{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.902 visninger | Oprettet:

Ny økonomisk bil (førstegangskøber) {{forumTopicSubject}}

Hej venner.

Er på jagt efter en bil da jeg har fået nyt arbejde og skal pendle 60km hver dag (plus det løse).

Jeg har haft meget fokus på en VW Up, men der synes at være mange delte meninger omkring den bil.
Ja jeg ved det ikke er den allermest komfortable bil men den er relativ billig i indkøb, drift og forsikring.
Jeg går også og spekulerer på hvorvidt det skal være en hel ny bil, eller finde noget der er brugt, en 3-4år ca.
Gider bare ikke køre rundt i en bunke skrot.

Jeg er 26 og har aldrig før haft bil i mit eget navn hvorfor forsikringen skal være til at betale for penge.
Har i nogle gode foreslag?
-og beklager hvis mit indlæg ikke er så fyldestgørende som det kunne være.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny økonomisk bil (førstegangskøber)
  • #1   21. jan 2016 Har altid haft mange fordomme for UP og CO. men da jeg prøvede en første gang, var jeg godt nok positiv overskedet over dem. I forhold til første gen. Aygo, var det som at sætte sig ind i en VW Golf, hvor Aygo´en var godt nok en blikdåse... Dog ved jeg intet om den nye Aygo eller C1..

    De køre frisk nok og bedre byggekvalitet end jeg havde regnet med, men ved at den nye Hyundai i10 er en bedre bil for mange. Så kig evt. også på den. smiley


  • #2   21. jan 2016 Ja min mor er ejer af en Aygo og som du selv siger så er det godt nok noget af en blikdåse.
    Jeg har noteret mig i10'eren, har aldrig kørt i en men det kan en forhandler jo nok hurtigt lave om på. Har kørt i en up en enkelt gang og var noget overrasket over kørekomforten i en bil af den kaliber. Kontra feks en aygo.


  • #3   21. jan 2016 Hej. Hvis du kigger på pendlerbil, så kast et blik på en Fiat Punto fra 2011 og op efter, i diesel. Den køre 28km ltr. Driftsikker og billig at lave hvis uheldet er ude. Eks. Punto 1,3 diesel, fra 2011, kørt 60000km til en fornuftig pris på 60-70.000kr. Her har du bil i mange år, og derforuden er det en bil med mere plads end de mikrobiler. Bruger selv Punto til pendlerbil, hvilket giver mig en behagelig dag. Vh Claus

  • #4   21. jan 2016 Hej tak for respons. Fiat har aldrig sagt mig noget men jeg søgte lige på den på bilbasen og af hvad øjet skuer ser det ud til at være en fin bil. Har altid været mest til dieselbiler da jeg finder dem mest behageligt at køre i kontra benzin.
    Hvad giver du i ejerafgift for din? Jeg ved at diesel gerne er en del dyrere end benzin.


  • #5   21. jan 2016 Jeg kan også kun anbefale en Punto i diesel. Jeg kører selv i en Opel Corsa diesel (samme motor som i puntoen), kører fantastisk behageligt.

  • #6   21. jan 2016 Lige med hensyn til forsikring, så regn med at blive flået som førstegangsejer, uanset hvor gammel du er. Det billigste jeg kunne få som 25-årig med en Kadett C 1,2 var ca. 7000 i ansvar alene. Og jeg spurgte alle de selskaber jeg kunne komme i kontakt med.

  • #7   21. jan 2016 Jeg mener det er lige godt 2000kr. Mange har i mange år kigget skævt til Fiat, men har haft 2 Punto diesel og er rigtig godt tilfreds. Modellen er lavet i 2007, så det er jo en gennemprøvet model, og rigtig billlig at vedligeholde. Komforten er bedre end i mikrobilerne når vi snakker pendling.

  • #8   21. jan 2016 Præcis Claus. Den 1.3 dieselmotor er virkelig god. Har den selv i min Corsa - den kører sgu godt.

  • #9   21. jan 2016 Det lyder til at jeg skal ud og prøvekøre en Punto, eller en Corsa? Ja forsikringen bliver lidt dyr, vi har heldigvis en ven af familien som sidder højt inde ved Tryg, så har altid fået mine forsikringer billigere end normalt.

    #7 De 2000kr er det halvårligt?


  • #10   21. jan 2016 Afskrivninger på en ny bil betyder langt mere, end fx benzinøkonomi gør. Derfor er det ubetinget klogeste at gøre - rent økonomisk - at købe en bil, der har minimum et par år på bagen, så de værste afskrivninger er taget på forhånd.

    Det gælder, uanset dit valg af bilmærke, så se det som et generelt råd.


  • #11   21. jan 2016 #10 Tak, det har jeg et eller andet sted også ladet mig fortælle, man ved bare aldrig hvordan forhenværende ejer har kørt hvorfor brugt bil forekommer mig en smule skeptisk.

  • #12   21. jan 2016 2100 årligt grøn afgift

  • #13   21. jan 2016 Nej, men der er grænser for, hvor slemt en 2-3 år gammel bil kan være tilredt, vil jeg påstå smiley

  • #14   21. jan 2016 Hvad med at lease den nye Peugeot 208 ? Den er super fed smiley

  • #15   21. jan 2016 #12 Okay det var faktisk ikke så slemt som jeg havde frygtet.

    #14 Siger man ikke at man skal holde sig langt væk fra fransk? smiley


  • #16   21. jan 2016 Den nye 208 har en 1,6 Diesel, som skulle sigende køre op til 33 km/l.

  • #17   21. jan 2016 Det er samme motor som jeg har i min leasede DS3´er. I 4.gear med 60km/t render den 45-50kml ! ! (2,0-2,2 L pr 100km), og ved 80-90 kmt på landevej render den uden problemer 33kml. Har rundet 2500km og kører stadig på min 3.dje tankfuld.

    Den kører pisse hamrende godt, så nej Fransk er bestemt ikke på fy-listen, og som leaset bil kan man jo også være temmelig ligeglad.


  • #18   21. jan 2016 Pas på med at lease en pendlerbil, der er tit km begrænsning og overskrider man denne koster det max.

  • #19   21. jan 2016 Jeg har faktisk aldrig sat mig ind i hvad det vil sige at man leaser bilen. Tror nu også jeg ville have det bedst med at købe bilen så den var min egen, og så kunne jeg køre den i havet hvis det var det jeg havde lyst til.

  • #21   21. jan 2016 Er den bedre end picantoen? For det er godt nok en plastik øse!

  • #22   21. jan 2016 Jeg har 24.000km om året i min DS3, koster 3200 om måneden inkl kasko. Jeg skal selv betale ejerafgiften som er voldsomme 240kr årligt smiley Overkørte km afregnes med 86 øre pr km så skulle jeg komme til at køre lidt over så går det nok også.

  • #24   21. jan 2016 #22 3200 om måneden inkl kasko, det var da dyrt smiley

    #23 Okay den må jeg også lige få kigget på så. Mange tak. Indtil videre er det nok Punto'en der frister mest selvom en 208'er heller ikke ser værst ud.


  • #25   21. jan 2016 Martin K det får du ikke billigere.

  • #26   21. jan 2016 Tag ud og prøv en Opel Karl, som enjoy model. Så får du meget bil for pengene.

  • #27   25. jan 2016 #25 3200 om måneden din forsikring og ejerafgift, det kan jeg så sandelig love dig for jeg kan gøre billigere. Eller du har måske regnet brændstof med i det budget?

    #26 Det var faktisk slet ingen dårlig kandidat, selvom det ser en smule snævert ud inde i kabinen.

    # Jeg overvejer lidt om jeg skulle ofre det mere og købe en VW Polo 1.2 Tsi, sådan en fætter med 105-110 hypheste.


  • #28   25. jan 2016 Martin K.

    En DS3´er er jo ikke en skralderkasse som eksempelvis en UP, eller Aygo.

    3200.- om måneden er inkl 24.000km om året, ingen udbetaling, og inkluderer kasko.

    Så lad høre hvad du kan gøre det til for så vil jeg da overveje at skifte smiley


  • #29   25. jan 2016 R U H - Så nu snakker vi lige pludselig om leasing? Det er jo noget helt andet. Hvis du skulle slippe 3200 om måneden i forsikring alene, så burde du føle dig snydt.

  • #30   25. jan 2016 Ej er du gal mand, 3200 om måneden i forsikring smiley Ja jeg taler leasing, det er sgu den eneste måde at få sig en ordenlig ny bil på uden at blive totalt hængt til tørre økonomisk. Alle der køber ny bil er jo teknisk insolvente i det sekund de kører ud over kantstenen hos forhandleren smiley

  • #31   25. jan 2016 hvis du er lun på en Up med et par år på bagen, men stadig fabriksgaranti, så kan du et smide en besked.

  • #32   30. jan 2016 #28 Nej men en DS3'er er Citroen som jo er fransk så jeg forholder mig skeptisk haha. Spøg til side.
    Jeg har endnu aldrig forstået hvad f*** leasing helt præcist er, det er noget med du "lejer" bilen i en periode og så når perioden er slut har du mulighed for at købe restværdien op og dermed eje bilen.

    Beklager det sene svar men har været lidt væk. Er nu 99% sikker på at jeg har fundet den bil jeg skal have, nemlig en VW Polo 1.4 TSi BlueGT 150hk, ny vel at mærke.


  • #33   30. jan 2016 Martin K, ja du lejer bilen i en periode. Jeg har lejet min i 12 måneder til 3200 om måneden inkl kaskoforsikring. Jeg har ikke givet noget i udbetaling, og jeg kan ikke købe bilen om et år. Om et år skal den leveres tilbage, eller jeg kan forlænge leasingperioden med endnu et år til lidt lavere månedlig ydelse.

    Jeg har ingen udgifter på bilen, alle service osv er indeholdt i leasingaftalen.

    Der er dog et loft på hvor mange km jeg må køre i bilen på 12 måneder, og i mit tilfælde er det 24000km pr år. Det er rigeligt til mit behov.

    Det smarte i denne forbindelse er at jeg ikke er belastet i min bank som låntager fordi jeg ikke har et dyrt billån. Ud over det har jeg ingen afskrivning på bilen og skal ikke forholde mig til restværdi osv.

    Ikke for at kritisere men køber du en polo til 240.000.- kroner så taber den ca 40-50.000 i værdi på de første 25.000km (se bilbasen).

    Så på bundlinjen er min holdning at hvis det er en sprit ny bil man skal have så er leasing den billigste løsning.

    En DS3 1,6 hdi som min koster 200.000 fra ny, en brugt med 20-30.000km på klokken koster 150.000.

    Jeg betaler 38400.- for at have min i et år, fratrukket årlig kasko på 6.000.- er det 32.400.-
    Afskrivningen er ca 40-50.000.- altså sparer jeg potentielt tæt på 20.000.- det første år.


  • #34   4. feb 2016 #33 - du spare da ikke 20000 det første år??? Det koster dig, du har ingen friværdi i bilen, du kan ikke købe den efter de 12 mdr. og Leasing er den dyreste måde at komme til en bil på uanset hvordan vi vender og drejer det.
    Billigst er at købe den kontant
    Næst billigt er at købe en bil med et par år eller 3 på bagen, (Rente 2.99%)
    Herefter kommer køb af helt ny bil (rente 1,99%)
    Sidst kommer leasing!

    http://www.fdm.dk/biler/bilkoeb/privatleasing/privatleasing-eller-koeb

    vh Claus


  • #35   4. feb 2016 Claus jeg er totalt uenig. Du er teknisk insolvent med din fabriksnye bil de første 12 måneder, dvs du skylder mere på den end du kan sælge den for. Du har også to lån, et på bilen og et på udbetalingen med renter på begge. Du forudsætter at man kan lægge penge på bordet og det gør jeg ikke. Det er derfor dit regnestykke viser noget andet, men pengene er stadig spildt. Driftomkostningerne alene på en leasebil er = 0 kr.

    Det kan ikke svare sig at købe hvis vi snakker fabriksny bil. Så er leasing billigere.

    Men som du er inde på er jeg enig med dig i at en bil med et par år på bagen kan være et godt køb.


Kommentér på:
Ny økonomisk bil (førstegangskøber)

Annonce