1.550 visninger
|
Oprettet:
Opsætning af anlæg {{forumTopicSubject}}
Hey....
Nogen der kan hjælpe mig med det sidste.
Er lidt i tvivl hvordan opsætningen skal være med hensyn til mine kodensator og forstærkere. Har vedlagt et foto hvordan tingene er opbygget. Så håber nogen gider at være venlig og forklare mig hvad jeg skal gøre eller evt. tegne det sidste færdig. Har spurgt den lokale auto hi-fi, men det er lige som om de ikke fatter en skid
Alt info skulle gerne være med på billedet.
nov 2003
Følger: 8 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 113
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Så korte kabler som muligt - så stel skal tages ved hver enkelt enhed og ikke i en fordelerblok.
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/bilstereoprojekter/98227-kobling_af_forstaerkere_og_kondensator_med_fordelerblok
Sajmon ™:
Du kan sagtens dele stel igennem en fordeler blok..
maj 2006
Følger: 41 Følgere: 38 Biler: 6 Emner: 140 Svar: 4.208
så skal du jo ha + over fra dine kodensatore til din forstærkere. da det jo er dem der skal føde dine forstærkere med strøm
fonekabel trækker du modsat dit + kabel igennem bilen, husk at trække remote med sammen med + kabel
maj 2006
maj 2006
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.440
nov 2003
begge kondensatorene føres + kabel op til fordeleren ?
og så igen et nyt + kabel fra vær kondensatorer til mono forstærkeren ?
Jeg har læst i et vmax blad for et par måneder siden, der lavede de en guide med hensyn til anlæg. der viser de at kondensatorene går til monoblokken og ingen til 4 kanals forstærkeren, er det korrekt eller forkert ?
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.440
maj 2006
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Ti stille hvis du intet ved om emnet...
1 stelpunkt... ikke 4... og dette ene stelpunkt må gerne gå via en fordelerblok så længe kablerne er dimensioneret korrekt...
Kondensatorerne virker ikke på hver sin forstærker eller kun på den ene fordi man sætter den tættere derpå... det er rent sludder og kun noget man tror på hvis man slet ikke har fattet en skid...
Da kondensatoren er en del af strømkredsløbet, så virker den på hele kredsløbet... Ikke kun på den forstærker der nu er nærmest... Derfor er der teknisk set ingen fordel at montere sin kondensatorer "på den ene forstærker" primært fordi dette overhovedet ikke kan lade sig gøre...
jun 2009
Ja jeg læste også den artikel I Vmax og jeg har skrevet til dem og rettet deres sludder... Der var virkelig meget vrævl i den artikel. og det er så ærgeligt at nu går folk som f.eks. dig og tror på det lort de har skrevet fordi sådan noget har de selvfølgelig undersøgt... Men jeg tror dog det er deres Pyra dreng der har kigget lidt på bilgalleri og har taget alt sludderet og skrevet ned... Sådan virkede det... Og det er bare SÅ synd... For når et blad som Vmax kommer med SÅ forkert info så tror folk på det...
nov 2003
Tak for det... Jeg har snakket med flere om det nu, og mange siger også det er noget sludder hvad de har lavet. Men har fundet løsningen efter have snakket med nogen venner og carsound, som jeg ved personligt har styr på deres ting. Så nu skal jeg bare have sat det hele i morgen forhåbentligt
Men jer andre tak fordi i gad at svare og hjælpe til.
maj 2006
okt 2007
Nok fordi du skrev dette:
"stel skal ihvertfald hver for sig, ik samle dem"
"og ja, man kan godt dele stel, men for at undgå generator strøm samt div. støj, gør man det ikke"
maj 2006
generator støj får man jo hvis man ik har ordenlig stel bla. så i stedet for at samle stel et sted og måske trække metervis at stel ledninger, kunne man jo både spare fordeler boks til stel, samt flere meter stel ledning, derfor har jeg altid taget stel tættets på. men det er jo hvad man vil.! men at finde et godt stel punkt, og så begynde at trække rundt til 2 kondensatore+ 2 forstærkere havde jeg ikke gjort.!
men vi alle kan ikke være lige så kloge som cody, og være verdens mester.!
maj 2006
(ifølge cody)
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Hvor man placerer kondensatorerne, gør ingen forskel - de virker på hele kredsløbet og derved alle forstærkerne som Cody siger.
okt 2007
Kan se du mener noget andet, men det du skrev som jeg citerede før var forkert sagt..
Hvis du regner med dit stel er ens men ikk er så får man røv ved at have flere stel forbindelser.. Derfor er det bedst med et punkt.. og 20cm til og fra gør nu ikk så meget hvis ens kabler , 1 er ordentlige og 2 er korrekt dimensioneret..
Og til det med at trække stel til en fordeler blok fra de forskellige enheder..
Puuhha har det sådan i min og synes overhovedet ikk at stel kablerne bliver længere eller at det er svært.. Tvært imod så er der mere orden i det da du ikk har 10 forskellige kabler der går hver deres sted hen..
Sajmon ™:
5 forskellige punkter kan godt give forskellige potentialer.. Så det er mere sikkert med et punkt..
jun 2009
Anyway. Som emre siger kan du klaske 5 forksllige stelpunkter op og få 5 forskellige potentialer... Med den alle samlet i 1 stelfordeler, eller på samme stelpunkt et sted i bilen får du 1 potentiale...
Så længe du sørger for at alle kabler er dimensioneret korrekt, er lige lange, (Hov ja der var den... Kablerne skal være lige lange, derfor skal de dimensioneres efter det største strømtræk)
Men er det risikoen for støj vi snakker om vil den altså være højere jo flere forskellige stelpunkter du laver frem for at have 1 fast punkt... Der er dog tale om så små variabler at så længe kablerne er dimensioneret rigtigt og skærmet af orndetligt bør det ikke have den store konsekvens hvad du gør...
Men dette sludder er forkert: "og ja, man kan godt dele stel, men for at undgå generator strøm samt div. støj, gør man det ikke " Nej bassemand det er lige præcist omvendt... ved enhver med bare lidt forstand på elektronik...
Opsætning af anlæg