Udbedring af rust: How-to-do {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Hvordan udbedrer man på bedste og mest holdbare vis når der er rust i f.eks. en bagskærm, en dør eller lignende - altså jeg snakker ikke kantrust, men alm. rust på større, ensartede flader som f.eks. siden af døren, på en forskærm osv. osv.
Bemærk: Vi snakker slet ikke på nogen måde professionel udbedring med efterfølgende lakering hos en autolakerer osv.
Det er mere, hvordan i ville gøre, såfremt i selv skulle udbedre det uden at have udstyr til lakering osv. osv. - dvs. f.eks. med grundmaling og en lakspray.
Jeg er med på, at man først sliber det ned, så rusten er væk, og at man så kan bruge en form for "grunder" og derefter f.eks. maling i en spraydåse. Og jeg er helt med på, at det rent visuelt ikke på nogen måde bliver lige så godt som hos en autolakerer. Men vi snakker altså min fars varebil her, som har 12-13 år på bagen.
Grunden til at jeg spørger er, at vi på min fars varebil sidste sommer forsøgte at udbedre noget rust på siden af bilen. Vi sleb det helt ned, spartlede lidt nogen steder, og så brugte vi noget grundmaling i spraydåse (jeg kan ikke helt huske hvilken, men der stod i hvert fald den var rustbeskyttende). Til sidst fik den så spraymaling i bilens farve. Det så faktisk ganske godt ud, men nu pibler rusten allerede frem igen.
Kan det virkelig ikke laves mere "holdbart"?
Eller må man bare erkende, at det vil vende tilbage efter et stykke tid igen, med mindre man får det professionelt udbedret hos en autolakerer?
Hvilken fremgangsmåde ville i benytte? Hvilken grundmaling? Hvilket spartel?
Håber på mange gode svar. Mange tak på forhånd.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
Derefter ville jeg give det en god rustbeskyttende grunder inden du begynder på at spartle, så du har et lag mellem spartlen og det rene plade. Derefter påføre spartel, slibe og selvfølgelig grunde igen. Sliber du igennem grunderen og har behov for et nyt lag spartel, så giv den grunder igen først. Derefter toplak i bilens farve.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Sand, glas eller soda blæsning og man skal helt i bund.
Hvis bare lidt antydning af gennemtæring (oftest) = ny lade i ved stuksvejsning
MVH KP
mar 2015
Følger: 52 Følgere: 50 Svar: 16
Nu vil det optimale være at påføre en form for en grunder, som indeholder zink, og helst en 2-komponent. Derefter vil jeg påføre enten spartel, eller direkte maling. Malingen skal helst være 2-komponent, eller kunne lukke fuldstændigt for overfladen.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.795
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.060
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 399 Svar: 4.993
Ved godt dette her ikke besvare dit spørgsmål, fortæller blot min erfaring..
jan 2008
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 9 Emner: 4 Svar: 47
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Nu har jeg bestemt noget at arbejde med.
Vi må lige prøve at se, hvor megen tid vi vil bruge på det og jeg er helt enig i, at det hurtigt løber op rent prismæssigt med alle de materialer man selv skal bruge, så det skal også med i vurderingen, inden man beslutter sig for at lave det selv kontra at få maleren til det.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 87 Biler: 7 Emner: 104 Svar: 824
Du bliver nød til også ar behandle metallet med en rust cleaner / fosfor / eller des lignende .
Ellers kommer det igen
Udbedring af rust: How-to-do