Hjælp en nybegynder {{forumTopicSubject}}
Hej,
Vi skal til at købe vores første bil, jeg er 33 og tog i sin tid kørekort i en Audi A4 og en Golf 4 - Jeg har både kørt Suzuki swift, Ford Fokus, Fiat 500 og Citroen C4 siden den gang, men nu hvor tiden er kommet til vores egen bil, tænker jeg tilbage på Audi og VW som en riigtig god oplevelse hvor jeg følte mig tilpas, så derfor kigger vi på en Golf 6 som vores første bil
Som udgangspunkt kommer vi til at køre 15-20.000 km om året, da det er typisk fritid / weekender og ferier den skal bruges, vi kommer ikke til at køre frem og tilbage på arbejde, da det daglig er en tur på 88km og 1500 kr. om måneden til en parkeringsplads
Det vi / jeg går og kigger lidt på er en Golf 6 1,4 TSi 122 Highline DSG 5d gerne 2010 / 2011, dem vi har kigget på ind til nu har kørt 50-75.000 og ligger på omkring 190-200.000 kr.
Vi har fået tilbud på kaskoforsikring 408,- om måneden, der er en selvrisiko på 8500,- forsikringen ville koste os 540,- om måneden hvis selvrisiko skal være på 2500,- det er i begge tilfælde inkl. vejhjælp men uden glasdækning.
Diba lån har sagt god for 200.000,- med en udbetaling på 30.000 og 2465 i afdrag over 7 år.
Derudover har vi overvejet en nedbrudsforsikring hos automester samt et FDM medlemskab og Statoil Benzin kort.
Lidt spørgsmål
1. Jer der kender til DSG, hvad synes I ?
2. Er prisen på 190-200.000 for sådan en bil rimelig nok eller kan man godt prutte lidt om prisen, eller få noget ekstra med i prisen? og hvad f.eks. ?
3. Jer der kender til DIBA Lån, er det OK synes det lyder til at være OK vilkår, lav rente og ÅOP.
4. Hvad synes I om nedbrudsforsikring og medlemskab hos FDM er det spild af penge?
5. Det tilbud vi har fået på forsikring, er det OK ? hvad ville I vælge af selvrisiko ? Ville det være en ide at få glasdækning med i sin forsikring?
6. Hvad skal man især kigge efter når man køber brugt bil ?
7. Er der andet vi skal være opmærksom på, nogen tips og råd I vil give os med på vejen vil være værdsat, for det er lidt af en jungle for en ny begynder!
Håber I vil tage godt imod os herinde og at I er ville til at hjælpe os lidt på vej
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.072
Først vil jeg sige at valget af bil ser ganske fornuftigt ud, mange ville vælge en Diesel fordi den kører længere på literen, men i jeres tilfælde, med de få Km. i kører, da vil prisforskellen på brændstofforbrug, kontra den grønne afgift og de dyere service besøg, samt bilens anskaffelsespris, slet ikke kunne forsvare en Diesel. og sådan en 1,4 Turbo gør det altså ganske godt.
1. Jeg har aldrig ejet en bil med DSG, men må indrømme at de biler jeg har kørt som har haft det, der har det bare været FANTASTISK.! (Seat Altea FR 2.0 TFSI DSG 2009 200HK, og Seat Leon Cupra 2.0 TFSI DSG 2015 280HK) De tidlige modeller havde nogle svagheder, synes jeg at have læst mig frem til, men de nyere af dem de har fået rettet børnesygdommene, men da jeg ikke er ekspert, ved jeg af gode grunde ikke hvilke årgange man skal holde sig fra.
2. Du kan ALTID prutte om prisen, 15.000 er ikke uhøfligt på en bil til 200.000, jeg har arbejdet som bilsælger ved en forhandler der solgte nye biler, og her kunne kunder godt prutte sig til fx. Toning af ruder, Vinterdæk på fælge, eller sommerfælge med dæk, nogle fik et gratis service med osv. det kommer an på hvad du mener kan skabe mest værdig for dig, forhandleren er ofte villig til at give mere (på papiret) hvis det er Dele og timer han skal betale i, da det jo i sig selv har en indregnet avance i modsætning til rent nedslag. Men du skal på forhånd vide hvad du vil have, og så sørge for at få det, der er jo heldigvis flere biler du kan vælge imellem, han har færre kunder til sin bil. ERGO sidder du på den rigtige side af bordet.
Men skal ikke kunne sige om 190-200 er markedsprisen eller om den er dyr eller billig, det har jeg ikke lige undersøgt.
3. Har lige kigget hurtigt på deres side, og jeg ville tage en fast rente. men hør om ikke forhandleren kan lave det billigere. De kan tit skrue lidt på tallene, fx. stiftelsesomkostningerne.
4. Jeg kan ikke udtale mig.
5.Jeg ville bide i det sure æble og få glasdækning samt lav selvrisiko. få gerne flere tilbud. Jeg har selv et selskab der hedder DFA forsikring, og de er rigtig gode synes jeg. Et stenslag koster hurtigt en ny forrude, og hvis i laver en bule på jeres nye flotte bil, vil det være surt ikke at få det lavet fordi det koster 8500,- så hellere betale de 2500,- og så er det stadig den nye flotte bil man er så glad for.
6. på en bil så ny som den i kigger efter, så vil jeg sige at det vigtigste er at den har fuld servicebog, og at den ellers er i god stand, ikke nedslidte sæder og andre tegn på at den ikke er passet på. men det vigtigste er 100% at forhandleren virker troværdig, kig evt. på Trustpilot om andre kunders oplevelser, men vær opmærksom på at derinde skriver folk næsten kun hvis de er utilfredse. så vær kritisk om det er en dårlig forhandler, eller om de har haft nogle dårlige kunder. (forstå mig ret, nogle mennesker SKAL bare brokke sig)
7. Nyd friheden som bilejer.!
Og hvis der er andre brugere som læser noget af det jeg skriver som direkte forkert, så lad endelig høre, jeg mener selv det er korrekt, dog er jeg som sagt ikke DSG ekspert.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Forhandlerne vil gerne sælge nedbrudsforsikringer til nye biler, hvor det er totalt overkill, men til lidt ældre biler tilbyder de det mærkeligt nok ikke. FDM kan være en god ting, men det er jo smag og behag og man kan altid opsige medlemskabet igen.
Hjælp en nybegynder