Spørgsmål vedr. diesel blow off {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen,
Jeg har fået kørekort og bil endelig, så nu er det min tur til at få fed bil
Jeg har forhørt mig rundt vedr. blow off osv. men har hørt at det kommer til at lyde dumt med en diesel bil og altså ikke ligesom på en benzin. Er der noget rigtig til dette eller hvad?
Har kigget rundt på youtube for at finde ud af hvordan diesel blow off lyder, men kan umiddelbart ikke høre nogen forskel.
https://www.youtube.com/watch?v=kN-AYQDyQJ4
https://www.youtube.com/watch?v=9p6np0diMt4
https://www.youtube.com/watch?v=SyD2RPvXVOw
Har en Hyundai i30 1.6 CRDi fra 2011. Kan det være motor type? Altså om det er TDI CRDi eller hvad der nu ellers er der ude? Er ny til biler men glæder mig til at lære noget Tak
jul 2013
Følger: 9 Følgere: 6 Biler: 4 Svar: 544
aug 2015
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 35
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 555
Gasspjæld på e bil svarer til et gasspjæld i karburatoren på en scooter / knallert..
Jo mere gas der gives, desto mere vil dette spjæld åbne sig og dermed tillade en større mændge luft in i forbrændingskammeret.
På en benzin-bil med turbo vil der i røret hen mod spjældet i karburatoren / indsprøjtningen være overtryk, da turboen vil "skubbe" ekstra luft ind i motoren denne vej.
Dette gøres for at få mere luft ind i forbrændingskammeret, og der kan dermed tilsættes en større mængde benzin med større effekt output til følge.
Når gassen slippes vil spjældet lukke, samtidig med at turboen stadig er oppe i omdrejninger, hvilket betyder at der opstår et overtryk mellem turboen og spjældet.
Det er dette overtryk som en blow-off ventil mærker og lukker det overskydende tryk ud i det fri.
På en diesel-bil findes dette spjæld ikke og forbrændingen styres udelukkende af mængden af diesel der sprøjtes ind i forbrændingskammeret
aug 2015
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 35
Så hvor besværligt er det få at få sådan noget fikset på en diesel? Og er der nogen risiko forbundet med det?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 555
Blow-off skal selvf. monteres.
Så skal der monteres noget elektronik i form af relæer som aktiveres med en kontakt når koblingen trykkes ned.
Her kommer så den lidt kringlede udfordring.
Grunden til at en diesel lyder dårligt med en blow-off er, at den bliver aktiveret så længe at koblingen holdes nede.
Dermed vil den stå og lukke luft ud i lang tid frem for kun at lyde som om det er overtryk der lukkes ud.
Skulle jeg personligt lave det ville jeg montere en styring på relæet som gjorde at signalet til blow-off blev afbrudt efter 0.5-1 sekund selvom koblingen stadig er nede.
På denne måde ville det lyde mere korrekt, selvom det INGEN funktion har på en diesel.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 555
1) Monter blow-off - dette kan du læse dig frem til.
2) Forbind et relæ til at åbne op for vaacum mellem blow-off og bilens vaacum system når kobling trædes ned.
3) Monter kontakt ved koblingen og forbind med de relæer som skal aktivere blow-off (Evt, med førnævnte tids-styring så det lyder mere fornuftigt).
MEGET forsimplet, resten burde du kunne google dig til
jul 2010
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 110
aug 2015
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 35
Men lyden kommer til at være den samme som en benzin? Fordi jeg havde fået af vide at selve blow off lyden ville være anderledes, men som sagt med de videoer jeg har fundet kan jeg ikke høre forskel
jul 2003
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 15
jul 2013
Følger: 9 Følgere: 6 Biler: 4 Svar: 544
Det hvad du skal købe :kr
jul 2010
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 110
jul 2003
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 15
jul 2010
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 110
Men det hele har noget med eu normer at gøre
jul 2003
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 15
jul 2010
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 110
Og det er vel også lige meget om du kan se formålet ?
og om det kun er partikelfiltret der alene gør at de ikke soder ved jeg ikke 100 %.
Spørgsmål vedr. diesel blow off