2.037 visninger
|
Oprettet:
Hjælp en nybegynder! :D {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige monteret et sæt 5.25" / 200watt højtalere i de to forreste døre.
De spiller næsten som de gamle 80watt
Kan det have noget med min headunit som kun giver 45x4watt?? aner ikke om det er noget med det at gøre nemlig får også snart monteret 500watts højtalere omme bagi.
Nogen der kan hjælpe?
nov 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 371
mar 2011
Emner: 1 Svar: 3
mar 2007
Følger: 107 Følgere: 104 Biler: 5 Emner: 40 Svar: 341
Altså hvis jeg var dig ville køre forbi en forhandler som har forstand på det, eller få en med viden på område til at hjælpe dig.
For 1000 watt er nødvendvis 1000 watt.. Kommer helt an på hvilken forstærker osv
Det er med at afstemme det hele så det passer sammen - det er min erfaring.
nov 2008
Altså opsætning af anlæg er ret komplekst, så det bedste er at du får én kammerat eller lignede der ved hvad han laver, til at hjælpe dig. Det er ikke bare sådan liiige at skrue tingene sammen, og så spiller det som noget fra en anden verden..
nov 2008
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Om det gavner med en forstærker kommer an på flere ting, for selve lyd-billedet bliver ikke bedre, det bliver bare højere. En forstærker er altid at foretrække, men kom med lidt info om højttalere og HU først.
mar 2011
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.745
aug 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 22 Svar: 2.870
Watt er kun et tal, og i billigere højtaler bruger producenten "salgswatt", og glemmer at opgive hvad de reelt set er på.
Det samme med din forstærker. Du siger den er på 1000w, men hvad er det for nogle watt?
Hvad yder den i RMS på hver kanal?
Hvilke højtalere har du monteret? Mærke og model?
mar 2003
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 24 Svar: 1.589
som der tidligere er nævnt skal du ikke fokusere på watt opgivelsen på dine højttalere, for det første er det en peak effekt, det vil sige den spidsbelastning højttaleren kan holde til i et kort øjeblik før den står af. Den effekt der er interesant er opgivet som RMS watt og er effektn de kan klare kontinuerligt.
Det er klart at hvis din Headunit leverer 45 watt vil du ikke kunne sparke 200 watt ud i højttalerne. Som Essal også nævner vil lydbilledet ikke blive bedre af at tilslutte en forstærker men du vil opnå en større effekt.
og kunne spille højere, for bedre lyd kræves gode komponenter og den rette indstilling, men igen det ville være rart at vide hvilke komponenter du har?
At en højttaler er opgivet til en høj effekt er ikke ensbetydende med at den spiller højere og bedre end en med lav effekt, en 40w, kan sagrens spille bedre end en 500w, det er helt andre data man skal ind og kigge på og skal ikke lade sige blænde af producenternes watt opgivelser. Et anlæg bliver aldrig bedre end det svageste led.
mar 2011
Hjælp en nybegynder! :D