{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.452 visninger | Oprettet:

Vedr. klage til færdselsstyrelsen {{forumTopicSubject}}

Som nogen måske er klar over, har jeg sendt en klage til færdselsstyrelsen for et stykke tid tiden, vedr. bestemmelserne omkring solfilm.

Brevet lød som følgende:
Kære fstyr

Jeg har i lang tid undret mig over reglerne vedr. toning af ruder i personbiler, kontra det visir på hjelmen (der er påkrævet ved kørsel på motor cykel) Som I sikkert er klar over, er der ikke nogle regler for toning af visir til MC-hjelme.

Jeg ligestiller en MC hjelm med forrude/sidesruderne på en personbil. Derfor undre det mig meget da jeg fandt ud af at reglerne på området er vidt forskellige.

Jeg har fået følgende forklaringer vedr. toningen på biler; 1."man kan ikke se indefra og ud"
2."plastikken i solfilmen kan brænde"
3."ruden knuses ikke ordentligt ved sammenstød"

Punkt 1, der kan vælges fra 5-40% toning, ikke alle vælger 40%.
Punkt 2, plastikken kan brænde, ja, men plastikken brænder ikke dårligere på de bagerste ruder (der er filmen lovlig).
Punkt 3, Måske knuses ruden ikke som da bilen rullede ud fra fabrikken, men det gør den måske på de bagesrte ruder? (der er filmen jo lovlig).

For mig virker det som om at hele problemet ligger omkring afgiften, staten får ikke del af kagen når de unge mennesker køber solfilm og montere det i deres biler.
(I kunne evt. ligge en afgift der, som i gør med alt muligt andet!) Hvorimod staten får penge i kassen ved originale tonede ruder, (hvor filmen er smeltet ind i glasset), hvilket meget få bilmærker rent faktisk laver.

Nu er vi så tilbage til det sidste tænkelige svar, "vi kan jo ikke se ind i biler med solfilm monteret", nuvel, det kan I heller ikke med personer der toner visiret på deres hjelm, så hvor er det forskellen ligger?

Dette brev vil blive lagt op på www.bilgalleri.dk med over 35.000 bruger.
Jeg vil derfor anmode jer om at se bestemmelserne igennem.
Vi er mange der undre os over denne forskel og vi vil naturligvis gerne hører fra jer.

Mvh.
Thomas Hansen

// Dette brev har Martin Hellung-Larsen, Civilingeniør svaret på //

Hej Thomas Hansen,

Lad mig starte med at fastslå, at reglerne om solfilm alene er fastsat ud fra færdselssikkerhedsmæssige hensyn. Det er vigtigt at man kan se ud af ruderne og derfor er der grænser for, hvor mørke disse må være. Reglerne om solfilm har ikke noget med afgifter at gøre.

Det er dog også en sidegevinst ved reglerne, at man kan se ind i bilerne og dermed f.eks. som cyklist kan få øjenkontakt med chaufføren for at sikre sig, at man er set.

Nu er det jo et velkendt trick at sige "hvorfor må vi ikke når de andre må", hvilket du forsøger med din parallel til de manglende regler om lysgennemgang i visiret på motorcykler.

Til dette vil jeg sige følgende:

- Motorcykler anvendes primært i sommerhalvåret, hvor man kan have glæde af solfilm. Derfor vejer det ikke så tungt, at man har forringet udsyn om aftenen og i vinterhalvåret, hvor man ikke har brug for solfilm.

- Visiret på en motorcykelhjelm kan evt. slås op. Det kan solfilm ikke.

- Der burde måske være regler for lysgennemgang i motorcyklers visir.

Med venlig hilsen,

Martin Hellung-Larsen, Civilingeniør

// Umiddelbart kom der intet ud af det, men jeg er ikke færdig...

God sommer!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedr. klage til færdselsstyrelsen
  • #1   14. jun 2006 Visiret på en motorcykelhjelm kan evt. slås op. Det kan solfilm ikke.... Men ruden kan jo rulles ned....

  • #2   14. jun 2006 Jeg syntes hans svar er gode nok

  • #3   14. jun 2006 har sendt et brev magen til dit og kender flere der har gjort det sammen så vi støtte op og vil geren være med hvis det kan hjælpe

  • #4   14. jun 2006 Syntes lidt det lyder på dit brev, at du får dem til at overveje helt at forbyde solfilm :).

    Punkt 2, plastikken kan brænde, ja, men plastikken brænder ikke dårligere på de bagerste ruder (der er filmen lovlig). <- Så burde de vel forbyde det deromme istedet for at gøre det lovligt foran.


    Punkt 3, Måske knuses ruden ikke som da bilen rullede ud fra fabrikken, men det gør den måske på de bagesrte ruder? (der er filmen jo lovlig). Samme her igen.

    Og manden har vel egentlig ret, ved da at "cyklist kan få øjenkontakt med chaufføren for at sikre sig, at man er set" er rigtig godt, og hjælper meget ude i trafikken, og har reddet mange liv tror jeg :).

    Bare lidt kunstruktivt kritik :).

    Men held og lykke med det :), ser sq nu for godt ud med det hele tonet smiley




  • #5   14. jun 2006 • NIGGEREN I SLÆDEN •: Der er ingen bestemmelser på området for MC'ere. Jeg har nærlæst det.

    Anders -=Til salg=- : Disse argumenter er fremsagt af betjente, ikke mig, jeg citere bare.

    Mvh Thomas


  • #6   14. jun 2006 Mathias J:

    Han har netop ikke ret, for hvis alt kommer til alt og der fokuseres på sikkerheden, deriblandt liv. Så er det ikke en vuderingssag for den enkelte, men en bestemmelse der skal være der.


  • #7   14. jun 2006 Syns de burde være lovligt....Man behøver ju ikke ha kulsort ruder foran....
    Bare så der blir en lille kontrast fra bagruder...Min mening.

    Thomas


  • #8   14. jun 2006 "Motorcykler anvendes primært i sommerhalvåret, hvor man kan have glæde af solfilm. Derfor vejer det ikke så tungt, at man har forringet udsyn om aftenen og i vinterhalvåret, hvor man ikke har brug for solfilm."

    bullshit...der er også aftener i sommerhalvåret (ergo kan det være ligeså mørkt, som om vinteren)....


    men jeg synes det ville være unfair at begynde at tage sorte visirer fra motorcyklister...har selv kørt med sort visir..dog ikke motorcykel..hehe...


  • #10   14. jun 2006 @Anders -=Til salg=- :
    De kan ikke forbyde det, da der er EU regler på området, hvorfor vi idag også må tone vores bagrude. Det måtte man ikke for 1½ års tid siden.


    Problemet med rudefilm er at man ikke kan se ind i bilen, og se ud af bilen. Hvis du skal have nogen held med at knække den der, så skal du nok overveje at fremlægge noget bevis for at rudefilm ikke begrænser gennesyn indefra og ud.

    Alternativt, er du pænt meget slået hjem.

    - Held og lykke med det, og iøvrigt godt initiativ.


  • #11   14. jun 2006 hmm....jeg forstår ikke helt den der med at det er så svært at se igennem...jeg havde kulsort 3m film i min golf, og jeg synes ikke det nedsætter udsynet(det der limoblack hvor man kan kigge nemt ud, men ikke ind)...

    det eneste problem må da så være manglende øjenkontakt med cyklist, og den kan man sgu ikke rigtigt stille noget op imod...:-(


  • #12   14. jun 2006 Brian O: Selvfølgelig kan man det, for MC'eren kan da heller ikke få øjenkontakt hvis han har tonet visir, vi snakker jo ikke om hvor vidt cyklisten tror MC'eren har spottet ham, bare pga. han drejer hovedet. Men om direkte øjenkontakt!

    /Thomas


  • #13   14. jun 2006 Nå, jeg må heller fremlægge min mail jeg skrev til ham da jeg fik svaret;

    Hej Martin

    Lad mig tage det fra en ende af;

    Citat 1, "Det er vigtigt at man kan se ud af ruderne og derfor er der grænser for, hvor mørke disse må være."

    Solfilm holder solens stråler ude, men genere ikke udsynet, dette er et faktum.

    Citat 2, "f.eks. som cyklist kan få øjenkontakt med chaufføren for at sikre sig, at man er set"

    Dette er umiddelbart velargumenteret, men sådan en motorcykel slår jo heller ikke så hårdt som en bil.(sarkasme, sarkasme)

    Citat 3, "Motorcykler anvendes primært i sommerhalvåret, hvor man kan have glæde af solfilm."

    Dvs. du mener ikke at f.eks sælgere der kører mange tusinder kilometer om måneden kunne kan glæde af solfilm?

    Citat 4, "Derfor vejer det ikke så tungt, at man har forringet udsyn om aftenen og i vinterhalvåret, hvor man ikke har brug for solfilm."


    Hvis det hele skal læses med "sikkerhedsbrillerne", så burde der være bestemmelse omkring solfilm på visiret, sikkerheden kommer vel i første række?

    Citat 5, "Visiret på en motorcykelhjelm kan evt. slås op. Det kan solfilm ikke.

    De fleste er i stand til at rulle deres ruder ned (el-ruder), og jeg kan garantere dig at de ikke "falder op", visiret kan derimod nemt falde ned.
    Men hvad nu hvis MC bilisten vurdere det ikke er nødvendigt at klappe visiret op? Ja, så slår en motorcykel vel ikke så hårdt. (sarkasme, sarkasme)

    Alt i alt synes jeg det hele virker meget som en vurderingssag for MC bilisten, hvilket efter min mening er forkert, det er jo sikkerhed vi snakker om? Deriblandt liv.
    Så jeg forstår stadig ikke hvorfor det er lovligt at have tonet.

    Dertil vil jeg slutte af med at sige, at sagen langtfra er afsluttet, da denne bestemmelse er hullet som en si.

    Mvh Thomas Hansen


  • #14   14. jun 2006 Han har jo ret.

    Jeg vil mene man har et prioriterings problem hvis man ønsker/gider bruge tid på at ændre lovgivningen omkring solfilm. Det burde være til at forstå for de fleste hvad årsagen er.

    1: Det sænker klart udsynet. Man kan sige hvad man vil, men når det er mørkt uden for, og der er solfilm i ruden bliver udsynet forringet

    2: Det forhindring korrekt knusning. At baggruderne ikke knuses spiller ikke så afgørende en rolle. Det handler om at kunne komme til eventuelt tilskadekommende i bilen. Om man kommer ind gennem en forrude eller bagrrude er ikke essientelt, bare man kommer ind.

    3: Det er brandfarligt. Men grundet EU kan det ikke forbydes helt.

    4: Det nedsætter muligheden for øjnkontakt med fodgængere og cykilister.

    IMO, forbyd det helt, både på biler, og MC`ere, så er den potte ude.

    5: Det er svært at rulle en forrude ned, er det ikke?



  • #15   14. jun 2006 Jeg har aldrig nævnt noget om forruden....basta.

    /Thomas


  • #16   14. jun 2006 Langt de fleste kører med solbriller, så har man da heller ikke øjenkontakt med cykelisten???



  • #17   14. jun 2006 "Motorcykler anvendes primært i sommerhalvåret, hvor man kan have glæde af solfilm. Derfor vejer det ikke så tungt, at man har forringet udsyn om aftenen og i vinterhalvåret, hvor man ikke har brug for solfilm."

    hvad så med om man lavede en sæsonbetinget regel som med pigdæk?


  • #18   14. jun 2006 Thomas H> Sludder, det gør du lige her

    "Jeg ligestiller en MC hjelm med forrude/sidesruderne på en personbil. Derfor undre det mig meget da jeg fandt ud af at reglerne på området er vidt forskellige."

    Og så argumenterer du med at man kan rulle en rude ned. Du kan næppe rulle din forrude ned, med mindre du har en rimelig unik bil


  • #19   14. jun 2006 Ok den tager jeg på min kappe, men det har aldrig været hensigten at rette det mod forruden.

    /Thomas


  • #20   14. jun 2006 Hvis den argumentation skulle holde, så skulle solfilm reglerne være lige så unge som ATK. Solfilm reglerne har været sådan længe før ATK blev effektueret. Så beklager, det er en ommer.



  • #21   14. jun 2006 glem alt det du gør her thomas,du opnår kun en ting,en forringelse af vores/geilere's forhold,tænk nu hvis de lige pludselig begynder at tænke over nogen af de regler som er lovlige lige nu og siger til sig selv"det her er jo ikke sikkerheds mæsigt forsvarligt,det må vi jo hellere lave om" vil du så ikke fremstå som HAM DER FIK REGLERNE LAVET OM ? til det dårligere,jeg ville slet ikke tænke på at lave nogen regler om hvis det var mig,

    køb hellere synshallernes "bibel" om hvad man kan lave lovligt,du kan lave en herre fed bil hvis du følger de regler der er nu.


  • #22   14. jun 2006 hansjørn J: Ja det er åbenbart ligemeget hvad man gør, så skal man slagtes

  • #23   14. jun 2006 <Nicolai: Nu referede jeg så til den pågældende civilingeniørs svar, og MIG bekendt er der jo netop LEMPET på reglerne for toning af ruderne, BORTSET fra de forreste...>

    Det er grundet de europæiske regler. I danmark sidder vi foran i bilen når vi kører den, ikke bag i. VI vælger yderligere ofte at benytte forruden til at se ud af når vi kører. Ergo er det absolut mest hensigtsmæssigt at holde frit udsyn her.

    <I øvrigt må du gerne tone den bagerste siderude, men er det ikke dér man som oftest kigger efter en cyklist??
    >

    Ja jeg ved ikke med dig, men jeg sidder på forsædet, og jeg har endnu aldrig fået øjnkontakt med en cykelist ud gennem de bagerste ruder. Du må have lidt mutant gener hvis du kan det.

    Jeg benytter gerne sideruderne, eller forruden, afhængigt af hvor cykelisten er placeret.



  • #24   14. jun 2006 <Og ATK har været praktiseret længe, længe før de netop reviderede regler..>

    Det gør jo som sådan dit argument om muligt endnu dårligere. Vi indfører ATK, og SÅ lemper vi på reglerne.

    Naturligvis kun for at få flere penge i kassen. æeeeemmm


  • #25   14. jun 2006 >Jeg ved ikke med dig, men mine biler har et forsæde, og for at kunne se i den blinde vinkel bagude ved højresving, så kræver det at jeg kigger mig over højre skulder og kigger i den bagerste højre siderude... <

    Og får du øjnkontakt med cykellister gennem denne bagrude, som du tjekker efter biler,fodgængere, cykellister i? Spændende


  • #26   26. nov 2008 hvad hvis chaufføren i bilen har solbriller på, hvorledes opnår man så øjenkontakt som cykelist?

Kommentér på:
Vedr. klage til færdselsstyrelsen

Annonce