{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Langt lys?
  • #1   4. okt 2013 Har jeg sku aldrig hørt om... Har sikkert sovet til teori for 9 år siden ..

    Ved ikke det med at blænde ned, dem der køre med fjernlys gør det ihvertfald ikke, men på den "afstand" der er imellem genere det ikke mig at folk køre med fjernlys, kun hvis det er en bagved kørende


  • #2   4. okt 2013 Hvorfor skulle man ikke gøre det?

    Lige præcis på motorvejen kører jeg aldrig med langt lys.


  • #3   4. okt 2013 Hvis lyset skal passe med hastigheden må man kun køre 50km/t på en landevej når der er trafik, og så jeg aligevel ikke sikker på man overhovedet må køre 50... Gider ikke regne standselængden ud kontra det stykke vej der er oplyst ved nærlys

  • #5   4. okt 2013 Kan huske vi fik at vide noget med, at ligeså snart man kørte have en hastighed over 40 km/t - burde man have langt lys. For hvis man så tog den længde man max kunne se med kørelys og regnede bremselængen + reaktionstiden, så kunne man faktisk ikke nå at bremse for noget der lå på vejen.

    Dertil sagde han så også, at i dag er de fleste lygter bedre end med den udregning, tror han regnede med 30-40m.


  • #6   4. okt 2013 § 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste nummerplade.
    Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel.
    Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:
    1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,
    2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,
    3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller
    4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.
    Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes påkrævet, kan nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i medfør af stk. 3 ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes.
    Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.
    Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.
    Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.


  • #7   4. okt 2013 Hvis folk ikke blænder ned når de kører mod mig får de alt hvad min bil kan levere af lys mod dem. Uanset deres fart...

  • #8   4. okt 2013 Det er nærmere noget med, at når du kører med nærlys, skal du sænke hastigheden, så den passer med hvor langt du kan se frem i forhold til standselængden.

  • #9   4. okt 2013 Fik at vide at hvis jeg mødte en modkørende til nattekørsel (mørke) så skulle jeg sænke hastigheden til 60 km/t og blænde ned til nærlys.
    Når man så er på siden af den modkørende bil altså parallelt med den så skulle man blænde op igen til fjernlys og hæve hastigheden til 80 km/t.


  • #10   4. okt 2013 Der var sidste vinter flere gange en "reklame" for langt lys, den forklarede med praktiske eksempler hvorfor man SKAL køre med langt lys når det er muligt, det handler f.eks. om oversete cyklister, ikke sjovt, men også om selv at blive set.
    Min kone blev omvendt af disse klip.
    Det ligger sikkert på youtube.


  • #11   4. okt 2013 Når det er mørkt skal en cykellist da ha lys på, så kan de da ikke overses

  • #12   4. okt 2013 Hvis jeg møder dig på motorvejen med det lange lys får du lov til at se på mine 6 projektører indtil du er passeret.
    Selvfølgelig blænder du de modkørende, selvfølgelig skal du blænde ned når du møder modkørende også på motorvejen.


  • #13   4. okt 2013 Ronni, har du seks fjernlygter på en lille hvide der? Det må sku se komisk ud. smiley

    Desuden er det lidt sjovt med de regler af det lange lys, for de regler ang. hvor langt ens nærlys egentligt lyser er tilbage fra hvor de kørte med starinlys på de gamle automobiler der kun lige havde udskiftet en pony. Og der kan jeg sku godt forstå de vil have man sætter farten ned ved passering om natten.
    Hedder det sig ikke at nærlys stadig, minimum skal lyse 30m op idag?
    Og min 100m på fjernlys?

    30m, så kunne du lige så godt kører med solbriller på om natten! smiley

    Kan så sige, mit org. xenonlys kørelys lyser et sted mellem 80 og 100m op alene, og fjernlyset langt over 100m.
    Det hører til sjældenheder jeg bruger fjernlyset, nok kun på krogede landeveje jeg ikke kender. smiley Eller når en Brian kører med kørelys og tågelys samlet når vejen er våde og han blænder en og skal have igen! smiley


  • #14   4. okt 2013 Næh ikke lige på Fiatillac'en de sidder.
    Jeg kører en masse om natten og jeg begriber ikke folk ikke fatter at deres lange lys ret faktisk blænder også selv om der er en midterrabat imellem, der er jo ikke sådan at der står en usynlig mur og tager alt lyset fra de modkørende.
    Men folk plejer gerne lige at få en lille advarsel inden jeg holder ved.... Man kan jo glemme man har det lange lys på, der er jo ikke nogen der er perfekte smiley
    Med hensyn til de regler du nævner er det rigtig nok med de 30 meter og så skal man jo huske at sætte farten ned (inden man blænder ned) så man kan nå at bremse helt ned på de 30 meter incl 1 sek reaktionstid (godt det ikke bliver udført i praksis, det ville blive noget træls stop and go kørsel smiley )


  • #15   4. okt 2013 Mener sgu at dit nærlys skal kunne lyse 100 meter, og fjernlys 300 meter.. Reglen for nedblænding siger 400 meter fra modkørende.. Dog skal man IKKE blænde ned på motorvejen hvis der kommer modkørende..

  • #16   4. okt 2013 Dermed ikke sagt at man ikke behøver blænde ned på motorvej, for det gør jeg nu også selv..

  • #17   4. okt 2013 who cares.. aNONYMOUS:

    Du mener du ikke har oplevet det, men det vises ret tydeligt i de klip, må se om ikke jeg kan finde dem.
    Husk du kører 85 km/t og du mæder en cyklist hvis lys kan ses 30 meter væk, så er det kritisk.


  • #18   4. okt 2013 Kim M
    Jeg tror sku det er de færreste biler der kan oplyse vejen 300 frem med fjernlys smiley
    30 meter og 100 meter er det rigtige svar, jeg tror at du får blandet reglen for positionslys med ind i det hele.
    http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/selve_synet/start_af_syn/for_og_baglygter/


  • #19   4. okt 2013 Tror da Kim M skal ud og måle lyset på hans passat. Mener min Bmw lyser ca 100meter ved ca 150km/t fordi den er med aktiv xenon. Når den holder stille lyser den ca 50 vil jeg gætte på.

  • #20   4. okt 2013 Fra
    https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/B080C958-4318-4214-80B5-67A02C30EB27/0/09febrsp%C3%B8rgsm%C3%A5logsvar.pdf


    "Vedr. brugen af langt lys og kørsel på motorvej, så er der ikke særlige regler for det. I lighed med alle andre vejtyper, så må fjernlys ikke anvendes på en strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst. Det er den eksempelvis på visse motorringvejs-strækninger, hvor lamperne hænger ”som perler på en snor”. Ellers
    gælder reglen om, at der skal blændes ned til kort lys, når en modkørende i den modsatte kørselsretning bliver blændet. Og det vil han/hun blive, såfremt der eksempelvis ikke er en tæt bevoksning af træer eller buske i midterrabatten. Tilsvarende gælder, at såfremt man under kørsel på en motorvej kører så tæt på en forankørende, at det lange lys vil blænde, så bør man naturligvis blænde ned til kort lys"

    Så jo man skal blænde ned på motorvejen med mindre der er forhindringer i midterrabaten som feks buske.....


  • #21   4. okt 2013 Der var den sgu, læs også kommentarerne neden under videoen, meget interessante.

    http://www.fdm.dk/video/derfor-skal-du-koere-med-langt-lys


  • #22   4. okt 2013 Sikke en dejlig video FDM har lavet der.

  • #23   4. okt 2013 Nå for satan.. Kan da egentlig godt være jeg kom lidt på afveje der.. Steen T kan lige love dig for at en Passat kan give noget lys.. Da kan selv en svensker Volvo, med 8 Hella lygter sgu ikke følge med ????.. Mente bare jeg kunne huske noget med lys og 300 meter.. Måske det er baglygterne man skal kunne se på 300 meters afstand..? Men 30 meter nærlys lyder sgu egentlig ikke af meget

  • #24   4. okt 2013 Hvorfor blev 2 smiley'er til ????

  • #25   4. okt 2013 Ligner dælme fyrfadslys han har lygterne på den når der er nærlys på

  • #26   4. okt 2013 Baglyset på en cykel skal da også kunne ses mere end 30 meter væk eller er de ikke typegodkendt og derved da ikkelovluge?? Eller tager jeg helt fejl

  • #28   5. okt 2013 Argh Kim, så har du sku ikke set en Volvo med 8 Hella fjernlygter på. smiley

    Jeg har set en 3C's lys i mærket før, og syntes da ikke det var nævnværdigt bedre end så mange andre mærkers. smiley

    Men følge med 8 projektøre, kan den ikke... smiley

    Ronni. Vi er helt enige om, at folk der kører med det lange lys er for dårlige til at blænde ned. Men her den anden dag kørte jeg på de fynske motorveje, og man skal fandme tro de aldrig har oplevet et par xenon lygter før!. For da jeg kørte med nærlyset tændt, i yderste venstre bane fik jeg sku det lange lys flere gange. Og jo, min niveauregulering virker fint. smiley


  • #29   5. okt 2013 Jesper M.. Det med Hella lygterne var nu også bare en joke.. Og jeg havde også sat to smiley'er bagved, men ved sgu ikke lige hvorfor det blev til fire spørgsmålstegn istedet.. Men ja.. Som du også skriver så kender jeg sgu alt for godt til det med folk, som aldrig har set xenon før.. De må blive slemt overraskede når man blænder tilbage..

  • #30   5. okt 2013 Der er desværre mange der sætter xenon i deres biler uden de er født med det og derfor blinker mange til alle med xenon da de blænder af helved til når bilen ikke er lavet til det. Men synes snart jeg har hørt alle undskyldninger med at lygterne er stillet langt ned og der er jo DE linse men det hjælper ikke vil jeg mene.

  • #31   5. okt 2013 Steen. Det har du ret i, og jeg bliver lige så harm når jeg møder de idioter der eftermontere det ulovligt! For man bliver blændet af det, uden tvivl om det. Nogle tilfælde mindre end andre.. smiley

    Men nu er det sådan min bil er født med det. smiley


  • #32   5. okt 2013 Jesper
    Noget xenon har også en tendens til at virke blændende ved nærlys (specielt når vejbanen er våd) her tænker jeg specielt på ambulancernes lys, de er fanme træls at se på.


Kommentér på:
Langt lys?

Annonce