{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.231 visninger | Oprettet:

Monoblok - Subwoofer OHM {{forumTopicSubject}}

Jeg havde Alpine MRP-M500 monoblok.
500w RMS x 1 = 2 ohm.
300w RMS x 1 = 4 ohm.

Jeg fik så afvide at jeg skulle købe en 4 ohms subwoofer???

HVORFOR? Så får jeg i mine øjne jo kun udbytte af de 300w RMS?

Jeg købte så en 4 ohms sub, og det spillede rigtig godt, så der må jo være en mening med galskaben?? MEN HVORFOR? det er jo en 1 kanals forstærker så det er da ikke noget med at det bliver delt osv.??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Monoblok - Subwoofer OHM
  • #1   21. jul 2011 Alpine SWR-1043D 10" Subwoofer enhed 4 OHM

• #2   21. jul 2011 Det er som sådan ikke en "4 ohms" sub du har købt,

Du har købt en 4+4 ohm.

Og når den bliver parallel forbundet så er modstanden kun 2 ohm. Og så vil din forstærker smide de 500 watt efter den.

• #3   21. jul 2011 Okay, kan du forklare mig HVORFOR det er en 4+4 ohms?

Og gælder det for ALLE subs? altså 2 ohms er 2+2 ohms = 1 ohms?

• #4   21. jul 2011 her er lidt forklaring på montering... eksemplet er vist med 2x2 ohm basser

http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=55590

og her kan du se hvordan du monterer 2x4 ohm basser eller 4 ohm basser
    http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=66978

• #5   21. jul 2011 Men man kan da ikke brokoble på en 1 kanals? Der jo kun udgang til 1 + og 1 - ??

Eller er det derfor det bare konsekvent er 4+4 ohm når man har en 4 ohms sub? fordi den brokobler det INDENI forstærkeren eller hvad?

• #6   21. jul 2011 du brokobler IKKE... du forbinder de 2 spoler på forskellige måder, så bassen trækker en bestemt ohm..

• #7   21. jul 2011 Det er en 4+4 ohm sub fordi den har indbygget 2 spoler på hver 4 ohm.

Det kan du se på subben ved at der er 2 + terminaler og 2 - terminaler.
    En + og en - til hver spole.

Alle subs med 2 spoler kan ikke spille i den ohms modstand som spolerne er på.

Dvs. subs med 4+4 spoler kan ikke spille i 4 ohm. Enten 2 eller 8 ohm.

Subs med 2+2 spoler kan ikke spille i 2 ohm. Enten 1 eller 4 ohm.

Der er så også subs med enkeltspoler. og de kan så kun spille i den modstand som spolen er på (klart nok).

Regnestykket bliver så lidt mere indviklet når man snakker om flere subwoofere. Men det må du spørge om hvis du en dag skal have flere subs i.

• #8   21. jul 2011 Okay! Så er jeg med smiley

TAK!

Men på en dobbeltspolet sub, skal man så tage:

+ fra forstærker på + på 1 spole, så - fra 1 spole, til + på 2 spole, og så - fra 2 spole til forstærker. (1 kanals)

• #9   21. jul 2011 Bati .

Den måde du beskriver der er en serieforbindelse. Hvis du kan forestille dig at + skal ind igennem den første spole og ud igen og så ind i den anden spole og ud igen for at komme hen til - på forstærkeren igen. Den forbindelse vil give en modstand på 8 ohm. Og din forstærker vil nok yde mindre end de 300 rms watt som den yder ved 4 ohm.

Du skal tage + fra din forstærker, den + skal så forbindes til begge + terminaler på din sub. Det samme gør du med - fra forstærkeren, altså hen til begge - på din sub.

Så skal du forestille dig at + løber fra forstærkeren hen til begge + på subben, her er der pludselig 2 spoler den kan løbe igennem for at nå hen til - hvilket giver en mindre modstand, og du vil samlet ende på 2 ohm.

Så du skal sådan set bare forbinde + fra forstærker til begge + på sub.
    - fra forstærker til begge - på sub.

• #10   21. jul 2011 Okay, tusinde tak skal du have!

Kommentér på:
Monoblok - Subwoofer OHM

Annonce