{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.341 visninger | Oprettet:

Henrik
Henrik
Tilmeldt:
27. apr 2017
Følger: 4 Emner: 6 Svar: 8

Kasko eller ej? {{forumTopicSubject}}

Tænker der må være en del med en masse erfaring og råd herinde! Vi har netop købt en Kia picanto 1.0 Ex fra 2007. Vi har fået barn og derfor var det mest optimalt med en bil. Vi har ikke mange penge at rotere rundt med, men en billig bil kunne der blive plads til. Vi gav 20.000 for bilen som har kørt 150.000 km, har ingen rust eller buler og kører godt. Nye bremser og nysynet. Inden vi købte bil ville vi kun have ansvar, men nu har vi alligevel endt med at købe kasko også, det koster os 2400 ekstra årligt med kaskoen, og jeg er bare sådan i tvivl om vi skal afmelde kaskoen igen og istedet sætte de 2400 ind på en opsparing. Selvrisikoen er på 4000,- også er der ikke så langt igen op til de 20.000 som vi gav for bilen. Får vi en bilkabule ville vi alligevel ikke få den lavet, det er kun hvis bilen bliver totalskadet eller eks. Fronten bliver ødelagt og det derfor er nødvendigt at få den lavet. Vi er begge nye i det med biler og har ingen erfaringer med forsikring på det punkt. Vi har dog haft kørekort i nogle år begge to, men ikke ejet bil. Så hvad ville I gøre? Bruge de 2400 på kaskoen eller spare dem op til eventuelle reparationer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kasko eller ej?
  • #1   27. apr 2017 Ville aldrig i livet have kasko på en bil i den prisklasse, medmindre prisforskellen blot var 500-1000kr og vejhjælp dermed var inkluderet..

    din selvrisiko er høj, og du ville jo ikke drømme om at få den lavet gennem forsikringen hvis der kommer en lille bule eller lignende...

    synes du har gjort dig nogle gode overvejelser, og du er klar over konsekvensen men vurderer dem til at være små, og det er jeg enig med dig i...

    min egen bil er ca 60-70.000kr værd, og den har jeg også kun ansvar på for 2500kr om året... det er et gamble, men når man har 3-4 køretøjer, så er der mange penge at spare på årsbasis...


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #2   27. apr 2017 Vil give Mirza ret,dog vil jeg sige det ogsaa kommer an paa om i her penge til at koebe en anden bil hvis uheldet skulle vaere ude.
    Hvis i f.eks totalskader den (der skal intet til paa en bil til 20.000kr) og kun har ansvar,saa er der ingen transport medmindre i har pengene klar til at gaa ud og koebe en anden.


  • #3   27. apr 2017 Vi har haft kasko på alle vores biler, til dels fordi vi er afhængige af dem og hvis en anden skulle lave en skade på vores bil vil vores kakao ligge ud så skaden kan blive lavet med det samme smiley
    Men til den pris og høje selvrisiko ville jeg nok vælge det fra, det lød som i havde en primær bil?
    Vi har ikke haft brug for vores endnu smiley


  • #4   27. apr 2017 Kakao = Kasko smiley

  • #5   27. apr 2017 ja det er selvfølgelig en risiko at tage, men hvis de totalskader en bil til 20.000kr og forsikringen kun tilbyder 15.000kr mens man samtidig skal betale 4000kr i selvrisiko, så er der 11.000kr tilbage..

    Så er man sgu lige vidt smiley

    og man kan jo altid skrotte sin bil og få et par tusinde kr...


  • #6   27. apr 2017 Nu er det jo ikke kun skader der kan ske. Hvad vis den bliver stjålet? har du så 20.000 til en ny bil igen? så har den jo lige pludselig koste jer 40.000 kr. Så alt det der med folk siger jamen bilen koster kun 20.000 kr kan man jo ikke bruge til så meget. Da der kan ske andre ting, som gør at det kan blive dyrt i sidste ende.

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #7   27. apr 2017 Mirza,man er vel ikke helt lige vidt ?
    11.000kr koeber en del mere brugt bil end 0kr smiley


  • #8   27. apr 2017 Det er egentlig et spørgsmål om jeres økonomi, har i råd til at købe en ny, hvis den bliver skadet eller stjålet/eller kan i undvære bilen i samme tilfælde.

    Hvis i har penge til at ersatte bilen ved disse tilfælde, eller kan undvære den... så er kasko spild af penge i den prisklasse.

    Er bilen derimod vigtig for jeres dagligdag, og ikke har råd til at købe en erstatning.. så er det jo vigtig at have kasko smiley


  • #9   27. apr 2017 RSP 36.. jo jo.. men man får også penge fra ophug hvis man skrotter den, så forskellen er måske 9.000kr..

    Min pointe er bare at hvis man kan spare 2500kr om året, mod MÅSKE at få 9000kr udbetalt, skulle det væreste tænkelige ske at bilen bliver totalskadet (hvilket heldigvis sker meget sjældent) så ville jeg gøre det smiley


  • #10   27. apr 2017 Helt seriøst. Hvem faen ville stjæle en Picanto? Den kan ikke bruges til getaway bil. Den kan SLET ikke bruges til rambuk. Kunne ikke forstille mig at østeuropæere ville gide at bruge tid på den. Og nok ikke det vilde streetcredit du får af andre tyveknægte.. Ville aldrig smide kasko på sådan en billig bil.

  • #11   27. apr 2017 Hvem fanden bruger streetcredit i dag eller getaway bil? er du 15 eller hva? tror du har spillet for meget gta.

  • #12   27. apr 2017 Det er som mange andre skriver et spørgsmål om hvor afhængige i er af bilen, og om i har 20000kr til ny bil her og nu, er der kasko får i penge ret hurtigt og i kan komme videre, uden kasko skal i vente på evt modparts forsikring punger ud, eller i værste fald får i intet. 4000kr i selvrisiko er ikke unormalt og 2400kr for en kasko som nok er inkl glasskade er da ikke dyrt på nogen måde.

  • #13   27. apr 2017 Vi har selv nævnte picanto, faktisk samme årgang og model som nummer 2 bil. Vi har kasko på af den simple grund at vi ikke gider gå og tænke på om vi nu har pengene liggende til en ny bil hvis nu uheldet skulle være ude. Vi giver ca. 3700 årligt inkl vejhjælp og knap 2000 i selvrisiko. Hvis går der ikke mange år før bilen er betalt to gange. Men vi er dybt afhængige af 2 biler og gider som sagt ikke bekymre os om, om opsparingen ryger hvis der sker noget, det er jo trods alt lillemor der kører mest i den smiley

  • #14   27. apr 2017 Ser man sort/hvidt på det, så er det et spørgsmål om I føler I har råd til at gamble med de 20.000 kr. Mener I at I har råd til at miste dem allesammen i tilfælde af et uheld I selv er skyld i, eller årsager som kun dækkes af kasko, så skal I nøjes med ansvarsforsikring.

    Sætter man tal på det og antager det der går et år før I laver en skade så ser regnestykket sådan ud:

    Pris ved køb: 20.000
    Merudgift til kasko: 2.400
    Selvrisiko: 4.000
    Anslået afskrivning: 5.000
    Erstatning efter 1. år: 8.600

    Ovenstående taget i betragtning er det et spørgsmål om I kan 'tåle' potentielt at miste de 8.600 kr hvis I undlader en kasko.

    Såfremt I fravælger kasko og sparer de 2.400 op, så er det rent faktisk kun 6.200 kr I mister.


  • #15   27. apr 2017 Alt respekt for at man gerne ønsker den sikkerhed, men på lige tænk hvor mange husstande der har 2 biler til en værdi af måske 15-30.000kr pr bil..

    og så spare 2500kr årligt pr bil..

    Det giver 50.000kr på 10 år.. og så tænk tilbage på hvor mange skader man har lavet de sidste 10 år, som har krævet at ens bil skulle til reparation... Der er nok mange der ville blive overraskede over hvor lidt afhængige de har været af kasko'en..

    siger jeg nu og smadrer min prelude i morgen smiley


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #16   27. apr 2017 Mirza,korrekt,eller MAASKE faa 20.000kr ?
    Igen,har man ikke pengene til den naeste bil saa har man altsaa ikke pengene til den naeste bil.
    Eftersom traadstarter skriver at de ikke har ret mange penge maa vi jo forholde os til det...


  • #18   27. apr 2017 Jeg pillede kasko af Aygo'en lige så snart den faldt ned omkring 30-35.000 i værdi. Jeg ville overveje mine evner som billist samt om jeg går om i sikkerhed i min bil. Jeg har aldrig lavet en skade i mine 12 år og knap 350.000km. Jeg køre 99,9% af tiden det tilladte og vurdere mig selv som en dygtig billist. Og så kunne jeg aldrig drømme om at køre på Nankang dæk eller helårs dæk.

    Aygo'en har en skræmme efter kæresten ikke fik trukket håndbremsen, og jeg kunne aldrig drømme om at få lavet den igennem forsikringen. Det blev blot til en DIY lappe løsning.

    Den eneste grund til at jeg overvejede at beholde den var pga SOS forsikringen man har når man rejser i udlandet. De dækker ALT og mere til. Jeg blev virkelig overrasket over hvor meget de dækker.


  • #20   27. apr 2017 jeg ville ikke , på sådan billig bil, mvh hc

  • Henrik
    Henrik Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 4 Emner: 6 Svar: 8
    #22   27. apr 2017 Tak for alle jeres svar og tanker! Der er helt sikkert mange gode overvejelser. Mange spørger om vi ville have råd til en anden - nej, det ville vi ikke. Vi har lånt pengene af min søde far til månedligt afbetaling. Vi er begge studerende med jobs. Jeg kørte rundt i myldretrafikken i dag inde i byen og sad og tænkte lidt hvis nu en anden var skyld i en eventuel totalskade og kørte derfra, eller som en anden skriver, bilen bliver stjålet eller der er indbrud i bilen. Tror jeg ville gå og være nervøs konstant, så for husfredens skyld beholder vi kaskoen, om ikke andet så indtil vi begge er færdiguddannede om 1,5 år og har råd til en anden bil hvis uheldet skulle være ude. For kan self godt se der ikke er så langt op til bilens værdi fra selvrisikoens pris smiley
    Igen tak! Måske jeg igen bliver i tvivl en dag, så må jeg læse jeres svar igen!


  • #23   28. apr 2017 Lyder meget fornuftigt at beholde kaskoen - især set i forhold til:

    Vi er begge nye i det med biler og har ingen erfaringer med forsikring på det punkt. Vi har dog haft kørekort i nogle år begge to, men ikke ejet bil

    I er altså begge ret uerfarne bilister - og de fleste bommerter begår man i løbet af de første år, hvor man rigtig skal til at lære at køre bil og måske ikke helt kender dens begrænsninger.

    Evt. kunne I dog overveje efter et ½ år at opsige kaskoen smiley


  • #24   28. apr 2017 Jeg har selv været i samme situation, dog for efterhånden en del år siden.

    Som studerende havde jeg ikke mange penge, men fik alligevel pengene til at række til en gammel bil, tror jeg betale 30.000 kr. for den.

    Jeg vurderede at min økonomi bedre kunne holde til den øgede periodiske forsikringsomkostning til kasko, end til et totalt tab af bilen.

    Og det blev mit held at jeg tog den beslutning, for tre måneder after at jeg havde fået bilen, "parkerede" jeg den på taget, med hjulene opad, i et glatføre uheld.

    Når økonomien er stram, er det ofte de store udgifter der er vanskelige, hvor de mindre månedlige udgifter virker mere overkommelige.


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #25   28. apr 2017 Jeg købte en 14 år gammel Punto til 14000 først på året, da jeg stoppede som selvstændig og blev lønmodtager i stedet, og jeg valgte efter mange overvejelser at få kasko på. Mest af alt fordi vi ikke pt. har penge på bogen til at købe en ekstra bil, hvis den nu skulle blive smadret. Og vi kan ikke undvære bil
    nr. 2, da mine arbejdstider ligger mellem 4.30 og 02.00, hvor offentlig transport ikke er en mulighed.... (Det er nemlig mig der kører bussen :))

    Gør op med jer selv om i tør undvære kaskoen, eller om I vil gardere jer i hoved og røv
    Prisforskellen for mit vedkommende var 1200kr årligt (fra 1600 til 2800), og de penge vil jeg godt gi' for at være sikker på at kunne få bilen erstattet, hvis nu skaden sker


  • #26   28. apr 2017 200 kr. om måneden er billigt sluppet for at kunne sove godt om natten.

  • Carsten G
    Carsten G Tilmeldt:
    dec 2015

    Svar: 18
    #27   28. apr 2017 Vi har altid haft kasko med ekstra parkerings-skade dækning og det har kunne betale sig, 86% af alle parkerings skader stikker folk fra og en krøllet bagskærm løber let op i 7-15.000kr inc lakering.

    Vi lever i et land uden moral så måske man ikke selv er skyld i skaderne men andre gør deres for at det ofte er en fornuftig forretning at være ordentlig sikret.


  • #28   28. apr 2017 Carsten. Men med en gammel spand ville jeg end ikke engang betale selvrisikoen for at få fixet en lak skade. Maling og lak hos forhandler og så lappe lappe for 300-400kr. Og var det en plastik skærm gad jeg nok ikke engang male den.

  • #29   28. apr 2017 Nej, kasko eller ej, så betaler man ikke 4000kr i selvrisiko for at få lavet en lille ridse eller bule på en bil til 15-20.000kr

  • Carsten G
    Carsten G Tilmeldt:
    dec 2015

    Svar: 18
    #30   28. apr 2017 En ridse er ikke en krøllet skærm, en krøllet skærm kan ikke reppes bare sådan og det er også langt fra alle der mener at en "gammel billig spand" behøver ligne lort, der er folk som faktisk er glade for deres biler og behandler den ordentligt uanset pris.

    Har man flere biler så bliver man også tilbudt en langt mindre forsikringspris og selvrisiko end ved en forsikring (selvfølgelig ikke hvis man har en tvivlsom historik bag rettet).

    Er man ny bilist så få bilen registreret i evt forældres navn og så blive tilføjet som bruger af bilen (på registreringsattesten) efter tre år kan man så blive forsikret i eget navn som elite bruger til den lave pris, kræver selvfølgelig at familien har tiltro til bilistens evner for at de går med til det.


  • #31   28. apr 2017 Carsten - Jeg har en gammelspand jeg ikke er ligeglad med hvordan ser ud smiley

    Men nu var udgangspunktet jo en stram økonomi, og så ville man jo nok ikke spendere 4000-5000kr på en selvrisiko for en bule/ridse. Og hvis man gerne vil spare pengene, så kan det meste altså laves selv med et OK resultat. Bulen i C stolpen på min Aygo poppede jeg selv ud, samt bullen i plastik kofangeren. Og så malede det selv med dåse. Det ser man kun hvis man ved det, og står tæt på. under 400kr i materialer smiley


  • #32   28. apr 2017 Helt enig, hvis man har en stram økonomi, så skal man i hvert fald overveje hvor mange penge man skal kaste årligt efter en bil til 20.000kr.. hvis man ikke er lidt kritisk, så kan man blive ved med at have en stram økonomi smiley

  • #33   28. apr 2017 Du kan få en dele kasko. Der dækker hvis bilen blive totalt skadet. Eller stjålet. Ellers dækker den som ansvar. Og er billigere. Fik sådan en forsikring tilbudt af tryg var vidst 1000 kr mere end ansvar om året. Mvh. Hc.

  • #34   28. apr 2017 Vi er selv lidt på en stram-ish økonomi. Fruen på deltid, og jeg på SU.
    ... Med Stor lejlighed, barn, hund, 2 biler OG en hest! Og hvis man synes biler er en dyr hobby, så lad være med at finde en heste pige uanset hvor sød hun ser ud smiley

    Så fanden hellere om jeg ville skyde 4000kr af på at få fixet kosmetik på en 200.000km Aygo!


  • #35   28. apr 2017 Jeg har en ok stor bule i døren der burde rettes op men har kørt med det i halvandet år... Tror egentligt ikke det koster ret meget i selvrisiko (parkeringsskade) men gider nok ikke gøre noget ved det før den skal sælges smiley

  • #37   29. apr 2017 Kommentar til #36
    "En enkelt ting, man heller ikke skal undervurdere, er, at når du har kasko på, så tager dit forsikringsselskab kampen mod modpartens selskab, hvis du bliver påkørt af en anden. Hvis du kun har ansvar på din bil, så skal du selv henvende dig til det modpartens selskab, og der kommer du ofte bagerst i køen, og det kan af og til være en svær kamp at tage, især hvis der er uenighed om hvem, der har skylden"

    Kan bare sige, at jeg har været ude for at været blevet påkørt af en anden, hvor jeg kun havde ansvar på min bil, jeg brugte knap 5 måneder på at få modpartens forsikring til at erkende, at deres kunde havde ansvaret for ulykken og dermed betalte for at få lavet min bil, som var skadet for knap 18.000kr. (bilen var nok ikke engang det værd for andre, men jeg var glad for den og den stod som ny i lakken før dette, hvis man ser bort fra rusten i bagskærmene, Opel....)
    Jeg var så heldigt, at bilen stadig godt kunne køre, men ikke var særligt pæn, da venstre side var en stor bule, men havde den ikke kunne køre, så havde jeg været på spanden, da jeg ikke kan undvære en bil til dagligt og offentlig transport i det mørke Jylland nærmest ikke er eksisterende.

    Efter dette, har jeg valgt at give det ekstra Kasko koster, da jeg ikke ville havne i en lingende situation igen.

    Og husk, alle andre i trafikken IKKE kan køre bil! (som min kørelærer sagde). smiley


  • #39   30. apr 2017 En gammel bil, må gerne have et par buler og ridser - så bliver man ikke så ked af det om den skulle få en til smiley

  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #40   2. maj 2017 Hmm.. en bil til 20000kr. ville jeg aldrig spilde gode kasko kroner på smiley Den har jo også en alder, hvor i indenfor nogle år, begynder at tænke på en ny, og så vil det jo være fint med lidt ekstra på kistebunden.

    Men forsikring vil selvf. altid være russisk roulette, da egen-uheld, tyveri etc. aldrig kan forudsiges. I jeres tilfælde burde i nok risikere nogle buler uden selv at skulle betale, og så håbe på, at andre "skadedyr" henvender sig, og ikke stikker af fra fadæsen smiley


  • #41   3. maj 2017 # 40 hvis man har andre forsikringer, er elitebillist mv. - så koster en kasko-forsikring altså ikke alverden smiley

  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #42   3. maj 2017 #41
    Set i perspektiv til, at det er en bil til 20000, og med en selvrisiko på 4000, vil man skulle betale 20% af bilens værdi udover forskellen i præmie, hver gang man laver "narrestreger" smiley

    Så hellere satse på, at man ikke laver buler/andet man er nødt til at betale selv. 4000 plus div. er meget for en familie, der har en bil til 20000 smiley
    Mvh. Kim



  • #43   3. maj 2017 #42 og den dag klepto Klaus og hærværk Henning kommer skide fuld forbi din bil om natten. Og vælger at stjæle den så koster det dig jo lige 20.000 kr og ikke kun de 4000. Kasko er ikke pga småskader men pga du kan miste hele bilen.

  • #44   4. maj 2017 #43 Hvis det er en bil til kun kr. 20.000,- og den bliver stjålet - så risikerer man kun at få den igen smiley

  • #45   4. maj 2017 #44
    Hvis og hvis ja det kan du ikke bruge til en skid for hvis du ikke får den igen er du stadig 20.000 kr fattigere end kun de 4000. For hvis den bliver stjålet og total skadet er du af med 20.000 er der kasko på får du erstatning for den ved total skadet. ved tyveri er den hurtig total skadet, havde indbrud. 3 håndtag var brudt op den blev skrevet total skadet da dette ville koste 22.000 at få lavet med lakering af de små område samt nye låse på en gammel G3 Så hvis den bliver stjålet ja så er der ikke meget der skal ødelægges før den står total skadet.


  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #46   4. maj 2017 #45 - jo da - hvis og hvis kan man altid bruge i forsikringssager, da det jo netop er risikoen for diverse (hvis og hvis ting) man vurderer overordnet for økonomien - Versus risikoens skøn. Især for en bil til 20000.- smiley

    En anden vinkel/synspunkt er så, at man ved kasko selv må betale alt under de 4000 i selvrisiko - ligesom ved ansvar - men stadigvæk til en dyrere forskel i pris!

    Så en kaskobil vil udløse de 4000 hver gang man får en større skade, OG give samme regning til ejeren ligesom ved en alm. ansvarsforsikring, hver gang skaden er mindre end de 4000!.

    Herudover vil udløsningen af de 4000 samtidig give et hak i "troværdigheden" hos ens forsikringsselskab, og det vil også følge èn fremover ved evt. flere skader samt også ved senere køb af anden bil - hvilket igen vil kunne udløse højere præmie (præmie = ikke ligefrem belønning) smiley

    Mvh. Kim


  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #47   4. maj 2017 #43 - hov den overså jeg lige smiley

    Dommedagscenarier kan man altid komme med, men dine do.- er alligevel så sjældne for en bil til 20000, at de ikke er værd/kan bruges i nogen statistik!.

    Hvis biler skal stjæles, til èt eller andet forbryderisk formål, bliver det jo sjældent en Kia picanto 1.0 Ex fra 2007 da den nok ikke rykker særligt meget fra hverken politibiler eller de fleste privatbiler!.

    Men måske rykker den fra evt. opmærksomme 3 hjulede elbilejere, der eftersætter den med langt lys og hmmmm.. hehe... Undskyld evt. elbilejere med mere "fut i fejemøget" smiley

    Mvh. - Kim


Kommentér på:
Kasko eller ej?

Annonce