{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.405 visninger | Oprettet:

Subwoofer - portet eller lukket? {{forumTopicSubject}}

Hey BG folkens.

Jeg er lige igang med at eksperimentere lidt med mit anlæg. Jeg har pt en 12" no name(juice) bas i en 28L lukket kasse af dem fra tosse hansen af. Jeg synes dog det spiller af RØ... til! Så ville lige høre hvad har i gode erfaringer med? Jeg høre primært dance, house, techno og den stil, men selvfølgelig også lidt rap indimellem.

Har alt andet i JBL og Pioneer, derfor jeg går med de mærker.

.. Så tænker selv en JBL/Pioneer 10" i portet kabinet(fabriksbygget) ville være et godt alternativ? Hva siger i? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Subwoofer - portet eller lukket?
  • #1   16. jul 2013 Find ud af hvilken enhed du vil bruge, så kan du læse dig til om hvor stort kabinet den skal være i hvis den er portet eller lukket, man kan som regel ikke gætte sig frem smiley

• #2   16. jul 2013 Ja okay. Men skulle jeg selv bygge en subwoofer, ville jeg nok bruge enheder som fx:
    http://dk.jbl.com/product-detail-gto-12086/gto1014.html
    eller
    http://avantix.dk/catalog/product_info.php?cPath=199_24_28_36&products_id=4644

Synes bare det er svært at ramme det rigtige litermål fx. på pioneer (link 2) står der 18,4 til 35,4L Lukket kabinet. Så jeg ved sku ikke lige hvad jeg skal smide penge i, fabriksbygget, åben eller lukket, -Derfor dette oplæg. smiley

• #3   16. jul 2013 En af mine venner købte på et tidspunkt min 12'' subwoofer... Da den skulle være i en Chevrolet Spark, var der dog ikke for meget plads, så han valgte at lægge den i hjulbrønden i en lukket kasse... I det portede kabinet den var i fra fabrikken, lavede den et ganske fint tryk, nu i det lukkede laver den intet tryk og jeg kan knap nok høre den... Det er fandeme en skam, for den lød faktisk ganske fornuftigt inde i den bil...

Og har da også hørt andre lukkede kabinetter og jeg synes det lyder lidt ''kvalt'' i lukkede kabinetter frem for de portede...

• #4   16. jul 2013 JBL laver nogle fine tegninger til den bas du linker ellers, så det er lige til at gå igang med http://dk.jbl.com/tl_files/catalog//jbl/car/Manuals/Choosing_an_Enclosure_for_Your_Woofer.pdf

• #5   16. jul 2013 Frederik A.H - Præcis det har jeg nemlig også oplevet. Den bas jeg har i nu, sad nemlig også i et portet kabinet før, hvor jeg så smed den over i det lukket jeg har nu, og den lyder os lidt som om pusten er gået af den. Så det sku nok en portet jeg må prøve, også i en 10" for at få lidt kick på bassen.

Bjørn - Takker, dem vil jeg lige nærstudere lidt. smiley

• #6   16. jul 2013 Og det folk siger med at et portet kabinet ikke kan spille kontant bas... Det er da en omgang vås... Det er bare en god forstærker på og det rigtige kabinet.. Så er det klaret.. smiley

• #7   16. jul 2013 Præcis, det troede jeg også engang, men det må jeg også konstatere at det er bare et spørgsmål om kabinet, og indstilling.. smiley

• #8   16. jul 2013 Præcis.. smiley

• #9   16. jul 2013 bil. pladsering og forstærker har også meget at sige...
    jeg ville selv vælge en 12" selvom min gamle boston G2´er klarede det fint i en 190´er i lukket kabinet...

hvad ønsker du. het præssist. for de 11.5-34liter i lukket til pioneer´en vil ændre dens frekvenz område en del.

• #10   16. jul 2013 Jamen det har du os ret i, det betyder også en del. Men det er pt en 306'er det er i, hvilket jo selvfølgelig ikke er svært at få bas ud af den lille æske.

Grunden til jeg selv forslår 10" er grundet mit musikvalg. Har sat nogle anlæg i andres biler, hvor de fx har en klassisk 12" i portet kabinet. og det kan jeg få til at lyde helt fin, til blandet musik(rock, techno, rap) Men hvis jeg lige vil ha den til at slå lidt hårdere til mit dance primært forestiller jeg mig at en 10" kan klare det? Så en 10" ville være fedt at få i. Men er det så i portet eller lukket kabinet? Pt har jeg ikke gode erfaringer med lukket, men det er også kun udfra den taber bas jeg har i nu, som ik kan andet end larme og lyde forpustet. smiley

• #11   16. jul 2013 kassen. enheden. forstærker og justeringen har alt at sige. en 10" spiller ikke hårdere.
    Hz er Hz så den skal bevæge sig lige hurtigt og en 10" skal bevæge sig mere for at flytte samme mængde luft.
    høre selv alt fra headhunterz til ib grønbæk og blues og en 12" klare jobbet bedre for mig.

• #12   16. jul 2013 Ja det er lige det med justeringen, bruger som regel også meget tid på at indstille. Ellers ville alt det her jo være ligemeget hvis man ikke gjorde det.. smiley

Men okay, go pointe må nok konstatere det er min bas der bare er dårlig så..

Kommentér på:
Subwoofer - portet eller lukket?

Annonce