundt", og dermed have en induktiv egenskab (altså karakteristik for en spole).
    Ved at konstruere kablet med de forbehold der er for lyd, kan lederne godt være snoet, men der skal "kompenseres" for det igen, netop for at der ikke opstår en spole effekt.
    Eks benytter man i mange kabler "flettet struktur", hvor der ikke vil opstå en spole virkning grundet måden lederne er fordelt i forhold til hinanden..
    Man kan godt konstruere snoede kabler, uden af få en mærkbar spolevirknig med, men det en større videnskab.
    Så effektmæssigt vil det kabel fra HH levere ligeså fint som kalber i tilsvarende tykkelse/materiele. Men lydmæssigt vil det have en ikke-linær dæmpning, hvilket er uønsket....Altså der vil være nogle toneområder det bliver dæmpet mere end andre...

• #12   12. jun 2009 Rigtig god forklaring Essal

• #13   12. jun 2009 Højtaler-ledning fra Harald Nyborg, er i en rigtig dårlig kvalitet......

Det ir´er/oxyderer hutigt........

Men ok......det er billigt.

• #14   12. jun 2009 er nok det samme som det fra T Hansen

• #15   12. jun 2009 Torben: Tak skal du have.

Jeg har selv benyttet HH kabler til et fastvalsprojekt, hvor det bare var 4 PA højttalere der skulle spilles op. Og taget i betragning af, at det var lidt a'la køb-og-smidvæk, var jeg fint tilfreds med dem.
    Ville dog ikke benytte dem i en bil, med et mere seriøst setup.
    Men til budget løsning ville jeg ikke hav noget imod at bruge det...

• #16   12. jun 2009 det er klart at til midlertidige løsninger der oven i købet har noget med alkohol at gøre er det fint men ens udstyr skal ikke have specielt høj kvalitet før man burde overveje at invistere i noget bedre kabel

• #17   12. jun 2009 Har da også brugt HN kabler men altid i 2,5mm, og det er da ok til billige projekter

• #18   12. jun 2009 Lars: hvor var det lige sammenhængen mellem alkohol og kvalitet kom ind i billedet, HI HI

• #19   12. jun 2009 torben - jeg kan ærlig talt ikke høre forskel på en toys r' us radio og et high end anlæg når der står fiskefjæs på bordet smiley

• #20   12. jun 2009 Ok, nej kan være svært, men afhænger vel af om den er fuld eller tom.;)

• #21   12. jun 2009 ja smiley

Kommentér på:
højtaler ledning

Annonce