{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.319 visninger | Oprettet:

Bjørn i
Bjørn i
Tilmeldt:
13. feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666

Ombygning af bil FØR toldsyn {{forumTopicSubject}}

Hej

Ville lige høre hvordan reglerne er for at ombygge en bil inden toldsyn. Sagen er at jeg vil ligge en anden motor i bilen, den er oprindeligt født med 90 HK og jeg ligger en i med 105. Jeg fjerner Kat´n da 105hk model ikke køre med denne, ellers er alt mere ellers mindre som på en "rigtig" 105hk model.
Nogen som har prøvet noget lign, og har erfaring i det. Det jeg leder efter er om de uden bøvl acceptere at bilen ikke er som på den tyske reg attest.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ombygning af bil FØR toldsyn
  • #1   16. jul 2015 Ændringerne skal være godkendt før den kan Toldsynes Da den først skal igennem et registrerings syn før den skal til toldsyn. Så du skal oplyse alt til synsmanden om hvad du har lavet ved bilen.

  • #2   16. jul 2015 Nu ved jeg ikke hvilken bil der er tale om. Men hvis det er en fra omkring 88-91, så skal du lige være opmærksom på at selvom bilerne er ens, så hvis din bil er født med katalysator, så skal der også være katalysator på..

  • #3   16. jul 2015
    Kan ikke forstå jeg ikke kan smide kat´n af h.. til, bilen findes uden i hobetal, har du evt et link til reglerne for det.
    Hvad angår syn så bliver en bil jo typisk Told/reg synet ved samme lejlighed. Det var mere konkret erfaring fra folk som har prøvet noget lign.
    Der er tale om en Escort XR3i fra 88. Den er født med 90HK, forskellen på en 90/105 Hk er andre stempler/topstykke samt at 90 HK køre med Katalysator og lamdasonde, ellers er alt ens på de to modeller, en del af de XR3i der bliver solgt her hjemme er 90Hk selv om de fleste tror/påstår at det er 105Hk.


  • #4   16. jul 2015 Bjørn ja dem skal igennem registreringssyn først. For de kan ikke told syne en bil der ikke er lovlig i Danmark.


    Hvad er toldsyn?

    Toldsyn er en synstype, der skal lette sagsgangen i forbindelse med import af brugte biler og motorcykler.

    Et toldsyn foretages umiddelbart efter registreringssynet og der skal derfor bestilles tid til både et registreringssyn og et toldsyn.


  • #5   16. jul 2015 Ja fint nok, men ikke så meget det jeg spørger efter, da regsyn/toldsyn stadig vil finde sted på samme tid, men mere folk som har prøvet at ombygge en bil til en anden model, selv om det i det her tilfælde er en noget begrænset ændring. Nogen regler om emnet vil være fint.

  • #6   16. jul 2015 Som skrevet så skal konstruktive ændringer registreres først. Da de ændringer kan være ulovlige og den så ikke kan indregistreres i Danmark

  • #7   16. jul 2015 Læs her http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojer/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx Du skal først få ombygning godkendt da du så skal betale afgift af den større motor. Da den jo bliver registreret som 105 hk i stedet for 90 så det er og bliver registrerings syn først og så toldsyn bagefter. Synsmanden skal skrive alle ændringer ind først før den kan toldsynes.

  • #8   16. jul 2015 kan vi ikke stoppe med at snakke om rækkefølgen for syn, det er ret under ordnet. jeg søger erfaring fra folk som har prøvet det før, er sådan set fuldstændig lige glad med om det ene eller andet syn er før eller efter, det forgår for pokker på samme tid. Det er jo heller ikke en tuning men ombygning til en anden model.

  • #9   16. jul 2015 Prøv dog og læs hvad der bliver skrevet man. Når du ombygger din bil så skal du få det skrevet på attesten Ergo så skal du få synsmanden til at godkende ombygningen først og det gør han ved det registrerings syn. Det er da for hulen det samme når du bygger en import bil om til varevogn. Så skal det godkendes først før den kan toldsynes. Så du har fået det svar flere gange nu. Ændringerne skal accepteres før den kan toldsynes.. Ellers kan de ikke udstede en dansk registrerings attest på den bil. Så er sagen ikke længere.

  • #10   16. jul 2015 Okay du er væk fra vinduet, glem nu alt det der med toldsyn/regsyn. Jeg søger erfaring fra folk som selv har lavet øvelsen, er det muligt, skal jeg dokumenter alt ang forurening og støj eller er det lige ud af landevejen da det bare bliver en anden model.
    Kan udmærket godt finde ud af at finde dine oplysninger på nettet, men er jo ikke det jeg søger, det har jeg vist efterhånden skrevet nogen gange

    Og once, har du ikke erfaring omkring det skal du ikke svare.


  • #11   16. jul 2015 Øh ok jeg er væk? øh nej du vil jo ikke fatte at alt ombygning skal oplyses ved et registrerings syn ergo det bliver gjort når du møder op. Og jo har erfaring da jeg selv har importeret min golf og bygget den om. Så klap hesten makker det er dig der ikke fatter en skid af hvad der bliver skrevet. Når du møder op så skriver synsmanden i rapporten hvad du har lavet ved bilen og det vil blive påført den registrerings attest og så vil den blive toldsynet og du vil blive opkrævet afgift af den b il med 105 hk motor. Sorry men sådan er det og så må du bare forstå det eller lade være. For sådan er det og det er ikke andre muligheder. ombygningen vil blive registreret ved det registreringssyn før toldsynet.

    Hvorfor spørger du til noget når du ikke vil acceptere svaret på det? jo jeg ved hvordan det er. Hvordan kan du udtale dig om at jeg ikke kender til det når du ikke selv ved noget om det?

    Kig dog i detailforskrifterne der står alt du skal vide, der står jo alt i det link og der er link til alt andet du skal vide angående ombygning


  • #12   16. jul 2015 havde du taget dig tid til at læse linket i stedet for at påstå andre ikke kender til det så ville du have fundet ud af dette her

    Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.

    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).

    Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.


  • #13   16. jul 2015 Du kan jo lovligt smide 105 hk motoren i den bagefter. Hvorfor registrere den som 105hk? Går ud fra vi snakker escort mk 3 eller 4 med 1,6 8v maskine?

  • #14   16. jul 2015 Aabenhuus pga når han forsikre bilen så vil den ikke stå med de 105 hk og kan derfor give problemer når skaden sker. Derfor får man den registreret med de 105HK alle ændringer skal oplyses og godkendes som der også står i linket

    Bilen skal synes og godkendes

    Når du foretaget konstruktive ændringer (motorskift, tunet eller chiptunet), skal bilen altid synes bagefter. I den forbindelse skal du oplyse synsvirksomheden om ændringerne. Det vil så fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.

    Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn § 22.

    Vigtigt at vide om syn!

    Hvis du ikke oplyser om ændringerne ved syn, er ændringerne ikke godkendt, og dermed er bilen ikke lovligt synet.

    Ændret indretning og udstyr mv.

    § 22. Hvis køretøjets indretning og udstyr er ændret, har køretøjets ejer (bruger) pligt til at fremstille det ændrede køretøj til syn og få det godkendt, inden det tages i brug

    1) ved konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor eller bærende konstruktion,

    2) ved montering eller ændring af tilkoblingsanordning, herunder til sidevogn til tohjulet motorcykel, jf. dog stk. 4,

    3) hvis køretøjets køreklare vægt eller egenvægt ændres med mere end 50 kg eller

    4) ved andre ændringer af registrerede tekniske data.

    Stk. 2. Det samme gælder,

    1) hvis ændringer i køretøjets køreklare vægt eller egenvægt på 50 kg eller derunder ønskes registreret eller

    2) ved ændring af køretøjets tilladte vægte bortset fra nedsættelse af ”påhængskøretøjs største totalvægt m/bremser”, jf. bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af bil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg.

    Stk. 3. Hvis et køretøj er godkendelsespligtigt efter reglerne i § 16, og der er foretaget konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor, bærende konstruktion eller tilkoblingsanordning på påhængskøretøj, skal køretøjet inden fremstilling til syn være godkendt på ny ved udstedelse af en godkendelseserklæring, medmindre køretøjet er i nøje overensstemmelse med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse, anmeldt EF-typegodkendelse eller typegodkendelse.

    Stk. 4. Biler med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg, der monteres med tilkoblingsanordning, jf. bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af bil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg, skal dog ikke fremstilles til syn, hvis anmeldelsen til registrering foretages højst 8 år efter bilens første registrering.

    Så jo selvom den er under de 20% SKAL den godkendes med den motor i.


  • #15   16. jul 2015 Afgiftsmæssigt er der nok heller ingen forskel, men ja den kan sagtens synes og registreres som den anden "model" uden problemer, så længe at den eksisterer i forvejen.

  • #16   16. jul 2015 Kan nu ikke se der er en 90hk model? http://bilmodel.dk/Biler/Ford/Escort/Mk_IV/

  • #17   16. jul 2015 Ved jo heller ikke om det er en mk 3 eller 4. Der er jo også mk5, men de er alle med katalysator. Ved de gamle mk5 med 1,6 8v er 105hk lige som 1,8 16v

  • #18   16. jul 2015 Han skriver det er en 88er så kan det kun være mk4

  • #19   16. jul 2015 Ja det må det være så.

  • #20   16. jul 2015 De kan nu godt fåes med 90hk

  • #21   16. jul 2015 Der er ikke mindre end 3 stk 90 hk i årg 88 i det Link du har lagt op.

  • #22   16. jul 2015 Aabenhuus hvor ser du xr3i fra 88 med 90hk?
    Så er det ikke en xr3i motor men en 1,6


    1.1 1986-87 4-cyl. rækkemotor OHV 8V 1.117 cm³ 50-54 hk Karburator
    1.3 1986-90 4-cyl. rækkemotor OHV 8V 1.297 cm³ 60-69 hk Karburator
    1.4 1986-90 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.392 cm³ 73-75 hk Karburator
    1.4 1990 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.392 cm³ 73 hk Benzinindsprøjtning
    1.6 1986 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.597 cm³ 79 hk Karburator
    1.6 1987-90 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.597 cm³ 90 hk Karburator
    1.6 1990 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.597 cm³ 90 hk Benzinindsprøjtning
    XR3 1986 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.597 cm³ 96 hk Karburator
    XR3i 1986-90 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.597 cm³ 102-107 hk Benzinindsprøjtning
    RS1600i 1986 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.597 cm³ 115 hk Benzinindsprøjtning
    RS Turbo 1987-90 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.597 cm³ 132 hk Benzinindsprøjtning, turbo
    1.6 D 1986-88 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.608 cm³ 54 hk Dieselmotor
    1.8 D 1989-90 4-cyl. rækkemotor SOHC 8V 1.753 cm³ 60 hk Dieselmotor


  • #23   16. jul 2015 En 90 HK(66Kw motorkode L4B) model er ikke på bilmodel.dk det er hovedesageligt en model fra tyskland/swiss, de findes i hobetal der nede. Men er aldrig kommet til DK, en ret stor del XR3i i tyskland/swiss er 90HK, næsten samme motor med få ændringer bla katalysator og andre stempler/topstykke. Men den skal under alle omstændigheder synes og der skal betales afgift, og den motor som ligger i trænger til nye pakninger(bløder alle steder) da den har stået stille i 16 år. Kan lige så godt få den indregistret som en 105 HK fra starten, selv om det nok ikke er ret mange som kan se forskel.

    Kig evt på dette link hvis ikek du mener den findes Once http://www.escort-mk4.de/images/prospekt/602017.pdf


  • #24   16. jul 2015 Bjørn i det er også mere for din egen skyld. Bliver den stjålet så har du ikke krav på en erstatnings bil med mere end de 90hk Og i og med du ikke skal betale mere afgift, så vil det være dumt ikke at få den registreret med de 105 hk. Og det koster dig jo ikke noget, du skal bare sige til synsmanden det er en større motor i. Så skriver han det på attesten og så er den sag klaret.

    Ja kan godt se den kan fås med de 90 HK smiley


  • #25   16. jul 2015 TAK endelig noget brugbart fakta, er fuldstændig enig i din betragtning omkring forsikring, men også den dag den skal sælges lidt nemmere når papirene er iorden.

  • #26   16. jul 2015 Der er også mange xr3i Cab mk5b der kun er 1,6. Og den rigtige mk5 xr3i kører med en 130hk 1,8 16v

Kommentér på:
Ombygning af bil FØR toldsyn

Annonce