3.726 visninger
|
Oprettet:
opel getrag gearkasse {{forumTopicSubject}}
Hej BG,
Da jeg er ved at samle dele sammen til min kadett c så der kan komme større motor i, men er kommet i tvivl ang 240getrag gearkasse.
Den gearkasse jeg har kig på, der sidder hullet til startern i ventre side.
Kan se at de ældre CIH motor allesammen har den monteret i venstre side, men når jeg så kigger på 1,8manta, c20ne eller c20xe, så sidder startern monteret i højre side..
Nogen der ved hvordan det passer sammen, har nemlig lidt problemer med at finde rundt i det?
på forhånd tak.
maj 2007
Følger: 67 Følgere: 56 Biler: 10 Emner: 10 Svar: 69
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
Vil gerne holde mig til de ældre CIH motorer.
Er det for meget at smide 3k for en 240 getrag som passer på CIH motorene?
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
gearkassen skulle kun have gået omkring 100k.
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
Har overvejet det C20ne/C20xe, men er mere til de ældre motor også 2stk dobbelt weber, det lyder sku bedre end en indsprøjtning.
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
har en fra en 1.9 kadett c, passer den ikke på?
er klar over at den måske skal opkortes og afbalanceres
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
Det må være en 5gears, efter hvad jeg fik afvide skulle der have været monteret en 240getrag på den C'er som det er taget fra.
Er den så ikke også opkortet, hvis den har siddet på en 240getrag før?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
CIH motoren er fed i sig selv, og er meget undervuderet. Sådan en 2,0 blok med 1,6 krumtap, H plejlstænger, lettet svinghjul, 2,2 eller 2,4 top en skarp knast og et par 40mm webere laver hurtigt 160-70hk
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
#19 Har fundet en som sælger 2stk 2.2 cih i tyskland, dem regner jeg med at hente i den kommende weekend.
Vil et par 48mm weber blive for stort?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
rj - jeg har også haft 45 på en 2,2 og den lavede absolut intet under 2500rpm.
Når det kommer til dobb karbs så er større ikke bedre!
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Se vedhæftede venturiskema.
En 2,2 der yder (og har mere) ved 6000 rpm kan fin nøjedes med 36-38mm venturier som kan sidde i 40mm huse. 48mm finder først anvendelse når du kommer over 7000 rpm og vi snakker ikke hvad motoren kan klare af omdrejninger, men hvor kurven på hk stadig er på vej op. Og medmindre du voldpumper din 2,2 så får du den ikke op i de omdrejninger.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Størrelsen på karburatoren er rigtig nok 40 - 45 - 48 og 50mm. Det er venturiernes ydermål der her er tale om. Venturien er det man skifter som det første når man justerer en motor ind, og her er der ganske enkelt tale om kubik kontra omdrejninger som i vedhæftede skema.
En 1,3 liters motor kan gå fint med 50mm karburatorer, men venturierne er kun 27mm store !
Det jeg prøver at sige er at 45, 48 og især 50mm er mega dyre i forhold til 40mm Dellorto eller webere. Og det er spild af penge hvis der alligevel skal monteres venturier der kunne sidde i en 40mm.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Venturierne bestemmer ALT hvad der sker med justering bagefter.
Den bedste lyd og fedeste øse at køre i jeg har haft med Dellortoer var helt klart min monza. 3,0 CIH med 3 stk 40mm med 36mm venturier.
I videoen står den lidt højt i tomgang, men skru bare godt op for højtalerne Dejlig dyb lyd..
http://www.bilgalleri.dk/video/tuningprojekter/17249-opel_monza_m__3_0e_m_dellorto_0_100
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Men som sagt, til en 2,2 standard, 40mm huse med 34mm venturier, skifter man knasten ud med bare en 2,0 eller en mild tuningsknast så kan man godt gå op i 36mm venturier.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Weber der ligger ned hedder Weber DCOE
Dellorto der ligger ned hedder Dellorto DHLA
Weber der står op hedder Weber IDF
Dellorto der står op hedder Dellorto DRLA
Der er en del af dem til salg der har sat på en bobbel så jeg ville klart gå efter et sæt der har sat på en magen til i forvejen. De penge kan være godt givet ud, så er det bare at skrue dem på.
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
Hvilken motor er det bedst at jeg vælger 2.0, 2.2 eller 2.4?
#31 Du snakker om dellorto, er det bedre end weber eller er det en smags sag?
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Jeg vil dog anbefale til dit brug at du køber nogle Dellorto´er. De kan findes på ebay-kleinanzeige til rimelige penge, og de var originalt på nogle Alfa modeller. Det gode ved dem er at de allerede har 36mm venturi og så sparer du pengene der. Et komplet sæt venturier koster nemt 6-700.- kroner.
Hvad angår hvilken motor er bedst så er det helt klart 2,4´eren der er den bedste, og det er fordi den ligesom 1,6´eren har dobbelte kontravægte på krumtappen, det betyder inertimomentet er mindre så den er mere omdrejningsvillig. 2,4´eren er også den du skal gøre mindst ved for at få 150hk.
Jeg vil sige det kommer helt an på hvor mange hk du vil have. Hvis du bare vil have 150 ca så ville jeg klart bruge en 1,9 blok. Grunden til det er at kølekanalerne på en 1,9 blok ligger tættere på cylindrende end de andre CIH motorer så den er mere holdbar. En 1,9 blok, 1,6 krumtap, et 2,0 topstykke der bliver planet en lille smule for at højne kompression, 41/46 ventiler fra en 3,0 og en skarp knast samt et sæt dobbeltkarburatorer og en 2" udstødning ville snildt kunne smide 150hk.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
Det med den 1.9 blok lyder som et lidt større projekt at få skaffet alle de dele, passer det hele sammen uden der skal ændres noget?
Hvor meget skal der ændres på en 2.2 for at nå ca 160?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
En 2,2 er også nem at hive heste ud af. Grunden til mange ikke kan lide den er at den ikke er lavet til at tage ret mange omdrejninger og er droslet kraftigt ned i knastaksel og indsugning.
Ulempen ved 2,2 og 2,4 er at de har nogle temmelig meget større indsugningsporte (udstødning er den samme som på 1,9 og 2,0). Indsugningsmanifolde til karburatorer til 2,2 og 2,4 (de er ens) er temmelig dyre (man skal købe dem fra ny da ingen sælger dem brugt), hvor nogen til en 1,9 eller 2,0 kan købes for næsten ingen penge brugt.
Til gengæld er det også her fordelen ved 2,2 og 2,4 ligger for topstykket på dem er helt fantastisk godt.
En 100% standard 2,2 med 40mm karburatorer og 2,5" udstødning laver 139hk (jeg ved det da vi har bygget flere af dem, og den vi lavede det på rullede 139hk).
Hvis du monterer en 2,0E knastaksel i 2,2 topstykket (det er plug n play bare skrue det i) så laver den snildt 150hk. En sportsknast alt efter hvor agressiv du vil have den kan få den helt op på 170hk og det er vel at mærke uden du åbner motoren og laver en masse ved den.
Et par super vigtige ting at vide om 2,2´eren hvis du bygger den om til karburator.
1. Du skal have fat i enten en platintænding fra en gammel 1,6, eller 1,9 eller også skal du have fat i en elektronisk tænding fra en 2,0. 2,2 tændingen kan ikke køre med karburatorer da den er koblet op til 2,2 indsprøjtet.
2. Du skal skifte svinghjul til enten 2,0 eller endnu bedre købe et nyt der er lettere. 2,2 svinghjulet er temmelig tungt.
3. Motoren er ikke lavet til omdrejninger. Så du skal regne med selv med en lidt bedre knastaksel at så yder motoren ikke over 5500 omdrejninger. Du vil få de heste du får lige over 5000 omdrejninger. 2,2´eren kan IKKE tåle at blive overdrejet. Så er du glad for at give biler nogle tæv kan jeg anbefale at montere en omdrejningsbegrænser, for kaburatorerne gør at motoren bliver ved med at tage snoninger indtil det siger kapow!
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
2.4 Kan holde til flere omdrejninger pga det kontravægt du snakker om på krumtappen?
men nu er du jo også ved at lokke mig ud i noget 1.9, det virker som om det kunne være rigtig sjovt og hvis det hele er lige til at smide på 1.9 blokken, så er det jo ikke så svært igen.
Før at de store ventiler kan være i 2.0 toppen, så skal der ændres noget i toppen ikk?
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
Blokken skal være 19E? og krumtap fra en 16S?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
En CIH der skal kunne tage så mange omdrejninger skal du have smedet krumtap, plejlstænger og stempler, du skal have kompressionen sat enormt højt op, du skal have 46/41 ventiler i, men det skal være de sodafyldte så de ikke vejer noget, du skal have den sygeste knast fra ENEM (X5 med 12mm løft) og justerbart takthjul, du skal have lettet krumtappen ekstremt, og have en superlet alu svinghjul.
Det er meget tæt på at være umuligt i hvert fald til gadebrug. Hvis det lykkedes med en gigant skarp knast osv så kan motoren stort set ikke holde sig selv igang under 3000 omdrejninger...
Så syntes jeg du skal finde en anden motor, eksempelvis en C20XE
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
Det er ligemeget om der ikke er træk ved 7k, tænker det skal være maks motoren kan holde til. Det lyder jo som om at en 2.2 aldrig kommer over 6k omdr på nær man er ligeglad med sin motor.
Tror jeg prøver at kigge efter en 1.9blok, 1.6 krumtap og 2.0 topstykke.
Det lader til at de dele er til at finde i tyskland.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Se vedhæftede og bemærk omdrejningerne.
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
jeg smider omkring 30k efter det her projekt, så det skulle gerne blive ordenligt fra starten.
Men er i tvivl om hvad jeg skal vælge, er lidt gået over til 2.4 selvom den ser ud til at være en del dyre end 2.2.
Har du noget imod at vi tager det over PB?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Jeg hjælper gerne, ingen grund til andre laver de samme fejl som jeg har lavet
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
opel getrag gearkasse