{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.241 visninger | Oprettet:

Ekstra batteri? {{forumTopicSubject}}

Krav og regler?

Har lige købt nyt batteri til bilen, og smider det gamle tørbatteri i bagagerummet. Denne skal vel fastmonteres - skal det være i en boks, eller er det nok at man lige brygger et stativ den står fast i?
Jeg anskaffer mig et skillerelæ, sådan at der lades på begge batterier når bilen kører, og slukkes bilen kan kun forbrugsbatteriet aflades.
I dag går der et 10mm2 forstærker kabel på tværs af bilen - dette ville jeg tage fra forstærkeren og sætte på batteriet i bagagerummet, burde det ikke være rigeligt til at lade den op?
Kan se at der tidligere har været 50 og 70mm2 på tale, men det er da absurd store kabler, og det kabel der sidder på batteriet foran i dag, er også max 10mm2, så der er vel ingen grund til at gå længere op? Udover 1 blaupunkt 800w forstærker, 1 CW 12" 600watt sub skal der trækkes max 150watt fra forbrugsbatteriet.

Kondensator duer ikke til projektet, det skal være et batteri.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ekstra batteri?
  • #1   13. jul 2009 ...og er der nogen risici ved at have et tørbatteri stående lige ved siden af sub og forstærker? Ved at når man normalvis lader på et batteri, så kan det være farligt med de dampe det afgiver, og det kan antænde... Ved dog ikke om det kun gælder større industri batterier

• #2   13. jul 2009 der er mega stort tab over de 4 meter kabel, det er derfor man skal have så store kabler smiley jeg ved ikke om du kan huske mazda'en? den havde batteri bagi med 25mm2 kabel og det var ikke helt nok smiley hehe

• #3   13. jul 2009 hmm okay... Men havde du ikke også skruet en del anlæg i mazdaen? smiley

ellers må jeg sgu prøve og se hvad der sker... de 10mm2 trækker fint anlægget i dag, men det kan godt ske det er lidt noget andet når det smides på et batteri...

• #4   13. jul 2009 jojo, men du skal tænke på din generator nok lader med en 70 amp vil jeg tro, og de 70 amp skal så vandre 4 meter uden af brænde kablet af smiley så det er jo lige meget hvor meget anlæg man har, generatoren lader med samme effekt smiley

• #5   13. jul 2009 true... de 4 meter er måske lige i overkanten for en 10mm2... smiley

• #6   13. jul 2009 skal du kun lade det andet batteri behøves du ikke stør kable men hvis det skal hjælp med strøm så det bag i ikke er i under skud skal det være noget stør og igen husk at din stell også skal være stør .

• #7   13. jul 2009 forbrugsbatteriet i bagagerummet skal levere strøm til de ting der står øverst i indlægget...

Stelkablet er faktisk større end 10mm2, men er bare trukket fra et randomspot i bagagerummet...

• #8   13. jul 2009 http://www.soundrides.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=83 mit team har faktisk lavet sådan en lille tabel over anbefalet størrelse smiley så kan du selv regne lidt på det hvis du ved hvor mange amp din generator lader med... husk at strøm er MEGA vigtigt i en opsætning, for lidt strøm smadrer alt...

• #9   13. jul 2009 oki har lige kiget i min emma bog og der anbefalder de en 10 mm2 til 60 amp og hvis med medrenget at du har lys og alt muliget andet i bilen tænt holder jeg stadig på at en 10 mm2 kan klar at lade det bag i op ,,

og den forstærker kan heller ikke overbetalt den 10 mm2 hvis det bag i skulle være død for strøm men ja den er lige i underkant en 16-20 mm2 vil klar sige lidt beder da den er godkend til 80-100 amp

• #10   13. jul 2009 ricko jeg er eing med dig så frem det var noget stør andlæg men det han nævner har ikke den vild træk amp .

ud over det så er det den føst tabel jeg har set der er så nærig med meter selv emma,s er noget mere villige.. smiley

• #11   13. jul 2009 John N: jah, men så vidt jeg har forstået er emma's tabel også absolut minimum? og helst ikke over længere tid? men har ikke selv læst den så det skal jeg ikke kunne sige smiley

• #12   13. jul 2009 jeg takker ihvertfald for hjælpen smiley

• #13   13. jul 2009 ricko hmm ikke lige hvad jeg kan læse i bogen .. men jeg syens bestemt jeg har set nogle tabeller der giver enu mere meter pr mm2.

men jeg er ikke selv insignør så skal ikke kunne afgør om den er på mimus grænden er ok grænsen . smiley og det er ikke nogle skade til at bruge 20 mm2

• #14   14. jul 2009 Jeg vil anbefale minimum 25mm2. Det kan sagtens gå. Men med 35mm2 er du på den helt sikre side med hensyn til Ampere. Også over 10m.

• #15   14. jul 2009 jesper J nu snakker vi ren ladning og ikke strøm træk . så er da alså ikke nogle grund til stør kabler mand køre jo kun rundt med en forstærker 1 batteri find selv kan klar..

er det syrbatteri så ja der skal udlufte og stå op er det tørbatteri så er det lige meget.

Kommentér på:
Ekstra batteri?

Annonce