{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.186 visninger | Oprettet:

Kondensator eller ej?? {{forumTopicSubject}}

Er igang med at skulle til at smide et nyt setup sammen og denne gang skal jeg have alt i bilen til at køre over forstærkere..

Har en B2 quattro og en B2 duo som skal have strøm..
Den ene ca 4x100rmsW 4 ohm
den anden 2x600rmsW 4ohm

Har trukket 50mm2 kabler fra sinus live som strøm..

Ved bare ikke om jeg skal til at have en kondensator i eller ej?

Og hvad er forskellen på en kondensator fra fx et billigt mærke overfor audison? Er afladningen mere lineær eller?? Skal have noget der passer til mit anlæg hvis det er smiley

Håber nogle kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kondensator eller ej??
  • #1   30. nov 2011 Man regner jo sådan ud med at 1000 watt rms, pr. 1.0 farad, så kan du jo selv regne ud, og ja hvad er forskellen på en high end, og en x-zound forstærker smiley det er jo kvaliteten.
    men hvis jeg var dig, ville jeg tage en kondensator ja, bare for at være på den sikre side, ellers smid et batteri bag i som jeg gjorde


  • #2   30. nov 2011 Mikkel . | VAG | .:
    Jaaaa men mange af de regler kan ikke rigtig bruges..
    Har jo alt efter hvordan jeg forbinder en del watt..
    Hvis jeg vælger at bruge min duo i 1ohm så har jeg pludselig 1300rmsw hvis jeg husker rigtigt..
    Og så skal jeg pludselig have 2 farad for at være sikker smiley

    Har ikk plads til et ekstra batteri.. ikk lige nu ihvertfald.. Kan måske finde noget senere når jeg får bygget kabinen færdig..


    Tænkte på forskellen imellem kondensatorene? smiley


  • #3   30. nov 2011 nu koster det jo heller ikke over 1.000 kr. for okay god kondensator, eller du kan tage en 1.5 farad fx.

    Men ja, forskellen på dem kan jeg desværre jeg hjælpe med (:
    da jeg ikke har haft kondensator i bilen, men hoppede lige ud i ekstra batteri montering


  • #4   30. nov 2011 Men håb på at Cody eller Mikkel P ser det her emne, da de sikkert kan hjælpe dig, ellers skal jeg nok hive fat i Mikkel hvis det haster?

  • #5   30. nov 2011 Mikkel . | VAG | .:
    Altså hvis du kender mikkel så må du der gerne spørge ham om han gider kigge på det smiley
    Men det er ikk fordi det haster på den måde smiley


  • #6   30. nov 2011 Ja jeg har snakket lidt med ham, kan lige give ham en besked om at der er et indlæg på bg som han lige skal kigge på smiley

  • #7   30. nov 2011 Ja og så du svarede her inde bag efter smiley

  • #8   30. nov 2011 Mikkel . | VAG | .:
    Super du gad hjælpe så meget smiley

    Mikkel P:
    Dig og cody er natteravne ligesom mig selv så håbede lidt i så dette indlæg smiley

    Ja tænkte nok der var forskel.. Det har sikkert noget med hvor linær afladningen osv er.. Så skal jeg nok holde mig til noget audison kan jeg høre..

    Hvor store er de tørcelle batterier? og hvor lang levetid har sådan nogle?
    er lidt blank hvad angår dette område med "strøm" til anlæg da jeg aldrig rigtig har haft behov for det før..

    vil du fx sige at 1 2.5F kondensator er dårligere end 2 på 1? Og hvordan vil den være i forholdet til et batteri?
    Kan se jeg kan skaffe en audison med skærm osv til 2k fra tyskland.. Ved ikk om det er en god eller dårlig løsning smiley


  • #9   30. nov 2011 hehe 1 farad pr. 1000 watt.

    min opsætning lyder på 4 kanals 4x40 watt og 2 kanals på 2x 75 watt.
    det giver samlet 310 watt, så jeg skal bare have en 0.31 farads kondensator.



  • #10   30. nov 2011 det var så lidt du, hver gang jeg har spurgt om hjælp her inde, har jeg ikke fået særlig meget hjælp, så jeg tænker at jeg hjælper sq hvor jeg kan, for ved hvor pisse irreterren det er når ingen svare smiley

    Det kommer virkelig an på hvilket batteri du køber, endnu engang K V A L I T E T ! ! !
    jeg køre selv, med optima yollow top og jeg klager sq ikke!! har ikke haft det så længe igen (lidt over et halvt år) og der er ingen problemer,
    - vi koblede det til en af mine venners anlæg (uden det blev lade på) da vi skulle bygge på mit anlæg, og det spillede i over 5 timer med god volume, og der var masser af power tilbage smiley


  • #11   30. nov 2011 Emre (Kameramand for IG) G der er ingen grund til skærm osv. på en kondensator. generelt kan man ikke få for meget strøm til sine forstærkere, kører selv med voldsom overdimensionerede kabler osv.
    men et par kondensatorer på 1 farad stk, og evt.. et tørcelle batteri, så er du ikke helt ved siden af.
    husk lige at dimensionere din stel ved batteri efter dit nye forbrug med anlæg.



  • #12   30. nov 2011 mikkel P det med springgasser er vist ofte set i morris mascotterne, der sidder batteriet bag i modsat tanken, og ledningerne i sådan en 40 år gammel bil er som regel ikke så god.
    det var ihvertfald en ting jeg fik af vide jeg skulle være opmærksom på.

    så den er nu nok god nok den med springgasserne.


  • #13   30. nov 2011 MIkkel P igen.
    ved godt det er en tommelfinger regel. men fik nu af vide herinde af nogle kloge hoveder at jeg ikke skulle ofre penge i en kondensator, da min phoenix gold m100 "kun" er på 100 watt. til trods for det kan den næsten slukke lyset i bilen ved 2000 omdrejninger.


  • #14   1. dec 2011 ikke oftest, kun ofte hehe ved ikke om der findes andre eksempler, men mon ikke der gør.

  • #15   1. dec 2011 Mikkel P:
    Hvordan forbinder man sådan et batteri? Vel bare på samme måde som med en kondensator ikke? Parallel til hele anlægget??
    og skal man have et relæ som slår den fra under start af bilen osv?? eller er det unødvendigt..
    Kan være det kan være en billigere og bedre løsning i mit tilfælde..
    Så kan jeg også bruge den til min kommende car pc smiley

    Men så du går mest ind for at jeg køber et batteri og hvis det ikk hjælper smider en 1F kondensator på for at hjælpe lidt ekstra?

    nogle mærker du vil anbefale? Har erfaring med? smiley


  • #16   1. dec 2011 Mikkel P:
    Og kan sådan et tørcelle batteri godt ligge på siden? Synes jeg kan huske lidt jeg havde læst om at de der gelebatterier godt kunne placeres som det nu passede en. Så kan det være jeg kan finde et hul den kan proppes ned i smiley


  • #17   1. dec 2011 Mikkel P:
    Hvor har du tænkt dig at skaffe sådan et batteri henne?
    Men okay så skal kigge lidt efter et dual batteri relæ eller hvad man kalder det og så et gelebatteri..

    Når det her anlæg er sat op så går turen til EMMA.. Kommer du egentlig forbi sådan nogle steder? smiley


  • #18   1. dec 2011 http://carsound.dk/produkt.asp?id=3724&pk=43&produkt=Rel%E6_til_ekstra_batteri
    Det er sådan et relæ du skal have i, ^ det køre jeg med,


  • #19   1. dec 2011 Mikkel . | VAG | .:
    Der står det kan holde til 180amp.. Nogle af de batterier jeg har kigget på ligger på 300amp..
    Det vil ikke ødelægge relæet vel?
    Det er vel bare hvad generatoren giver af output den skal kunne holde til og ikke hvad batterierne kan?


  • #20   1. dec 2011 Mikkel P:
    Når troede EMMA bare var hvor folk vurderede ud fra kvalitet..
    Skal man så ikk til at lave en scrap bog over hvor kablerne er føret osv?
    Orker jeg heller ikk smiley
    Ville dog gerne have vurderet mit anlæg i en konkurrence smiley men bliver sikkert ikk til noget så smiley


  • #21   1. dec 2011 de 300 amp er vel start amp?
    altså ikke noget de køre med hele tiden,


  • #22   1. dec 2011 og kig på nettet efter brugt ja, købte et optima yellow top, som var som ny, for 1.100 og en ny batteriskiller for 150 kr.

  • #23   1. dec 2011 Mikkel . | VAG | .:
    Vil man kunne se om sådan et batteri er voldtaget eller ej?
    Er lidt nervøs med sådan noget som et batteri når det er brugt.. men et nyt er sku pisse dyrt smiley er på su så dør hvis jeg køber sådan noget haha

    Mikkel P:
    ja okay.. Lyder som om jeg lige burde undersøge det inden jeg får samlet anlæget så jeg eventuelt kan tage billeder af opsætningen undervejs smiley


  • #24   1. dec 2011 Brug din sunde fornuft, er det fyldt med ridser osv, og møg beskidt, så tænker man arrrh.
    du måler det self inden du køber det, om der er power på de smiley

    og det jeg købte, var der altså dato på hvornår det forladte forbrikken (:


  • #25   1. dec 2011 Mikkel P:
    Prøver at kigge på det smiley Kunne egentlig være hyggeligt at lave sådan en bog over lortet, men glemmer sku altid mit cam når jeg skal på værkstedet smiley haha

    Mikkel . | VAG | .:
    Ja okay smiley Så det bliver et smut med et multimeter hvis det er smiley


  • #26   1. dec 2011 Nemlig smiley


  • #27   1. dec 2011 Men jeg smutter sq nu, skal sq tidligt op imorgen, og i skole, og så arbejde bagefter... puha..
    afsted kl halv 08, og hjemme igen halv 21..

    håber du kunne bruge min hjælp


  • #28   1. dec 2011 Mikkel . | VAG | .:
    Fint fint.. Overvejer samme vej selv.. smiley haha

    jo du var sku til en del hjælp. tak for det. Altid rart når folk på bg hjælper hinanden smiley


  • #29   1. dec 2011 Mikkel p. Er det ikk noget med at man bruger ikk kondensator til dB og sådan sp det kommer vil også an på hvad man vil med sit setup. Jeg går selv og ikk kan finde ud af om jeg skal sætte kodensator på mit. Jeg har så 2 batterier bag i. Men har mange rms watt der skal være strøm til.

  • #30   2. dec 2011 Mener så min forstærker er a/b det er steg jeg bruger.

  • #31   2. dec 2011 Jeg har også kondensatorne så de kan lige så godt kom på.

Kommentér på:
Kondensator eller ej??

Annonce