{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.286 visninger | Oprettet:

Ny eller gammel bil? Køre oplevelse og design {{forumTopicSubject}}

Ved godt emnet er langt, men læs det hvis du har løst og del din mening med os andre smiley

Hvad foretrækker i og hvorfor? Nye eller gamle biler?

Jeg er fx til de gamle biler.. Mest de gamle Ford som Escort MK1 og MK2. Ford Sierra og Fiesta XR2 MK1 og MK2 og ku blive ved smiley Hehe

Men ja personligt er jeg selv til gamle biler da der er mere bil over dem.. Der tog de sig tid til at designe og lave bilens EGEN design og små-detaljer.. Og modellen efter den havde nogen helt nye linjer på karossen, lygterne havde nyt design og nogen gange var kabinen også designet om og bare rattet var ku man se var lagt tid i og designe til og ligge godt i hånden og samtidig se sporty ud (ikke alle biler så det sporty ud men ofte) og alt sådan noget..

I dag skal bilerne laves billigt og der kommer en ny hvert år hvilket føre til enormt meget plastik både ude og indvendigt. På nogen biler er skærmene aluminium hvis de ikk er plastik.. Designet ligner hinanden på alle deres modeller.. Lygter, former, kabine.. Og modellen efter har bare fået lidt justeringer som lidt andre træk på lygterne og lidt andre linjer på karossen..
JEG syntes fx VW er slem til at deres nye modeller ligner meget forgængeren på bla. deres lygter.. Og Passat og Jetta minder MEGET om hinanden.. (Bare eksempel ved godt VW laver fine biler osv.)
Og udover design så er der så meget elektronik i bilen som laver så mange fejl..
Hvis 1 ledning knækker er der fejl på 5 ting.. Ved godt det ikk er alle biler der laver fejl men i sidste ende er alt det elekronik en start på problemer..

Det kan godt være biler i dag er hurtigere og ligger bedere i sving uden man skal ændre for meget, men køre oplevelsen i en af de gamle biler er 10 gange større..
Tag fx en BMW E30 M3 og en af de nye M3'ere.. Største delen vil sige køre oplevelsen er større i E30 M3'eren end i en af de nye M3'ere smiley

Se fx her at R34'eren giver Alex den bedste oplevelse selvom R35'eren har bedre egenskaber
https://www.youtube.com/watch?v=_Lc3GJ2O5ic

Og det er ikk en diskussion om hvad der er lorte biler og hvad der ikk er.. Men det handler om hvad vi bedst selv kan li.. Aller har sin egen smagssag som jo bare er godt..
Bil hobby'en handler om og lave sin bil som man selv kan li den og respektere hinanden og andres bil selvom den ikk falder i ens smag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny eller gammel bil? Køre oplevelse og design
  • #2   4. mar 2015 Foretrækker helt klart nye. Dog synes jeg at man mister lidt føling i biler med elservo, har det selv i BMW'en. Og eks. en Porsche med elservo føles ikke som en uden.

    Jeg kan godt lide at biler i dag har forskellige driving modes, så bilen opfører sig pænt når man kører til hverdag, og med et tryk på en knap bliver den mere sportslig.

    Jeg er nørd, og elsker at alt kan indstilles elektronisk smiley


  • #4   4. mar 2015 Carsten: Har selv tænkt på det med Servo at man mister lidt følelsen med bilen når der er servo i.. Kan jeg huske da jeg fik min bil som havde servo.. Man har overhovedet ikk samme følelse af hvor man har bilen som når der ikke er servo i smiley

    Jeg har ikk prøvet en af de mere specielle biler med køre modes som man kan stille på men jeg kan godt li og lære en bils grænser og kende og køre den efter dem smiley
    Fx. en escort mk1 rs2000 bare køre den rundt på en bane med de kræfter og evner den er født med smiley
    Self. har en bil man kan stille på også grænser, men håber du forstår hva jeg mener smiley


  • #5   4. mar 2015 jeg kan bedst lide designet på 70er biler, men der er ingen tvivl om at nye biler har en bedre komfort samt vejbeliggenhed. men en 70er bil med baghjulstræk og en stor motor er altså pisse sjov at kører i.
    jeg har kun nyere biler da jeg er meget afhængig af bil og det skal bare virke altid, bruger ca 40000km på vejene om året og har heller ikke plads og mulighed for at gå og skrue i en gammel bil, er ellers uddannet mekaniker, men har ikke arbejdet som det siden 1990 og derfor er jeg helt bagud i dansen hvad angår nye biler


  • #6   4. mar 2015 Jeg kan sagtens se det fede i de gamle bilers design og jeg mener selv at verdens smukkeste bil, er en Porsche 356 som blev lavet fra slut 40'erne til midt 60'erne.

    Masser af gamle biler er super fede og flotte. Problemet, synes jeg, er bare at teknikken er noget gammel lort og interiøret sjælendt er ligeså tidsløst som eksteriøret.
    Jeg læste engang om et tysk firma som ombyggede gamle biler, så de fik moderne teknik uden at det påvirkede udseendet. Dét er fedt!


  • #7   4. mar 2015 Jeg foretrækker de ældre biler til en hvis begrænsning. Med samme begrundelse som din, så var der bare større individualitet over modellerne for 30+ år siden. Samtidig er det mig der kører bilen, og ikke et stykke elektronik. Jeg sætter bestemt pris på de moderne elektroniske goder en moderne bil kan tilbyde, men det gør samtidig at turen bare bliver ren transport fra A til B. I en ældre bil synes jeg turen i sig selv er en større fornøjelse, på trods af komforten ikke er den samme og man må leve uden de moderne fornødenheder.

    Omvendt gider jeg ikke justere platiner og ventiler hver 2. dag, hvilket begrænser alderen. Af samme grund er det også en bil fra 80'erne jeg kører selv, i stedet for noget nyere. Den rammer sådan nogenlunde dér, hvor den er så tilpas moderne til at kunne anvendes i daglig trafik, og samtidig gammel nok til at virke hvad jeg vil betegne som autentisk. Jeg kunne sagtens vælge noget nyere, men det tiltaler mig slet ikke. Så den får mange år på vejene endnu, hvis ikke politikerne får en grøn hjerneblødning og kræver katalysatorer eller en specifik Euronorm.


  • #8   4. mar 2015 Helt enig med dig Kasper.. Og det du skriver om med transport fra A-B er jeg især enig i.. Da jeg kørte på arbejde i min Sierra (skriver i datid fordi jeg pt. er arbejdsløs) der kørte jeg hver morgen en lille omvej fordi jeg simpelthen NØD turen på aller højeste niveau.. Den bil har givet mig den bedste køre oplevelse nogen sinde og gør det stadig væk! Kørekomforten er så suveræn at man sku tro det var løjen.. Jeg er spændt på og prøve en tur i den til foråret/sommer når jeg bliver færdig med den når den bla. har fået nyt og bedere lyddæmper i hele bunden smiley Men nok om det...
    Og ang. det med ventiler der har min Sierra vidst nok selvjusterende smiley

    Og en af de eneste elektroniske ting som jeg ser som en god ting er det der ESP eller hvad det hedder som næsten gør det umugeligt og få bilen til og skride ud når der er is og sne smiley Og self. ABS og airbag er en god sikkerheds ting


  • #9   5. mar 2015 Mange biler har i dag, især når vi snakker lidt mere sportslige biler, grænser der ligger langt ud over hvad en gennemsnitlig kører kan nå. Jeg er virkelig blevet overrasket over hvor meget man kan presse nye biler, og stadig føle at man er et godt stykke fra grænsen.

  • #10   5. mar 2015 Jeg er lykkelig over at have nyere biler fra omkring år 2000 med elektronisk indsprøjning, fremfor alm. karburator med chooker, der hurtigt kunne gøre det vanskeligt at starte en kold vintermorgen fordi tændrørene blev for fugtige.

    Servostyringen er jeg også glad for - bare det slår fra, når jeg er kommet op i fart - men til parkering og bakning med trailer - I love it smiley

    ABS, Airbag og kollosionszoner er også rare at have i nødens stund smiley


  • Sebastian H
    Sebastian H Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 4 Emner: 7 Svar: 154
    #11   5. mar 2015 Jeg kan nu for det meste bedst lide nyere biler, selv om jeg også godt kan lide en BMW E30. Som Carsten, er jeg også lidt en gadgets nørd. Selvf. er mange biler fra 30'erne - 40'erne - 50'erne - 60'erne smukke, men der er da også mange biler idag som hører ligeså meget til et kunstmuseum som en racerbane. Tror også det har meget at gøre med hvilken generation man er fra.

  • #12   5. mar 2015 Jeg har faktisk aldrig købt en brugt bil, kun når det har været til forretningsbrug.
    Jeg har kørt mest Volvo i tiden fra 1963 til -95

    Jeg har spurgt FDM eller en Volvo mekaniker før jeg har godkendt en brugt varebil til butikken,
    Så er man lidt mere sikker.

    Jeg købte en varebil ved Sand Biler i Silkeborg som sagde den var godkendt af FDM efter mindre end en måned skulle udstødningen udskiftes.

    Men i sommer blev vi træt af en Peugeot der hakkede i motoren købt ny i 2004
    Så nu køre vi i en brugt Honda Accord 2,0 Lifestyle aut. 4d
    Som blev leveret på 3 dage.
    Da vi købte en ny A4 i 1995 var der 9 måneder at vente inden den blev leveret.


    profilbillede
Kommentér på:
Ny eller gammel bil? Køre oplevelse og design

Annonce