{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.214 visninger | Oprettet:

Kondensator før eller efter fordeler ? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens, skal lige bruge lidt hjælp til hvor kondensatoren skal sidde.
hvis man har 2 forstærkere en mono blok og en 4 kanals
og kun har 1 kondensator, skal den så sidde inden fordeler blokken. eller efter koblet på mono forstærkeren ?
ved ikke om det er nødvendigt at smide en kondensator på den 4 kanals hvor der sidder 2 JBL GTO komponentsæt ?

på forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kondensator før eller efter fordeler ?
  • #1   11. jul 2010 Jeg ville sætte den foran smiley

• #2   11. jul 2010 Kasper A

koblet til mono blokken ikke smiley ?

• #3   11. jul 2010 jeg ville sætte den til lige før fordeleren

• #4   12. jul 2010 Det har faktisk ingen betydning

• #5   12. jul 2010 Jesper J
    Kan spørge dig så : hvad er bedst smiley ?
    hvis det bare er en fordeler blok uden sikring så støtter kondensatoren jo begge forstærkere ?
    hvis den er med sikring fordeler blokken bliver det kun mono blokken der er støttet af den smiley ?

• #8   12. jul 2010 Ja morten D har ret

• #9   13. jul 2010 Morten D

tak for den gode forklaring smiley
    vil sætte den på inden fordeler blokken.
    men det bliver en fordeler blok med 1 indgang og 2 udgang med sikring.
    men hvilken sikringer skal jeg så bruge ? hvor mange AMP ?

• #10   13. jul 2010 Jesper J

nu er jeg ikke den store nørd i kondensator. men det bliver en med 1 farad og hvis jeg nu kobler den på inden fordelerblokken så skal strømmen jo i gennem 2 sikringer inden forstærkeren. så er spørgsmålet bare hvor mange ampere de skal være på ?
    har hørt nogle sige de skal være mindre end dem som sidder på forstærken ?

• #11   13. jul 2010 Mikkel L

skal der så ikke være en sikring mellem monoblokken og kondensatoren ?

• #12   13. jul 2010 der er ikek noget af det Mikkel L siger du skal regne med

• #14   13. jul 2010 Så altså jeg sætter kondensatoren før fordeler blokken (skal jeg købe en med eller uden sikring?)
    og det bliver den samme tykkelse kablen hele vejen igennem 16mm plus
    men så siger vi : Kondensator - Fordelerblok - forstærker
    og så siger du den sikring i motorummet (for-sikringen er nok)?
    så det er vel en fordeler blok uden sikring smiley ?

• #16   14. jul 2010 Morten D

Den for-sikring hvor mange mindre amp skal den være på end de ampere på forstærkerens sikringer ?
    Men mange tak for den gode forklaring, sætter stor pris på nogle gider hjælpe smiley

• #17   14. jul 2010 hvis du går ned i kabel tykkelse efter fordelerblokken skal du ha en med sikringer. kig evt på den størelse der er i din forstærkere og vælge en der er lidt mindre eller lig med

• #18   14. jul 2010 Tommy N

Som jeg skrev lidt tidligere, kommer der til at være samme tykkelse plus kabel hele vejen igennem smiley
    men er 20 amp et stort spring på sikring ude i motorummet (for-sikring) ?

• #19   14. jul 2010 Jeg har en 50 amp i motorrummet og så ved fordeleren har jeg 2x30 amp.

• #22   14. jul 2010 Mikkel L bare fordi de har gjort det i 20-25 år gør det det ikke mere rigtigt

• #24   14. jul 2010 Damn...Der er godt nok gang i den...

Morten: Jeg er enig i en del af det du siger, men BESTEMT ikke det hele..
    En kondensator er på INGEN måde ligeglad med hvor den sidder.
    Hele idéen med en kondensator er at rykke kilden tættere på forbruget, ved at opbevare en given mængde strøm (kapacitet) tæt på denne.
    Der er stor forskel på om en kondensator sidder 20 eller 200 cm fra forbruget, da længere ledevej vil betyde et større spændingsfald, og dermed en lavere lavere spænding til forbruget.

Man kan jo heller ikke kompensere for defekte lytter i et effekttrin, ved at placere nogle et helt andet sted. Det er jo hele essensen i at tilføje en kapacitiv komponent til et forbrug.

Og "lydens hastighed" er jeg SLET ikke med på hvor kommer ind i billedet? Det er fuldstændig underordnet hvad lydens hastighed er.
    Vi kunne for så vidt have en forstærker der i stedet for at drive en højttaler-enhed, drev en elektromotor. Resultatet ville blive nøjagtig det samme...

Hvis du er i tvivl, hvilket det jo lyder som om, så gør følgende...
    Mål spændingsfaldet fra batteriets +pol, og til forstærkerens +pol. Dette vil stige lineært med forbruget på forstærkeren. Tilføj en kondensator til batteriets +pol, og det vil STADIG stige i samme grad. Tilføj istedet kondensatoren til forstærkerens +pol, og mål spændingsfaldet over kabelvejen...Denne er nu faldet, netop fordi en del af den strøm der genereres nu er lagret i kondensatoren, og derfor vil blive taget fra denne først...

Kommentér på:
Kondensator før eller efter fordeler ?

Annonce