{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.061 visninger | Oprettet:

Kan jeg skifte kobling selv? {{forumTopicSubject}}

Hej BG..

Jeg står her, som 24 årig med bil og skal have skiftet kobling. Jeg har et ret stort gåpåmod, og giver sjældent op hvad end udfordringer jeg står overfor.

Jeg overvejer derfor denne gang, om jeg skal bevæge mig ud i og skifte koblingen selv i min seat ibiza fra 1999.

Vil i råde mig til at holde mig langt væk fra det, eller kan man klare sig ved hjælp af youtube, gå forsigtigt frem?

Jeg har adgang til alt det værktøj jeg skal bruge, da jeg kender en mekaniker som er dybt alkoholiseret, vis værktøj jeg må låne ligeså tosset jeg vil... ha ha.

Vh
Nicko


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg skifte kobling selv?
  • #1   23. jan 2018 Få det stive svin til at skifte den for dig? smiley

  • #2   23. jan 2018 De siger man skal høre sandheden fra børn og fulde folk så mon ikke i kan gå sammen om at få den fikset

  • #3   23. jan 2018 Jeg tør simpelthen ikke lade ham hjælpe mig. Han er altid så pisse hamrende fuld. Når klokken er 18 så er manden så fuld han allerede er på vej i seng... Men altså, jeg er sgu generelt rimelig fix med fingrene og har sgu tit sprunget ud i projekter som jeg er kommet heltskindet igennem !

    Jeg ved bare ikke, om jeg bør holde nallerne væk denne gang? Skift af kobling er jo et lidt større projekt smiley


  • #4   23. jan 2018 Få en til at hjælpe eller hav en ekstra bil holdene, det er træls at stå med en adskilt bil og finde ud af at man har fået de forkerte dele eller har glemt at købe noget, eller hvis man finder noget andet der også bør skiftes eller hvis noget går i stykker.

  • #5   23. jan 2018 Jeg har en uddannet kammerat der gerne vil gøre det for mig. Han skal have 2500 for at skifte det hele, inklusiv alle mulige pakninger han nævnte. Prisen er dog uden reservedele, så jeg tror jeg vil lade ham gøre det, og så bare følge med i hvad han gør! Så kan det jo være jeg kan skifte det selv engang i fremtiden.

  • #6   23. jan 2018 En kobling er ikke den helt store udfordring at skifte, hvis man har værktøjet og liften, men man skal selfølgelig ikke bare begynde at splitte bilen ad i atomer, hvis man aldrig har skruet på bil før, for det skal samles igen også, uden at man står med 27 overskydende skruer til overs, ligesom den gang man begyndte at skrue på knallert smiley

  • #7   23. jan 2018 jeg har det på samme måde som dig, er ikke uddannet mekaniker men prøver selv, og har da formået at skifte motor, gearkasse samt kobling selv, så det kan du sagtens gøre selv! smiley Bare sørg for at have ordentligt overbliv over hvad du skiller ad, så du kan huske hvordan det skal samles igen. Du kan også altid købe en Haynes Manual til din bil, den fortæller dig alt om hvad du skal gøre smiley

  • #8   23. jan 2018 Med en værkstedsmanual i hånden, kan ALT lade sig gøre.

    Jeg ville gøre det selv uden tøven.

    Du skal ikke finde dig i at nogen siger "det kan du ikke" - oftest er det folk der selv er bange for at kaste sig ud i nye ting, som siger sådan noget bræk.

    Internettet ved ikke alt. smiley


  • #9   23. jan 2018 det sku bare gå amok, køb en værkstedbog så kan du snildt skifte den.

    du kunne jo evt. lokke din kammerat over til en øl, så smider han nok et par tips af sig


  • #10   23. jan 2018 Er heller ikke uddannet mekaniker eller lignende og har da skiftet nogle koblinger efter hånden og mange andre ting.. jeg vil sige du bare skal springe ud i det.

    Det er nu ikke særlig svært og slet ikke på sådan en Bette vogn


  • #11   23. jan 2018 når du har værktøj og pladsen til at lave det. så det bare og komme igang. Det skal nok gå bare tage det roligt og afmontere tingen. Så du ved hvordan du samler det igen så skal det nok gå. begyndte selv som knap 16 til 17 årige med at skifte kobling på en Volvo uden for på jorden. og det gik godt selv om det var første gang dengang. har så skiftet så mange siden jeg ikke har tal på det. men man lære ikke noget vis ikke man prøver .

  • #12   23. jan 2018 Husk at tage nogle billeder inden du skiller noget ad. Så kan du altid se hvordan det sad, når den skal samles igen. Det er ikke svært at skille ting ad smiley

  • #13   23. jan 2018 Det kan du sagtens gøre, hvis du har værktøjet og stedet at stå, du behøver ikke en lift men det er nu meget rart at have.
    Husk.
    Ny gearkasse olie.
    At tjekke om svinghjulet at afdrejes hvis det har fået en hård medfart.
    Nye pakdåser ved trækaksler, de koster intet.
    Overvej om Pakdåse ved krumtap skal skiftes nu du er der inde.
    Fremfor alt tag den tid der kræves, hold styr på hvad du skiller ad og hvilke bolte der høre til hvor henne.


  • #14   23. jan 2018 Som udgangspunkt kan du komme langt med youtube guides, dog villre jeg anbefale dig at gøre det en dag det ikke er super vigtigt bilen kan køre dagen efter, f.eks en weekend. Der er tit lige noget du står og skal bruge fra thansen eller whatever. Mht din alkoholiserede ven, jeg har selv været i samme situation. Her snakker vi en gammel mekaniker på førtidspension med en forkærlighed for elephanter, rent udsagt en af de der mænd der drikker bajere bag ved købmanden mens de fortæller røver historier. Jeg lærte mange ting af ham og jeg var tit ude og skue på min første bil da han også havde alt man skulle bruge. Om ikke andet kan han da hjælpe dig indtil han går i gulvet ??

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #15   23. jan 2018 2500 og han er en kammerat hmmm det tager maks og jeg siger maks 6 timer og så er der tid til at skide drikke kaffe osv

  • #16   23. jan 2018 Jeg har skiftet et par motorer, og også koblinger. Og er ikke mekanikker, men glad for mekanik. Sørg for fornuftige forhold, få bilen på lift om muligt, eller på høje støtter. SØRG FOR AT DET ER STABILT!!!
    Få fat i de nævnte pakninger (ovenover), samt udtrykker leje. Ser du ting som ser underlige ud, så søg hjælp enten ved kammerat eller her.
    Og som de andre skriver, giv dig selv tid nok, dvs. indstil dig på at bilen kan stå stille et par dage, hvis du kvajer dig med at bestille stumper etc.
    Og en sidste ting, hav respekt for vægten, afhængigt af bil og motor, kan sådan en gearkasse veje relativt godt til.


  • #17   23. jan 2018 Jamen jeg har netop det her gåpåmod... Og er skruet sammen på en sådan måde, at jeg ikke kan få mig selv til at stoppe, før det virker igen, kan i følge mig? Så om det tager mig 6 eller 24 timer, jeg stopper aldrig. Og hvis det går helt galt, kan man jo ringe til en med viden omkring det, som kan skifte det.

    Jeg har besluttet at beholde bilen, så hvad anbefaler i mig, at jeg skifter nu jeg alligevel er derinde? Nævn bare navnene på det forskellige, hvis jeg ikke ved hvad det er, så googler jeg mig bare frem. Måske jeg laver en lille tråd om mit koblings-skifte-projekt når tiden er inde til at få den skiftet! smiley


  • #18   23. jan 2018 Kobling, udtrykkerleje, og så det som Bjørn i nævner pakdåser og olie. Det handler mest af alt om at du har det skilt ad alligevel, og stumpernes pris i relation til arbejdsmængden er overskuelig.
    Se om du kan finde en video af din specifikke model, eller så tæt på som muligt. Søg på model og kobling (clutch), og se om der er tricks til at gøre det. Ofte er der tricks til at finde de skruer du ikke lige kan se etc. (og tro mig, de er der et eller andet sted). Tag billeder ofte og mange, skal noget i et område skilles ad, så tag et par billeder. De koster intet, og kan være betydende når du skal samle igen. Pas på ikke at klemme/kvase ledninger og bremserør.
    Og husk gearkasser er relativt tunge. Man kan godt håndtere dem alene, men forvent 20-30+kg hvis det er en lille motor, stor motor så gang med 2.
    Og del gerne din oplevelse når du er igennem, så andre kan drage fordel senere.


  • #19   23. jan 2018 Tak skal du / i have ! smiley

  • #20   24. jan 2018 Ja sæt du bare igang.

    Og ikke for at lyde gammel og sur, så kommer der lige lidt ekstra info fordi jeg bare skriver sæt igang...

    Dengang jeg var ung og den slags,,,

    Der var der ikke diverse forum man kunne spørge ved.
    Der var ikke youtube, der var ingen hjælp at hente ret mange steder.

    Specialværktøj var en mangelvare, for der var ikke netbutikker, biltema, T hansen og alle de øvrige steder.
    Hvis man var så fræk som jeg kunne man jo tage forbi et værksted og spørge, og man fik næsten altid det svar at de godt ville lave bilen for en.
    Der hvor jeg boede var der faktisk ingen der ville hjælpe med råd, da man jo var grøn og gene ville lave tingene selv, men tit kom man til kort, for hjælp var der ikke så meget af.

    Jeg har altid haft lysten til at lave tingene selv, og sådan er det stadig, så det kan undre mig af unge mennesker er så nervøse idag.
    Priserne på reservedele på nettet er så forskellige idag, og da jeg var ung der var der ikke så meget at vælge imellem, som der er idag.

    En af mine første koblingsskift var på en VW K70 som var på en langsliggende motor men med forhjulstræk.
    Den gik jeg selv igang med på firmaet jeg arbejdede ved, vi lavede skurvogne og de havde en last bil, til transport af vognene, og der kunne jeg trække bilen halvvejs op af slidskerne og og arbejde nedefra, og kunne løsne bolte nedefra, bremserne sad inde ved gearkassen og ikke ude ved hjulene, men jeg fik trukket motor så meget frem af jeg kunne snige mig til at skifte koblingen. (motoren løftede jeg med en portalkran)
    Jeg fik skiftet koblingen og samler skidtet igen, ja jeg syntes det var svært at spænde den sidste 1-1½ cm sammen igen men det gik.
    Glad var jeg og kunne jo køre igen....
    Jeg kørte i lidt over en uge, og var glad, til en dag hvor jeg lige skulle lave lidt sjov, så så gav det sådan et knald i bilen at man fik et hjertestop.

    Det viste sig at jeg ikke havde fået centreret akslen fra gearkassen ind i svinghjulet., ja jeg vidste jo ikke bedre.
    Det kom jo så til at koste mig en ny kobling igen og en ny gearkasse, men så blev man jo så meget klogere.
    Det er jo en simpel fejl 40 og den har jeg nok lavet en del af i mit liv, men man lærer jo hele tiden.
    Jeg kan så slet ikke sætte mig ind i at man idag både vil gå med livrem og seler og ikke tage chancer selv.

    Men selvfølgelig kan jeg også se at med alle de steder man kan søge info på nettet idag, så kan man selvfølgelig også komme meget i tvivl.
    Nogen sværger jo nærmest til at en tester er vejen frem idag, og af man ikke kan leve uden, ja selvfølgelig er det en god ting at have, da det kan gøre nogle ting lettere, meeen en motor eller en bil i det hele taget er og bliver en motor eller en bil.
    Jeg smiler dagligt til de indlæg der bliver besvaret med ordene (få en tester på) ;-)
    Jeg det er nemmere, men det er et hjælpemiddel og ikke en problemløser, da det tit hænger sammen med erfaring.

    Der er rigtigt mange ting på biler der er det samme i funktion på alle modeller og bilmærker.

    Jeg bruger da også min tid på bla. youtube, og bliver da ind imellem overrasket over, nå kan man også gøre sådan, selv om jeg har gjort tingene på en anden måde hundredvis af gang på min måde, så der er ikke en facitliste.

    Vi tester jo biler på hver vores måde, og hvis du bare har set et par enkelte indlæg herinde om foreksempel en bil der ikke vil starte.
    Så er det tit at der er 15 besvarelse på problemet før at man kommer frem til at bilen ikke siger en skid når man drejer nøglen.
    Så har de næste 20 besvarelser også været inden om at det er batteri, generator eler bundstykke, stelfiorbindelser, som alle biler åbenbart fejler på, selv om jeg aldrig har skiftet et eneste bundstykke endnu.
    Starteren er aldrig folks første valg at teste, selv om det er det hurtigste kan afgøre om problemet faktisk ligger i starteren.

    Men sådan er der så meget.


  • #21   28. feb 2018 Uddybende og flot svaret Buggi Boy.

    Som jeg selv skriver så er jeg nemlig også selv bygget af " gå på mod " og " can-do" attitude..

    Meeeen... Nå det så er sagt, så har jeg valgt at lade min kammerat skifte den kobling for mig. 2500,- for at det hele bliver gjort rigtigt, og så får jeg jo det hele med når han står og reparere på det, og så tror jeg, at jeg uden tvivl kan skifte det næste gang selv....

    Tusind tak for svaret. smiley


Kommentér på:
Kan jeg skifte kobling selv?

Annonce