{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
926 visninger | Oprettet:

Lydkvalitet....? {{forumTopicSubject}}

Har spekuleret på hvad det egentlig er der giver lydkvaliteten..

Har tænkt mig at købe nyt anlæg til min nye bil..

Har rigtig gode hattehylde højtaler, sub, forstærker osv..

Men hvad er det egentlig der gir lydkvaliteten...? højtalerne? forstærkeren? eller headuniten?

Grunden til jeg spørger er at jeg skal ud og købe headunit...og der er en masse billige. til omkring en 1000 kr..hvis jeg køber sån en, vil det så påvirke lydkvaliteten...eller er det lige meget hvilken headunit man har? bare man har forstærker osv som har go lydkvalitet?

har ikke helt styr på det, men håber jeg kunne forklare lidt

(generelt, kan jeg ikke købe en billi headunit, uden at lyden blir dårlig)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lydkvalitet....?
  • #1   2. okt 2005 Det er en sammensætning af det hele du selv nævner (Headunit, hattehylde højtaler, sub, forstærker osv) som giver en go lydkvalitet....

Mvh
    Michael

• #2   2. okt 2005 Alt har indflydelse.

• #3   2. okt 2005 Der er stor forskel på et headunit og lyden i den og hvis der ikke var det var der jo ikke nogen grund til at bruge en formue på det dyreste grej....

• #4   2. okt 2005 Okeey...detfordi jeg har en rgtig go sammensætning af det hele...gode mærker og kvalitet osv...

Me min headunit er ikke liii det fedeste og har fundet noget der hedder LAVA til 1000 kr på biltings hjemmeside....

Det vil sige...at en dyere headunit kan godt betale sig?

• #5   2. okt 2005 Lyden skal jo igennem alt lige fra headunit til den kommer ud igennem højtalerne.. hvis der er en ting der er dårlig kvalitet betyder det dårlig lyd..

• #6   2. okt 2005 Iceen H kig evt. i markedet under bilstereo.. jeg har selv et par kvalitets headunits til salg og der er masser af andre også

• #7   2. okt 2005 ja jeg tror jeg vil tage mig et kig der...for det dyrt at sku købe en ny HU, som samtidig skal være god...

Det var generelt bare det jeg ville vide...

Om et billig HU kan betale sig....men det har osse en indflydelse siger i så..

Så har jeg fået mit svar... smiley

• #8   2. okt 2005 Hej

Lydkvaliteten kommer af flere ting:

Hvor stor en frekvens (svingninger pr. sek. ) dine højtaler spiller med. Det gælder om, at få flest svingninger muligt ved laveste styrke.

Til det skal man selfølgelig have en god forstærker, der kan lave den frekvens. Det måles I Hz.

Hvis man tager en stadard højtaler så plejer den, at ligge mellem 45 Hz - 20 KHz. Højtaleren giver altså bedst lydkvalitet ved 20 KHz.

Så vælg udstyr med en høj frekvens. Husk og tag højde for bilens rumfang, når der skal vælges hvor stor en effekt (watt) højtalerne skal have.

• #9   2. okt 2005 Att: Martin J

Hvem har bildt dig det ind?

Frekvensområdet kommer helt an på hvilken slags enhed det er.
    En sub. er jo ikke lavet til at spille op til flere KHz, men kan stadig lyde godt.
    En mellemtone kan heller ikke spille så højt, og ikke så lavt som en sub. men kan stadig spille godt.
    En diskant kan spille de helt høje frekvenser, men ikke dem som mellemtonen og sub. kan spille.

Hver slags enhed har deres frekvensområde. Og det der så afgør hvor godt de kan spille er hvor godt svingspolen, magneten, ophænget, membranen, chassis osv passer sammen.

Derefter skal de også have det rigtige kabinet at spille i. De rigtige antal liter er alt afgørende.

Her er et eksempel på et lukket trykkabinet.
    Hvis en enhed er opgivet til at skulle bruge 30 liter, og man kun giver den 10 liter til at arbejde med, så vil den have for lidt luft at arbejde med, og vil derfor spille for hårdt, og ikke effiktivt nok.

Hvis man giver den for mange liter så vil den spille for blødt, da der så ikke er nok modstand.

I det helt rigtige kabinet vil den spille tilpas hårdt, uden at komme til at buldre, og uden at komme til at slå for hårdt.

Watt på en højttaler er ikke af den store betydning, det der afgør hvor godt den kan bruge de watt den får at arbejde med er følsomheden. Jo højere følsomhed jo bedre.

• #10   3. okt 2005 heey...

nogen her burde lade være med at skrive!!! - ved man ikke hvad man snakker (skriver) om skal man undlade at svare!!

Michael er superdygtig til bilstereo!!

Martin, næste gang så sæt dig lige ind i tingene INDEN du svarer!!

Mht dit spørgsmål!!!

Din HU (radio) er din signalkilde - uden den kommer der ingen lyd! det er samtidig første led i hele dit anlæg, dvs hvis du vil ha god lydkvalitet bliver du nok nød til at ofre en del mere på det!!
    Dertil kommer der overførslen af signalet fra HU til forstærkeren (signalkabel), der vil jeg igen råde dig til at ofre noget bedre end 'bare' et 6 kanals kabel til 299,-!!

Kort sagt god lyd koster penge!! - Det har jeg selv erfaret!!

Hvis du vil ha hjælp til at finde noget ordentligt er du meget velkommen til at fange mig på msn på daa@c.dk

Mvh Daniel

• #11   3. okt 2005 Jeg vil gerne have forstærker...

Men vil gerne have at sætte blir nogen lunde af samme mærke... men er meget i tvivl..

mit headunit blir en Alpine til 2000 kr..det sku være godt nok..og god kvali...

Så har jeg overvejet, nogen JBL Gto hattehylder, og JBL gto forstærker. men der er jeg så i tvivl...om det skal være det.... eller mine nuværende Pioneer 380watt 4 vejs hattehylder (de spiller godt)

Og som sub skal jeg have en enkelt 12 tommer...

Og der har jeg så kigget på en cervin vega fra thansen

har hørt cervin vega sku være mega godt...kan det passe?

Nogen der har en god sammensætning til anlæg..

Skal have en enkelt 4 kanals forstærker, max 2000 kr
    en 12tommer sub. max 1500 kr med kasse
    2 stk hattehyldehøjtaler 6x9 max1500 kr
    og en headunit, max 2000 kr...
    Også nogen højtaler af samme mærke som bag højtalerne, til frontdørene..

• #12   3. okt 2005 De fleste radioer har med MOSFET transistore, da det er de bedste og letteste der er at "styre".

Jeg har også selv en pioneer radio, den købte jeg fordi jeg syntes at de er lette at bruge imens man kører, og fordi de aldrig har svigtet mig, selv på de værste tjekkiske veje har cderne bare kørt som en drøm.

Angående CV fra thansen, så har jeg hørt et par af dem, og jeg kan ikke lide lyden. De kan godt nok spille højt, men syntes ikke at de spiller specielt godt.

Du kan evt. prøve at kigge forbi http://www.sound-base.dk/ og se på deres Aplhasonic basser. Der kan du vist også finde nogle forstærkere der kan opfylde dit behov.

Hvis jeg var dig så ville jeg ikke gå så meget efter at få så meget som muligt i samme mærke.

Til bas bruger jeg SPL-Dynamics, både til subwoofere og forstærker, da jeg mener at de gør mest ud af bas, og ikke så meget ud af komponentsæt.
    Til mellemtone, og diskant har jeg forstærkere og komponentsæt fra Hertz.

Hvis du har flere spørgsmål, før, under, og efter køb så skal du være velkommen til at kontakte mig på msn: bloodhound{snabela}sexmagnet.com

• #13   6. okt 2005 det skal da bare spille så højt at du ikke kan høre det rasler mere... skide være med om det kan høres udenfor, bare det virker indenfor smiley

Kommentér på:
Lydkvalitet....?

Annonce