{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn med alu og stål fælge?
  • #1   2. dec 2013 Nej.

  • #2   2. dec 2013 Nope

  • #3   2. dec 2013 nix

  • #4   2. dec 2013 glem det


  • #5   2. dec 2013 Er der nogle regler om at man ikke må blande alu- og stålfælge - sålænge dækkene er af samme størrelse og type?

  • #8   2. dec 2013 Det er vel dækkets rullediameter der skal være ens og ikke fælgen str. Om du har 15 på foran og 17 på bagved betyder intet så længe de har samme rulle diameter.

    Det eneste synshal skriver om syn vedrørende dæk

    Jeg har forskellige dæk på min bil. Kan min bil synes alligevel?

    Der skal være dæk af samme type (radial-/diagonaldæk) på alle hjul. Køres med M+S-mærkede dæk (vinterdæk) skal disse også være på alle hjul. Det må derimod godt være forskellige fabrikater. Manglende bæreevne, og beskadigelse medfører omsyn.


  • #9   2. dec 2013 er blevet kasseret en gang for at køre til syn med allu bagpå og stål front selv med samme rullediameter og dæk


  • #10   2. dec 2013 Pandekager:

    Løgn og latin!


  • #11   2. dec 2013 8.02.003 Fælge
    På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de bolte, der sammenholder
    de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
    halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til fælgpladen.
    Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages i overensstemmelse
    med køretøjsfabrikantens forskrifter.
    (1)Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension, såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
    Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
    1. Ændringer, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
    Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
    som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
    1.1 Generelt gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
    belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
    for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige justeringer/
    kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
    - Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
    i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
    større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
    og 2% større bagdæk).
    - For tunge køretøjer (lastbiler, busser, store påhængskøretøjer) kan
    typegodkendelsen indeholde særlige bemærkninger om specielle krav
    til dækstørrelse, og disse krav skal opfyldes. Der kan også være angivet
    tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for »Maks.
    afvigelse til fordæk« er anført en tankestreg »-«, betyder det, at alle
    August 2013
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 13
    kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleomkreds
    fordæk og bagdæk« kan godkendes.
    1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
    opfylde pkt. 1.2.
    1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.
    1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
    af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).
    1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.
    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
    med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.
    2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
    2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
    der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
    hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
    Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
    2.2 Ved synet skal foreligge:
    - Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanAugust
    2013
    AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
    8.02 Bærende elementer
    Side 14 Hjul
    ten udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
    dennes repræsentant.
    eller
    - Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
    praksis TÜV-godkendelse). Montering af fælge, der forøger sporvidden
    med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende TÜV-godkendelse,
    kan endvidere godkendes.
    Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet foreligge:
    - Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
    overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk
    overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
    køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
    og 1% mindre bagdæk).
    2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal være
    således, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og afskærmning
    er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
    fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
    justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    3. Specielt for quadricykel og tre-hjulet motorcykel
    Quadricykel er godkendt som bil på specielt lempelige vilkår, og enhver
    ændring i dæk- og fælgstørrelse på quadricykel anses som en konstruktiv
    ændring, der kun kan godkendes, hvis der fremlægges dokumentation for,
    at den alternative dæk-/fælgstørrelse indgår i e-godkendelsen.
    Tilsvarende gælder for tre-hjulet motorcykel, hvor enhver ændring i dæk- og
    fælgstørrelse anses som konstruktiv ændring, der kun kan godkendes, hvis
    der fremlægges dokumentation fra motorcykelfabrikanten herom, eventuelt
    i form af fremlæggelse af en e-godkendelse, hvor den alternative dæk-
    /fælgstørrelse er angivet.
    (2)Nav- og hjulmøtrikker skal ligge inden for dækkets yderside eller være afskærmet
    ved hjulkapsel eller lignende.
    Der må ikke findes udragende dele, fx hjulattrapper, hvis disse er sådan udformede,
    at de kan være til fare for andre trafikanter. Vingemøtrikker kan ikke godkendes.
    Før 01.05.77: Navkapsler og beskyttelsesringe, der findes i fabrikkens originale
    udførelse, skal være til stede.


    Så nej ikke løgn og latin de kan skiftes til en anden type og str så længe rullediameteren ikke afviger for meget.


  • #12   2. dec 2013 Måske.. man kan betale sig fra meget smiley

  • #13   2. dec 2013 Ellers ved de rigtige synsmænd fungerer roulade meget goodt smiley

  • #14   2. dec 2013 hvis en bil er type godkendt, til at køre med forskellig størrelse,
    så er det lovligt,

    men de fleste biler er solgt( typegodkendt) med samme størrelse hjul & dæk på begge aksler.

    så man vil ikke kunne få det synet, med mindre man, kan få en type eklæring fra producenten, på at det er typegodkendt.

    det var det svar jeg, prøvede og syne em bil med 13" foran og 14" bagpå.

    at bilen så blev synet alligevel, hvis jeg lovede at få skiftet, det ene sæt ud, så de alle 4 blev ens, i størrelse og dæk


  • #15   2. dec 2013 Jeg synes ikke der står noget om man ikke må blande alu- og stålfælge, sålænge fælgdiameteren og bredden er den samme - så forstår ikke hvordan de kan kasssere det til syn?

  • #16   2. dec 2013 Sønderjyden hvordan kan det så være de må afvige op til 5 % i rullediameter når alle 4 skal være ens? det hænger da ikke sammen.

    Ole B nej gør det heller ikke. så længe rullediameteren er den samme på begge fælg betyder det intet om det er alu eller om det er 15 eller 17"
    Ellers er det jo ikke lovligt på nogen måde at afvige med op til 5% i rullediameter hvis de alle skal være ens.

    tager du
    205/45R16 1800 1890 1709 975
    225/35R17 1800 1890 1709 950

    så er det lovligt da de har samme rullediameter, fælg tommer betyder intet.


  • #17   2. dec 2013 det er samme rulleomkreds, ringede til en synsmand og fik at vide at det kunne man godt smiley

  • #18   2. dec 2013 Jeg havde engang en Toyota Corolla van med baghjulstræk, som overstyrede på en ubehagelig måde i sving, men ved at montere nogle bagdæk med lavere dækhøjde - kom jeg ud over det problem. Det var vist bare på de samme fælge, så forskellen i rulledia. har nok været for stor - men nu kørte den meget mere sikkert igennem svingene.

Kommentér på:
Syn med alu og stål fælge?

Annonce