Hestekræfter - på motor eller hjul? {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleri.dk
Jeg har en BMW 2002 som på rullefelt er blevet målt til 146 hk på motoren, men kun 126 hk på hjulene?
Nu er det jeg bliver lidt i tvivl, hvor mange hestekræfter har den egentligt?
Jeg er helt med på, at grunden til at der "mangler" 20 hestekræfter er, at der går en masse tabt på vejen ned til hjulene.
Det jeg er i tvivl om er:
Er det normalt at en bil mister 20 hestekræfter på vej ned til hjulene?
Når man læser fabriksopgivelserne om en bil, fx at en Lamborghini Gallardo har 560 hk, er det så på hjulene, eller i motoren?
Hvordan kan de måle hvor mange hestekræfter min bil har på motoren? - De har jo ikke motoren ude i en bænk?
Fortsat god aften.
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
feb 2013
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 4 Emner: 1 Svar: 133
Hvis det er oplyst som BHP er det på motoren, hvis det er oplyst som WHP er det på hjulet.
Man måler hestekræfter på hjulene under fuld gas og når gassen slippes og der skiftes til frigear, måler rullerne den modstand der er på vej ned i hastighed. Så beregner rullefeltet, hvor meget der bør være af kræfter på motoren med den modstand der er i drivlinjen.
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
apr 2006
Følger: 28 Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 1.691
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.760
Så på biler du kan købe her hjemme skulle det meget gerne være hk fra hjulene..
Min passede ihvertfald.. + fik den op til 102 efterfølgende
maj 2007
Følger: 72 Følgere: 71 Biler: 7 Emner: 148 Svar: 581
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.084
Det vil sige at:
Da min bil var ny fra 43 år siden og kom ud med 100 hk, så var dette på hjulene?
Så den har "kun" fået 26 hk mere end dengang og min bil har 126 hk istedet for 146?
maj 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 8 Emner: 27 Svar: 615
- 20hk er et meget normalt tab for en bil med de hk og manuel gearkasse.
- Tabet i en manuel gearkasse (og automatgearkasse for den sags skyld) er typisk en nogenlunde konstant procent af motorens ydelse.
- Det er rigtigt at ældre/konventionelle automatgearkasser har et procentvis stort tab
- Når man måler en bil med manuel gearkasse på rullefelt, måler feltet først ydelsen på hjulene når motoren trækker op i omdrejninger. Når motoren har nået maksimale omdrejninger, trædes koblingen ud, men lader gearkassen forblive i gear. Nu måler feltet en korrektion efterhånden som hjul og gearkasse m.v. triller ned i fart og giver til sidst det samlede antal hk - altså, målt på motoren.
- For biler med automatgearkasser lader det sig ikke gøre at holde gearkassen i gear og koble motoren fra og således lave korrektionen - derfor vil en rullefeltsmåling foretaget på en bil med automatgearkasse være hk på hjulene.
maj 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 8 Emner: 27 Svar: 615
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
arh.. den må du sku længere ud på landet med... for så er den vist målt i højeste gear, og med et rullefelt der ikke virkede... ellers kan det vist ikke lade sig gøre
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.084
Det var lige det jeg havde brug for at høre, så lærte jeg også noget nyt idag!
Tusind tak og hav en fortsat god aften.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Normal er der et tab på omkring 15-17% på en manuel drivlinie, så dine tal passer jo meget fint sammen.
BHP = Brake Horse Power = Motorens effekt målt på svinghjul.
I gamle dage målte man SAE heste, det var uden generator, vandpumpe osv.
I dag måles/opgives DIN hk, og normalt når du køber ny bil er det HK på motoren der opgives.
På et moderne rullefelt beregner feltet rullemodstanden og spytter begge tal ud, på de lidt ældre uden momentbremse lader man bilen rulle efter man har fyret den af i gennemgående gear (helst 1:1 i gearkassen)
Hvor har du fået den målt henne?
Vil du have flere HK kigger du bare forbi i Herning en dag, så kan vi lægge en plan.
Mvh Carsten (BMW klubben du ved nok)
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.084
Tusind tak for din forklaring, så er der jo ikke noget usædvanligt i de hestekræfter den "mangler", det er jo endda faktisk kun 13%.
Bilen bliver kørt ind for vinteren en dag i næste uge, men når den kommer ud igen kommer jeg helt sikker forbi en dag, så kan du også få set bilen og hvis vi kunne finde ud af noget med lidt flere hestekræfter, så vil det jo være perfekt.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Hvilken tænding kører du med, og er den kørt ind på rullefelt efter montering af de weber?
Da jeg smed nye karburatore på hentede vi 15HK, de gamle kunne ikke justeres godt nok.
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.928
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.084
Vi er 99% sikre på at det enten er tændingen der driller, eller karburatorene som ikke er justeret korrekt (den kunne forrige ejere jo vidst ikke få til at virke) så når bilen kommer ud igen, skal den lige have turen med justering af tænding og karburatorer, er det noget du kunne hjælpe med tror du?
Lige nu kører den med Luminition tænding og 2*45mm Weber, men min far snakkede med Erik nede fra Nordborg idag som mente at vi skulle prøve en tænding fra Pertronix Ignitor, det skulle vidst være toppen?
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Erik er også hammer dygtig, men Lumenition tænding er altså stabilt til 10000 o/min og det er helt sikkert ikke der problemet ligger.
Hvordan drillede den? Nok nemmere at se bilen, men du kan jo prøve at forklare
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.084
Jamen som du kan se under min profil herinde, så har jeg fået monteret nogle nye BBS RS i 15 tommer med 225/50-15 dæk på, hvorimod de gamle ATS Classic var 225/45-13. Der er altså næsten 20% i forskel i rullediameteren.
Vi var så ude at køre en tur i bilen, og nu kørte man jo generelt med langt mindre omdrejninger end man gjorde med de små hjul.
Da vi havde kørt en halv time (inklusiv rimelige/hårde accelerationer) begyndte den at sætte ud en gang imellem.
Vi kørte derfor hjemad og da vi holdt i et lyskryds og speederen blev sluppet, så gik bilen ud. Så startede den fint op igen, men den skulle hele tiden "drilles" med gassen for ikke at dø ud, min far kunne ikke engang slippe foden fra speederen i den tid det tog at bruge bremsen, så han måtte bruge håndbremsen.
Det blev værre og værre på vej hjem og til sidst var den nærmest umulig at holde igang.
Da vi var kommet hjem og bilen havde stået i 2 minutter tændte vi den op, og den stod helt fint i tomgang og tog gassen rigtig fint ligesom den plejer.
Vi har dog ikke været ude at køre i bilen siden, så vi ved ikke hvordan den vil opfører sig når den skal ud og køre, men umiddelbart virker det overhovedet ikke som om den fejler noget når man starter den op og giver den gas.
Vi har haft tændrørene ude, og de ser meget sorte ud synes jeg, jeg kan prøve at ligge nogle billeder op herinde hvis det kunne være en hjælp? Jeg tror det er noget karburator indstilling, måske venturierne?
En lille ting som jeg faldt over var, at tændrørskablerne var stripset sammen med strips hele vejen, hvilket jeg senere hen har læst ikke er godt, da der kan gå lidt kludder i strømen?
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.084
Det er ikke mig der har fået kørt bilen ind, det er Ole der har haft det gjort helt den gang han ejede bilen så jeg ved derfor ikke om det var med de nye karburatorere, men det kunne jeg forestille mig.
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.162
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
De steder hvor jeg har fået rullet mine biler, har jeg altid fået målt både på motor og hjul.
RULLEFELT
Effektmåling
Kr. 400,- inkl. moms
Rullefelt til fejlfinding og ydelsesmåling
Rullefeltet er et uundværligt instrument til optimering af motorens effekt og brændstofforbrug i forbindelse med tuning samt fejlsøgning.
Samtidigt med at bilen kører på rullefeltet, måles der på motorens styresystem og udstødningsgasserne. Dette giver et perfekt billede af hvordan elektronikken og motoren arbejder når bilen kører på vejen.
Dynomet rullefeltet kan måle:
Motor og hjuleffekt, - HK / KW.
Moment, - Nm.
Målingerne fra rullefeltet sammen med måling af udstødningsgasser, Tryk / vaccum, spænding, strøm, motorens styreenhed (computer), giver mulighed for en optimal optimering af motoren.
I mange tilfælde kan en optimering på rullefelt give en effektforøgelse på op til 10% og det samme i benzinbesparelse i forhold til en konventionel justering. Motorer der ”ikke” er justerbare, kan faktisk optimeres alligevel, det kræver blot en anden fremgangsmåde end i ”gamle” dage hvor motorer skulle justeres jævnligt.
Hvordan foregår det?
En måling foregår ved, at bilen bliver fastspændt med stropper på rullefeltet og diverse testudstyr bliver tilkoblet. Først køres bilen ved moderat belastning, derefter med fuld gas fra ca. 1.200 omdr. indtil omdrejningsbegrænseren træder i funktion. Herved måles den effekt, der er på hjulene. Mens bilen ruller hastigheden af sig, måles transmissionstabet. Med disse målinger kalkulerer systemet motoreffekt og moment, der så kan printes ud som dokumentation.
Vi kan måle og udprinte:
Motoreffekt
Hjuleffekt
Blandingsforhold
Ladetryk
Temperatur
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.162
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Det er jeg ikke enig i.
Det er de færreste steder de kun oplyser effekten på hjulene, da 99% af dem der får rullet ønsker at kunne fortælle hvor mange HK bilen har, og ikke hvad den reelt yder på hjulene.
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 15 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 597
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.162
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Måler hk i motoren, han er altid ude til træf med hans mobile rullefelt
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Har aldrig mødt nogle der kun måler på hjulene.
Har fået målt biler de sidste 15 år nu.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Kort sagt er det nok ikke venturierne, men nok nærmere en grundindstilling der skal laves om på den motor.
Ang tændkabler så må de gerne ligge sammen, mine er lavet "old style" af noget ikke-støjdæmpende fra NKT. De ligger i et rør langs topstykket.
Ham der har kørt min ind har selv bygget motorer til Rally, og han ved altså hvad han snakker om/laver.
Vi må se på sagen, der er helt sikkert mere at hente i den motor.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Hvis i bruger den originale mekaniske skal den byttes ud til en Huco pumpe, ikke så dyrt men godt.
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.084
Den kører med en Huco benzinpumpe, så ikke den gamle originale mekaniske længere.
Så vidt jeg ved og har fundet frem til, så er dette nogenlunde de ting der er gjort ved bilen og som sidder i nu:
2*45mm Weber DCOE
316 graders knastaksel (lidt voldsomt, er det ikke?)
Huco Benzinpumpe
Bananmanifold.
Sportsudstødning.
Debilas indsugning.
Luminition tænding.
Ti Topstykke.
Hvad der er lavet inde i selve motoren, ved jeg godt nok ikke så meget om, men det kan være at du ved lidt? Det er jo Heiselbergs gamle motor så jeg kunne forestille mig at der var nogle andre stempler osv?
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.162
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Frederik, jeg "afmelder" mig fra tråden, vi kan fortsætte på mail.
Kort sagt lyder dit setup som noget der burde yde omkring de 190hk, og din knast er faktisk for vild til alm gadekørsel hvis det virkeligt er en 316 graders.
Sagerne inde i motoren har ikke den store betydning for effekten, mere holdbarheden.
Jeg vil tro det er ti stempler med ca 10/1 i komprission, uden at være sikker.
Smid PB hvis du vil vide mere, men det er svært uden at have set/hørt bilen.
Hygge
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Bare generelt, at nu begynder den evige BG diskussion som jeg er så hammer træt af..
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
Angående SAE og DIN hk så er der faktisk ingen standard i dag. De fleste japanske motorer måles i dag uden noget forbrug på. Det vil sige uden generator, servo, vandpumpe og oliepumpe. Det øger effekten og det er den målte effekt der som opgives til forhandlerne. Europæiske biler måles med forbruger på, men uden svinghjul hvilket skulle svare til DIN hk. Mange Amerikanere opgiver stadigvæk effekten i SAE hk hvilket vil sige det er meget svært at sammenligne tallene bare lige,
Hestekræfter - på motor eller hjul?