Opgradere standard lyd :) {{forumTopicSubject}}
Hej BG,
Jeg har lige lånt bet'brors profil, da jeg ikke selv har en..
Men jeg har en Corolla 1,3 GLS '97, hvor jeg gerne vil opgradere lyden lidt..
Lige pt er der monteret en eller anden Panasonic HU, og standard enheder for og bag.
HU skal opgraders om alle omstændigheder, da jeg gerne vil have mulighed for USB og SD-kort.
HU, tænker at denne ville være et godt bud:
http://carsound.dk/produkt.asp?id=10777
Med hensyn til enhederne, er jeg lidt i tvivl.
De spiller som sådan fint, dog begynder dørene at "rasle" med når der skrues op.
Dette kan nok afværges ved at sætte højpassfilter og montere sub til bas istedet.
Det skal lige nævnes, at jeg ikke ønsker det "syge anlæg", blot en opgradering af det standard, og derfor vil jeg ikke ud og rode med montering af forstærker osv..
Men jeg har 2 ideer til hvordan det kunne gøres:
1. Pioneer HU
Beholde standard enheder, og sætte højpassfilter således bas skæres væk, og enhederne ikk stresses så meget.
"Slim aktiv sub" under sædet for at tage sig af den manglende bas.
2. Pioneer HU
Opgradere enhederne med enten RF's P165 eller R165, da de virker til at passe perfekt, både plads og prismæssigt i mit budget.
Stadig sætte højpassfilter således bas skæres væk, og enhederne ikk stresses så meget.
"Slim aktiv sub" under sædet for at tage sig af den manglende bas.
Med slim sub tænker jeg enten:
http://carsound.dk/produkt.asp?id=11181&pk=27&produkt=Crunch_GP800_-_8%22_SlimFit_Subwoofer
Eller
http://carsound.dk/produkt.asp?id=10856&pk=27&produkt=Rainbow_Intelli_Sub8_-_SlimFit_Subwoofer
Hælder nok mest til Rainbow..
Det var lidt om mine tanker og ideer.
Er der nogle der kan komme med nogle kommentarer, forslag eller ideer?
Vil forslag 2 være "meget" bedre lydmæssigt, i forholdt til forslag 1.
Altså vil det være de 1000-1500kr mere værd at opgradere enhederne.
Håber nogle kan komme med lidt gode råd og ideer..
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.735
Men - personligt oplevede jeg at en god HU gjorde ufatteligt meget for lyden da jeg skiftede min i sin tid. En god HU med mindre gode højtalere er for mig bedre end en gammel skod HU med gode højtalere.
Personligt har jeg rigtig gode erfaringer med pioneer og Jbl højtalere. X-Sound kan ikke anbefales. Har et sæt bagi og de rasler som en anden røde kors indsamling.
Online Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 113 Biler: 9 Emner: 42 Svar: 6.602
prøv at nøjes emd at skifte HU og så se hvad der sker, du vil kunne høre en stor forskel på dine standardhøjtalere, og de vil også kunne klare at spille noget emre bass, med en ordentlig HU...
dec 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 10
Men jah, det kan jo godt ske at opgradering af HU vil hjælpe en del, selvom den nuværende virker til at være ret god.. og på fronten står der 4x40W
Mr. Christiansen -> okay, tak for råd.. Det bliver taget op til overvejelse..
- PSA Project - -> Det tænker jeg også kunne være en god plan, altså at udskifte HU først, og hvis det ikke er optimalt, så prøve at opgradere enheder og evt tilføje sub..
Men kom endelig med flere kommentarer..
Er der eksempelvis nogle der har erfaringer med "SlimSubs" under sædet ?
Hvordan vil en sådan performe ?
Og er der nogle der har erfaringer med netop Rainbow sub'en som jeg har linket til ?
dec 2003
Men vær opmærksom på at 8400'eren er noget bedre i forstærkerdelen end 6400, hvis det er
mht. slim subs, så synes jeg personligt ik de er meget værd, de giver en smule ekstra bulder, men ik noget super fed lyd eller noget...
dec 2011
Jah okay, men "hvor" meget bedre, altså vil de være de 250kr værd, hvis jeg vælger at beholde standard enheder ?
Okay, men jeg tænker lidt, at til formålet vil den da altid kunne klare bassen bedre end 6,5" enhederne som samtidig skal klare mellemtone ?
Grunden til jeg ikke ønsker en "rigtig" sub kasse i bagerummet, er fordi jeg surfer og derfor har brug for alt pladsen i bagerummet
jul 2007
Følger: 72 Følgere: 115 Biler: 2 Emner: 322 Svar: 509
http://avantix.dk/catalog/product_info.php?cPath=199_24_22_201&products_id=5196
overvejer selv og købe den derinde snart
dec 2011
Og evt. kan give lidt kommentarer ris / ros ?
Gælder enlig både deres R, P, og T serie
De har nemlig lav monterings dybde, og passer derfor i en Corolla (maks 55mm)..
dec 2003
Den har også andre fordele, som f.eks at USB indgangene er bagpå, så du kan trække et USB-kabel over i handskerummet og slippe for at have USB-pen eller kabel strittende ind i kabinen
Mht. RF - så er min generelle mening af det er spild af penge, de er rigtigt spidse og irriterende at høre på i diskanten.
Man kan få meget bedre til samme pris efter min mening...
Men det er jo en smags sag...
dec 2003
dec 2011
Okay, det vidste jeg umiddelbart ikke om RF, er der andre med samme holdning ?
Umiddelbart kan jeg ikke finde et sted de har Hertz Space ?
Jeg synes ikke jeg kan finde mange alternativer til RF som er under 55mm i dybden i en 6,5"
dec 2003
Ved Pioneer også ha lavet nogle, hvad de hedder kan jeg dog ik huske, men Pioneers diskanter kan også nemt være lidt spidse i det...
Mener da Knot.dk har Hertz Space, men er ik sikker...
dec 2011
Og har du hørt 2012 modellerne af RF ? eller er din vurdering på baggrund af de ældre modeller ?
Knot har ikke Hertz Space i 6,5", og dem de har i hertz måler alle +60mm i monteringsdybden Det skod der ikke er mere plads i sådan en Rolla
De samme gør sig gældende for alpine slim serie, de måler også lige omkring 60mm
dec 2003
Jeg synes Pioneers enheder er bedre, dog skal du op i de lidt dyrere serier, før de lyder godt...
dec 2011
Kan også se på din profil, at du har med bilstereo at gøre til daglig
Problemet er bare at hvis man skal op i den dyre ende, så bliver det for dyrt at smide i sådan en billig/gammel bil..
Men tror jeg vil starte med HU også se hvordan det spiller..
Og tror du/I så ikk at raslen i dørene kan undgås ved at tilføje sådan en SlimSub af en art, til at spille bassen ?
dec 2003
Men ellers jo mindre bass dine dørhøjtalere skal spille, jo mere skal der jo til før de begynder at skratte/rasle
dec 2011
Umiddelbart vil jeg sige begge, men stikkene er da ikke ens ?
http://avantix.dk/catalog/product_info.php?products_id=4179
eller
http://avantix.dk/catalog/product_info.php?products_id=4187
nov 2007
Følger: 64 Følgere: 67 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 541
Men vil som de andre siger, tage en 8400BT. Det er en lækker headunit!
dec 2011
Opgradere standard lyd :)