{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.253 visninger | Oprettet:

Startproblemer når kold {{forumTopicSubject}}

Min dejlige VW Passat 2.0 TDI årg. 07 har sommetider startproblemer når den er kold, f.eks. om morgenen. Den lyder som om den har lidt svært ved at trække motoren rundt. Tager man så tændingen af og prøver igen, starter den med det samme. Det er kun engang imellem at den gør det. Sidste gang viste den "engine fault" i displayet, men det er væk igen. Motoren går ellers helt perfekt uden nogen mislyde. Hvad kan der være galt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Startproblemer når kold
  • #2   18. okt 2014 Jeg ved ikke om det er starteren, men det lyder som om den er lidt træg med at trække motoren rundt, næsten som om der ikke er strøm nok på, men batteriet fejler ikke noget. Det er som sagt kun når motoren er kold og har stået eksempelvis natten over

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #3   18. okt 2014 tjek spænding på batteri når du stiller bilen efter en god tur, mål batteriet igen efter en times tid lad den så stå natten over og tjek så spænding igen de to sidste målinger skulle gerne være ens.... ellers er der forbrug/det er faldet sammen eller er godt på vej. ps, min starter gjorde sådan umiddelbart før den stod af....

  • #5   18. okt 2014 Jeg ved ikke hvor gammelt batteriet er, men hvis det er batteriet det er galt med, så melder den vel ikke engine fault?

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #6   18. okt 2014 det kan den godt hvis spændingen er for lav.. Har du tjekket ledningerne til startmotoren er de spændt ordentlig fast ? og de kan godt blive møre, både + og stel....

  • #8   18. okt 2014 Prøv evt. at sætte startkabler på den ved kold start - enten direkte fra en anden bil eller et andet godt batteri. Starter den så perfekt første gang, må du nok ud og investere i et nyt batteri her inden vinteren smiley

  • #9   19. okt 2014 Stel forbindelser fra karrosseri og til motor er irrede, eller fra batteri til stel/karrosseri.

  • #10   22. okt 2014 Nu har jeg fået udlæst fejlkoder og der var ingen fejl. Tror jeg vil prøve at skifte batteriet så

  • #11   22. okt 2014 Hvorfor gør du ikke som Finn skriver?

    Men man kan jo selvfølgelig også bare fejlsøge med at skifte ting ud..


  • #12   22. okt 2014 Hvis der er problemer med en stelforbindelse eller lign. til starteren, så vil den vel overhovedet ikke tørne motoren rundt, eller hvad?

  • #13   22. okt 2014 1. Køb et voltmeter til kr 50 hos Harald Nyborg
    2. Mål strømmen på batteriet, skriv tallet ned. Bør ligge mellem 12 og 13 volt.
    3. Start motoren, mål igen på batteriet. SKAL ligge mellem 13.5-14.7 volt.
    Meld tilbage her, så tager vi den der fra.
    SÆÆÆT igang!


  • #15   22. okt 2014 Min gamle traktor starter heller ikke første gang, fordi den er lidt slidt i cylindrene - men ved at forsøge at starte den kort ad flere omgange løber der ligesom lidt diesel ned ved stempelringene og tætner, så der kommer kompression nok på + at dieselen smører og motoren løber lettere hurtigere rundt - desuden varmes cylindrene også lidt op ved disse gentagne startforsøg.

    Når det er rigtigt koldt sætter jeg en varmepistol i indsugningen - og så starter den uden problemer med det samme første gang smiley

    Er der ikke nogen forvarmer på din Passat?


  • #16   22. okt 2014 Jo der er forvarmer på

  • #17   22. okt 2014 Hvordan bruger du forvarmeren?

  • #18   22. okt 2014 Gløderør eller relæ kan være defekt.

  • #19   23. okt 2014 Jeg lader den selvfølgelig bare forvarme inden jeg starter, altså indtil lampen med gløderør går ud, selvom det kun tager et øjeblik

  • #20   23. okt 2014 Men du gør ikke rigtigt nogen af de ting der foreslåes? Du venter bare på at starteren eller batteriet dør så du kan skifte det?

    Var på en tur i dag med en dieselkyndig mekaniker, han nævnte slidte dyser, slidt pumpe, gløderør defekte, gløderelæ defekt og et par andre småting.


  • #21   24. okt 2014 Jeg har bare ikke haft tid til at gøre noget i denne uge. Først vil jeg prøve det med batteriet

  • #22   25. okt 2014 Nu har jeg fået målt batteriet. God nok da motoren var varm. Da jeg satte tænding på viste voltmeteret 12,5 og da jeg startede motoren gik den ned på 10.2. Hvad betyder det?

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #24   25. okt 2014 hvad spænding er der på voltmeter når motor kører ? mere for at vide hvor meget din generator lader... et batteri er jo en del billigere og det kan godt der er faldet en celle ud, så kan det ikke lade fuldt op ....

  • #25   25. okt 2014 Der er ikke faldet en celle ud når der er 12.5 volt.

    Det er din generator der ikke lader, laderelæet er defekt. Tjek også lejet og remmen.

    Der kan også være andre fejl.


  • #26   26. okt 2014 #22 nu er jeg lidt usikker på hvordan, hvor og hvornår du målte 12,5 og 10,2 volt.

    Generatorens ladespænding skal du måle på den ledning, der går fra generatoren - og ikke over batteriet.

    Målte du de 10,2 v medens du startede?

    Hvad er spændingen over batteriet uden tænding mv. og evt. den ene pol frakoblet?


  • #27   26. okt 2014 Var det under startforsøget den gik ned på 10.2 eller var det mens den kørte tomgang?

  • #28   26. okt 2014 Det var ved startforsøget jeg målte 10,2

  • #29   26. okt 2014 Spekulerer på om dine starterkul kan være slidte - når du så prøver 2. gang, er de ligesom varmet lidt op/blevet længere.

    Men en måling af dit batteri helt uden belastning, må du gerne poste.


  • #30   26. okt 2014 Jeg poster lige indlæg 13 igen, med lidt tilføjelser:

    1. Køb et voltmeter til kr 50 hos Harald Nyborg TJEK
    2. Mål strømmen på batteriet, skriv tallet ned. Bør ligge mellem 12 og 13 volt. TJEK.
    3. Start motoren, mål igen på batteriet. SKAL ligge mellem 13.5-14.7 volt. Mål IKKE under startforsøget, men efter starten, når motoren kører i tomgang.
    Hvor mange volt er der så?
    Meld tilbage her, så tager vi den der fra.


Kommentér på:
Startproblemer når kold

Annonce