651 visninger
|
Oprettet:
kabinet til sub {{forumTopicSubject}}
er ved at bygger en kasse til mine basser og kunne tæke mig at vide hvad foskellen ved åbne og lukket kasser. og eventuelt fordele og ulemper
mvh steffen
aug 2009
Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 3.665
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
En lukket kabinde til evt. 10" ligger omkring de 15 liter og det giver en mere kontant bass og bassen vil ikke vandre rundt i din karos = mere ren lyd.
En portet bass laver en masse luft og vil få alt til at viberer og har det baggaerum som er tæt vil luft trykket skubbe dine basser op i dine hattehylde højtalere med mindre du porter din hattehylde.
Forskellen på de 2 ting er, at jeg syntes du får MEGET mere ud af musik i bilen med lukket ind en portet, men en portet kan spille højere og lidt mere grin agtig hvor bassen bare skal larme.
Fordel med en lukket er, at den ikke fylder så meget det giver en ren bass lyd og mere kontant bass og så kan du spille med bass i dine hattehylde højtalere uden påvirkninger fra din bass hvilket giver en bedre og god lyd i bilen er min oplevelse.
aug 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
apr 2006
http://www.bilgalleri.dk/video/diverse_bil/29606-spiller_kun_69_hoejtaler_her
Her har jeg optaget en film af mine 6*9 højtalere som spiller alene tilsluttet min forstærker. Lig mærke til den bass de kan levere ved at bilen stadig "ryster" af bassen fra de 6*9 højtalere.
Det giver en ren og hård bass når de spiller sammen med min 10" lukket basskasse. Jeg syntes det lyder fedt, fordi man nu kan høre lyden af bassen når den slår også under høje belastninger, men man får ikke alle de rystelser som man er van til fra en portetkasse som du kan høre her:
http://www.bilgalleri.dk/video/diverse_bil/25518-mitsubish_i_sigma_30_bil_video
Så er det op til selv hvad man vil have
Har nu prøvet begge ting og kan lide begge ting, men min nuværende opsætning med lukket kasse er jeg nok mest glad for, da jeg nu kan spille med alle højtalere. I min sidste link, der psiller mine hattehylde højtalere med så lidt bass som min forstærker kan levere til dem ellers skratter de, men det er de samme højtalere som sidder i mit første link, bare nu med lukket kasse..
aug 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
apr 2006
kabinet til sub