{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.103 visninger | Oprettet:

Hvorfor hjælper vi ikke hinanden? {{forumTopicSubject}}

Når jeg fx kører en tur fra Sjælland til Jylland så ser jeg altid en række biler i nødsporet som er gået i stå (med folk i). Hvorfor er der ingen bilister som hjælper dem? Jeg gør det ikke selv - og ved ikke rigtig hvorfor, for jeg har altid et topnøglesæt i bilen og kan da fikse en række ting (selvlært). I USA har jeg lagt mærke til at man ikke skal vente mange minutter i vejsiden før en bilist stopper op for at hjælpe én. Hvorfor gør vi ikke det i Danmark?

Jeg tænke bare, at som nødstedt bilist, hvis det var én selv, må det være utroligt rart, at nogen stopper og og vil hjælpe én - lidt ligesom at vi lever i en rar verden hvor vi er der for hinanden.

Er det fordi vi er bange for at hjælpe en stakkel i nød? Har vi for travlt? Vi skal jo ikke give mund til mund, vel - og hvis man ikke KAN hjælpe så triller man jo bare videre.

Hvad mener i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor hjælper vi ikke hinanden?
  • #1   21. jan 2014 Egoisme, frygt for fremmede, travlhed i en grad hvor alt andet og alle andre er ligegyldige, er bare nogle af de opfattelser jeg får når jeg læser dit indlæg.

  • #2   21. jan 2014 de fleste har jo danske auto hjælp alligevel.. og jeg gider ærligt ik bruge min fritid på og skrue en eller anden tilfældig persons bil ude midt på motorvejen.. hvad skulle mekanikeren så leve af ?

  • #3   21. jan 2014 men hvis de holder et uheldigt sted som foreks en sving bane og er gået i stykker så spørg jeg altid om jeg ik lige skal hjælpe med og skubbe den ind til siden i stedet for og dytte og mase mig forbi som så mange andre

  • #4   21. jan 2014 Jeg stopper desuden gerne med mindre folk prøver at sælge "guld" til mig....

  • #5   21. jan 2014 Har hjulpet før med at skifte til reservehjul, men ofte oplever jeg at man allerede er suset forbi inden man ser at folk har brug for hjælp.

  • #6   21. jan 2014 jeg kan godt finde på at stoppe hvis chauføren har nogle store forlygter :O)

    i dag er mobilen opfundet


  • #7   21. jan 2014 Jeg er ikke mekaniker og er født med 10 tommelfingre, skal jo ikke gøre tingene værre ikke sandt?

  • #8   21. jan 2014 Nogle gange er det så også fjolser som har for travlt som holder i nødsporet, fordi et telefon opkald ikke lige kunne vente til næste afkørsel.

    Jeg er måske også en smule selektiv, hvis der nu holder en lidt ældre bil kan jeg godt finde på ar holde ind ... Nye biler ville jeg nok køre forbi da jeg nok ikke kan fikse noget alligevel og disse personer sandsynligvis har autohjælp.

    Men som tidligere ejer af en rigtig smadderkasse, kan jeg da sige at det er sjældent at folk holder ind .., dem som gør det derimod er typisk bondeknoldende i overalls og Nissan Patrol, altid behjælpelige smiley


  • #9   21. jan 2014 Holder ikke et sted om aftenen hvor der er skummelt, så griber jeg bare knoglen og siger til polisen at der holder nogen der ude og prajer folk, så må de tage affære og har sagt til konen at hun ikke skal holde for nogen, Pedal to the metal og hen over dem.
    Om dagen holder jeg altid og spørger osv........


  • #11   21. jan 2014 I Nordjylland holder folk da tit ind for at hjælpe?

  • #12   21. jan 2014 Da jeg var i Australien gik vores bil død på en p-plads der gik ikke mere end en time før der havde været 5-6 forskellige biler forbi og spørge om hvad der var galt og lige kigge om de kunne hjælpe, og ellers fik vi et visit kort til en mekaniker, tror vi fik samlet 4-5 visit kort ind i den tid vi holdt der, 1-2 timer.

    Men ja, på motorvejen herhjemme ser man ikke så tit folk holder ind.
    Og ellers er de i hvertfald allerede kørt igen når jeg er kommet forbi smiley


  • #13   21. jan 2014 Hvorfor man mere ser til det i USA end i Danmark? Jo, nu skal du høre. Du ved jo ikke om personen er fra en anden delstat, og måske har 3000 km hjem. Så stort er Danmark så ikke igen, da man for 500-700 kroner kan komme fra den ene ende af landet til den anden ende. I værste fald er personen måske udstyret med en telefon, så personen har måske allerede ringet efter hjælp, som bl.a kan være noget familie, eller eventuelt dansk autohjælp.

  • #15   21. jan 2014 Hmm.
    Det er faktisk sjovt som der er forskel på når man kører MC & i bil.
    Hvis man kommer ud i den slags problemer som 'MCist', er det ofte at andre motorcyklister holder ind og spørg om der er noget de kan hjælpe med.
    I bil ser man det knap så ofte.
    Det er ihvertfald hvad jeg har erfaret! smiley


  • #16   21. jan 2014 På mc kommer der hjeller ikke lige pludselig en hel Roma familie væltende ud og vil lykønske dig.

  • #17   21. jan 2014 Allan:
    Næ, det er sandt. En skam at vi er blevet ofre for den slags 'kulturberigelse'!


  • #18   21. jan 2014 Jeg gør det ikke MED MINDRE det er nogen som er kørt alvorligt galt og har brug for livsgivende hjælp (det er også ens pligt og gøre).

    .Men er det bare et alm motorhavari så stopper jeg aldrig.
    Alle har mobil i dag så personen i bilen har jo nok ringet til de rigtige instanser.
    Jeg mener også det er mere til gene end gavn og køre ind og hjælpe nogen på en motorvej... DET EN MOTORVEJ!.

    Så altså, kort sagt: medmindre personen er ved og stille træ skoende. Så er det ikke egoistisk og køre videre.


  • #19   21. jan 2014 Det er fordi de biler der bryder sammen i nødsporet her hjemme er italienske og franske så siger man til sig selv når man kører forbi - Hate to say i told you so

  • #20   21. jan 2014 Jeg stopper hvis det er et øde sted hvor hjælpen kan være langsomt om at nå frem.. men stopper kun for motorcykler på motorvejen

  • #21   21. jan 2014 Du må faktisk ikke forlade bilen når du holder på motorvejen. Du skal kontakte politiet først. Så du kan i princippet ikke gøre noget.

  • #22   21. jan 2014 self. må du forlade bilen. Det er derfor der er telefoner ud på motorvejen hvor du løfter røret op og enten siger nødhjælp eller autohjælp... Hvis ikke du har mini bærbar med internettet ved dig (mobilen)

  • #23   21. jan 2014 Ah, fandt det jeg ledte efter: http://www.fdm.dk/nyheder/nye-regler-ved-havari-paa-motorvej Ikke helt som jeg sagde, men hvis du fylder ud på motorvejen skal politiet kontaktes smiley

  • #24   21. jan 2014 På motorvej lærer vi i køreundervisning vi ikke må stoppe og hjælpe nødstedte..
    hvordan det så fungere med at de lærer en det i første hjælp fatter jeg bjælde af...

    Når jeg ser nogen der er nødstedt eller lignende så stopper jeg da op og spørger hvad der er sket osv og om jeg kan hjælpe..


    Her i weekenden skred min bil pga. is på nettos parkering og derfor endte jeg i en sne drive, der gik gud ved hvor mange folk lige forbi og alle kiggede men ingen spurgte om de skulle hjælpe eller noget som helst, og alle jeg spurgte "havde meget meget travlt" endte med jeg ringede efter autohjælpen da jeg selv gav op at få bilen fri, efter en time sagde autohjælp medarbejderenat på den måde den var havnet i sneen havde mere eller mindre enhver mellemstor bil sammen med et træktov kunne trække mig fri på 2 minutter...

    Det da en dårlig holdning folk har heroppe.. ingen vil/tør hjælpe og vil gerne væde med at hvis nogen som helst af dem havde problemer ville de gerne have min hjælp...


  • #25   21. jan 2014 Kevin. Det er klart ingen tør hjælpe der venter en Roma familie ved hvert gadehjørne og er parat til at jumpe dig.

    Danmark er jo det rene Sydafrika, eller noget.


  • #26   21. jan 2014 Jaja selvfølgelig gør der det, det sekund nogen tilbyder deres hjælp trækker jeg et haglgevær op af lommen og pløkker knobben af dem...

    vi har bare for barnsben fået indlært at alt og alle der er fremmede er farligt, min mor fortæller om hendes barndom hvor det var meget normalt at samle en blaffende eller lignende op..


  • #28   21. jan 2014 Jeg har endnu ikke prøvet det de 4 gange jeg har haft brug for det? og det er snart ligemeget om jeg står i arbejdstøj eller normalt tøj.. og jeg ser altså ikke ligefrem skræmmende ud...

  • #29   27. jan 2014 Hjælper aldrig nogen...vil ikke tage penge fra falck og DAH..:-P

    Ej det er gas...trak en gut fri i sommers, der mente at hans bil ihvertfald sagtens kunne køre ned på stranden med forhjulene...han havde så fået gravet sig så langt ned, at bilen lå på maven...men den gamle sure sierra kunne da trække ham fri...hehe....


  • #30   27. jan 2014 På motor vej holder jeg kun ind, hvis folk står og glor ned i motorrummet. Har prøvet mange gange folk bare snakker in telefonen.. På landevejen holder jeg altid og spørger, især hvis folk har blinket tændt.

    Jeg er så også en af de bondeknolde i overall smiley og en gammel golf der er fyldt med væektøj. Vil vove at påstå keg kan skifte toppakning på en øædre vw, on the road.
    Heroppe i Nordjylland syntes jeg nu folkeregister flinke.
    Det ikke længe siden jeg kørte på et rådyr, 2. Bil der kom, hjalp med at aflive dyrrt, og han havde en dag en sæk med .


  • #31   27. jan 2014 Kan også godt finde på at stoppe og spørge. F.eks i Lørdags rendte jeg ind i en håndværker i sin varevogn der var ved at skifte til reservehjul. Spurgte om han skulle bruge en hånd, det skulle han ikke, me det er vel tanken der tæller.

  • #32   27. jan 2014 altså jeg er et meget rart menneske.
    sjovt nok lige idag var jeg ude og køre en lille tur, kørte op igennem en grusvej jeg havde i tankerne om at køre igennem. men der holdte en bil som sad fast på grund af snuden var ude på glatis. fandt så ud af det var en jeg kendte. men anyway. jeg giver så et bette skub og så var han fri igen smiley
    men hvis jeg ser nogen der sidder fast eller hvad det nu måtte være, ja bare jeg ser en der mangler en pære og han/hun tilfældigvis holder lige i nærheden af mig siger jeg det. jeg elsker hjælpe folk. det varmer at få et "tak" smiley


  • #33   28. jan 2014 Hjalp for nogle måneder siden en gammel mand og kvinde, ved at fortælle at de altså ingen bremselys havde. Måtte jeg erfare ved og nærme mig dem mens de bremsede ned, uden og kunne se bremselys. Det var de så glade for at jeg ville fortælle dem smiley

  • #34   7. feb 2014 Jeg hjalp en bilist af med hans sidespejle i sommers da han mente det var fint at køre på midterstriben. Så mit sidespejl nuppede hans, og og glas skårene i bilen fortalte mig at han havde fået en lærestreg. Mit spejl var helt.
    ( jeg havde forinden gjort tegn med lygter og horn.)

    Men udover det hvis folk har start vanskeligheder tilbyder jeg altid lidt strøm, eller hvis folk holder uheldig giver jeg gerne et skub så de kan komme ind til siden, i håb om at hvis det en dag sker for mig får jeg samme hjælp.


  • #35   8. feb 2014 Hauerslev
    så kan man sige at du har gjort dit for at advare ham for at ligesom flytte sig.
    men havde os tilbudt strøm (har jeg gjort før, fik startet en eller anden stor 4x4 med xenonlys med min lille honda civic 1.5LSI) eller et lille skub hvis man har brug for det, det har jeg dog os hjulpet med nogen gange før smiley


  • #36   27. feb 2014 Jeg hjælper ikke af 2 grunde. Jeg stoler ikke på fremmede, så vil ikke have dem ind i min bil. Har fået stjålet rigeligt gennem tiderne. 2 jeg har bestemt ikke lyst til stå og rode på motorvejen og blive ramt af en bil. Folk idag er sig selv nærmest og de fleste trækker ikke lige den smule ud der kræves. Derfor mener jeg at hvis du går i stå på motorvejen, så lad dem der har forstand på at færdes derude ordne det. Dansk autohjælp og falck har deres lastbiler de kan stille bagved med blinket tændt så bilisterne kan se at der sker noget

Kommentér på:
Hvorfor hjælper vi ikke hinanden?

Annonce