{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.434 visninger | Oprettet:

Spænde ting på taget {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger.
Så skal jeg ud og hente et klædeskab i ikea, og jeg tænkte på om det ikke var muligt at spænde kasserne på tagbøjlerne på min lille 207 i stedet for at jeg skal betale 600 for at de fragter den hjem til mig.

havde tænkt mig at spænde den fast med 2 bagagerem / spænderem.
http://www.au2style.dk/bagagerem-brudstyrke-p-3472.html

Min eneste bekymring er om det kunne "glide" af under kørsel.
Hvad synes i / erfaringer og tips ?

Der er tale om 2 flade kasser på 194 x 51 cm og 6 cm i højden og 30 kg stk.
Så 60 kg i alt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spænde ting på taget
  • #2   3. jan 2017 Jo det gør jeg, men inden jeg har hentet bil med træk og trailer, så ville det lige så vel svare sig at betale for fragten. smiley

Når du siger "fastgøre i begge retninger".
    Tagbøjlerne ser sådan ud monteret.
    http://www.varerum.dk/media/catalog/product/w/i/wingbar_edge_thule_26.jpg

jeg regnede med at trykket fra spænderemmen ville holde dem på plads.
    Hvordan ville du fastgøre i begge ender ?

• #3   3. jan 2017 Du vil simpelthen trille rundt med 60kg på taget af en relativt lille bil, og så er det oven i købet ca 2m langt, mener max der må være 50kg på taget i første omgang, men hvorfor ikke leje en trailer det er da vejen frem.

• #4   3. jan 2017 de skal ihvertfald spændes både på langs og på tværs.

Hvis du nu skal lave en nød opbremsning, skulle de nødigt blive forvandlet til 2x30kg projektiler der flyver af tagbøjlerne. smiley

• #5   3. jan 2017 # 3
    Du er godtnok ikke nem at narre Bjørn.
    Hold da op, så du præsterede at forklare hvad jeg ville, lige som jeg selv havde forklaret det.
    Smart.

anyways, du må smide 80kg op på tagbøjlerne til en 207 hvis de er originale fra peugeot.
    Og min bil har ikke træk på, hvilket bringer mig tilbage til emnet om at det ville være billigere at betale for fragt.
    For inden jeg har hentet en bil med træk og en trailer i nyk f, kørt til kbh og tilbage til næstved med tingene, for så at køre til nyk f med bilen og traileren, hente min egen bil og køre den til næstved.. ja så er vi nok ved at være oppe på 400+ kr i bare brændstof for den leg.

det var så lidt, glad for at jeg kunne give dig svar på dine spørgsmål omkring belastning af tagbøjler samt hvorfor jeg personligt ikke forsøger at hægte en trailer på min bil uden træk.

Og nu til det mit indslag handlede om.
    Jesper L.
    Hvis man spænder det med en skralde, så kommer der jo noget seriøst moment på.
    burde det ikke være tilstrækkeligt ?

• #6   3. jan 2017 Rolig nu godt ord igen, du kan jo spørge dig selv, om indsatsen står mål med risikoen....(tror du kender min mening om det) smiley
    hvordan vil du sikre dig at de papkasser ikke går op i enderne og tømmer en del af indeholdet ud, det skal som minimum stropper omkring på langs og på tværs.

• #7   3. jan 2017 Jeg er ikke sikker på at det er nok. Men det er jo svært at teste. Der er vel også grænser for hvor hårdt du kan spænde dem uden at indholdet tager skade/bliver trykket.

Jeg ville personligt ikke turde gøre det uden også at spænde dem fast på langs med kørselsretningen.

• #9   4. jan 2017 dum ide hvis du spørger mig, du udgør en risiko for fare for dine medtrafikanter... men sikrer du dem tilstrækkeligt sidevejs og frem og tilbage og alt er lovmæssigt korrekt, ja så er det jo dig selv der bestemmer

• #10   4. jan 2017 Hvad med at slå bagsædet ned og lade dem stikke ud af bagklappen i stedet?
    Hvis du tager forsædet ud af bilen, kan du vel næsten køre med lukket bagklap.

• #11   4. jan 2017 Hold nu op, den kasse skal bare sendes i begge retninger, så bliver den hvor den er.. det er jo ikke fordi at den er fyldt med bowlingkugler, som har en lille overflade og stor vægt.. indholdet kan sgu ikke rive kassen i stykker ved en opbremsning, muligvis hvis man kører frontalt ind i en mur med 100km/t, men så har man helt andre problemer...

• #12   4. jan 2017 http://www.jemogfix.dk/trailertilbehoer__1626/baeltestrop-5-m_9034937

Køb dem her i stedet de er med "dobbelt" krog. Meget bedre og de er billiger

• #13   4. jan 2017 Hvis du ikke allerede har stropperne, så køb dem hos Biltema istedet for au2style... Ellers bruger du næsten ligeså meget på 4 stropper som du kan få sendt kasserne for. smiley
    http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Last-og-trak/Holdere-og-lastremme/Bagagerem-4-stk-2000031738

... Eller hos Jem & Fix som #12 linker til. smiley

Bare sørg for at stropperne er ordentlig forankret. Brug evt noget skridsikkert materiale til at lægge imellem tagbøjler og kasser, og imellem de to kasser.

Og så lad være med at drøne hjemad med 180km/t... Tag evt landevejen og brug den ekstra halve time på det.

• #14   4. jan 2017 Kan godt høre vi har forskellige tilgange til det her allesammen.
    Men tak for inputs.
    Og tak for link til stroppper ! var lige ved at snyde migselv økonomisk.

Tænkte at smide noget styrolit / flamingo mellem remmene og bøjlerne for både at sikre lasten mod skader og holde det fast, plus at så kan den nok få et lille vrid mere.
    Eller er der andre foreslag til mellemlæg ?

180 km/t ???
    Lilledan - vi taler om en peugeot 207 på diesel.. smiley smiley
    Den eneste måde den køre 180 er hvis der er en der har køre op i røven på mig smiley

• #15   4. jan 2017 Ja ja, overdrivelse fremmer forståelsen. Men du ved hvad jeg mener... smiley

• #16   4. jan 2017 i get your point.
    Men forhåbentlig er der ikke nogen i dk som køber en pug hvis de regner med at køre over 130 smiley

• #17   4. jan 2017 Et par stropper i hver retning burde være rigeligt altså to i bilens bredde og en fra den forreste bøjle henover lasten og tilbage til den bagereste bøjle smiley

På vej hjem fra Sverige i dag tabte vores lastbils anhænger taget på Øresundsbroen så der kan i tale om et 40 M^2 knivskarpt alu missil der fløj over i modsatte vognbane og heldigvis ikke ramte nogle på sin tur smiley

• #18   4. jan 2017 Du spænder bare som der er nævnt før smiley En over hver bøjle og en i midten fra den forreste bøjle og om til den bagerste.

Jeg ville ikke smide flamingo mellem de to kasser, det er glat. Når du alligevel er i IKEA, så køb er skridsikkert underlag til 10 kr. Det smider du så bare mellem kasserne, så glider de sgu ingen steder smiley

Kommentér på:
Spænde ting på taget

Annonce