Begynder-spørgsmål... Begynder-spørgsmål...
Hejsa...
Har lige et par spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med. Jeg skal til at lave anlæg i min bil, og setup'et bliver 50watt komponentsæt foran, 40watt komponent sæt bagi og så 2 12" subs i bagagerummet på hver 500watt eller deromkring. (Alle watt er rms)
1: Den forstærker som skal drive de små højttalere, kan den godt være på mere end 40watt rms pr. kanal uden at det smadrer højttalerne?
2: Hvor tager man strøm fra? (der skal jo kun være strøm på når der er tænding på bilen)
3: Hvor tager man stel-forbindelse fra?
4: Hvor stor en kondensator skal man ca. bruge til to forstærkere? En på 4 x 40Watt (hvis det ikke kunne være mere) og en på 2 x 500Watt ?
Håber I kan hjælpe...
Mvh. Niels
jul 2004
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 117
2: ?
3: ?
4: Mener kun der er nødvendigt med en kondensator til sub, 1farad burde kunne gøre det, men kan godt være du skal en tac op (2f)?
jul 2004
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 117
dec 2002
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 158
1. ja vil jeg mene! .... (men ret mig hvis jeg tager fejl ...
2. strømmen til forstærkerne SKAL tages fra batteriet, og der skal være en sikring, som kan klare den strøm dine forstærkere bruger !!!!!!! og strømkablet skal også være ordenlig dimmesioneret! ... hvad tændingen angår skal du fra din headunit trække en remote, som tænder for dine forstærkere når du tænder for radioen! så hvis radioen tænder når der er tænding på vil dine forstærkere også gøre det!
3. stelforbindelsen kan du tage mange steder fra, du skal bare huske at stellen helst ikke må være længere en 50 cm, gerne mindre!, fra forstærkerne og kablet skal være minimum samme tykkelse som strømkablet fra batteriet.
4. Kondencator størrelsen...... hmmm.... den må en af jer andre audio- hajer klarer, men så vidt jeg ved er 1 farad nok til 1000 Watt .... men da man idag måler de watt i så mange forskellige standarder er det lidt svært at sige ... men ellers kunne du spørge hvor du køber forstærkerne, de må vide det ...
Håber du kunne bruge svarne
apr 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 160 Svar: 3.496
jan 2004
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 192 Svar: 1.334
ved ikke hvad der er kønnest hjul nøglen eller dit anlæg *G* lidt synd for for mig ser det lidt ud som om du var starte rigtig ud og så kørte trædt i det ???
Niels A
hvis de svar ikke er nok spørg du bare ved da en lille smugle om det **G
nov 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 50 Svar: 841
Og ja, din forstærker må hellere en gerne være kraftigere end dine enheder, hellere det, end det er omvendt..
jan 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 280
http://www.autohifi.dk/
mar 2003
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 24 Svar: 1.588
2. + tages fra batteriet og så en remote ledning fra din HU (radio) den tænder forstærkeren når du tænder radioen
3 der hvor det er nemmest at komme til, evt. en skrue i bagagerummet
4. som hovedregel 1 farad pr. 1000w (så ja fætter gufle, den er god nok - og ja det er sgu min fætter)
Kig evt forbi disse sider og bliv klogere
http://www.bilstereobladet.dk
http://www.bilstereoportalen.dk
maj 2005
Følger: 14 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 350
PostKassen: En kondensator er da sådan en der lagrer strømmen sådan at batteriet ikke bliver belastet så meget. Hvis man ikke har en kan man f.eks. på nogen biler se at lyset (forlygter eller kabinelys) bliver svagere hver gang bassen slår.
Jeg har i forvejen et batteri der er større end standard, men generatoren er stadig den samme. Men en kondensator er jo nok en billigere løsning end en ny generator...
Begynder-spørgsmål...