{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  portet vs. lukket?
  • #1   22. jul 2009 prøv at søg på det herinde, inden du spørger..

• #2   22. jul 2009 lukket.... giv en hård og kontant bas..

åben... giver en mere brumme bas...

åben kræver et større kabinet... og det kræver også mest power...

• #3   23. jul 2009 Johan B

Sludder og vrøvl... Synes du et sted har skrevet at du har lavet anlæg i mere end 1 bil og så kommer du med sådan en myte...

Et lukket kabinet giver som oftest en hård og stram bass... det er rigtig nok... Hvis kabinettet er korrekt lavet... enheden bliver dog også lidt hårderere for forstærkeren at drive... altså kræver en smule mere effekt at spille højt med... Det sjove er bare at en subenhed i lukket kabinet tåler ikke lige så meget som en enhed i portet... Altså skal man passe lidt mere på hvor meget effekt man giver den...

Portet kabinet giver en mere brummende bass, hvis man er amatør og ikke kan finde ud af at lave en subkasse ordentligt og ikke har en ordentlig forstærker...
    Men kan man lave et ordentligt kabinet der er tunet korrekt ind og har en forstærker der giver nok effekt og kvaliteten er høj, så kan du få en nøjagtig lige så stram og kontant bass som med det lukkede... fordelen er så bare at når du skal bruge den mere dundrende buldrende bass i f.eks. visse hiphop numre, så kanh den også klare det...
    Den største fordel ved et portet kabinet er porten, Tunet rigtigt, så spiller porten med ved tuningsfrekvensen... Unbder tuningsfrekvensen får du en meget stejl nedadgående kurve... da porten modvirker din subenhed der... så under tuningsfrekvensen får du ikke ret meget bass... Over tuningsfrekvensen spiller din port meget lidt med, men mopdvirker ikke din subenhed, og du får stort set den samme bass som med det lukkede kabinet...

Fordelen ved et lukket kabinet er at det er nemt at lave og det er nemt at få til at spille godt... Meget mere tilgivende ved fejlberegninger...

Ulempen ved portede kabinetter er at de slet ikke giver plads til fejlberegninger... Så et kabinet der ikke er korrekt lavet vil give den der brummende lyd som ikke er ønskelig... (Så dem der mener at lukket kabinet er bedst er for det meste folk der ikke kan finde ud af at lave et portet kabinet)
    Eller du kan risikere at tune kassen ind for højt i frekvens hvilket betyder du mister alt dybbass... så et portet kabinet er sværere at få til at lyde godt... men det kan sagtens lade sig gøre...

Det kræver mindre power at spille en bil op med et portet bainet... til gengæld kan man dog her hælde meget mere effekt i enheden hvis det er det man har lyst til... så man skal ikke være lige så nervøs for at noget går i stykker bare fordi ens forstærker leverer dobbelt så meget son enheden kan tåle...

• #4   23. jul 2009 i korte træk- Johan B har ret!

• #5   23. jul 2009 Peter J

Hvorfor har han det??? Jeg har lige forklaret hvordan han tager fejl... Eller var det for teknisk til at du kunne forstå det?

Et portet kabinet giver ikke automatisk en brummende bass... kun fjolser der ikke kan lave det rigtigt tror det...

• #6   23. jul 2009 Cody: Jeg BEGRIBER ikke at du gider skrive herinde, når det eneste du har at sige om alle andre er negativt ladet...
    Du må godt nok have brug for at blive hørt...

• #7   23. jul 2009 Lukket = stram & kontant- der er i begge enige!

Åben = Giver mere brummende bas (medmindre man er ekspert, og hvis man er det kan man STORT SET få den til at spille som i et lukket kab) Som du selv skriver!

Åben kræver større kabinet = forkert! (af mads)

Lukket kræver mere power= der er i begge enige igen

3-1 står der så til mads = Mads har i korte træk ret!

Var det for teknisk for dig Einstein??

• #8   23. jul 2009 Essal AKA Aze .

Hvis folk lod være med at skrive forkerte ting ville der jo ikke være noget negativt at skrive ville der vel???

• #9   23. jul 2009 Peter J

Læs lige hvad han skriver igen så du ikke kommer med flere løgne...

Nu skal jeg citere det for dig: "åben kræver et større kabinet... og det kræver også mest power..." Nej portet kabinet KRÆVER ikke mere power... Enheden tåler dog mere i et portet kabinet... Lukket kabinet kræver lidt mere power for at spille... men tåler ikke lige så meget som i et åbent... = Lukket kabinet er ikke lige så tilgivende med hensyn til mængden af effekt som et portet kabinet er...

Og nej man behøver ikke være ekspert for at lave et godt portet kabinet... man skal bare tænke sig om og lave det korrekt... (Det er nemmere end det lyder skal det siges)

Så kan du komme med flere ting der ikke passer eller vil du bare lade den ligge her?

• #10   23. jul 2009 Jeg lader ikke en skid ligge- jeg læste forkert, og hvad så, så står der 2-2 og du er ikke så meget klogere end alle andre- bare meget nemmer at gøre sur!! Kører du også ind i folk hvis de går over for rødt?

• #11   23. jul 2009 Forkert igen... Da et portet kabinet ikke pr automatik giver en brummedne lyd, har han ikke ret der...

• #12   23. jul 2009 Citat fra dig selv :

Portet kabinet giver en mere brummende bass, hvis man er amatør og ikke kan finde ud af at lave en subkasse ordentligt og ikke har en ordentlig forstærker...
    Men kan man lave et ordentligt kabinet der er tunet korrekt ind og har en forstærker der giver nok effekt og kvaliteten er høj, så kan du få en nøjagtig lige så stram og kontant bass som med det lukkede...

Citat fra mig :

Åben = Giver mere brummende bas (medmindre man er ekspert, og hvis man er det kan man STORT SET få den til at spille som i et lukket kab) Som du selv skriver!

• #13   23. jul 2009 Peter J

Den her leg er dum...

citat: "nej man behøver ikke være ekspert for at lave et godt portet kabinet... man skal bare tænke sig om og lave det korrekt... (Det er nemmere end det lyder skal det siges)"

Og det er her folk ofte laver fejlen... de tænker sig ikke om og sætter bare en tilfældig port i et kabinet... Man behøver ikke være ekspert for at vide at det duer ikke... kræver kun en lille bitte smule omtanke...

• #14   23. jul 2009 ... hmmm.... stram tone herinde...

altså som udgangs punkt skrev jeg kun 2 linjer :).. så der er vel ikke så meget at diskutere omkring det smiley

men når han spørg herinde på den måde... regner jeg ikke med at han er super expert :)... derfor regner jeg ikke med at han laver et perfekt åbent kabinet med rigtige udregninger... dæmpet rigtigt.. og har nok med power i en forstærker....

derfor jeg siger som jeg gør..

jeg ved da godt at man som expert kan lave både åbent og lukket.. uden den brummer og lign... men det er de færreste der kan det...

• #15   23. jul 2009 Hvorfor har folk den idiotiske illusion om at man skal være ekspert? Er det fordi i tror at det kun er eksperter der er udstyret med almindelig sund fornuft?

Kommentér på:
portet vs. lukket?

Annonce