{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
910 visninger | Oprettet:

2 forstærkere samtidig? {{forumTopicSubject}}

Står og er ved at købe en monoblock forstærker til min bass - har samtidig en 4 kanals til højtalerne, men hvad gør jeg lige mht. strøm og phono kabler - der er kun 2 udgange i mit HUD - så mangler jeg jo ligesom en udgang til min monoblock også, har set man kan købe y-kabler, men hvad så mht. strøm, har lige pt kun et tyndt 10 mm2 kabel, i til den ene forstærker, men kom gerne med nogle idéer til noget? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 forstærkere samtidig?
  • #1   27. sep 2012 Jeg har en 25 mm2 fra bat til kondensator og der fra 2 stk. 10 mm2 ud til hver min forstærker, og ja det med phone har du nærmest allerede selv svaret på..
    der burde ikke være noget problem..

• #2   27. sep 2012 jeg har en 20-25 mm2 til hver forstærker. Træk et ekstra phonokabel istedet for de y-split. det kan altså høres tydeligt

• #3   27. sep 2012 Tim R - har kun 2 udgange, så hvad kan jeg gøre ved det? smiley

• #4   27. sep 2012 Hej som rel er der 3 sæt phonoer stik på en 4 kanals forstærker 2 indgange og en udgang smiley så tager du bare udgangen der fra og køre over i monoblikken smiley

• #5   27. sep 2012 Arh - jamen så vil jeg da tage i carsound i morgen og hente en monoblok smiley

• #6   27. sep 2012 Jeg har både kabler, og et par monoblokke til salg hvis det er noget du kunne være interesseret i?

• #8   27. sep 2012 Tommy A -> Hvordan kan du sige han skal bruge 20mm2, når ikke du ved hvilke forstærkere der skal tilsluttes? smiley

• #9   27. sep 2012 Ralf L

medmindre Forummet er belvet integreret i markedet, kan du så ikke stoppe det der klamme forsøg på salg jeg ser igen og igen...

10 mm2 er fint til en enkelt forstærker... Men med 2 forstærkere kommer du alt afhængig af kvalitet på forstærkeren op og trække flere amperer end et lille 10mm2 kabel kan holde til... Med mindre man vælger at trække flere strømkabler....

• #10   28. sep 2012 Cody > Igen.. Du kan da ikke generalisere at en enkelt forstærker fint kan nøjes med 10mm2. kabel.
    De fleste bare lidt seriøse forstærkere bliver normalt kørt med minimum 16-20 mm2 kabel.

Kablet bestemmes jo hverken ud fra mærket, eller hvor mange watt de afgiver, men efter hvor mange ampære forstærkeren trækker. Altså på samme måde man finder frem til hvilken hovedsikring man skal bruge. Selvfølgelig skal sikringen ikke overstige de amæpre kablet sikkerhedsmæssigt kan levere.

• #11   28. sep 2012 Ralf L

Helt rigtigt... men medmindre forstærkeren er relativt kraftig vil 10 mm2 kunne klare opgaven tit... Så længe du holder dig til forstærkere der yder små 65 watt rms pr kanal så trækker du ikke mere end et 10 mm2 kabel godt kan klare...

Og hvad kalder du lige en "Seriøs forstærker" ? For tror du har en lidt forskruet opfattelse af det... til alm hverdags musik er 4x40 - 50 watt rms mere end rigeligt...

• #12   28. sep 2012 Nu kører jeg så også med et sæt hertz mille komponentsæt i fronten, som spiller bedre jo mere effekt de fødes, og en sub der også godt kan lide effekt, de fødes af en audison som levere 2x240WRMS @ 4Ohm, og 1x480WRMS @ 2Ohm. Den trækker 95A ved max. belastning. Det er så også den eneste forstærker der er monteret.

• #13   28. sep 2012 I et sådan tilfælde, JA der er 10 mm2 for lidt... Lille forstærker egentlig... smiley
    Jeg kører med den gamle GZNA 2800X...
    2x250 watt rms 4 ohm
    2x400 watt rms 2 ohm
    2x600 watt rms 1 ohm
    2x800 watt rms 0,5 ohm
    1x1600 watt rms 1 ohm
    1x1000 watt rms 2 ohm

Den er sjov...

• #14   28. sep 2012 Skulle nok ha skrevet 2x240WRMS @ 4Ohm + 1x480WRMS @ 2Ohm..
    - Det er en 6-kanals som kører brokoblet som en 3-kanals smiley
    Men nok om det smiley

Min pointe var bare, at trådstarter bliver nød til at tjekke op på hvad hans forstærkere trækker af ampære sammenlagt, og købe kabel og sikring ud fra dette..
    Derefter kan en kondensator benyttes hvis han går efter lydkvalitet, men hvis det kun er for at spille brian-højt, er sådan en ikke nødvendig. Det er derimod et ekstra stelkabel fra batteri til karossen. (Gerne samme størrelse, som det der bliver brugt til stel i bagagerummet).

Og igen, hvis trådstarter skulle overveje at købe brugt, ligger jeg inde med alt hvad han mangler smiley

• #15   28. sep 2012 (Har også set kraftigere 6 kanals... men nok om det)

Hvis han går op i lydkvalitet finder han hurtigt ud af at en kondensator ikke kategoriseres som en "nødvendighed"

Og så skal du stadig stoppe med at forsøge at sælge dit lort via forum... hvis du ikke kan komme af med det på anden vis er det fordi det ikke er pengene værd...

• #16   28. sep 2012 Cody ->
    1. Har jeg sagt min forstærker er det kraftigste der findes?
    2. Jeg skrev en kondensator KAN benyttes, ikke at det er nødvendigt.
    3. Hvis problemet var ikke at kunne komme af med det, ville jeg nok starte med at oprette annoncer ikke? smiley
    4. Har skam solgt en helvedes masse i tidens løb, så det er ikke prise den er gal med.

Jeg tilbyder trådstarter at sælge ham d dele han skal bruge billigt, hvis han kan bruge brugte dele, jeg tvinger ham skam ikke, det var bare for at være venlig, og yde en ekstra hjælp. Hvis ikke trådtater ønsker dette, kan han skrive det, og der vil ikke ligge nogen bad feelings der smiley

• #17   28. sep 2012 Forum er stadig ikke til køb og salg... Skriv en PM til folk hvis du vil prakke dem noget på...

• #18   28. sep 2012 Så vidt jeg kan se, har du ikke bidraget med noget trådstarter kan bruge til noget, så jeg tror bare vi lader den ligge her hva?

• #19   28. sep 2012 Trådstarter har fået svar på sit spørgsmål...
    Ja lad den ligge så kan du generer andre når du vil sælge dit lort...

• #20   28. sep 2012 Har skam fået svar og mange tak alle smiley - har fået det købt i dag, nyt headunit, monoblok forstærker, og en masse phonokabler - men døjer nu med en hylen (generatorstøj) tror jeg, men hvad satan gør jeg ved det? - har lagt strømkabler og phono i hver side af bilen? smiley

• #21   28. sep 2012 Og du har monteret ekstra stel ved batteriet?
    Sørget for ordentlig stelforbindelse til forstærkerne? (Metal mod metal).

• #22   28. sep 2012 Stel ved batteriet? - og jep har lavet en plade med nogle 6 mm bolte på og svejst den på under det ene bagssæde, og det fungere super smiley

• #23   28. sep 2012 De phonokabler... Nu er det vel ikke bare de billigste du kunne finde vel???

Remote tager du selvfølgelig gennem en seperat ledning og bestemt ikke gennem det tynde lort der ofte sidder på phonokablet, og som faktisk ikke er beregnet til remote...

Ved dit batteri foran huskede du vel også at opgradere dit stelkabel... Husk at uanset hvor tyk dit stelkabel er ved din forstærker så slutter et strømkredsløb ikke før tilbage ved batteriet... dvs. ved batteriet skal kablet også være tykkere...

• #24   28. sep 2012 Nej dog ikke smiley

Remote kablet, var noget ledning jeg havde liggende, men hvor tykt skal det så være da?

Har intet hørt om at jeg skulle lave et stel kabel fra mit batteri af da?

• #25   29. sep 2012 Godt nok har du intet hørt men selv det man ikke har hørt om kan være det rigtige...

tykkelsen på remotekablet er ikke så vigtigt... 0,75mm2 er fint...

• #26   29. sep 2012 Cody, hvis det ikke er beregnet til remote hvad er det så beregnet til ?

• #28   29. sep 2012 Tim R

Den lille ledning på Phonokabler (Specielt de billigere af slagsen) Var i starten tiltænkt som at den skulle bruge som Ground loop isolator. Men i et 12 volt system er dette rimeligt ubrugeligt... derfor kaldte man det remote... i 230 volt systemer er det brugbart men ikke i 12 volt..

Kommentér på:
2 forstærkere samtidig?

Annonce