{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.739 visninger | Oprettet:

Hestekræfter - på motor eller hjul? {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri.dk

Jeg har en BMW 2002 som på rullefelt er blevet målt til 146 hk på motoren, men kun 126 hk på hjulene?

Nu er det jeg bliver lidt i tvivl, hvor mange hestekræfter har den egentligt?

Jeg er helt med på, at grunden til at der "mangler" 20 hestekræfter er, at der går en masse tabt på vejen ned til hjulene.

Det jeg er i tvivl om er:
Er det normalt at en bil mister 20 hestekræfter på vej ned til hjulene?
Når man læser fabriksopgivelserne om en bil, fx at en Lamborghini Gallardo har 560 hk, er det så på hjulene, eller i motoren?
Hvordan kan de måle hvor mange hestekræfter min bil har på motoren? - De har jo ikke motoren ude i en bænk?

Fortsat god aften. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestekræfter - på motor eller hjul?
  • #1   25. okt 2013 146 hk

  • #2   25. okt 2013 Det er meget normalt, det er træghed i gearkasse og drivforbindelser, roterende masse og friktion mod rullerne.
    Hvis det er oplyst som BHP er det på motoren, hvis det er oplyst som WHP er det på hjulet.
    Man måler hestekræfter på hjulene under fuld gas og når gassen slippes og der skiftes til frigear, måler rullerne den modstand der er på vej ned i hastighed. Så beregner rullefeltet, hvor meget der bør være af kræfter på motoren med den modstand der er i drivlinjen.


  • #3   25. okt 2013 Nu kører mange biler med hk påhjulene... i gamle dage især amerikanske biler havde f.eks 320 hk... det havde min kammerats... i 64... den havde 300 på motoren..men kun 203 på hjulene

  • #4   25. okt 2013 passer meget overens med en tomat gearkasse i sådan en amerikaner tar ca 25 procent.

  • #5   25. okt 2013 Ja af hvad jeg ved så er det også kun US biler hvor de måler på motoren...
    Så på biler du kan købe her hjemme skulle det meget gerne være hk fra hjulene..
    Min passede ihvertfald.. + fik den op til 102 efterfølgende smiley


  • #6   25. okt 2013 har hørt om en BMW 320 opgivet til 150 hk men på hjulene blev den rullet til 60 hk kan ikk huske hvad motoren blev målt til.

  • #7   25. okt 2013 Tusind tak for svarene drenge.

    Det vil sige at:
    Da min bil var ny fra 43 år siden og kom ud med 100 hk, så var dette på hjulene?
    Så den har "kun" fået 26 hk mere end dengang og min bil har 126 hk istedet for 146? smiley


  • #8   25. okt 2013 - Normalt er fabriksopgivelserne hk målt på motoren, uanset om det er med manuel eller automat-gear, da fabrikanterne har motorerne i test-stand uden gearkasse og på den måde måler direkte på motoren.
    - 20hk er et meget normalt tab for en bil med de hk og manuel gearkasse.
    - Tabet i en manuel gearkasse (og automatgearkasse for den sags skyld) er typisk en nogenlunde konstant procent af motorens ydelse.
    - Det er rigtigt at ældre/konventionelle automatgearkasser har et procentvis stort tab
    - Når man måler en bil med manuel gearkasse på rullefelt, måler feltet først ydelsen på hjulene når motoren trækker op i omdrejninger. Når motoren har nået maksimale omdrejninger, trædes koblingen ud, men lader gearkassen forblive i gear. Nu måler feltet en korrektion efterhånden som hjul og gearkasse m.v. triller ned i fart og giver til sidst det samlede antal hk - altså, målt på motoren.
    - For biler med automatgearkasser lader det sig ikke gøre at holde gearkassen i gear og koble motoren fra og således lave korrektionen - derfor vil en rullefeltsmåling foretaget på en bil med automatgearkasse være hk på hjulene.


  • #9   25. okt 2013 Så når folk spørger hvad BMW'en har, er svaret de leder efter 146hk. - det er stort set kun i amerikanerbilskredse at man snakker om hk på hjulene, da det er dét man kan måle sig frem til. (Og så i dybt seriøse tuner/drag-sammenhæng)

  • #10   25. okt 2013 mathias...

    arh.. den må du sku længere ud på landet med... for så er den vist målt i højeste gear, og med et rullefelt der ikke virkede... ellers kan det vist ikke lade sig gøre


  • #11   25. okt 2013 Tusind tak Lars L!
    Det var lige det jeg havde brug for at høre, så lærte jeg også noget nyt idag!
    Tusind tak og hav en fortsat god aften. smiley


  • #12   25. okt 2013 Hey du.
    Normal er der et tab på omkring 15-17% på en manuel drivlinie, så dine tal passer jo meget fint sammen.

    BHP = Brake Horse Power = Motorens effekt målt på svinghjul.
    I gamle dage målte man SAE heste, det var uden generator, vandpumpe osv.

    I dag måles/opgives DIN hk, og normalt når du køber ny bil er det HK på motoren der opgives.

    På et moderne rullefelt beregner feltet rullemodstanden og spytter begge tal ud, på de lidt ældre uden momentbremse lader man bilen rulle efter man har fyret den af i gennemgående gear (helst 1:1 i gearkassen)
    Hvor har du fået den målt henne?


    Vil du have flere HK kigger du bare forbi i Herning en dag, så kan vi lægge en plan.

    Mvh Carsten (BMW klubben du ved nok)


  • #13   25. okt 2013 Hej Carsten. smiley

    Tusind tak for din forklaring, så er der jo ikke noget usædvanligt i de hestekræfter den "mangler", det er jo endda faktisk kun 13%.

    Bilen bliver kørt ind for vinteren en dag i næste uge, men når den kommer ud igen kommer jeg helt sikker forbi en dag, så kan du også få set bilen og hvis vi kunne finde ud af noget med lidt flere hestekræfter, så vil det jo være perfekt. smiley





  • #14   25. okt 2013 Ja det er jo lige det med vejret.
    Hvilken tænding kører du med, og er den kørt ind på rullefelt efter montering af de weber?

    Da jeg smed nye karburatore på hentede vi 15HK, de gamle kunne ikke justeres godt nok.


  • #15   25. okt 2013 Var faktisk ret fed info... for vidste sku ikke at rullefelter virkede sådan smiley

  • #16   25. okt 2013 Jeg skulle faktisk lige til at spørge dig om du har forstand på sådan noget indstilling der, for sidst vi var ude at køre, drillede den godt nok en del!

    Vi er 99% sikre på at det enten er tændingen der driller, eller karburatorene som ikke er justeret korrekt (den kunne forrige ejere jo vidst ikke få til at virke) så når bilen kommer ud igen, skal den lige have turen med justering af tænding og karburatorer, er det noget du kunne hjælpe med tror du?

    Lige nu kører den med Luminition tænding og 2*45mm Weber, men min far snakkede med Erik nede fra Nordborg idag som mente at vi skulle prøve en tænding fra Pertronix Ignitor, det skulle vidst være toppen? smiley


  • #17   25. okt 2013 Jamen din far har mit nummer, i kommer bare forbi så kan vi tage en snak.
    Erik er også hammer dygtig, men Lumenition tænding er altså stabilt til 10000 o/min og det er helt sikkert ikke der problemet ligger.

    Hvordan drillede den? Nok nemmere at se bilen, men du kan jo prøve at forklare smiley


  • #18   25. okt 2013 Det lyder super Carsten, så slipper vi da for at bruge penge der. smiley

    Jamen som du kan se under min profil herinde, så har jeg fået monteret nogle nye BBS RS i 15 tommer med 225/50-15 dæk på, hvorimod de gamle ATS Classic var 225/45-13. Der er altså næsten 20% i forskel i rullediameteren.

    Vi var så ude at køre en tur i bilen, og nu kørte man jo generelt med langt mindre omdrejninger end man gjorde med de små hjul.
    Da vi havde kørt en halv time (inklusiv rimelige/hårde accelerationer) begyndte den at sætte ud en gang imellem.
    Vi kørte derfor hjemad og da vi holdt i et lyskryds og speederen blev sluppet, så gik bilen ud. Så startede den fint op igen, men den skulle hele tiden "drilles" med gassen for ikke at dø ud, min far kunne ikke engang slippe foden fra speederen i den tid det tog at bruge bremsen, så han måtte bruge håndbremsen.
    Det blev værre og værre på vej hjem og til sidst var den nærmest umulig at holde igang.

    Da vi var kommet hjem og bilen havde stået i 2 minutter tændte vi den op, og den stod helt fint i tomgang og tog gassen rigtig fint ligesom den plejer.

    Vi har dog ikke været ude at køre i bilen siden, så vi ved ikke hvordan den vil opfører sig når den skal ud og køre, men umiddelbart virker det overhovedet ikke som om den fejler noget når man starter den op og giver den gas.

    Vi har haft tændrørene ude, og de ser meget sorte ud synes jeg, jeg kan prøve at ligge nogle billeder op herinde hvis det kunne være en hjælp? Jeg tror det er noget karburator indstilling, måske venturierne?

    En lille ting som jeg faldt over var, at tændrørskablerne var stripset sammen med strips hele vejen, hvilket jeg senere hen har læst ikke er godt, da der kan gå lidt kludder i strømen?


  • #19   25. okt 2013 PS:
    Det er ikke mig der har fået kørt bilen ind, det er Ole der har haft det gjort helt den gang han ejede bilen så jeg ved derfor ikke om det var med de nye karburatorere, men det kunne jeg forestille mig. smiley


  • #20   25. okt 2013 Altså når jeg får mine biler målt er jeg mest intresseret i hvad de yder på hjulene, selve motor effekten er jo intet værd hvis du ikke ved hvor meget der går tabt i drivlinen, normalt måler man os kun effekten på hjulene.

  • #21   25. okt 2013 Jk
    De steder hvor jeg har fået rullet mine biler, har jeg altid fået målt både på motor og hjul.
    RULLEFELT

    Effektmåling

    Kr. 400,- inkl. moms

    Rullefelt til fejlfinding og ydelsesmåling
    Rullefeltet er et uundværligt instrument til optimering af motorens effekt og brændstofforbrug i forbindelse med tuning samt fejlsøgning.
    Samtidigt med at bilen kører på rullefeltet, måles der på motorens styresystem og udstødningsgasserne. Dette giver et perfekt billede af hvordan elektronikken og motoren arbejder når bilen kører på vejen.
    Dynomet rullefeltet kan måle:
    Motor og hjuleffekt, - HK / KW.
    Moment, - Nm.

    Målingerne fra rullefeltet sammen med måling af udstødningsgasser, Tryk / vaccum, spænding, strøm, motorens styreenhed (computer), giver mulighed for en optimal optimering af motoren.
    I mange tilfælde kan en optimering på rullefelt give en effektforøgelse på op til 10% og det samme i benzinbesparelse i forhold til en konventionel justering. Motorer der ”ikke” er justerbare, kan faktisk optimeres alligevel, det kræver blot en anden fremgangsmåde end i ”gamle” dage hvor motorer skulle justeres jævnligt.

    Hvordan foregår det?

    En måling foregår ved, at bilen bliver fastspændt med stropper på rullefeltet og diverse testudstyr bliver tilkoblet. Først køres bilen ved moderat belastning, derefter med fuld gas fra ca. 1.200 omdr. indtil omdrejningsbegrænseren træder i funktion. Herved måles den effekt, der er på hjulene. Mens bilen ruller hastigheden af sig, måles transmissionstabet. Med disse målinger kalkulerer systemet motoreffekt og moment, der så kan printes ud som dokumentation.

    Vi kan måle og udprinte:

    Motoreffekt
    Hjuleffekt
    Blandingsforhold
    Ladetryk
    Temperatur


  • #22   25. okt 2013 Det er os det jeg skriver selve effekten på motoren kan alene ikke bruges til noget, man skal have begge dele, men når man snakker bilens effekt nævner jeg altid den effekt bilen har på hjulene.

  • #23   25. okt 2013 Du skriver, normalt måler man os kun effekten på hjulene.
    Det er jeg ikke enig i.

    Det er de færreste steder de kun oplyser effekten på hjulene, da 99% af dem der får rullet ønsker at kunne fortælle hvor mange HK bilen har, og ikke hvad den reelt yder på hjulene.


  • #24   25. okt 2013 For at finde effekt på selve motor og så tab via gearkassen, er man nødt til at sætte motor i en testbænk. Bagefter tester man den så på rulle samlet. Jeg tror det er den eneste måde og gøre det 100%. Det vil jeg mene, det er ikke sikkert jeg har ret.

  • #25   25. okt 2013 Det kan jeg ikke give dig ret i, normalt til træf og lign, får folk kun en seddel udskrevet med bilens effektkurve målt i hk og nm på hjulene, jeg har rullet over 100biler og har aldrig fået papir på motor effekten. Medmindre jeg har spurgt efter det.

  • #26   25. okt 2013 Netmekanikeren
    Måler hk i motoren, han er altid ude til træf med hans mobile rullefelt


  • #27   25. okt 2013 Jk hvor har du fået rullet henne,

    Har aldrig mødt nogle der kun måler på hjulene.
    Har fået målt biler de sidste 15 år nu.


  • #28   26. okt 2013 Frederik, vi kan lige fortsætte på mail.
    Kort sagt er det nok ikke venturierne, men nok nærmere en grundindstilling der skal laves om på den motor.

    Ang tændkabler så må de gerne ligge sammen, mine er lavet "old style" af noget ikke-støjdæmpende fra NKT. De ligger i et rør langs topstykket.
    Ham der har kørt min ind har selv bygget motorer til Rally, og han ved altså hvad han snakker om/laver.

    Vi må se på sagen, der er helt sikkert mere at hente i den motor.




  • #29   26. okt 2013 Hvilken benzinpumpe kører du med?
    Hvis i bruger den originale mekaniske skal den byttes ud til en Huco pumpe, ikke så dyrt men godt.


  • #30   26. okt 2013 Det lyder super hvis der er mere at hente i motoren Carsten, det må vi have kigget på engang til foråret. smiley

    Den kører med en Huco benzinpumpe, så ikke den gamle originale mekaniske længere.

    Så vidt jeg ved og har fundet frem til, så er dette nogenlunde de ting der er gjort ved bilen og som sidder i nu:

    2*45mm Weber DCOE
    316 graders knastaksel (lidt voldsomt, er det ikke?)
    Huco Benzinpumpe
    Bananmanifold.
    Sportsudstødning.
    Debilas indsugning.
    Luminition tænding.
    Ti Topstykke.

    Hvad der er lavet inde i selve motoren, ved jeg godt nok ikke så meget om, men det kan være at du ved lidt? Det er jo Heiselbergs gamle motor så jeg kunne forestille mig at der var nogle andre stempler osv?


  • #31   26. okt 2013 Nu må i altså stoppe, hvad hvis der feks kommer en bil, nu siger vi eksempelvis en bmw, ejeren af bilen ved ikke hvilken, udveksling gearkassen køre med, og han kender ikke gearingen på bagtøjet, hvordan skal man nogensinde, kende den relle effekt, af motoren det er umuligt og vil give en upræsic måling, derfor måler man.effekten på hjulene, da man ikke behøver kende bilens yderligere drivline informationer.

  • #32   26. okt 2013 Åå nej, nu bliver tråden ødelagt...
    Frederik, jeg "afmelder" mig fra tråden, vi kan fortsætte på mail.

    Kort sagt lyder dit setup som noget der burde yde omkring de 190hk, og din knast er faktisk for vild til alm gadekørsel hvis det virkeligt er en 316 graders.
    Sagerne inde i motoren har ikke den store betydning for effekten, mere holdbarheden.
    Jeg vil tro det er ti stempler med ca 10/1 i komprission, uden at være sikker.

    Smid PB hvis du vil vide mere, men det er svært uden at have set/hørt bilen.

    Hygge


  • #33   26. okt 2013 Min sidste kommentar var ikke møntet på dig JK.
    Bare generelt, at nu begynder den evige BG diskussion som jeg er så hammer træt af..


  • #34   20. nov 2013 Vil godt tilføje målingen på rullefelt normalt oplyses på krumtappen. Dette gøres ved at man måler tilbageløbet igennem gearkasse og så trækker programmet simpelthen den modstandfra målingen smiley

    Angående SAE og DIN hk så er der faktisk ingen standard i dag. De fleste japanske motorer måles i dag uden noget forbrug på. Det vil sige uden generator, servo, vandpumpe og oliepumpe. Det øger effekten og det er den målte effekt der som opgives til forhandlerne. Europæiske biler måles med forbruger på, men uden svinghjul hvilket skulle svare til DIN hk. Mange Amerikanere opgiver stadigvæk effekten i SAE hk hvilket vil sige det er meget svært at sammenligne tallene bare lige,


Kommentér på:
Hestekræfter - på motor eller hjul?

Annonce