{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.124 visninger | Oprettet:

Køre med for meget olie? {{forumTopicSubject}}

Hej BG

I torsdags fik min kæreste skiftet olie på hans Audi A4, som ikke har en oliepind, men en elektronisk oliemåler.
Oliemåleren kunne ikke måle oliestanden da mekanikeren hældte på, hvilket så resulterede i han kom til at fylde for meget på.
Måleren begyndte først at vise det da jeg havde kørt 50 km i den (skulle låne hans bil hjem til mine forældre), og nu holder den heroppe ved mig.
Jeg har været hos en anden mekaniker imorges som tappede en liter af, men den siger stadig der skal tappes lidt af (nu hvor jeg har kørt lidt i den igen ) og nu har min mekaniker self lukker

Spørgsmålet er så, om den kan holde til at køre de 100 km ned til min kæreste igen, så hans egen mekaniker kan kigge på fejlen eller om den skal drænes inden ?
Hans egen mekaniker aner ikke hvor meget han har fyldt på, da han siger, at der var luft olieslangen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køre med for meget olie?
  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #1   12. jun 2015 det er ikke så godt at kører med for meget olie det belaster div pakdåser
    kommer selvfølgelig an på hvor meget det handler om

• #2   12. jun 2015 Første gang jeg har hørt om en bil uden fysisk oliepind. Ved du hvor meget det handler om litermæssigt?

Du har jo allerede kørt den 100km, med for meget på. Så skaden kan sikkert allerede været sket. Kører den godt, lyder den sund, eller hvordan opfører bilen sig?

• #3   12. jun 2015 Altså hans mekaniker sagde at han havde fyldt fem liter på med luft boblerne i slangen og den brokkede sig stadig så han hældte manuelt en liter på,

• #4   12. jun 2015 Hvilken motor, og hvilen oliekapacitet?

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #5   12. jun 2015 ja nu ved jeg ikke hvad system han bruger men det system jeg kender til fra elf er lige glad med bobler den tæller kun det olie der løber gennem slangen

• #6   12. jun 2015 Bilen fejler intet, den lyder og køre som den skal. Har hvertfald ikke bemærket noget.

• Emil Ø
    Emil Ø Tilmeldt:
    maj 2014

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 875
    #7   12. jun 2015 Det er ikke godt for motor at blive ved med at kører da trykket slider kraftigt på den så det vil være bedst at lade være med at kører i den

• #8   12. jun 2015 Det er en 2.0 og foreskrifterne siger 4 eller 5 liter motorolie

• #9   12. jun 2015 Hele skidtet af. Find den korrekte oliemængde i liter som bilen kræver. Og check at oliestandsmåler viser korrekt.
    Om den nye "gamle" olie der tappes af kasseres er op til jer selv.
    Det er aldrig forkert lige at lave et olieskyl, altså to olieskift efter hinanden. Men altid bedst med korrekt mængde olie. Hvis den stadig viser der skal tappes mere af ville jeg ikke køre i den.

• #10   12. jun 2015 Kører ud til en anden mekaniker nu, så må vi tappe den helt

• #11   12. jun 2015 Foreskifterne har et helt præcist literantal, til hver type motor, så slå det korrekte op. Med og uden oliefilterskift, som jeg selvfølgelig mener er en selvfølge når man skifter (brugt) motorolie.

Som jeg kan læse det, så er der blevet hældt 6L motorolie på en blok, som er angivet til ca. 4,5L med filter.

I har hældt ½L mindre olie end min store V8 motor skal have. Så i er da heldige den ikke har sagt "jeg opgiver livet", når man hælder op til 40% mere olie på end man skal smiley

Og hvilken mekaniker er det da lige? Normalt plejer man at hælde foreskriften på, og lade motoren lige kører varm i tomgang. For derefter at køle af så man kan tjekke oliestanden igen, for evt. at påfylde det resterende den måtte opkræve. Husk bilen skal holde vandret ved påfyldning og check af oliestand, ikke noget med at glemme og fjerne bukkene under fronten eller lign. så bilen hælder smiley

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #12   12. jun 2015 Det er ufatteligt vigtigt at overholde hvad der står i skema med oliemængden, især på de idiotiske motorer uden oliepind, og det er ikke kun audi som har gjort det smiley

Men som de andre har skrevet, så kan det ligge et ekstra tryk på pakdåser osv.
    Men lyder ikke som den kvikkeste mekaniker i Danmark..

• #13   12. jun 2015 Jeg tænker bare, sådan en olieniveausensor ting kan jo efter tid også have en fejlvisning, el. lign. Så er overrasket over, at man ikke lader motoren kører den nye olie ind, men bare hælder 1L mere på.

Jeg vil mene det er op til din kæreste at afgøre om du skal kører videre i den eller ej. Det er hans vogn, og sikkert hans pengepung der skal betale for en motorrenovering hvis skaden er sket. Har den ingen mislyde eller noget, så kan i have været heldige, og at skaden er minimum, men skade er der nok sket, i en mindre grad end det kunne have gjort.

Hvad jeg slet ikke forstår, hvis den har meldt fejl med for meget olie på, efter 50km. At man så kører de sidste 50km videre.

Fremover, så hæld olie på med en oliekande. Så skal i ikke tænke på oliebobler, osv.osv., og det tager kun 5-10min mere, og i er sikre på hvad mængde i har hældt i blokken.

• #15   12. jun 2015 Den bliver hentet af autohjælp imorgen og så må han få lov til at tømme den og fylde på igen.

• #16   12. jun 2015 Hej
    Al olie af og ihæld den foreskrevne omiemøngde minus filtermængde. Så er den ikke længere
    Mvh kp

• #17   12. jun 2015 Jeg vil næsten sige: hellere fylde lidt for lidt på, end lidt for meget, da det er nemmere at efterfylde end tømme ekstra af. En normal bilmotor tager normalt ikke skade af at der mangler ½ - 1 liter olie - især ikke hvis olien er ny og man kun kører kortere ture.

• #18   12. jun 2015 Der rigtig mange biler uden oilepind idag så folk skal på værksted for at få checket det. Mersalg mersalg. Mercedes viser fejl hvis der bare er 1/4 liter for meget på.

• #19   12. jun 2015 Altså når man har tappet en liter og den stadig siger der er for meget, så er det nok ikke for sjovt den siger det smiley og Audi får ikke mer salg af at jeg kører til en Automester.

• #20   12. jun 2015 Mekanikeren får mersalg. Bare en generel ting.

• #21   12. jun 2015 Og den har ikke som sådan vist en fejl, ingen lamper. Gik bare ind og kiggede i Oil level hvor der stod please drain

• #22   12. jun 2015 Af med det hele, fyld korrekt mængde på, inden bilen skyder pakdåser, eller æder olien og skader katalysator

• #23   12. jun 2015 Jeps. Den bliver hentet af vejhjælp imorgen og så kan mekanikeren selv få lov til at æde den og dræne den igen smiley

• #24   12. jun 2015 Hej
    Den med den manglende oliepind tager udgangspunkt at en simpel ting som oliecheck også falder i reparatørernes turban.
    En særdeles utiltalende tendens hvor mere og mere simpel teknik mystificeres og tilmed samtidig bliver skrøbelig med kort levetid. Man skulle tro at også automobiler har indbygget forældelse!
    PT har min egen VECtraC en ESP fejl, hvilket krævet en simpel udskiftning af CIM modulet til den nette sum af kr 5809,60 incl moms, arbejdsløn og bortskaffelse af ca 40gram farligt elektronik

MVH KP

• #25   12. jun 2015 #24 oliestanden kan man vel selv checke på instrumentbrædet - og jeg synes faktisk det er et fremskridt i forhold til at man tidligere kun havde en lampe, som lyste for manglende olietryk - som regel først, når der ikke var mere olie smiley

Bilfrabrikanterne har så taget konsekvensen og sparet et overflødigt element væk for at billiggøre produktionen til glæde for forbrugerne.

Men normalt når man fylder olie på en motor, checker man altså lige hvor meget der i det hele taget skal på, måler op og fylder kun det afmålte på.

Vedkommende mekaniker, der bare fylder mere på, fordi han tror den lige trænger en squish mere, burde slet ikke kalde sig mekaniker - og jeg turde slet ikke orverlade min bil til ham igen - bare tænk på, hvad han finder på næste gang smiley

• #26   12. jun 2015 Der findes universalpinde som man kan bruge. Mange biler har pejlerøret, bare med e prop istedet for en pind

• #27   13. jun 2015 #26 Pejlerøret kan man i såfald måske også bruge til at suge for meget olie op af smiley

• #28   13. jun 2015 Ole, jeps. Men du ved stadig ikke mængden som er på

• #29   14. jun 2015 # det er selvfølgelig rigtigt, men jeg ville bare suge en ½ liter af ad gangen, indtil indikatoren var tilfreds.

Kommentér på:
Køre med for meget olie?

Annonce