5.656 visninger
|
Oprettet:
HK og NM hvad bruges til hvad {{forumTopicSubject}}
hej
har prøvet og kigge lidt rundt på google osv men kan ikke rigtig finde et brugbar svar så nu spøger jeg lige her inde
Hvad bruger man HK til er det til acceleration (0-100) ??
og er NM til hvis du skal trække måske en trailer eller noget tung hvis man har læs på ??
tak på forhånd
apr 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 245
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
https://ing.dk/indhold/150891
apr 2011
Følger: 21 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 103 Svar: 287
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Hk eller endnu bedre kW er effekt og
Nm er drejningsmoment.
Deres indbyrdes relation er udtrykt ved
P=M x omega; Effekt= drejningsmoment x omdr./s
I SI enheder:
W=NMx rad/s altså 1Watt=1Nm x 1Rad/s eller
P=Phi/30 x 10 i minus 3 x M x n = (M x n)/9549
hvor P stadig er i Watt
M i Nm og
n=Omdr/minut
NB (Pisse irriterende at der ikke kan skrives de korrekte benævnelser her!)
MVH KP
apr 2011
Følger: 21 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 103 Svar: 287
Synes det er lidt forvirren men hvad vil du mene er til acceleration er det HK eller NM ?
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Temaet har været drøftet mere eller mindre seriøst til hudløshed i tidligere opslag.
Det er effekten som er et produkt af moment og omdrejningstal.
MVH KP
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
Hk er til at opretholde hastigheden
Kan du bruge det svar.
apr 2011
Følger: 21 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 103 Svar: 287
Har lige fundet et svar fra en anden hjemmeside og den bliver forklaret sådan her
hk= arbejde på tid(0-100) nm det tungste den kan trække.. så er det vel osse helt hen i vejret ikk?
apr 2011
Følger: 21 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 103 Svar: 287
Svinghjulet: Der svejser vi en jernstang på, på præcis 1meter fra midten af svinghjulet. I enden af stangen, hænger vi 14.2KG.
Starter bilen og den trække de 14.2KG rundt ved 3200rpm.
Hænger vi nu 15.0KG, vil moteren ikke være istand til at dreje rundt, da den IKKE har momenten til det.
Nogen der ved om det er rigtig?
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.899
Nej.. Jo hvis vi taler samme bil, men nu har vægt og vindmodstand også sit at sige. Mest af alt vægt når vi snakker gadebiler.
En bil med 350 NM som vejer 2,2 tons, kører om kap med en der har 190 NM og vejer 700 KG. Jeg sætter pengene på sidstnævnte.
Sidst men ikke mindst skal der også smides gearing i ligningen. Det er blandt derfor at nogle BMW´er der får smidt en større motor i, slet ikke for udnyttet potentialet fordi at bagtøjet ikke er gearet til det og dermed bare betyder gearskifte 3 gange for at nå 100 KM i timen. (Groft sagt).
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Al det snak om at Nm er bedre end hk holder ikke.
Så ville en F1 ikke komme nogen steder.
Nm giver bare mere power i bunden af omdr. skalaen.
Feks. evnen til at trække en trailer.
Det er også derfor en TDI tit føles hurtigere i det daglige end en benzin bil med samme effekt.
Men for at få max. acc. skal du bruge alle dine hk.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Min Audi, som ikke er moment stærk (mindre moment end HK), er noget træg til at komme ud af starthullerne. Den skal op i omdrejninger før den rigtig begynder at trække, under 3.500 omdr/min sker der ikke meget. Den skal launches for at komme under 5 sek. til de 100.
F1 biler launches jo også...
jul 2002
Følger: 7 Følgere: 71 Biler: 10 Emner: 5 Svar: 124
Oversteer is when you hit the wall with the back of your car.
Horsepower is how fast you can hit the wall.
Torque is how far you can push the wall.
jul 2002
Følger: 7 Følgere: 71 Biler: 10 Emner: 5 Svar: 124
http://cuoresportivo.dk/smf_forum/index.php?topic=87.0
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Flex, Daniel og Ole i tager voldsomt fejl.
Men der er heldigvis nogle enkelte rigtige svar bl.a. Karsten og Soren.
moment alene fortæller ikke en skid om accelerationen, du kan have 1000NM, men hvis det er ved 10omdrejninger så sker der ikke så meget, fordi hk/effekt er et produkt af moment og omdrejninger, og det der betyder noget for en bils acceleration er
"AREALET UNDER EFFEKTKURVEN" Dvs. det er ikke kun peakværdien når vi fx siger en bil har 200hk der er nok. hvis en anden bil har 190hk, men har flere hk længere nede i arbejdsområdet hvor motoren rent faktisk arbejder..
Min racerbil har en 1,0motor og 95NM, men den har 152hk og er 0-100 på ca 4 sek.. Vægten spiller selvf ind, men hvis den nu havde en Harley motor med 150NM men kun 80 hk, så havde den været væsentlig langsommere !
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Her er der nogle rigtig gode eksempler.
http://www.bmwforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=244
Peugeot 308 1.6 HDI 90 HK ( 4.000 o/min) 215 NM (1.750 o/min)
Honda Civic Type R 2.0 201 HK ( 7.800 o/min) 193 NM (5.600 o/min)
Peugeot’en har jo et klart stærkere moment, og vejer kun 1,380 kg. Honda’en vejer godtnok 50 kg mindre ved 1.330 kg men der er chokerende stor forskel på accelerationen; Honda’en skal kun bruge 6.6 sekunder til 100 km/t hvorimod Pug’en skal bruge (snork) 14.1 sekunder! Og det er nok ikke fordi Honda’en er gearet lavt, for den løber 235 km/t på toppen mod Pug’ens astmatiske 180 km/t. Så det der med højt moment får nok en diesel bil til at føles som en raket de første meter efter et lysstop, men bomstærke NM er ikke helt det samme som mange HK.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Hvergang dit stempel slår så vil det genere et drejnings moment. Så bør man forstå at desto flere gange et stempel slår i minuttet, desto mere arbejde bliver der produceret. Og selvom drejnings momentet falder lidt ved høje omdrejninger så produceres der stadig langt mere arbejde ved 6000rpm end 3000RPM.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
NM er et drejningsmoment og kan uden videre omregnes til en kraft.
HK er effekt og kan uden videre omregnes til KW, W, Joule osv.
Altså to helt forskellige ting kraft og effekt. Alle motorer laver begge dele, også el motorer. Typisk kører en elmotor i xx antal Watt og laver xx antal kraft.
En motor producerer altså begge dele.
Derfor er der når man eksempelvis får målt en bil på rullefelt en effektkurve for effekt, og en momentkurve for drejningsmoment.
En bil der har en momentkurve hvor NM ligger mellem 1500rpm og 2500 rpm og en effektkurve hvor hk ligger mellem 4000 rpm og 6000 rpm vil til alle tider være langsommeren end en bil med samme effekt og NM men hvor de to kurver komplimenterer hinanden. På eksemplet herover vil bilen have et dødt område mellem 2500rpm og 4000rpm hvor den ikke producerer så mange NM og endnu ikke producerer så mange HK.
En bil hvor de to kurver arbejder bedre sammen vil være hurtigere fra 0-100.
Det optimale vil altid være at have kurverne til at være i top over så mange omdrejninger som muligt. Det kan man dog sjældent med hk men med nyere biler har man opnået en meget høj og flad momentkurve på kraften altså NM.
Det er fuldstændig forkert at se det som det ene er bedre end det andet. Det er ikke det som det handler om. Det handler om at de to forskellige ting kraft og effekt arbejder sammen, og helst i samme arbejdsområder, eller på anden måde komplimenterer hinanden.
En veltunet og justeret motor vil have en momentkurve der peaker og på bagsiden hvor den knækker kommer effektkurven og tager over.
På Mirza´s Super 7 vil han typisk køre i så høje omdrejninger på en racerbane at han arbejder med motoren hvor den leverer mest effekt, altså i de høje omdrejninger. For ham betyder moment ikke alverdens fordi han ikke udnytter det omdrejningsområde hvor motoren leverer moment. Dette ses typisk på motorcykelmotorer og motorerer sat op til race.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Når du tager fat i skraldenøglen cirka midt på skaftet og spænder skal du bruge en del mere kraft for at spænde bolten. Det er fordi du overfører kraft til et drejningsmoment på bolten. Tager du fat længere ude på skaftet bliver det nemmere for dig at spænde bolten, men du overfører faktisk mere moment til bolten end du gjorde før.
Effekten du bruger på at spænde bolten kan du sammenligne med hvor hurtigt du kan spænde den, altså hvor hurtigt du kan bevæge armen. Det kræver i sig selv ikke nogen videre kraft at slå armen ind og ud, men du leverer en større effekt jo hurtigere du kan gøre det.
Kan du levere et stort moment til bolten, og kan du levere effekt nok til at sende armen ud og ind hurtigt leverer du stor effekt og stort moment.
Kan du ikke sende armen ud og ind hurtigt leverer du ikke så stor effekt, men du leverer stadig et højt moment.
Tager du fat helt inde ved toppen på skraldenøglen og er hurtig leverer du en høj effekt men ikke ret højt moment.
Det kræver ikke noget geni at regne ud at det bedste er høj effekt og højt moment på samme tid.
aug 2014
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 20
NM er hvor hurtigt motoren reagere og bevæger sig inpmdrejningerne.
Mvh
aug 2014
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 20
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Det er jeg ikke helt enig med dig i
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.899
One, two, potato.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Andet Effekt fysik som følger samme ligefremme proportionalitets relationer
El:
P=UxI; P= Effekt; U= spænding; I= strøm
Mekanik
Translatorisk effekt:
P= F x v; P=Effekt; F=kraft; v=hastighed
Rotatorisk effekt:
P= M x (omega); P= Effekt; M=drejningsmoment; Omega= omdrejninger/sec
MVh KP
HK og NM hvad bruges til hvad