{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.215 visninger | Oprettet:

Ekstra batteri - Skillerelæ? {{forumTopicSubject}}

Prøver lige igen: smiley

Jeg er nu kommet til sidste punkt for at få bygget mit anlæg færdigt. Skal til at bestille 2x Yellowtop som jeg skal have i. Det har hele tiden været min plan at smide et relæ imellem, men i min søgning her på forummet har jeg stødt på en god håndfuld der mener det ikke er nødvendigt. Kan det passe?

Jeg føler dog stadig mest for at være på den sikre side og købe et relæ og sætte imellem. Men hvad skal det være for et? Har kigget på Carsounds side, da det er derfra jeg bestiller Yellowtop. De har 3 i rimelig forskellige prisklasser, men hvad skal jeg vælge? Ved to af dem står der noget med maks ladestrøm (ex 80 amp). Skal jeg så bare gå ud fra hvor meget min generator kan lade eller hvordan?

Der var lige lidt newbie spørgsmål, håber jeg har formuleret mig ordentligt
På forhånd tak - Jeff smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ekstra batteri - Skillerelæ?
  • #1   9. jul 2013 Skille relæ er faktisk kun en sikkerhed hvis du gerne vil slippe for at anlæget sutter batteriet som motoren bruger..

    Dine yellowtop er jo faktisk sat på samme batteri som resten af bilen.. Derfor er det en god ide med et skille relæ

    Har selv haft et mindre skille relæg (fra biltema) til større ting 220v converter i min trans. Der er intet problem der.


  • #2   9. jul 2013 Jeg har fået monteret ekstra batteri i min firmavogn, der er bare sat en 80amp sikring foran, og ellers bare monteret med plus til plus også til stel bagi hvor det ekstra batteri er.
    Jeg ville ikke ofre penge på noget relæ.

    Sikringen har været sprunget to gange på et års tid, hvis batterierne har været afladet næsten helt, så tror jeg den trækker mere end de 80amp til sig, men det er jo også en diesel, som ofte har noget stærkere generator.


  • #3   9. jul 2013 Okay, altså anlægget kommer aldrig til at spille uden motoren kører ihvertfald?

  • #4   9. jul 2013 Bald X tænker bare, at da det er et relativt stort og kraftigt anlæg at så trækker det nok også over ex 80 amp, men så kan jeg vel bare sætte en større sikring?

  • #5   10. jul 2013 Jeg har lige været lidt kreativ smiley Mon det vil fungere hvis jeg samler det hele sådan her? Og så er tør batterierne jo som sådan ikke i kontakt med mit startbatteri, behøver jeg så det relæ eller hvad?

    profilbillede
  • #6   10. jul 2013 Det er da i direkte kontakt, om du samler plus ledningen på generatoren eller oppe ved batteri Polen giver det samme(-:


  • #7   10. jul 2013 Kondensatoren smider du bare over skuldren.. Det der funker ikke hvis du vil have den på så er det 2 styks.. Men det giver ingen mening når dine batterier er så tæt på..

    Tag strømmen fra dit alm batteri. og sæt en sikring på i vær ende.. Hvis det er der skulle blive gnavet hul i ledningen.. evt. et skillerelæg foran eller bagved..


  • #8   3. aug 2013 Ja, strøm finder altid en vej smiley

    Vil også have et ekstra batteri i denne gang og der har jeg suget viden fra Meade916 fra Youtube og FB. Han har trods alt lidt erfaring med det, med bla. sin SUV med 30.000 Watt. Han trækker kabler direkte fra generatoren til de(t) ekstra batteri(er) og opgraderer samtidig kablerne til stel og det oprindelige batteri.
    Så er det bare med generatoren, men der opgraderer han normalt til noget high-end som mecman eller lignende.

    Især denne video forklarer det fin: http://youtu.be/ph23KWuJfNE

    Min kammerat siger jeg skal gå direkte på batteriet med et skillerelæ, men den skal sq direkte på generatoren, synes jeg. Det er jo den der skal lade og levere når bilen er startet...

    Nogen kommentarer og tanker til det?


  • #9   3. aug 2013 fordelen i et skille relæg er netop at hovede batteriet ikke kan blive tappet totalt

Kommentér på:
Ekstra batteri - Skillerelæ?

Annonce