{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.561 visninger | Oprettet:

bilforstærker i hjemmet? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har fundet en gammel forstærker som er beregnet til brug i bilen, men jeg ønsker at bruge denne i mit sommerhus, hvor jeg har nogle gamle højtalere stående også.

Hvordan skal dette kobles? Hvordan får jeg strøm til forstærkeren hvis jeg har en strømadapter med 9V.

Skal jeg finde en 12Volt

Kan det overhovedet lade sig gøre

Hvor skal jeg koble: GRND / BAT / RMT

Ellers noget jeg bør overveje...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bilforstærker i hjemmet?
  • #1   26. aug 2009 Glem det, glem det, glem det. Og det er ikke sagt for at gøre nar, men det får du aldrig noget fornuftigt ud af.

• #2   26. aug 2009 Det kræver en meget stor strømforsyning...

Du er oppe i en størrelse og en prisklasse, hvor du snildt kan finde dig noget fornuftigt brugt 220V grej på dba.dk

Kasper R kan ikke sige det mere fornuftigt... Glem det!

• #3   26. aug 2009 heh ja er noget nemmere den anden vej : ) hehe

• #4   26. aug 2009 fint, mange tak for svarene smiley jeg forsøger at finde en anden løsning...

• #5   26. aug 2009 Hold da op...Tror folk gør det til en lidt større opgave end det egentlig er.

En forstærker der skal bruges i et sommehus, er jo nok ikke én der skal trække 2 12" enheder, men blot kunne spille et par fuldttoner op.

Goran: Du kan for under 100,- kr finde en brugt ATX PSU som fint kan levere det du skal bruge, og benytte dens 12V linie til din forstærker.
    Går ikke udfra at du skal brage igennem, men blot have lidt lyd?

• #6   26. aug 2009 Find en Boomblaster til 500,- brugt...

Så skal der ikke nørkles med input, ledninger og andet gejl.

Og den spiller med garanti højere, end hvad der kan opnåes med en strømforsyning fra en PC...

Den er jo ikke liiiiigefrem strømstærk.

• #7   26. aug 2009 Mr. B: Tror du skal have styr på dine facts, for den udtalelse bærer præg af ren uvenhed.

Selv en billig ATX PSU kan levere over 15A stabiliseret, så finde liiiige en boomblaster der kan følge med her! Det er 180W stabiliseret på indgangen.

Og jo, en ATX PSU en lige præcis strømstærk, da en PC har et dynamisk forbrug og dermed kræver en stabiliseret 12V.
    Og hvis vi endelig nørder omkring det, så tjek en godt ydende ATX PSU med dual line. Så snakker vi over 40A stabiliseret, og stadig til en lav pris....

• #8   26. aug 2009 15 ampere, er det meget når du taler effektkrav fra en bilforstærker?

Mjah måske... og måske ikke.

Men én ting vil jeg dog give dig ret i, og det er hvad løsningen skal trække. Hvilket jo formentlig ikke er et større discoanlæg.

Alt andet lige, så er han stadig bedre tjent med, at finde en alm. 220V forstærker, og koble den på system.

• #9   26. aug 2009 Nu sad jeg lige og kiggede lidt på tingene, her i al min uvidenhed.

Du er jo ingen vegne med en strømforsyning, der leverer under 40A stabilt... Og det kan kun forsyne en mindre forstærker, der ikke performer ret meget.

• #10   26. aug 2009 Mr. B: OK. Hvis vi virkelig skal ud i det, så se på eks CoolerMasters six-line serie. De leverer over 80A på 12V'en.
    Det er sådan set mere end end normal hardcore lineær dc-dc converter kan levere.
    Det er over 800W rms på 12v linien, hvilket jo er ganske pænt, selv til et større setup.

Jeg har selv lavet talrige opkoblinger af alt fra belysning til lyd med ganske alm ATX PSU'er, så det ER virkelig ikke noget der er et problem i.

Og SLET ikke i dette tilfælde hvor vi snakker et anlæg til normalt brug....

• #11   26. aug 2009 Bliver li nødt til at spørge efter noget. Hvis mnan vælger at smide en 230v omformer i bilen. Og konverteren er 600 watt og man så smider f.eks et logitech z-5500 i. kan det fungere eller vil det slide for meget? Ik fordi jeg ska , men har en fætter der har gjort det.

• #12   26. aug 2009 Dalle>> Så får du et unødigt mellemled med varmetab, og dermed en masse spildt energi.

Kommentér på:
bilforstærker i hjemmet?

Annonce