Ekstra batteri - Skillerelæ? {{forumTopicSubject}}
Prøver lige igen:
Jeg er nu kommet til sidste punkt for at få bygget mit anlæg færdigt. Skal til at bestille 2x Yellowtop som jeg skal have i. Det har hele tiden været min plan at smide et relæ imellem, men i min søgning her på forummet har jeg stødt på en god håndfuld der mener det ikke er nødvendigt. Kan det passe?
Jeg føler dog stadig mest for at være på den sikre side og købe et relæ og sætte imellem. Men hvad skal det være for et? Har kigget på Carsounds side, da det er derfra jeg bestiller Yellowtop. De har 3 i rimelig forskellige prisklasser, men hvad skal jeg vælge? Ved to af dem står der noget med maks ladestrøm (ex 80 amp). Skal jeg så bare gå ud fra hvor meget min generator kan lade eller hvordan?
Der var lige lidt newbie spørgsmål, håber jeg har formuleret mig ordentligt
På forhånd tak - Jeff
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 16 Emner: 85 Svar: 810
Dine yellowtop er jo faktisk sat på samme batteri som resten af bilen.. Derfor er det en god ide med et skille relæ
Har selv haft et mindre skille relæg (fra biltema) til større ting 220v converter i min trans. Der er intet problem der.
okt 2004
Følger: 11 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 5 Svar: 557
Jeg ville ikke ofre penge på noget relæ.
Sikringen har været sprunget to gange på et års tid, hvis batterierne har været afladet næsten helt, så tror jeg den trækker mere end de 80amp til sig, men det er jo også en diesel, som ofte har noget stærkere generator.
apr 2007
Følger: 50 Følgere: 54 Biler: 7 Emner: 12 Svar: 569
apr 2007
Følger: 50 Følgere: 54 Biler: 7 Emner: 12 Svar: 569
apr 2007
Følger: 50 Følgere: 54 Biler: 7 Emner: 12 Svar: 569
okt 2004
Følger: 11 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 5 Svar: 557
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 16 Emner: 85 Svar: 810
Tag strømmen fra dit alm batteri. og sæt en sikring på i vær ende.. Hvis det er der skulle blive gnavet hul i ledningen.. evt. et skillerelæg foran eller bagved..
apr 2007
Følger: 18 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 11
Vil også have et ekstra batteri i denne gang og der har jeg suget viden fra Meade916 fra Youtube og FB. Han har trods alt lidt erfaring med det, med bla. sin SUV med 30.000 Watt. Han trækker kabler direkte fra generatoren til de(t) ekstra batteri(er) og opgraderer samtidig kablerne til stel og det oprindelige batteri.
Så er det bare med generatoren, men der opgraderer han normalt til noget high-end som mecman eller lignende.
Især denne video forklarer det fin: http://youtu.be/ph23KWuJfNE
Min kammerat siger jeg skal gå direkte på batteriet med et skillerelæ, men den skal sq direkte på generatoren, synes jeg. Det er jo den der skal lade og levere når bilen er startet...
Nogen kommentarer og tanker til det?
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 16 Emner: 85 Svar: 810
Ekstra batteri - Skillerelæ?