{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.691 visninger | Oprettet:

HK og NM hvad bruges til hvad {{forumTopicSubject}}

hej smiley

har prøvet og kigge lidt rundt på google osv men kan ikke rigtig finde et brugbar svar så nu spøger jeg lige her inde

Hvad bruger man HK til er det til acceleration (0-100) ??

og er NM til hvis du skal trække måske en trailer eller noget tung hvis man har læs på ??

tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HK og NM hvad bruges til hvad
  • #1   2. jan 2017 HK er hvor hurtigt du kan køre (den kæmper imod vindmodstand), hvor Nm er hvor hurtigt du kommer derop (den kæmper mod vægt).. meget meget sort og hvidt sat op.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #2   3. jan 2017 ja det er meget sort hvidt her er et link måske du bliver lidt klogere af det
    https://ing.dk/indhold/150891


  • #3   3. jan 2017 Flex er du sikker fordi jeg synes folk skriver noget forskellig alle mulige steder men hvis man tager en bil med 164 HK og 171 NM og så en bil med 137 HK og 190 NM så brude den med 190 NM osse være hurtigere ik?

  • #4   3. jan 2017 Hej
    Hk eller endnu bedre kW er effekt og
    Nm er drejningsmoment.
    Deres indbyrdes relation er udtrykt ved
    P=M x omega; Effekt= drejningsmoment x omdr./s
    I SI enheder:
    W=NMx rad/s altså 1Watt=1Nm x 1Rad/s eller

    P=Phi/30 x 10 i minus 3 x M x n = (M x n)/9549
    hvor P stadig er i Watt
    M i Nm og
    n=Omdr/minut

    NB (Pisse irriterende at der ikke kan skrives de korrekte benævnelser her!)
    MVH KP


  • #5   3. jan 2017 Karsten p

    Synes det er lidt forvirren men hvad vil du mene er til acceleration er det HK eller NM ? smiley


  • #6   3. jan 2017 Hej
    Temaet har været drøftet mere eller mindre seriøst til hudløshed i tidligere opslag.
    Det er effekten som er et produkt af moment og omdrejningstal.
    MVH KP


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
    #7   3. jan 2017 Nm er til at lægge fra land med, jo flere Nm jo mere hjulspind. smiley
    Hk er til at opretholde hastigheden

    Kan du bruge det svar.


  • #8   3. jan 2017 Okay så det vil sige at en bil med 350 NM er hurtigere fra 0-100 end hvis den anden har 190 NM?

    Har lige fundet et svar fra en anden hjemmeside og den bliver forklaret sådan her
    hk= arbejde på tid(0-100) nm det tungste den kan trække.. så er det vel osse helt hen i vejret ikk?


  • #9   3. jan 2017 Der er osse en der forklar det på den måde her kan jeg se den forstår jeg faktisk men spørsmålet er så bare om det er rigtig?


    Svinghjulet: Der svejser vi en jernstang på, på præcis 1meter fra midten af svinghjulet. I enden af stangen, hænger vi 14.2KG.

    Starter bilen og den trække de 14.2KG rundt ved 3200rpm.
    Hænger vi nu 15.0KG, vil moteren ikke være istand til at dreje rundt, da den IKKE har momenten til det.

    Nogen der ved om det er rigtig?


  • #10   3. jan 2017 "Okay så det vil sige at en bil med 350 NM er hurtigere fra 0-100 end hvis den anden har 190 NM? "

    Nej.. Jo hvis vi taler samme bil, men nu har vægt og vindmodstand også sit at sige. Mest af alt vægt når vi snakker gadebiler.

    En bil med 350 NM som vejer 2,2 tons, kører om kap med en der har 190 NM og vejer 700 KG. Jeg sætter pengene på sidstnævnte.

    Sidst men ikke mindst skal der også smides gearing i ligningen. Det er blandt derfor at nogle BMW´er der får smidt en større motor i, slet ikke for udnyttet potentialet fordi at bagtøjet ikke er gearet til det og dermed bare betyder gearskifte 3 gange for at nå 100 KM i timen. (Groft sagt).


  • #11   3. jan 2017 Hk bruges til acceleration.
    Al det snak om at Nm er bedre end hk holder ikke.
    Så ville en F1 ikke komme nogen steder.
    Nm giver bare mere power i bunden af omdr. skalaen.
    Feks. evnen til at trække en trailer.
    Det er også derfor en TDI tit føles hurtigere i det daglige end en benzin bil med samme effekt.
    Men for at få max. acc. skal du bruge alle dine hk.


    profilbillede
  • #12   3. jan 2017 Jeg vil sige at det er lidt mere nuanceret. Eks. var min gamle Corvette, som have knap 600nm helt nede fra få omdrejninger, hurtig helt fra stilstand, og accellererede hårdt fra start.

    Min Audi, som ikke er moment stærk (mindre moment end HK), er noget træg til at komme ud af starthullerne. Den skal op i omdrejninger før den rigtig begynder at trække, under 3.500 omdr/min sker der ikke meget. Den skal launches for at komme under 5 sek. til de 100.

    F1 biler launches jo også...


  • #13   3. jan 2017 Understeer is when you hit the wall with the front of your car.
    Oversteer is when you hit the wall with the back of your car.
    Horsepower is how fast you can hit the wall.
    Torque is how far you can push the wall.


  • #14   3. jan 2017 HK/MN & motorolie:

    http://cuoresportivo.dk/smf_forum/index.php?topic=87.0


  • #15   3. jan 2017 Helt ærlig men sidder folk bare og gætter ???

    Flex, Daniel og Ole i tager voldsomt fejl.

    Men der er heldigvis nogle enkelte rigtige svar bl.a. Karsten og Soren.

    moment alene fortæller ikke en skid om accelerationen, du kan have 1000NM, men hvis det er ved 10omdrejninger så sker der ikke så meget, fordi hk/effekt er et produkt af moment og omdrejninger, og det der betyder noget for en bils acceleration er

    "AREALET UNDER EFFEKTKURVEN" Dvs. det er ikke kun peakværdien når vi fx siger en bil har 200hk der er nok. hvis en anden bil har 190hk, men har flere hk længere nede i arbejdsområdet hvor motoren rent faktisk arbejder..

    Min racerbil har en 1,0motor og 95NM, men den har 152hk og er 0-100 på ca 4 sek.. Vægten spiller selvf ind, men hvis den nu havde en Harley motor med 150NM men kun 80 hk, så havde den været væsentlig langsommere !


  • #16   3. jan 2017 Men Oles kilder er faktisk gode, han har bare ikke selv læst dem ser det ud til smiley

    Her er der nogle rigtig gode eksempler.

    http://www.bmwforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=244

    Peugeot 308 1.6 HDI 90 HK ( 4.000 o/min) 215 NM (1.750 o/min)
    Honda Civic Type R 2.0 201 HK ( 7.800 o/min) 193 NM (5.600 o/min)

    Peugeot’en har jo et klart stærkere moment, og vejer kun 1,380 kg. Honda’en vejer godtnok 50 kg mindre ved 1.330 kg men der er chokerende stor forskel på accelerationen; Honda’en skal kun bruge 6.6 sekunder til 100 km/t hvorimod Pug’en skal bruge (snork) 14.1 sekunder! Og det er nok ikke fordi Honda’en er gearet lavt, for den løber 235 km/t på toppen mod Pug’ens astmatiske 180 km/t. Så det der med højt moment får nok en diesel bil til at føles som en raket de første meter efter et lysstop, men bomstærke NM er ikke helt det samme som mange HK.


  • #17   3. jan 2017 Folk har svært ved at skille det ad. Man skal først forstå at moment er en dreje kraft. HK er en effekt eller et kontinuerligt arbejde over tid og at de er relateret til hinanden.

    Hvergang dit stempel slår så vil det genere et drejnings moment. Så bør man forstå at desto flere gange et stempel slår i minuttet, desto mere arbejde bliver der produceret. Og selvom drejnings momentet falder lidt ved høje omdrejninger så produceres der stadig langt mere arbejde ved 6000rpm end 3000RPM.


  • #18   3. jan 2017 Jeg vil godt arbejde lidt videre på Mirza´s tråd. Og til info Johnny J så er der ikke noget der hedder "drejekraft".

    NM er et drejningsmoment og kan uden videre omregnes til en kraft.
    HK er effekt og kan uden videre omregnes til KW, W, Joule osv.

    Altså to helt forskellige ting kraft og effekt. Alle motorer laver begge dele, også el motorer. Typisk kører en elmotor i xx antal Watt og laver xx antal kraft.

    En motor producerer altså begge dele.

    Derfor er der når man eksempelvis får målt en bil på rullefelt en effektkurve for effekt, og en momentkurve for drejningsmoment.

    En bil der har en momentkurve hvor NM ligger mellem 1500rpm og 2500 rpm og en effektkurve hvor hk ligger mellem 4000 rpm og 6000 rpm vil til alle tider være langsommeren end en bil med samme effekt og NM men hvor de to kurver komplimenterer hinanden. På eksemplet herover vil bilen have et dødt område mellem 2500rpm og 4000rpm hvor den ikke producerer så mange NM og endnu ikke producerer så mange HK.

    En bil hvor de to kurver arbejder bedre sammen vil være hurtigere fra 0-100.

    Det optimale vil altid være at have kurverne til at være i top over så mange omdrejninger som muligt. Det kan man dog sjældent med hk men med nyere biler har man opnået en meget høj og flad momentkurve på kraften altså NM.

    Det er fuldstændig forkert at se det som det ene er bedre end det andet. Det er ikke det som det handler om. Det handler om at de to forskellige ting kraft og effekt arbejder sammen, og helst i samme arbejdsområder, eller på anden måde komplimenterer hinanden.

    En veltunet og justeret motor vil have en momentkurve der peaker og på bagsiden hvor den knækker kommer effektkurven og tager over.

    På Mirza´s Super 7 vil han typisk køre i så høje omdrejninger på en racerbane at han arbejder med motoren hvor den leverer mest effekt, altså i de høje omdrejninger. For ham betyder moment ikke alverdens fordi han ikke udnytter det omdrejningsområde hvor motoren leverer moment. Dette ses typisk på motorcykelmotorer og motorerer sat op til race.





  • #19   3. jan 2017 Du kan sammenligne det med at spænde en bolt med en skraldenøgle.

    Når du tager fat i skraldenøglen cirka midt på skaftet og spænder skal du bruge en del mere kraft for at spænde bolten. Det er fordi du overfører kraft til et drejningsmoment på bolten. Tager du fat længere ude på skaftet bliver det nemmere for dig at spænde bolten, men du overfører faktisk mere moment til bolten end du gjorde før.

    Effekten du bruger på at spænde bolten kan du sammenligne med hvor hurtigt du kan spænde den, altså hvor hurtigt du kan bevæge armen. Det kræver i sig selv ikke nogen videre kraft at slå armen ind og ud, men du leverer en større effekt jo hurtigere du kan gøre det.

    Kan du levere et stort moment til bolten, og kan du levere effekt nok til at sende armen ud og ind hurtigt leverer du stor effekt og stort moment.

    Kan du ikke sende armen ud og ind hurtigt leverer du ikke så stor effekt, men du leverer stadig et højt moment.

    Tager du fat helt inde ved toppen på skraldenøglen og er hurtig leverer du en høj effekt men ikke ret højt moment.

    Det kræver ikke noget geni at regne ud at det bedste er høj effekt og højt moment på samme tid.


  • #20   5. jan 2017 HK er hvor kraftig motoren er.
    NM er hvor hurtigt motoren reagere og bevæger sig inpmdrejningerne.
    Mvh


  • #21   5. jan 2017 I omdrejningerne *

  • #22   5. jan 2017 #20
    Det er jeg ikke helt enig med dig i


  • #23   5. jan 2017 Simon W nej det er forkert. HK er effekt, NM er drejningsmomentet. Det er to helt forskellige ting. En motor med lille moment kan sagtens bevæge sig hurtigt op i omdrejninger hvis den har et meget let svinghjul og krumtap.

  • #24   5. jan 2017 Simon, det du siger der er ligesom at påstå at sand er luft og grøn er elefant..

  • #25   5. jan 2017 haha Mirza! Epic..

    One, two, potato.


  • #26   5. jan 2017 Hej
    Andet Effekt fysik som følger samme ligefremme proportionalitets relationer
    El:
    P=UxI; P= Effekt; U= spænding; I= strøm

    Mekanik
    Translatorisk effekt:
    P= F x v; P=Effekt; F=kraft; v=hastighed

    Rotatorisk effekt:
    P= M x (omega); P= Effekt; M=drejningsmoment; Omega= omdrejninger/sec

    MVh KP


Kommentér på:
HK og NM hvad bruges til hvad

Annonce