{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.726 visninger | Oprettet:

opel getrag gearkasse {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Da jeg er ved at samle dele sammen til min kadett c så der kan komme større motor i, men er kommet i tvivl ang 240getrag gearkasse.
Den gearkasse jeg har kig på, der sidder hullet til startern i ventre side.

Kan se at de ældre CIH motor allesammen har den monteret i venstre side, men når jeg så kigger på 1,8manta, c20ne eller c20xe, så sidder startern monteret i højre side..

Nogen der ved hvordan det passer sammen, har nemlig lidt problemer med at finde rundt i det?

på forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opel getrag gearkasse
  • #1   5. apr 2016 Hvis du vil have C20XE motor i så skal du have fat i en 5 trins Getrag 240 fra en Manta 1,8 sgt ohc. De er efterhånden lidt svære at finde.

  • #3   5. apr 2016 #1 Helt iorden, så har jeg vidst forstået det. Troede faktisk at 240getrag på de ældre CIH, var den samme som C20ne/c20Xe, men så giver det 100% mening nu at alle snakker om 240getrag fra 1.8 manta b.

    Vil gerne holde mig til de ældre CIH motorer.
    Er det for meget at smide 3k for en 240 getrag som passer på CIH motorene?



  • #5   5. apr 2016 #4 Højgearakslen, det er den hvor koblingen sidder på ikk? hvor meget slør snakker vi om?
    gearkassen skulle kun have gået omkring 100k.


  • #8   5. apr 2016 #6 Mange tak for hjælpen, det vil jeg huske at kigge efter, der er ikke meget andet man kan tjekke udover om den kan gå i alle gear?

  • #12   5. apr 2016 #8 Er den ikke også lidt dyre hvis det er den 240getrag som kommer fra en manta 1.8?
    Har overvejet det C20ne/C20xe, men er mere til de ældre motor også 2stk dobbelt weber, det lyder sku bedre end en indsprøjtning.


  • #13   5. apr 2016 #11 Har allerede en kardan som gerne skulle passe.
    har en fra en 1.9 kadett c, passer den ikke på?

    er klar over at den måske skal opkortes og afbalanceres


  • #17   5. apr 2016 #16 Vil også hellere tune til de 150hk som den er godkendt til, vil helst ikke for meget over det. Har en 90-100hk 1200 i nu, den går super godt, men de har glemt at give den 5gear i sin tid.

    Det må være en 5gears, efter hvad jeg fik afvide skulle der have været monteret en 240getrag på den C'er som det er taget fra.

    Er den så ikke også opkortet, hvis den har siddet på en 240getrag før?


  • #19   5. apr 2016 4 og 5 trins gearkasser har forskellig størrelse højgearsaksel, dvs den aksel kardanen skal på. Så du kan ikke bruge en 4 trins kardan på en 5 trins gearkasse og omvendt.

    CIH motoren er fed i sig selv, og er meget undervuderet. Sådan en 2,0 blok med 1,6 krumtap, H plejlstænger, lettet svinghjul, 2,2 eller 2,4 top en skarp knast og et par 40mm webere laver hurtigt 160-70hk smiley


  • #20   5. apr 2016 jeg smed en Turbo på min CIH og laver 197hk uden problemer smiley

  • #21   5. apr 2016 #18 Der var meget lidt slør i den gearkasse, må ud og have hentet den kardan, så smider jeg et billede op af den.

    #19 Har fundet en som sælger 2stk 2.2 cih i tyskland, dem regner jeg med at hente i den kommende weekend.

    Vil et par 48mm weber blive for stort?


  • #23   5. apr 2016 Det er helt ude i hampen det der! Det skal være 40 mm dine venturier skal være 36mm på en 2,2!!

    rj - jeg har også haft 45 på en 2,2 og den lavede absolut intet under 2500rpm.

    Når det kommer til dobb karbs så er større ikke bedre!


  • #24   5. apr 2016 Det er ikke for at disse nogen men jeg lander bare tit på det der med at folk tror at jo større jo bedre, og det er ikke sådan det fungerer. Jeg har bygget rigtig mange biler om til dobb karbs og ikke engang min 3 liters monza skulle have 45mm. Man skal enten have rigtig mange kubik, eller kunne tage sindsygt høje omdrejninger.

    Se vedhæftede venturiskema.

    En 2,2 der yder (og har mere) ved 6000 rpm kan fin nøjedes med 36-38mm venturier som kan sidde i 40mm huse. 48mm finder først anvendelse når du kommer over 7000 rpm og vi snakker ikke hvad motoren kan klare af omdrejninger, men hvor kurven på hk stadig er på vej op. Og medmindre du voldpumper din 2,2 så får du den ikke op i de omdrejninger.


    profilbillede
  • #26   5. apr 2016 rj - nej og det er fordi man har installeret nogle 34mm venturier i dine 45mm karburatorer. Det kan man nemlig godt, men det er spild af penge med 45mm huse til sådan et setup.

    Størrelsen på karburatoren er rigtig nok 40 - 45 - 48 og 50mm. Det er venturiernes ydermål der her er tale om. Venturien er det man skifter som det første når man justerer en motor ind, og her er der ganske enkelt tale om kubik kontra omdrejninger som i vedhæftede skema.

    En 1,3 liters motor kan gå fint med 50mm karburatorer, men venturierne er kun 27mm store !

    Det jeg prøver at sige er at 45, 48 og især 50mm er mega dyre i forhold til 40mm Dellorto eller webere. Og det er spild af penge hvis der alligevel skal monteres venturier der kunne sidde i en 40mm.


  • #30   5. apr 2016 Nej slet ikke. Alt skal skiftes ud i dem og alt skal justeres. Det er en kæmpe lang rækkefølge til at gøre det i, men det kan lade sig gøre at sætte det op selv. Det har jeg gjort med de sidste par stykker, og jeg regner med at jeg skal have Dellorto´er på BMW´en til næste år også.

    Venturierne bestemmer ALT hvad der sker med justering bagefter.

    Den bedste lyd og fedeste øse at køre i jeg har haft med Dellortoer var helt klart min monza. 3,0 CIH med 3 stk 40mm med 36mm venturier.

    I videoen står den lidt højt i tomgang, men skru bare godt op for højtalerne smiley Dejlig dyb lyd..

    http://www.bilgalleri.dk/video/tuningprojekter/17249-opel_monza_m__3_0e_m_dellorto_0_100


  • #31   5. apr 2016 Hvis man har lyst til at prøve kræfter med det selv kan jeg varmt anbefale den bog af Des Hamill der hedder "How to rebuild and powertune Weber and Dellorto". Det er simpelthen BIBELEN hvad angår dobb karbs. Når man har været den igennem et par gange kan man godt begynde at sætte dem op selv.

    Men som sagt, til en 2,2 standard, 40mm huse med 34mm venturier, skifter man knasten ud med bare en 2,0 eller en mild tuningsknast så kan man godt gå op i 36mm venturier.


  • #34   6. apr 2016 Det er nemt nok.

    Weber der ligger ned hedder Weber DCOE
    Dellorto der ligger ned hedder Dellorto DHLA
    Weber der står op hedder Weber IDF
    Dellorto der står op hedder Dellorto DRLA

    Der er en del af dem til salg der har sat på en bobbel så jeg ville klart gå efter et sæt der har sat på en magen til i forvejen. De penge kan være godt givet ud, så er det bare at skrue dem på.


  • #35   6. apr 2016 Den bog må jeg da hellere anskaffe mig. Regner med at der skal gøres lidt ved motoren. skarpere knast, portet/planet top, lettet svinghjul, er det nødvendigt at få krumtap afbalanceret på sådan en motor?

    Hvilken motor er det bedst at jeg vælger 2.0, 2.2 eller 2.4?

    #31 Du snakker om dellorto, er det bedre end weber eller er det en smags sag?


  • #36   6. apr 2016 .

    profilbillede
  • #37   6. apr 2016 Det er en smagssag. Dellorto kan justeres finere ind forstået på den måde at visse dyser fås i mål hvor de kun springer 0,1mm hvor Weber eksempelvis springer 0,5mm. Men i praksis har det ikke noget at sige, og det er hip som hap om du køber det ene eller det andet. Delene til dem koster det samme.

    Jeg vil dog anbefale til dit brug at du køber nogle Dellorto´er. De kan findes på ebay-kleinanzeige til rimelige penge, og de var originalt på nogle Alfa modeller. Det gode ved dem er at de allerede har 36mm venturi og så sparer du pengene der. Et komplet sæt venturier koster nemt 6-700.- kroner.

    Hvad angår hvilken motor er bedst så er det helt klart 2,4´eren der er den bedste, og det er fordi den ligesom 1,6´eren har dobbelte kontravægte på krumtappen, det betyder inertimomentet er mindre så den er mere omdrejningsvillig. 2,4´eren er også den du skal gøre mindst ved for at få 150hk.

    Jeg vil sige det kommer helt an på hvor mange hk du vil have. Hvis du bare vil have 150 ca så ville jeg klart bruge en 1,9 blok. Grunden til det er at kølekanalerne på en 1,9 blok ligger tættere på cylindrende end de andre CIH motorer så den er mere holdbar. En 1,9 blok, 1,6 krumtap, et 2,0 topstykke der bliver planet en lille smule for at højne kompression, 41/46 ventiler fra en 3,0 og en skarp knast samt et sæt dobbeltkarburatorer og en 2" udstødning ville snildt kunne smide 150hk.


  • #40   6. apr 2016 1,9´eren kan komme til at gå sindsygt godt. Skrev sammen med en på opeltuners der hev 220hk ud af sådan en 1,9 på sug smiley

  • #41   6. apr 2016 #37 Kan da godt ske at jeg skal gå efter dellorto i stedet for weber så, det må jeg prøve at kigge lidt mere på inden jeg bestemmer mig.
    Det med den 1.9 blok lyder som et lidt større projekt at få skaffet alle de dele, passer det hele sammen uden der skal ændres noget?
    Hvor meget skal der ændres på en 2.2 for at nå ca 160?


  • #42   6. apr 2016 Det hele passer sammen på det med 1,9 blokken. Det er forholdsvist enkelt det hele passer sammen, og har man lidt fingersnilde så kan man sagtens gøre det selv.

    En 2,2 er også nem at hive heste ud af. Grunden til mange ikke kan lide den er at den ikke er lavet til at tage ret mange omdrejninger og er droslet kraftigt ned i knastaksel og indsugning.

    Ulempen ved 2,2 og 2,4 er at de har nogle temmelig meget større indsugningsporte (udstødning er den samme som på 1,9 og 2,0). Indsugningsmanifolde til karburatorer til 2,2 og 2,4 (de er ens) er temmelig dyre (man skal købe dem fra ny da ingen sælger dem brugt), hvor nogen til en 1,9 eller 2,0 kan købes for næsten ingen penge brugt.

    Til gengæld er det også her fordelen ved 2,2 og 2,4 ligger for topstykket på dem er helt fantastisk godt.

    En 100% standard 2,2 med 40mm karburatorer og 2,5" udstødning laver 139hk (jeg ved det da vi har bygget flere af dem, og den vi lavede det på rullede 139hk).

    Hvis du monterer en 2,0E knastaksel i 2,2 topstykket (det er plug n play bare skrue det i) så laver den snildt 150hk. En sportsknast alt efter hvor agressiv du vil have den kan få den helt op på 170hk og det er vel at mærke uden du åbner motoren og laver en masse ved den.

    Et par super vigtige ting at vide om 2,2´eren hvis du bygger den om til karburator.

    1. Du skal have fat i enten en platintænding fra en gammel 1,6, eller 1,9 eller også skal du have fat i en elektronisk tænding fra en 2,0. 2,2 tændingen kan ikke køre med karburatorer da den er koblet op til 2,2 indsprøjtet.

    2. Du skal skifte svinghjul til enten 2,0 eller endnu bedre købe et nyt der er lettere. 2,2 svinghjulet er temmelig tungt.

    3. Motoren er ikke lavet til omdrejninger. Så du skal regne med selv med en lidt bedre knastaksel at så yder motoren ikke over 5500 omdrejninger. Du vil få de heste du får lige over 5000 omdrejninger. 2,2´eren kan IKKE tåle at blive overdrejet. Så er du glad for at give biler nogle tæv kan jeg anbefale at montere en omdrejningsbegrænser, for kaburatorerne gør at motoren bliver ved med at tage snoninger indtil det siger kapow!


  • #43   7. apr 2016 #42 så skal ikke have en 2.2 hvis den ikke kan komme over 5.5k omdr, jeg skulle gerne have noget der kan holde til 7k ligesom min 1200.
    2.4 Kan holde til flere omdrejninger pga det kontravægt du snakker om på krumtappen?

    men nu er du jo også ved at lokke mig ud i noget 1.9, det virker som om det kunne være rigtig sjovt og hvis det hele er lige til at smide på 1.9 blokken, så er det jo ikke så svært igen.
    Før at de store ventiler kan være i 2.0 toppen, så skal der ændres noget i toppen ikk?


  • #45   7. apr 2016 #42 Skal der bruges andre plejlstænger, du nævner h-plejlstænger i #19
    Blokken skal være 19E? og krumtap fra en 16S?


  • #46   7. apr 2016 Du får ikke en CIH til at lave hk ved 7000 omdrejninger for under 75.000kr!

    En CIH der skal kunne tage så mange omdrejninger skal du have smedet krumtap, plejlstænger og stempler, du skal have kompressionen sat enormt højt op, du skal have 46/41 ventiler i, men det skal være de sodafyldte så de ikke vejer noget, du skal have den sygeste knast fra ENEM (X5 med 12mm løft) og justerbart takthjul, du skal have lettet krumtappen ekstremt, og have en superlet alu svinghjul.

    Det er meget tæt på at være umuligt i hvert fald til gadebrug. Hvis det lykkedes med en gigant skarp knast osv så kan motoren stort set ikke holde sig selv igang under 3000 omdrejninger...

    Så syntes jeg du skal finde en anden motor, eksempelvis en C20XE


  • #47   7. apr 2016 #46 Vil ikke have en C20XE, vil gerne holde mig til en af de ældre motorer også få lavet noget ved den.
    Det er ligemeget om der ikke er træk ved 7k, tænker det skal være maks motoren kan holde til. Det lyder jo som om at en 2.2 aldrig kommer over 6k omdr på nær man er ligeglad med sin motor.

    Tror jeg prøver at kigge efter en 1.9blok, 1.6 krumtap og 2.0 topstykke.
    Det lader til at de dele er til at finde i tyskland.


  • #48   7. apr 2016 Du må meget undskylde men det er simpelthen for dumt. CIH er slet ikke lavet til at tage omdrejninger på den måde.

    Se vedhæftede og bemærk omdrejningerne.


    profilbillede
  • #49   8. apr 2016 Det er da fedt du gider at tage dig tiden til at forklar hvordan det virker, må bare lære at holde den længere nede. det betyder jo heller intet hvis der er maks moment efter gear skift.
    jeg smider omkring 30k efter det her projekt, så det skulle gerne blive ordenligt fra starten.

    Men er i tvivl om hvad jeg skal vælge, er lidt gået over til 2.4 selvom den ser ud til at være en del dyre end 2.2.

    Har du noget imod at vi tager det over PB?


  • #50   8. apr 2016 Nej slet ikke, du skriver bare på PB smiley

    Jeg hjælper gerne, ingen grund til andre laver de samme fejl som jeg har lavet smiley


  • #51   1. jun 2016 .

    profilbillede
  • #52   1. jun 2016 .


    profilbillede
  • #53   1. jun 2016 Ser sgu fint ud smiley

Kommentér på:
opel getrag gearkasse

Annonce