{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.546 visninger | Oprettet:

DOT på dæk - Alder? {{forumTopicSubject}}

I min søgen efter nye terræn dæk til RAM vognen (skifter fra MT til AT), har jeg fundet mig nogle nye dæk, fra Daekleader.dk.
De har DOT 2011, og står til ½ pris af hvad nogle ellers "sprit nye" står til.

Er der en grænse for hvor gamle dæk må være på en bil? Vil det have nogen betydning, at købe disse fremfor nogle der er "nyere"?

Sådan terrændæk er jo lidt hårdere i kassen end alm .personvognshjul, med mere gummi i smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DOT på dæk - Alder?
  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 14 Svar: 2.886
    #1   28. mar 2015 Det er en god ide at spørge efter så nye dæk som muligt, når man køber dæk. Der er ingen regler for, hvor gammelt et dæk må være. Generelt bør de dog ikke bliver ældre end 10 år. Men det er især vigtigt, at være opmærksom på, at et dæk ældes løbende, og dækkes egenskaber forringes gradvist med tiden. Dertil kommer, at den dækteknologiske udvikling løber stærk i løbet af 10 år.
    frit fra FDM så hvis du ikke påregner at have dem i mere en 5 år er der ingen ko på isen smiley

• #2   28. mar 2015 Lovkravsmæssigt må dine dæk bare ikke være ældre end bilen..

• #3   28. mar 2015 Bilen er fra 04', så ældre end bilen vil de nok aldrig blive, og så er de jo "lovlige" smiley

Man kan stadig købe det præcis samme dæk idag, uden der er lavet nogle ændringer i det, blot til en langt større pris. Så hvis der ingen ko er på isen, så tror jeg da de penge skal spares. smiley

• #4   28. mar 2015 Hmm hvis de har været opbevaret korrekt tørt og ved ikke hverken for høj eller varm temperatur så ser jeg intet problem der ville jeg sku nok også selv slå til smiley

• #5   28. mar 2015 Skrev en mail til Dæklæder for nogle dage siden, har dog ikke fået svar endnu. Men det er jo en online dækforhandler, som eks. Dækonline også, så jeg vil da gå ud fra at dækkene nok er i orden, når det nu er det de lever af at sælge? smiley

Ellers er der jo garanti på dem smiley

• #6   28. mar 2015 Der burde være samme garanti osv som på deres spritnye med mindre de skriver andet derinde.. Jeg ville slå til mens tid er og spare de penge smiley

• #7   28. mar 2015 Ja, tror jeg går ind og bestiller sådan 4. Jeg takker for hjælpen smiley

• #8   28. mar 2015 Så lidt.. Skulle det være en anden gang.. Rart lige at få genopfrisket sine lovkrav på sådanne ting en gang imellem det sku sjældent det bliver brugt selvom man laver biler hver dag smiley

• #9   28. mar 2015 Skal dæk ikke også være E godkendte?
    Bare nysgerrig fordi jeg overvejer selv at købe nogle us dæk men de er kun DOT

• #10   28. mar 2015 Altså hvis det en dansk side der sælger dem SKAL de skrive hvis ikke de er godkendte til brug på danske og europæiske veje..

• #11   28. mar 2015 Jo men er nu sikker på at dæk skal være E godkendte, om forhandleren skriver det eller ej, gør jo ingen forskel hvis man er uheldig og møde Vlado ?? eller kører galt

• #12   28. mar 2015 Prøv at lægge et link til dem du har kigget på..

• #13   28. mar 2015 Så blev der bestilt sådan 4:
    http://www.daekleader.dk/bildaek/falken/wildpeak-at01/275-65-r17-115h-146449

Oprindelige pris er 1831.- stykket, når de altså ikke er på tilbud. Ja, det er Falken dæk, men de har sku' fået gode reviews og positiv omtale verden over. Og så er Falken da mig bekendt lavet af Japanske Dunlop? smiley

Men ja, dækkene burde sikkert også være e-godkendt. Men som Frederik siger, så burde det jo være oplyst hos en dansk forhandler, hvis ikke de er smiley

Bliver sjovt at se om man kan få den "bette" bil til at gå lidt længere på literen smiley

• #14   28. mar 2015 der er ingen regler for hvor gamle dine dæk på bilen må være du må have en 4 mdr gammel bil stående på 10 år gamle dæk. men man må tilgengæld ikke som forhandler af dæk sælge dem hvis de er over 5 år det er derfor du har fået dem så billigt.

• #15   28. mar 2015 Jo, men alt efter hvornår dækkene er lavet i året, så er de jo mellem 3 & 4 år gamle smiley

• #16   28. mar 2015 Det jo så ikke rigtigt Rasmus du må ikke køre med 8år gamle dæk i en 1år gammel bil.. Det ganske alm dansk lovgivning når det er bedst

• #17   28. mar 2015 den må du så lige linke til Frederik fordi jeg montere da dagligt dæk på biler der er et par dage/uger gamle men dækkene er så produceret i 14 til tider slut 13

• #18   28. mar 2015 Der heller ikke nogle der ved det men det var noget jeg bed mærke i sidst jeg snakkede med vores dækleverandør.. Som fortalte de lige havde fået en påtale fra en forhandler der havde fået et rap over fingrene da de havde en række nye vogne de havde sendt ud på 4år gamle vinterdæk hvor bilerne røg forbi FDM.. Tror ikke engang den gennemsnitlige synsmand bider mærke i dækkenes alder kontra bilens.. Men den er god nok... Men du må selv om om du tror på det.. Jeg gider bare ikke bruge 2timer på at studere love og paragraffer for at vinde en BG debat. Det keder jeg mig sku ikke nok til...

• #21   29. mar 2015 8.02.002 Dæk
    E-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 må kun monteres med e-/E-godkendte dæk.

• #22   29. mar 2015 Så hvis en bil er fra før 98 så må man godt køre på ikke E godkendte dæk, herunder ex. DOT godkendte dæk

• #23   29. mar 2015 Du kan jo skrive ind til en af de danske forhandlere som forhandler Mickey Thompson, og hører om det pågældende dæk du har kig på må bruges i Danmark smiley

• #24   29. mar 2015 "Så hvis en bil er fra før 98 så må man godt køre på ikke E godkendte dæk, herunder ex. DOT godkendte dæk"

Jeg er ikke sikker på at du må monterer nye dæk der ikke overholder krav til alder og E-mærkning.

• #25   29. mar 2015 alle dæk skal være godkendte dvs dot eller e-mærkede. eller selvfølgelig den helt nye mærkning som har afløst de gamle. Dot er amerikansk godkendte og E er europæisk. man må ikke sælge dæk der er er over 5 år gamle som forhandler.og der er nogle regler for tempo 100 godkendelser osv. men udover det så er det op til synsmanden at vurdere om dine dæk er mørnet for meget. der er vist en eller anden tosset regl om hvor meget.

Kommentér på:
DOT på dæk - Alder?

Annonce