944 visninger
|
Oprettet:
Anlæg i golf 4 {{forumTopicSubject}}
Hey folkens,
Vil til og lave nyt anlæg i min golf 4 igen da jeg gerne vil ha 2 stk 10" i, kan ikke helt finde ud af om det skal være lukket kabine eller åben hva tror i der ville lyde bedst i sådan en lille bil,
Hvis det skal være åben kas hvor stort hul skal det så være osv. Tak på forhånd
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 31
MEN, det har noget med frekvenserne at gøre og hvilke subwoofere du vil ha i
Hvis du har eksempler på om der skal port i eller ej, så kan du lige linke til de subs du skal have i, så skal jeg nok lige se på det
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
OM subwooferen fungerer bedst i lukket eller portet kabinet afhænger af dens samlede Q... udregnes ud fra Qms, Qts og en parameter mere... Og nej... den der med at lukket er mere kontant end portet er kun noget folk, der ikke kan finde ud af at bygge kabinetter, siger...
Det har intet med frekvenserne at gøre... Faktisk kan lukkede kabinetter ofte spille dybere end portede fordi folk bygger de portede kabinetter forkert... Porttuningen har rigtigt meget at sige omkring hvor dybt subwooferen vil spille... (Jo dybere jo bedre)
aug 2009
Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 3.665
jun 2009
sep 2011
"Faktisk kan lukkede kabinetter ofte spille dybere end portede fordi folk bygger de portede kabinetter forkert... Porttuningen har rigtigt meget at sige omkring hvor dybt subwooferen vil spille... (Jo dybere jo bedre) "
Det har da netop noget med frekvensen at gøre ? :S
Og jo dybere jo bedre ?
Det kommer da HELT an på hvilket musik du vil høre ?
OG, jeg vil da mene at den kasse jeg havde med porte i var mere "flafrende" og den lukkede var netop som du skriver, mere kontant....
Som bjørn skriver så find ud af hvilke enheder du vil have i
jun 2009
Og den portede kasse du havde var korrekt bygget??? for hvis den var ville den på ingen måde være "flafrende" som du skriver... At købe en tilfældig kasse til sin enhed er ren idioti og bør straffes med nossespark... At påstå at portede kasser er mere "Flafrende" er tegn på ren idioti og mangel på viden...
Porttuningen har intet med musiksmag at gøre... igen tegn på ren idioti fra din side af... en Portet kasse kan sagtens tunes meget dybt så den spiller linært... og dette er sjovt nok passende til ALT MUSIK... så jo... jo dybere jo bedre... Men fordelen ved portet kabinet er netop at porttuningen kan hæves, så kassen giver større output, (Lydtryk) hvilket dog ofte betyder at cutoff frekvensen også hæves... og kassen får sværere ved at gå rigtig dybt... Ofte er de fleste anbefalinger fra producenterne af subwoofere, et fint kompromis mellem dybde og lydtryk...
En lukket kasse spiller næsten altid linært... og derfor passer lukkede kasser til ALT MUSIK... laves kassen for lille dog, kan subwooferens cutoff frekvens ændres så den har sværere ved at spille rigtig dybt... er kassen for stor kommer enheden til at mangle lidt "modtryk" og flafrer... Og der bliver afsat for megen varme i enheden...
Om man skal vælge portet eller lukket kabinet har intet med Frekvenser at gøre... Opbygningen af kassen har dog...
Man ofrer en smule kontrol af enheden ved at bruge portede kasser og det kræver derfor lidt kraftigere forstærker at kontrollere enhederne... Portede kasser har mange fordele... men mange bagdele... især hvis man ikke kan finde ud af at bygge dem rigtigt... (Som du tydeligvis ikke kunne)
feb 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 98 Svar: 3.036
Men hvad er så det rigtige kabinet, hvis man vil have fuld kontrol over enheden, god kontant bas samt et godt tryk? Jeg har nemlig altid været glad for portede kabinetter, da deres lyd er mere mig... Leverer de lukkede lige så meget tryk?
sep 2011
jun 2009
Selvfølgelig kan du ikke komme igenne når du skriver noget der ikke passer... Havde du skrevet noget det var hold i så var det en anden sag...
jun 2009
Nej... så simpelt kan det siges... Enheder der er gode at spille højt med er ofte bedst egnet til portede eller båndpass kabinetter... SQ enheder er meget ofte velegnede til lukkede kabinetter... Men et portet kabinet vil altid (Forudsat der er tale om den samme enhed i begge kabinetter) kunne levere et større lydtryk end et lukket kabinet, da porten jo virker som en "ekstra membran" og derfor, i teorien, leverer +3 dB ved kabinettets peak frekvens... Men sammenholdt med bilens egenfrekvens, samt selve konstruktionen af kabinettet, porttuningen osv osv... så kan du i teorien øge lydtrykket betragteligt mere end de teoretiske +3 dB... Dette er dog kun hvis du går efter et rent trykkabinet... til SQ vil det måske endda ikke engang give noget ekstra at have port i kabinettet... Laver du et kabinet og tuner porten så du ender med en linær frekvensgang, så gør du faktisk porten lidt overflødig... ofte for at få en linær frekvensgang skal du tune porten til under 30 hz... Så kommer problemet... der er intet peak... husk nu at porten faktisk kun rigtigt spiller med og øger lydtrykket lige omkring dens tuningsfrekvens... Over tuningsfrekvensen laver porten reelt set ikke noget... Og under... tja... meget ofte kører du jo med subsonic filteret på ca 25 hz for at skåne subwooferen... så der laver porten faktisk heller ikke noget jo...
Vil jeg så anbefale lukket kabinet til SQ? både ja og nej... Det er lettere at regne ud... lettere at bygge... og meget mere tilgivende overfor fejl... Men kan du finde ud af at lave et portet kabinet korrekt, så får du lidt den samme kontante bass, med større lydtryk til følge... Og er du ikke ude efter lydtryk betyder det jo så bare at forstærkeren skal lave mindre for at spille højt nok... Jeg overraskede godt nok mange når de hørte mit gamle B2 setup... 4 stk 12" enheder der delte kabinet, med en port man kunne stikke hele hovedet ind i... langt de fleste dårlige kabinetbyggere, vil ikke mene det skulle kunne spille kontant og rent... men det gjorde det... (Jeg var nok lidt heldig også med det kabinet... det var grimt som fanden, men det fungerede og lød som det skulle.. )
feb 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 98 Svar: 3.036
Jeg har også altid synes at portede kabinetter har spillet bedst (nok fordi jeg synes det lyder lidt kvalt i lukkede kabinetter) men også fordi jeg godt kan lide et godt tryk... For mig er et anlæg ikke komplet før det lyder godt og der er et solidt tryk..
aug 2011
Følger: 31 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 21
jun 2009
aug 2011
Følger: 31 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 21
Anlæg i golf 4